Horeca in top 3 populairste bijbanen van 2017

1 december 2017 | Roy Spijker

Meer jongeren hebben een bijbaan. Bovendien beginnen ze steeds eerder met hun eerste bijbaan. Een bijbaantje bij een supermarkt, in de horeca of in de retail is het populairst onder de Nederlandse jongeren. Dit blijkt uit het Bijbanen Onderzoek 2017 van dienstverlener CV ster, die 63.371 cv’s analyseerde rondom de populairste bijbanen onder jongeren in 2017.

Een van de opvallendste ontdekkingen uit het onderzoek is dat jongeren dit jaar minder vaak werkzoekend zijn, in vergelijking met het jaar daarvoor. Ook beginnen jongeren dit jaar gemiddeld een half jaar eerder met werken. De eerste bijbaan wordt in 2017 gevonden op de gemiddelde leeftijd van 15,2. In 2016 was de gemiddelde leeftijd nog 15,8.

Het gemiddeld aantal bijbanen dat jongeren hebben voor hun achttiende verjaardag is licht gedaald, van 1,89 baantjes in 2016 naar 1,76 in 2017. Opvallend genoeg blijven jongeren dit jaar langer bij hun eerste werkgever werken dan in de jaren daarvoor.

Supermarkt, retail en horeca meest gewilde werkgever
Net als vorig jaar is de supermarkt de populairste werkplaats onder jongeren die aan hun eerste baantje beginnen. Andere werkplekken die populair zijn onder de werkzoekende jeugd zijn onder meer retailzaken (2), horecagelegenheden (3), postbezorging (4) en schoonmaakbedrijven (5). Met name in de laatstgenoemde sector is een opvallende stijging te zien in het aantal werkende jongeren.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Events
Innovatief netwerken tijdens BBB Maastricht 2018

BBB Maastricht, de oudste horecavakbeurs van Nederland, vindt plaats van maandag 8 t/m woensdag 10 oktober in MECC Maastricht. BBB Maastricht biedt een veelzijdig programma voor horecaprofessionals uit ieder segment. Van (speciaal) bieren tot biologische streekproducten en van innovatieve productont...

Creëer een ijzersterke Social Media strategie

Je bedrijf gratis promoten en verkopen op Facebook is aan banden gelegd. Pitchen, promoten, reacties uitlokken, win acties en zelfs vragen om een like, het is allemaal uit den boze. Facebook wil enkel waardevolle verhalen van je zien. Wil je je horecabedrijf actief promoten dan kan dat alleen nog vi...

Verbouwen
Family Naarden is verbouwd

Bij Family Naarden zijn ze een aantal weken geleden druk bezig geweest om alle wanden in de vestiging een nieuwe uitstraling te geven. En het resultaat mag er wezen! De wand achter de counter en bij de bakwand heeft een mooie, frisblauwe tegellaag gekregen. Op de andere wand zijn tegels geplaatst in...

Opening Culinair
Foodhallen Rotterdam geopend op Kop van Zuid

Vanaf vandaag valt er weer flink wat te nassen in Rotterdam. Vier jaar na de introductie van de Foodhallen Amsterdam opent een tweedeindoor foodmarket in 010. Geen gevalletje copy-paste, maar een ras-Rotterdammer van een foodhal. Foodhallen Rotterdam betrekt samen met het naastgelegen designhotel Ro...

Uber Eats breidt uit

Waar Foodora sopt in Nederland, pakt Uber Eats juist door. Het bedrijf breidt voor het einde van dit jaar uit naar Groningen en Haarlem en vergroot het bezorggebied in de regio Den Haag door Scheveningen en Voorburg aan de app toe te voegen. Daarnaast kunnen bestaande en nieuwe gebruikers van de app...

Opening
Sidney Schutte en David Baxter openen Café Cliché

Vandaag opent Café Cliché, de gloednieuwe buurtbrasserie van Amsterdam-Oost. Hier kookt chef David Baxter vijf dagen per week voor de buurt en voor wie in de buurt is. Het initiatief en het menu zijn van Sidney Schutte, die net als Baxter carrière maakte in sterrenrestaurants. ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: