Hoe makkelijk maak je het de gast om voor jou te kiezen?

12 december 2019 | Monique van Gevelt

Heb je je weleens afgevraagd waarom gasten überhaupt bij je reserveren of binnenstappen? Het kan niet zijn omdat je de enige plek bent waar ze wat kunnen eten of drinken. Zoals heel vroeger toen je als reiziger blij was dat je een dak boven je hoofd had en een warme maaltijd kreeg. De 'herberg- en tavernetijd' zal ik maar zeggen.

Ik hoor je denken. Onze gasten komen voor onze gastvrijheid en uitstekende kwaliteit. Dit is echter een klassieke benadering van waar de horeca voor staat. Zoals een goed bed, gastvrije medewerkers, gezelligheid en heerlijk eten. Maar dat is zelden de echte reden waarom gasten vol overtuiging voor jou kiezen.

Denk eens na over de 3 onderstaande fasen waar gasten doorheen gaan voordat ze bij jou over de drempel stappen.


1. Ze moeten een aanleiding hebben

Mensen moeten een goede reden of drijfveer hebben om die tafel bij je boeken of bij je binnen te stappen. Het zegt iets over hun voorkeur, wat ze belangrijk of onbelangrijk vinden. Het is wat mensen beweegt.

Zo zal een veganist niet snel een steakhouse inlopen. Houd deze veganist dan ook nog van creativiteit dan zal hij gaan voor dat ene restaurant met kunst of dat samenwerkt met een creatieve werkplek. Een gezin met kleine kinderen komt in beweging als een horecabedrijf zich hierop toespitst. Een bedrijf dat de kinderen entertaint en de ouders ontzorgt.

Maar een bezoek aan jouw horecabedrijf kan ook een sociale beweegreden hebben of juist prestigeverhogend zijn. Dit geldt ook voor medewerkers. Hun drijfveer om bij jou te werken kan het bieden van gunstige werkomstandigheden zijn, maar ook hoe mooi de werkplek is of de ruimte die je biedt voor zelfontwikkeling.

Als je de drijfveer van de doelgroepen weet te vinden, weet je ook hoe je ze moet inspireren en aansporen om die voet over de drempel te zetten of die tafel online te boeken.

2. Ze moeten de mogelijkheid hebben én krijgen om voor jou te kiezen

Natuurlijk moet de gast jouw diensten kunnen betalen. En tijd hebben om je te bezoeken. Daarom is het zinloos om met de lunch open te zijn als jouw doelgroepen overdag werken en niet buiten de deur lunchen. Of voor diner te openen als jouw doelgroep winkelend publiek is en de winkelstraat uitgestorven is in de avonduren.

Maar ook jij speelt hier een rol. Maak jij hun keuze uitvoerbaar en heel makkelijk?
Dan gaat het over hoe zichtbaar en vindbaar jouw bedrijf is. Kunnen ze bij jou makkelijk binnenstappen of reserveren? Of moeten ze allerlei fratsen uithalen om een boeking te maken? Of heel lang wachten? Bij veel horecabedrijven zijn openingstijden, adres en bereikbaarheid nog altijd lastig online vindbaar. En soms is de ingang van de zaak verstopt of niet goed aangegeven.

‘Zoek het maar uit of hoepel op’ communiceer je dan eigenlijk met je gast. En dat tegenstrijdig met ons gastvrije karakter. Bedenk dan ook dat elke barrière die je opwerpt er een teveel kan zijn om voor jou te kiezen. Gemak is een cruciale beslissingsfactor voor de gast.

3. Ze moeten geprikkeld en geactiveerd worden

Gasten zul je moeten triggeren, verleiden en aansporen. Dit is de laatste fase waarbij je ze echt over de drempel trekt of binnen boord houdt.
Dat doe je bij bezoekende gasten in je bedrijf. Je zorgt namelijk altijd dat ze een reden hebben om terug te komen. Dat ze zich verbonden voelen met je zaak. Laat ze dan ook niet zomaar je zaak uitlopen, maar zet ze aan tot een vervolgactie.

Ook buiten je horecabedrijf moet je actief met je gasten bezig zijn. Door je content en marketing aan te passen op wat je gasten echt willen en inzetten op wat ze in beweging brengt. Je zult in hun hoofd moeten kruipen en moeten anticiperen op hun behoeften. Snel reageren op vragen, meedenken en ze dingen uit handen nemen. Spoor gasten aan met onweerstaanbare ideeën, diensten, gestes en acties die passen bij hun drijfveren. Denk hierin vooral niet te groot. Het zijn de kleine dingen die het hier doen.

Door het je gasten supermakkelijk te maken om voor jouw horecabedrijf te kiezen, kan je duurzaam ondernemen en groeien met je bedrijf. Gemak dient je gasten, maar zorgt ook dat jouw bedrijf floreert.

Over Monique:

Monique is geboren en getogen in de horeca, in het restaurant van haar ouders. Daarna heeft zij meer dan 25 jaar gewerkt in de Internationale hotellerie en de meeting & events markt, in zo’n beetje alle disciplines, van medewerker tot commercieel directeur van een hotelgroep. Nu is ze eigenaar van Strategisch Horeca Advies en founding partner bij HorecaMonitor. Verder is columnist en geeft ze trainingen aan de HM Academy op gebied van conceptontwikkeling en marketing.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Coronacrisis
Hellendoornse lunchroom dicht vanwege corona

De Hellendoornse Lunchroom Lorkeers is sinds maandag gesloten, meldt Tubantia. Een personeelslid werd positief getest op corona. De eigenaresse en vier personeelsleden kregen van de GGD te horen dat zij tien dagen in thuisquarantaine moeten. Het personeelslid zat al langere tijd ziek thuis, waarn...

Nice 'n Easy
Convenience: is het eigenlijk wel gezond?

Convenienceproducten zijn een uitkomst voor de professionele keuken, vooral vanwege de tijdwinst die het gebruik ervan oplevert. Maar er zijn, bij overmatig gebruik van bepaalde soorten convenienceproducten, ook nadelen. Wieke van der Vossen, expert voedselveiligheid en etikettering bij het Voedings...

Branded Content Nice 'n Easy
Unieke horeca op Strijp-S, welkom in Blok 63-S

Bram van Uden: “Parkeren doe je voor de deur of dichtbij op P De Hoek. Blok 63-S vind je op 5 minuten loopafstand van station Strijp-S, het Klokgebouw of het PSV-stadion. Hier beleef je de energie en open sfeer van het culturele en creatieve hart van Eindhoven. Gewoon lekker eten, gezelligheid...

Food Amsterdam
De nieuwe high tea ervaring op een bijzondere plek

Hoewel het heerlijke nazomerzonnetje zich nog even van zijn beste kant laat zien, is de herfst alweer in aantocht. Dat heeft natuurlijk ook zijn voordelen. Wie herfst zegt, zegt high tea! Lekker naar binnen, de kachel een standje hoger, een dampende kop thee voor je neus en urenlang tafelen en klets...

Opening Rotterdam
Eerste Nederlandse SUGO to go opent in Rotterdam

Biologisch, gezond, duurzaam én vers. Menig pizza liefhebber is verknocht aan de inmiddels befaamde pizza al taglio van SUGO. Dit blijkt niet alleen uit de veelbelovende recensies op Tripadvisor, maar ook uit de Deliveroo Pizza Contest 2019 waar SUGO de eerste plek bemachtigde. Nu SUGO vele h...

Opening Fastservice
Op dit nieuwe eetadresje in Maastricht draag je een slabber!

De hoofdstad van de zuidelijkste provincie van Nederland staat bekend om haar laissez-faire en bourgondische levensstijl. Het was dan ook geen moeilijk keuze voor spaghetticoncept BAVET waar in Nederland ze hun eerste vestiging zouden openen. Vanaf vandaag kan je op Markt 7 terecht voor een spaghett...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: