Groot personeelstekort in de horeca: personeelsbehoud van belang

9 oktober 2017 | Thijs Jacobs

Maandag 9 oktober 2017 verschijnt het onderzoeksrapport ‘Arbeidsmarkt en Opleidings-behoefte Horeca’ van Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) en KHN. Het onderzoek laat zien hoeveel mensen er nu in de horeca werken en hoeveel nieuwe, extra medewerkers er de komende tijd nodig zijn. Uit het onderzoek blijkt dat - door de sterke groei van de branche - het aantal horecamedewerkers met 15% stijgt: van 407.000 in 2016 tot 467.000 in 2021.

De horeca moet de komende tijd, ook doordat ieder jaar veel mensen de branche verlaten, ruim 90.000 mensen per jaar werven! Doordat jaarlijks slechts 11.000 jongeren een MBO-horecadiploma halen, is het behoud van personeel dé belangrijkste succesfactor voor de horeca.

Grote uitdaging

Robèr Willemsen, voorzitter KHN: “We hebben met z’n allen een grote uitdaging. Als je als horecaondernemer wilt groeien, moet je niet alleen de mensen vervangen die bij je weggaan, maar ook nog extra medewerkers aannemen. En dat is lastig op een krappe arbeidsmarkt, waar mensen ook kunnen kiezen voor een baan in bijvoorbeeld de zorg of de bouw. Ons advies is dan ook om te proberen medewerkers zoveel mogelijk ‘vast te houden’. Door goede arbeidsvoorwaarden, een prettige werksfeer en door te zorgen voor een goede balans tussen werk en vrije tijd. En door medewerkers op te leiden en te kijken naar doorgroeimogelijkheden. De investeringen die je hier als horecaondernemer voor doet, wegen al snel op tegen de hoge kosten voor het werven en inwerken van nieuwe medewerkers.”

Opleiden

Ricardo Eshuis, directeur van SVH: “Naast het behoud van personeel, is het ook belangrijk om ervoor te zorgen dat meer mensen worden opgeleid voor specifieke horecafuncties. En dat werken in de horeca echt gezien wordt als een carrière. Opleidingsinstituten en de horeca moeten er samen voor zorgen dat het werk weer aanzien heeft. Daarnaast is het belangrijk dat leerlingen tijdens hun opleiding voldoende geïnspireerd en begeleid worden, door zowel school als leerbedrijven. Want dan zullen ongetwijfeld minder leerlingen direct na hun diploma kiezen voor een ander beroep. Iets dat nu wel gebeurt.”

Belangrijkste resultaten

Het onderzoek bestond naast een bronnenonderzoek uit een enquête die door 861 horecaondernemers is ingevuld.

De belangrijkste resultaten op een rij:

De horeca groeide de afgelopen jaren sterk. In de periode vanaf 2008 nam het aantal fte’s in de horeca met 16% toe. De groei is vooral zichtbaar in Amsterdam, Flevoland en Brabant. In de noordelijke provincies is de groei minder groot.

Binnen de branche zijn grote verschillen te zien. Restaurants (+32%) en lunchrooms en snackbars (+24%) kenden de sterkste groei in fte’s, terwijl de werkgelegenheid in cafés
(-9%) afnam.

Meer dan de helft van alle medewerkers is jonger dan 35 jaar. Door vergrijzing groeit de categorie boven 55 jaar.

Ruim een derde van alle medewerkers werkt in de bediening. Het aantal koks is met 15% ook een grote groep.

De horeca kent een grote in- en uitstroom van personeel. In 2016 moest 39% van de horecamedewerkers ingewerkt worden. Voor een groot deel van hen is horeca de eerste werkgever.

Uit het onderzoek blijft dat er op dit moment  circa 37.000 vacatures zijn; waarvan 21.000 moeilijk vervulbaar (langer dan 3 maanden open). De meeste vacatures zijn er in bediening (22.000). Daarnaast zij er circa 6.000 vacatures voor koks, waarvan 80% moeilijk vervulbaar. Veel horecaondernemers ervaren de arbeidsmarktsituatie als knelpunt voor het functioneren en/of de groei van hun bedrijf.

Driekwart van de horecabedrijven investeerde de afgelopen drie jaar in opleidingen en cursussen. Dat draagt volgens hen bij aan het succes van hun bedrijf en helpt om personeel aan zich te binden.

Sociale vaardigheden zijn in de horeca van groot belang. Voor medewerker bediening, medewerker fastfood en ondersteunend personeel worden deze vaardigheden volgens de respondenten de komende jaren nog belangrijker. Zij vinden dat hier een duidelijke verbeteringsslag moet worden gemaakt; een opgave voor de beroepsopleiders en voor de (leer)bedrijven zelf.

Taskforce Personeel


Op dit moment wordt al hard gewerkt om de knelpunten op de arbeidsmarkt op te lossen. Zo start KHN dit najaar met een Taskforce Personeel. Samen met opleidingsinstituten en andere partijen, waaronder de vakbonden, gaan we kijken wat er nodig is om meer jongeren te interesseren en enthousiasmeren voor een horecaopleiding. En hoe we het imago van werken in de horeca verder kunnen verbeteren. Daarnaast maken SVH en KHN zich er hard voor branche-erkende diploma’s, waardoor er meer mensen met een vakbekwaamheidsdiploma in de horeca werken.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Utrecht CityTrip
CityTrip Utrecht: interview HMSHost op Hoog Catharijne

De verf is er net droog, maar HMSHost International heeft het gepresteerd om in Utrecht op Hoog Catharijne enkele horecaconcepten neer te zetten die je het gevoel geven dat ze er al langere tijd zijn. Alles klopt er, zo lijkt het. Dat is op zich niet heel vreemd, want zowel het concept LEON als Comp...

Opening
Zesde vestiging in nieuwe stijl van Kwalitaria geopend

Eigenaar Guido Zonnenberg en bedrijfsleider Assad Yousufzai hebben dit weekend de deuren van Kwalitaria Délifrance Bennekom geopend. Dit is de zesde vestiging in de nieuwste stijl van Kwalitaria. Zaterdag 3 februari wordt de opening gevierd met leuke aanbiedingen en gratis friet voor buurtbew...

Opening Fastfood
Taco Bell opent 21 december in Breda

Na eerdere openingen in Eindhoven en Tilburg komt Taco Bell, ’s werelds grootste Mexicaans-geïnspireerde restaurantketen, met een derde vestiging in Nederland. Het nieuwe restaurant is gevestigd op Centraal Station in Breda en opent 21 december haar deuren. De eerste 100 klanten worden be...

Bezorgen
Thuisbezorgd: 'Sneeuwval zorgt voor topdrukte en lange levertijden' 

In deze tijd van het jaar is het over het algemeen al drukker bij Thuisbezorgd.nl. Door de sneeuwval van gisteren en vandaag is er een piek in het aantal bezoekers op de website en via de app. Veel mensen besluiten thuis te blijven en hun favoriete eten via Thuisbezorgd.nl te bestellen. Hierdoo...

Events
Chiapas Taco Cartel nodigt vluchtelingen uit op Kerstavond

Recentelijk lanceerde Chiapas Taco Cartel haar tweede vestiging in Den Haag. Na Amsterdam, opende het Mexicaanse streetfood concept in het Haagse Zeeheldenkwartier een sfeervol restaurant met een eigentijdse Latijn Amerikaanse touch. Het restaurant heeft als motto; Chiapas is voor iedereen. En gehee...

Utrecht CityTrip
CityTrip Utrecht: Interview 30ml Coffee Roasters Koffiebar

Kwaliteit van koffie verschilt sterk De koffie is in de horeca niet overal van goede kwaliteit volgens de koffiefanaat. "Met alle respect; de koffie die je bij de groothandel koopt, is maanden geleden ingepakt. Die van ons is slechts hooguit een paar dagen voor levering gebrand. Dat is een were...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: