Column Pieter Punter: Brood

4 april 2003 | Pieter Punter

Brood vormt al eeuwenlang in grote delen van de wereld het basisvoedsel. De bereiding van brood werd mogelijk door de productie van glutenrijke granen, een methode om hiervan meel te maken, de techniek om het deeg luchtig en licht te maken en een oven om het te bakken. Brood heeft altijd een belangrijke rol gespeeld in religie, bijgeloof en gewoontes van mensen. Ook nu nog is brood het eerste voedsel dat we eten na moedermelk.

Het meest simpele brood wordt gemaakt van water, meel en zout. Als rijsmiddel wordt zuurdesem gebruikt, ontstaan door bacteriewerking in een mengsel van water en meel. Helaas weten weinig Nederlanders hoe dergelijk brood smaakt. Ruim tweederde van ons dagelijks brood komt uit de supermarkt en bevat broodverbeteraars, emulgatoren en gist. Voor Nederlanders is brood besmeerbaar kruim; smaak is volkomen ondergeschikt. Dit geldt vooral door de week, maar in het weekend willen we iets anders. Dan kan de betere warme bakker het speciaalbrood niet aanslepen.

Het aantal Nederlandse warme bakkers neemt af, het aantal Turkse bakkers neemt toe. Zij leggen ’s ochtends, ’s middags en ’s avonds vers brood in de winkel. Een gewoonte in veel landen, maar helaas in Nederland bijna uitgestorven. Wij moeten het met de illusie van versheid doen: het bake-off brood. Zolang het nog warm is lijkt het vers, maar daarna is het snel afgelopen.

Het innovatieve vermogen van de Nederlandse bakkerijwereld is bijzonder zwak. We zien weliswaar een continue stroom van nieuwe producten, maar bij nadere inspectie is het bijna altijd “meer van hetzelfde” (bruin brood, grof bruin, bruin met granen, bruin met pitten, bruin met pitten en granen etcetera). Het ontbreekt aan echt innovatief brood, dat een andere toepassing en een ander consumptiemoment kent. Wil de broodconsumptie groeien, dan moeten er producten komen met een andere functie dan kruim voor beleg. Dit nieuwe brood moet bijvoorbeeld onderdeel worden van de warme maaltijd en van snackmomenten. Door te kijken naar de manieren waarop men in andere landen brood gebruikt, kunnen we ontzettend veel ideeën opdoen en brood weer de functie geven die het van oudsher had (‘geef ons heden ons dagelijks brood’).

Deze column is geschreven door Pieter Punter en gepubliceerd in een eerdere uitgave van vakblad Lunchroom.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie
Horecaondernemers zijn positiever dan een jaar geleden

De horeca kijkt met vertrouwen naar 2020, zo blijkt uit het nieuwe SRA-BiZ-visierapport ‘2020 in Zicht, de verwachtingen van Nederlandse ondernemingen’. De consumentenbestedingen zullen waarschijnlijk op peil blijven en buitenlandse toeristen weten ons land nog steeds goed te vinden. Er ...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Koffie & thee Achtergronden
Starbucks vraagt teveel voor plantaardige melk

Als je bij Starbucks een cappuccino met havermelk bestelt betaal je 70 cent extra. Dit botst met hun eigen klimaatdoelstellingen, want de milieu-impact van plantaardige melk is gemiddeld meer dan de helft lager dan die van koemelk. ProVeg verzoekt daarom de toeslag op plantaardige melk te laten vall...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Culinair Recepten
Wat zit er in de originele bolognesesaus?

De bolognesesaus is de allerbekendste Italiaanse pastasaus. In tegenstelling tot veel andere pastasauzen is deze behoorlijk rijk gevuld, doorgaans is het een saus op basis van gehakt, (gepelde) tomaten, wortel, selderie, knoflook en ui. Hieraan worden vaak nog meer ingrediënten aan toegevoegd, ...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: