Interview: culinair inspirator van Debuut aan het woord

2 januari 2019 | redactie

Bij Debuut Horecabeheer en Ontwikkeling maken de chefs van de zeventien horecaconcepten (onder andere) gebruik van gemaksproducten die afkomstig zijn van verschillende gespecialiseerde leveranciers. De recepturen daarvoor komen voort uit de maandelijkse brainstormsessies met chefs en leveranciers onder leiding van culinair inspirator Sander Wissink.

Debuut heeft geen centrale productiekeuken, maar betrekt halffabricaten van verschillende leveranciers en zorgt eveneens voor het vervoer naar de 29 locaties. “We werken samen met onze partners, die met ons meedenken op het gebied van productontwikkeling”, vertelt Sander Wissink.

Als culinair inspirator is Wissink verantwoordelijk voor alles wat met food te maken heeft binnen Debuut. Zoals de creatie van de nieuwe menukaarten voor concepten als Olivier, Kees, Stan & Co en Popocatepetl.

Constante kwaliteit

In de keukens van deze 29 bedrijven werken de chefs met halffabricaten en voorgeschreven recepten. “Onder convenience versta ik producten die ons werk uit handen nemen, van constante kwaliteit zijn, een goede basissmaak hebben en waar we zelf onze signatuur aan toe kunnen voegen”, vertelt Wissink. Het gaat niet alleen om soepen, sauzen en dressings, maar ook voorbereid vlees zoals sous-vide gegaarde kip, kalfssukade en zelfs zwezerik.

Op locatie grillen de chefs vlees bijvoorbeeld in een Josper-oven, op de barbecue of in de pan. Hetzelfde product is zo op diverse manieren te bereiden en inzetbaar in verschillende concepten. Het gebruik van halffabricaten is een uitkomst; vooral nu het steeds lastiger is om de bezetting in de keukens rond te krijgen. “De kwaliteit van convenience is gelukkig ontzettend hoog.”

Creativiteit deels weg

Is er nog ruimte voor creativiteit in de keukens van de restaurants? “Het voordeel van convenience is constante kwaliteit. De creativiteit haal je voor een deel weg bij de koks, maar die kunnen ze kwijt in de culinaire brainstormsessies die we maandelijks hebben met onze chefs en leveranciers. Iedere maand hangen we daar een ander thema aan. Daar ontwikkelen we samen de recepturen.”

Naast de vaste menukaart serveren de formules specials. Dit biedt ruimte voor gerechtideeën van de chefs. “We zien zelfs dat ze elkaars recepten overnemen.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Amsterdam Opening
Amsterdam krijgt primeur van STAN&CO 2.0

STAN&CO is een begrip in Utrecht, Arnhem en Zeist en is onderdeel van Debuut Horecabeheer & Ontwikkeling. In dit sfeervolle bar-restaurant draait het allemaal om food, drinks & friends. In juni 2019 wordt ook Amsterdam verrijkt met een STAN&CO. Een 2.0 versie waarmee ze aansluit o...

Opening
Papa John's opent twintigste vestiging in Nederland

Papa John’s opende onlangs nog een nieuwe vestiging in Delft, nu is Eindhoven aan de beurt. Op 25 maart gaat op de Kleine Berg 78 in Eindhoven alweer de twintigste vestiging open. Franchisenemer Alex Clemencia en zijn broer Izahir zullen de vestiging feestelijk openen. Alex Clemencia: &ldqu...

Columns Blog
Column restaurateur Sico de Moel: "Ik word verdacht van slavendrijven!"

Ik ben zojuist verhoord door de politie. Ik ben verdachte. Ik word verdacht van slavendrijven. De kwestie is van een paar jaar geleden. Ik deed toen zaken met een schoonmaakbedrijf. Dit bleek een achteraf een criminele organisatie te zijn, volgens de twee rechercheurs die mij vandaag ondervroegen. ...

Lunch
Bagels & Beans is het Beste Restaurant van De Vegetarische Restaurantweek

Niet minder dan 531 restaurants namen deel aan de tweede editie van De Vegetarische Restaurantweek die vorige week plaatsvond. Gasten konden gedurende de week een stem uitbrengen op het beste vegetarische restaurant. Bagels & Beans deed mee met drie speciale vegetarische menu’s en wist daa...

Opening Restaurant
Bar-restaurant IJver opent zomer 2019

In de zomer van 2019 opent IJver haar deuren in de voormalige Scheepsbouwloods op de NDSM-werf in Amsterdam-Noord. Er wordt hard gewerkt aan dit robuuste restaurant met een eigenzinnige menu- en drankenkaart. Op deze iconische locatie met een groot binnen- en buitenterras kunnen gasten staks geniete...

Food trends Vega
Populariteit vlees- en visvrije thuisbezorgmaaltijden stijgt

Afgelopen week namen zeker 57.600 Nederlanders deel aan de tweede editie van de Nationale Week Zonder Vlees. Een initiatief dat Nederlanders inspireerde om van 11 tot 17 maart een week lang geen vlees (en vis) te eten, en in plaats daarvan de verrassende mogelijkheden van de plantaardige keuken te o...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: