Horeca in top 3 populairste bijbanen van 2017

1 december 2017 | Roy Spijker

Meer jongeren hebben een bijbaan. Bovendien beginnen ze steeds eerder met hun eerste bijbaan. Een bijbaantje bij een supermarkt, in de horeca of in de retail is het populairst onder de Nederlandse jongeren. Dit blijkt uit het Bijbanen Onderzoek 2017 van dienstverlener CV ster, die 63.371 cv’s analyseerde rondom de populairste bijbanen onder jongeren in 2017.

Een van de opvallendste ontdekkingen uit het onderzoek is dat jongeren dit jaar minder vaak werkzoekend zijn, in vergelijking met het jaar daarvoor. Ook beginnen jongeren dit jaar gemiddeld een half jaar eerder met werken. De eerste bijbaan wordt in 2017 gevonden op de gemiddelde leeftijd van 15,2. In 2016 was de gemiddelde leeftijd nog 15,8.

Het gemiddeld aantal bijbanen dat jongeren hebben voor hun achttiende verjaardag is licht gedaald, van 1,89 baantjes in 2016 naar 1,76 in 2017. Opvallend genoeg blijven jongeren dit jaar langer bij hun eerste werkgever werken dan in de jaren daarvoor.

Supermarkt, retail en horeca meest gewilde werkgever
Net als vorig jaar is de supermarkt de populairste werkplaats onder jongeren die aan hun eerste baantje beginnen. Andere werkplekken die populair zijn onder de werkzoekende jeugd zijn onder meer retailzaken (2), horecagelegenheden (3), postbezorging (4) en schoonmaakbedrijven (5). Met name in de laatstgenoemde sector is een opvallende stijging te zien in het aantal werkende jongeren.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Franchise Friendly Concepts sluit zich aan bij NLVVM

Franchise Friendly Concepts – de onderneming die de ketens Kwalitaria en Délifrance in beheer heeft – sluit zich aan bij de Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers. Sinds 2014 bundelen de grootste namen binnen deze branche hun krachten en streven naar een strak georganiseerde...

Wet- en regelgeving Amsterdam
Ministerie sluit horecazaken vanwege arbeidsmarktfraude

Vervalsing van loonstroken, het tewerkstellen van vreemdelingen zonder vergunning, sjoemelen met arbeidstijden en onderbetaling. De Inspectie SZW constateerde deze overtredingen bij diverse horecaondernemingen in de Amsterdamse binnenstad. Ook bij hercontroles bleek er geen verbetering te zijn. In s...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards Video
Video: Baker & Moore wint Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland

Afgelopen vrijdag reikte het team van Lunchroom de award voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland uit aan Paul Bakker, de eigenaar van Baker & Moore in Rotterdam. Het winnende broodje heet ‘Mr. Baker goes Asia’ en doet de naam eer aan. De Aziatische invloeden zijn verfijnd, ...

Columns
Column: Hoe zorg je dat je ambitie geen droom blijft?

Tuurlijk heb jij ambities. Elke ondernemer heeft die toch? Want je wilt groeien en je bedrijf continu verbeteren. Meer omzetten en meer overhouden. Meer vrije tijd en toch goed bezig zijn met je bedrijf. 'Ah’s en Oh’s' krijgen als mensen bij je binnenstappen en komen genieten. ...

Achtergronden
Feestdagen in de horeca, wees voorbereid!

De welbekende feestmaand is aanstaande. December is de maand waarin we Sinterklaas en Kerst vieren, maar wist je dat midwinter op 21 december valt, dat het WK Hockey wordt gespeeld en ook het EK handbal voor vrouwen op het programma staat? Goed om te weten. Al deze data vind je in de HorecaMarket...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Baker & Moore in Rotterdam heeft Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland

Het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland vind je dit jaar in Rotterdam. De inzending van Paul Bakker, de eigenaar van lunchroom Baker & Moore, gooide hoge ogen bij alle juryleden. Het winnende broodje heet ‘Mr. Baker goes Asia’ en doet de naam eer aan. De Aziatische invloeden zij...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: