Toegenomen arbeidsplaatsen horeca vrijwel volledig ingevuld door uitzendkrachten en oproepkrachten

14 januari 2020 | Thijs Jacobs

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) presenteerden vandaag tijdens de Horecava de nieuwe Arbeidsmarktrapportage horeca. De resultaten laten zien dat de werkgelegenheid in de horeca verder toeneemt. Tussen 2020 en 2025 zijn jaarlijks zo’n 150.000 nieuwe mensen nodig. Daarnaast laat het onderzoek zien dat de horeca een branche is, die behoefte heeft aan flexibiliteit en zich kenmerkt door een hoge dynamiek. De groei komt namelijk geheel voor rekening van uitzendkrachten/ oproepkrachten en zzp’ers.

Voor de komende jaren blijft het vinden van voldoende personeel in de horeca nog steeds lastig. Het langer behouden van personeel is de komende jaren dan ook topprioriteit voor de horecabranche.

Het onderzoek werd net als afgelopen jaren in opdracht van KHN en SVH uitgevoerd door ABF Research. De Arbeidsmarktrapportage horeca geeft cijfermatig inzicht in de belangrijkste ontwikkelingen en verwachtingen over de werkgelegenheid bij horecabedrijven.

Werkgelegenheid blijft groeien

Het aantal mensen dat werkzaam is in de horeca is tussen 2013 en 2019 gegroeid van 371.000 naar 466.000. De verwachting is dat dit aantal toeneemt tot 559.000 mensen in 2025. Dit is ruim 9000 meer dan afgelopen jaar werd voorspeld.

Oproepkrachten en zzp’ers

De groei komt in aantallen medewerkers vrijwel geheel voor rekening van uitzendkrachten/oproepkrachten en zzp’ers (niet in loondienst). Het aandeel van mensen dat in loondienst werkt is gedaald van gemiddeld 65% naar 58%. In de hotellerie was de daling het grootst: bijna 10 procentpunten. Het aandeel van mensen met een vaste arbeidsovereenkomst daalde tussen 2013 en 2019 van 37% naar 29%. KHN-voorzitter Robèr Willemsen: “Door sterke pieken, dalen en seizoensinvloeden blijft flexibiliteit voor de horeca noodzaak. De Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) verandert hier niets aan, maar zorgt wel voor forse administratieve verplichtingen, een hoge WW-premie en dus loonkostenverhoging voor de horecaondernemer. En het is een verhoging waarvan niet één euro ten goede komt aan de medewerker. Dit staat nog los van het financiële risico dat ondernemers nu lopen, doordat ze vaste uren moeten gaan aanbieden waarvoor in het bedrijf eigenlijk geen basis is. Dit betekent een enorme extra lastendruk in een branche waar de marges al laag zijn.”

Jaarlijks 148.700 tot 153.200 nieuwe mensen nodig

Wanneer we de vervangingsvraag door uitstroom, doorstroom en groei bij elkaar optellen, heeft de horecabranche tot 2025 jaarlijks tussen 148.700 en 153.200 nieuwe mensen nodig. Netto zijn dat bijvoorbeeld 17.000 koks terwijl er jaarlijks 2.800 met een diploma uit het beroepsonderwijs stromen. Het is duidelijk dat vraag en aanbod niet overeenkomen.

Mensen langer behouden noodzakelijk voor horeca

Uitstroom voorkomen is cruciaal. We zien dat één op de drie personen die de horeca verlaat, een professional met een afgeronde horecaopleiding is en/of ten minste vijf jaar van de afgelopen zes jaar in de horeca heeft gewerkt. Dat is de kurk van onze bedrijfstak en deze mensen moeten we zeker proberen te behouden. Robèr Willemsen: “Medewerkers zoeken naar een goede balans tussen werk en privé. Deze balans verandert in elk mensenleven. Praat erover met je medewerkers en probeer bij hun wensen aan te sluiten.”

Gemiddeld werken mensen tweeëneenhalf jaar in de horeca. Bij mensen met een vakopleiding zien we bij koks dat na vijfeneenhalf jaar nog 51% in de horeca werkt en van gediplomeerde medewerkers in de bediening nog 32%. Dit laatste percentage is lager dan afgelopen jaar.

Scholing belangrijk

Ongeveer een kwart van alle werkenden in de horeca heeft het afgelopen jaar aan scholing gedaan. Dat lijkt veel, maar dit is allesomvattend en is ook inclusief korte trainingen. “Dit fenomeen is typerend voor de horeca, waar het grootste gedeelte van de opleidingen bestaat uit tweedaagse opleidingen voor bijvoorbeeld leermeester, sociale hygiëne en productgebonden cursussen op het gebied van bijvoorbeeld wijn en koffie. Daarnaast zien we voor het eerst een forse opmars van meer langdurige trajecten. In de afgelopen drie jaar hebben ruim 2500 medewerkers succesvol een opleiding tot keuken- of bedieningsassistent afgelegd. Daarnaast stromen enkele honderden koks via een brancheopleiding met een SVH-diploma de branche in”, aldus Ricardo Eshuis, directeur SVH.

Horeca kent veel tevreden medewerkers

Voor het eerst is in het onderzoek ook gebruik gemaakt van de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA). Hieruit blijkt dat personen die werkzaam zijn in de horeca over het algemeen tevreden zijn. In 2017 gaf 69% van de medewerkers aan tevreden tot zeer tevreden te zijn over hun werk; slechts 12% was ontevreden tot zeer ontevreden. KHN-voorzitter Robèr Willemsen: “Dit hoge tevredenheidspercentage laat zien dat flexibel werk niet per definitie slecht is, zoals de overheid met de WAB doet voorkomen. Zeker jonge werknemers hebben zelf juist behoefte aan flexibiliteit.”

Dit jaar zijn voor het eerst ook dashboards ontwikkeld. Hiermee wordt het heel gemakkelijk voor ondernemers, bestuurders, opleiders, UWV en gemeenten om voor de eigen regio en/of het eigen sub-bedrijfstype de arbeidsmarktkengetallen op te zoeken en om hier vervolgens gericht arbeidsmarktbeleid op te ontwikkelen. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie
Horecaondernemers zijn positiever dan een jaar geleden

De horeca kijkt met vertrouwen naar 2020, zo blijkt uit het nieuwe SRA-BiZ-visierapport ‘2020 in Zicht, de verwachtingen van Nederlandse ondernemingen’. De consumentenbestedingen zullen waarschijnlijk op peil blijven en buitenlandse toeristen weten ons land nog steeds goed te vinden. Er ...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Koffie & thee Achtergronden
Starbucks vraagt teveel voor plantaardige melk

Als je bij Starbucks een cappuccino met havermelk bestelt betaal je 70 cent extra. Dit botst met hun eigen klimaatdoelstellingen, want de milieu-impact van plantaardige melk is gemiddeld meer dan de helft lager dan die van koemelk. ProVeg verzoekt daarom de toeslag op plantaardige melk te laten vall...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Culinair Recepten
Wat zit er in de originele bolognesesaus?

De bolognesesaus is de allerbekendste Italiaanse pastasaus. In tegenstelling tot veel andere pastasauzen is deze behoorlijk rijk gevuld, doorgaans is het een saus op basis van gehakt, (gepelde) tomaten, wortel, selderie, knoflook en ui. Hieraan worden vaak nog meer ingrediënten aan toegevoegd, ...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: