CityTrip Zierikzee: interview Raf's lunchroom

10 juli 2018 | Thijs Jacobs

Wie aan Zeeland denkt, denkt aan zee, vakantie, rust en mosselen, maar brocante blijkt er ook immens populair te zijn. We bezochten – in het kader van de CityTrip-reeks, het prachtige Zeeuwse plaatsje Zierikzee. Een stadje met ruim 11.000 inwoners, pittoresk ook, mede door het grote aantal monumenten in de stad. Zierikzee telt er maar liefst 568! In dit plaatsje vinden we talloze brocante winkels, de Zeeuwen zijn er gek op. Rafaël van der Put, heeft zo’n winkel, maar combineert die met een lunchroom. In Raf’s Lunchroom kun je dus tussen de koopwaar lunchen. Een leuke ervaring!

Veel aandacht

Over belangstelling heeft Rafaël niets te klagen. “Deze week stonden we nog in de krant, het PZC. Dat is de bekendste krant hier in Zeeland. En onlangs viel het me op dat er wel heel veel Belgen mijn zaak bezochten. Toen bleken we in de Belgische variant van ‘de Kampioen’ te staan, echt heel leuk.”

Daarnaast weet ook de lokale bevolking de betrekkelijk nieuwe zaak goed te vinden. “Ik zit hier nu bijna anderhalf jaar en de mensen uit Zierikzee en omgeving weten dat ik een leuke kaart heb. Geen uitsmijters of dat soort dingen, maar unieke broodjes en zelfgemaakt gebak. Voor de blondies, die ik bij de koffie serveer, komen mensen echt vaak terug. Ik verkoop ze nu ook per zakje. En dan de broodjes, elk broodje is een specialiteitenbroodje en alle gebak is vers en zelfgemaakt. Wat dat betreft heel anders dan bij de grotere horecazaken even verderop, die vooral volume draaien.” De blondies zijn inderdaad heerlijk, Raf geeft prijs dat hij ook cranberries gebruikt in dit recept. Overheerlijk!

Liever een lunchroom dan een restaurant

Wie denkt dat Zeeland alleen in de zomer wordt overspoeld door toeristen, heeft het mis. “Ook in de winter is het druk, je merkt duidelijk dat de toeristische sector hier groeit. Dat is goed voor de horeca en alle andere zaken in de stad. Waarom ik brocante combineer met een lunchzaak? Alleen leven van brocante is lastig, er zijn echt heel veel van die zaakjes. Bovendien ben ik opgeleid als kok en heb ik als zodanig gewerkt in een restaurant. Aanvankelijk wilde ik voor mezelf een restaurant beginnen, maar toen ik eenmaal in een lunchroom had gewerkt, was ik om. Werken in een lunchroom is zoveel relaxter… Natuurlijk speelt ook mee dat ik een kleine heb, dus mijn vrije tijd is heilig. Op woensdag ben ik altijd gesloten omdat ik dan thuis wil zijn en na schooltijd leuke dingen met mijn zoontje ga doen. Dit wil ik voor geen goud van de wereld missen; al was woensdag de dag waarop ik zeventig procent van mijn weekomzet draaide, dan deed ik het nog zo.”

Alles in de oven

Kortom: Rafaël ging op zoek naar een geschikte plek om een lunchzaak te starten. “Ik ben hier zelf opgegroeid, mijn ouders hebben in Zierikzee een B&B. Zelf woon ik in Gouda, dat is een uurtje rijden en ik ben die reisafstand wel gewend. En als het laat wordt, dan kan ik altijd bij mijn ouders slapen. Een beperking is - aangezien dit wettelijk gezien een detailhandel met ondersteunende horeca is - dat ik geen gasfornuis heb. Ik moet alles in de oven doen. Dat gaat prima, en wat ik hier niet kan bereiden, bereid ik thuis voor. Daarbij kun je denken aan sauzen of soepen… Een aantal soorten brood maak ik zelf, zoals het broccolibrood dat nu op de kaart staat. Oorspronkelijk was deze zaak nog veel groter, maar ik heb de verhuurder gevraagd of hij het pand kon splitsen. Daar ging hij mee akkoord, want mijn idee sprak hem aan. Vroeger was het een meubelzaak trouwens, dat kun je nog wel een beetje zien.” Meubels staan er nu ook nog en als lunchgast is het heerlijk om even rond te snuffelen tussen al die interessante koopwaar. Van antiek speelgoed tot aan kunstwerken en van servieswerk tot meubilair… Je kijkt hier je ogen uit.

Halve winkel leeggekocht

Niet alleen een lunchzaak, maar ook brocantewinkel. Hoe is de omzetverhouding? “Eigenlijk fifty-fifty… De lunch loopt boven verwachting goed, gisteren was het echt megadruk en met alle markten die er weer aan zitten te komen, bereid ik me voor op een topperiode. Wat betreft brocante gaat het ook super, soms wordt binnen een dag de halve winkel leeggekocht. Achter de zaak heb ik gelukkig een opslag en de stellingen verhuur ik. Dat is gunstig, want daardoor verandert het aanbod constant en komen mensen vaak terug. Zelfs de stoel waarop jij nu zit is te koop. Het kan dus zomaar zo zijn dat je de volgende keer op een andere stoel zit. Leuk toch?”

Vegan en vega

Op het gebied van foodtrends is Raf helemaal bij. “Wat op geen enkele kaart mag ontbreken tegenwoordig, is vegan en vega. Het vega broodje loopt enorm hard en dikwijls krijgen we gasten over de vloer die lactose- of glutenvrij willen eten. Dat kan: ik zorg er altijd voor dat ik lactosevrije melk op voorraad heb en mijn brood bak ik op waterbasis. Omdat ik geen koelcel heb, heb ik maar weinig op voorraad, dus af en toe moet er iemand even naar de supermarkt rennen om bij te vullen. Natuurlijk haal ik ook veel bij de groothandel, maar dat haal ik zelf. Ik laat het niet bezorgen.”

Alleen de beste koffie

De vriendelijke horecaondernemer wordt helemaal blij als hij over koffie praat, de keuze voor een koffiemerk is dan ook niet over één nacht ijs gegaan. “Net zo belangrijk als de koffie is de afstelling van de machine. Vorige week zat ik een uur lang samen met de monteur de afstelling bij te werken totdat deze helemaal goed was. Volgens hem is de door mij gekozen afstelling uniek binnen de horeca, aangezien er een lange doorlooptijd is. Veel horecazaken draaien op volume, dus dan moet de koffie er snel doorheen. Volgens de monteur kun je dan smaaktechnisch gezien net zo goed filterkoffie schenken, want de smaak wordt vooral ‘gevangen’ bij een langere doorlooptijd. Zelf ben ik echt geen koffie-expert of zo, maar ik weet wat ik lekker vind en voor mij levert deze afstelling het beste resultaat, zelf werk ik altijd met espressomaling. Maar ja, ik heb dan ook geen terras met honderd zitplaatsen, dus die luxe is er voor mij. Ik gebruik ook alleen Musetti koffie, een merk dat ik fantastisch lekker vind. Moeilijk te krijgen, maar subliem en krachtig van smaak. Goede koffie maakt echt een enorm verschil; mensen komen er voor terug.”

Tip: samenwerking loont

Tot slot. Heeft Rafaël nog tips voor andere horecaondernemers? “Als je iets wilt doen, ga het dan doen. Advies van anderen is zeker okee, maar doe altijd je eigen ding. Daarnaast is samenwerking belangrijk. Onlangs heb ik samen met het bekendste café in de stad, Café de gekroonde Suikerbiet, een flyer laten printen. Op de ene kant staat hun verhaal, aan de andere kant mijn verhaal. Deze flyers worden verspreid bij vakantieparken en dergelijke. Die samenwerking is heel tof en we zitten toch net buiten elkaars vaarwater wat betreft soort horecazaak. En dan nog een tip, één die ik eigenlijk al heb prijsgegeven… Bezuinig niet op koffie. Die is voor een dagzaak zoals de mijne echt heel belangrijk.”

Volgende week lees je het interview met de volgende lunchzaak in Zierikzee. Welke dat is, houden we nog even geheim.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Utrecht
De Pizzabakkers Voorstraat opent haar deuren

Komende vrijdag, 21 september, is de feestelijke opening van de tweede vestiging van De Pizzabakkers in Utrecht. De ambachtelijke houtovenpizza’s zijn nu ook te vinden in de Voorstraat. Eigenaren Jean-Marc en Daniël vertellen je wat meer over wat je kan verwachten. Het begin van een...

Events Marketing
Tip: Formule 1 kijken in jouw horecazaak

De Formule 1 is in Nederland ongekend populair, mede door de geweldige prestaties van Max Verstappen. Ook in jouw horecazaak kun je profiteren van dit succes door de races uit te zenden. Maak er een Formule 1-ochtend of -avond van en verzin een speciale actie, zoals het serveren van oranje bitterbal...

Interview Longread
Interview Miljuschka Witzenhausen: ''De Nederlandse horeca is goed bezig''

Miljuschka Witzenhausen is een graag geziene gast binnen het Nederlandse medialandschap. Via een modellenbureau belandde ze bij TMF, ging daarna aan de slag als actrice in soapseries en is nu frequent te zien bij RTL Boulevard, zowel als presentatrice als in de rol van fooddeskundige. Koken is immer...

Achtergronden
Training: hoe maak je jouw horecazaak onderscheidend?

Wat maakt een horecaconcept succesvol? En hoe voorkom je dat je concept blijft steken in de middenmoot? In deze training (15 oktober, in Bunnik) gaan wij het hebben over de, voor velen ontastbare, aspecten die een concept tot een succes maken. Wij leggen uit hoe je het DNA en de werkelijke kernwaard...

Culinair Vega
Zeewier wordt toegankelijker in een burger

Zeewier als voedingsmiddel heeft behoorlijk wat voordelen. Toch eten nog maar weinig Nederlanders het. Door zeewier in een burger te stoppen blijkt het een stuk toegankelijker te worden. En omdat producten van zeewier bovendien vegetarisch zijn, spelen ze in op de trend van duurzame gezonde voeding ...

Amsterdam Culinair
Pop-up restaurant op sterrenniveau

In Amsterdam opent voor slechts één avond een pop-up risotto restaurant op sterrenniveau: de nu al legendarische Peroni Risotteria. Aan het roer staan de Italiaanse Michelinster-chefs The Costardi Brothers, die hun kookkunsten voor het eerst in Nederland komen vertonen. De Risotter...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: