Tweedehands horecaspullen veilen: zo gaat het in z'n werk

4 mei 2018 | David Bakker

Apparatuur, belachelijk duur. Een nieuwe professionele combisteamer kost al snel een slordige 8000 euro. Bedragen die niet elke ondernemer even heeft liggen. Er zijn alternatieven. Huren tegen een veel te hoog dagtarief of kopen via een veiling, maar dan online welteverstaan. De veiling wordt steeds populairder onder de horecaondernemer. En daar ligt één ding aan ten grondslag. “Bieders kunnen een eerlijke prijs verwachten.”

In 2017 verkocht veilinghuis BVA Auctions maar liefst een kleine 50.000 horecagerelateerde artikelen. “En mijn idee is dat dit de aankomende jaren alleen nog maar meer zal gaan groeien”, vertelt Mars Samsom, Business Unit Manager Consumer bij BVA Auctions. De crisis heeft de ondernemer bewust gemaakt van zijn geld. De creativiteit die tijdens de crisis heerste, heeft de restaurateur nog altijd in zich. Waarom duur als het goedkoper kan?

Niet meer alles nieuw

Andrej Pieterson, verantwoordelijk voor alle foodgerelateerde items binnen veilinghuis Troostwijk, ziet een verschuiving bij de horecaondernemer. “Vroeger moest alles nieuw, maar wat veel mensen niet weten, is dat wij ook nieuwe spullen veilen. Een fabrikant stopt soms met de productie van een bepaald product. De restanten veilen wij. Voor een eerlijke prijs. Wat de geïnteresseerde ervoor over heeft, dat wordt betaald.”

De veilingen zijn echter niet alleen voordelig voor de potentiële koper. Stel dat je als ondernemer van plan bent om je keuken te verbouwen, maar het te lastig vindt om alles zelf te verhandelen. “Als bij ons ruim van tevoren wordt aangegeven wanneer de ondernemer van zijn of haar spullen af moet, dan kan hij of zij ons inlichten. Wij sturen dan iemand langs, maken de foto’s van de producten, berekenen een startprijs en de kavels gaan online. Zo kan de ondernemer zijn plannen doorzetten”, aldus Pieterson.

Discussie over de prijs

Het kiezen van het startbedrag wordt bepaald door de experts van het veilinghuis. “Wij hebben inmiddels zoveel spullen geveild, dat we nu wel een beeld hebben wat een combisteamer met een kapotte deur op kan leveren. Daar is nog wel eens wat discussie over met de opdrachtgever, maar ze zijn het uiteindelijk vaak toch wel met ons eens. Als koper betaal je 16 procent opgeld”, vertelt Pieterson

Bij het bepalen van de waarde wordt ook meteen gekozen voor een eventuele kijkdag. Zo’n dag geeft potentiële kopers de gelegenheid om alle aangeboden kavels eens goed te bekijken. “Dit gebeurt vaak op locatie”, ziet Samsom. “Bijvoorbeeld wanneer de inboedel van een failliet restaurant wordt geveild. Daar zit vaak een beetje haast achter.” De kijkdagen worden niet bijzonder goed bezocht. Dat heeft volgens Pieterson een goede reden. “Wij proberen zo transparant mogelijk te zijn over hoe we het product aanbieden. De tekst is nooit in superlatieven geschreven, het beschrijft het product en de status ervan. Daarnaast moet de foto eigenlijk al genoeg zeggen. We hebben in de loop der jaren een vertrouwensband opgebouwd met klanten die zowel willen kopen als verkopen.”

Minder faillissementen

Dat de veilinghuizen vooral failliete inboedel verkopen, is een fabel. Slechts vijf procent van alle horeca gerelateerde artikelen veilt Troostwijk in opdracht van curatoren. “Er zijn simpelweg minder faillissementen. Wat je wel steeds vaker ziet is dat ondernemers vrijwillig een zaak afstoten en hun spullen via ons willen verkopen. Voor alle duidelijkheid, wij kopen niks. Wij faciliteren alleen de verkoop. Wij nemen bij de horecaondernemer een hoop kopzorgen weg, de ervaring leert dat dat als prettig wordt ervaren omdat de ondernemer al genoeg aan zijn hoofd heeft.” Ondernemers houden vooral van de snelheid van werken bij de veilingen. “De kavels zijn zo weg. Het is een duidelijke, transparante manier van handelen. De dagwaarde bepaalt de prijs, eerlijker kan bijna niet”, besluit Samsom.  

Hoe gaat het in zijn werk?

Hoe werkt zo een veiling nou precies? Het is vrij simpel. Een partij biedt één of meerdere kavels aan bij het veilinghuis. Deze inventariseren een startprijs, de prijs waar de veiling mee begint. Als de opdrachtgever akkoord gaat met de startprijs gaan de kavels online. Dan wordt er geboden, iedereen kan bieden. De veiling heeft een sluittijd. Wordt er binnen vijf minuten van de sluittijd overboden, dan krijgt degene die overboden is weer vijf minuten de tijd om een tegenbod te doen. Dit om de veiling de ruimte te geven, maar ook om het uiteindelijke verkoopbedrag voor de opdrachtgever zo hoog mogelijk te laten eindigen. Bij het sluiten van de veiling regelt het veilinghuis de financiën en wordt er met beide partijen een tijd afgesproken waarop de kavels kunnen worden opgehaald.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Ondernemen
Je eigen foodtruck beginnen? Dit moet je weten!

Een buurtfeest of festival is tegenwoordig niet meer compleet zonder foodtruck. Leuk om er af en toe een burger te bestellen, maar nóg leuker om er zelf één te beginnen. Gaat jouw ondernemershart er sneller van kloppen? Lees dan dit artikel vol handige tips voor het beginnen ...

Lunch Diner Opening
Nieuwe hotspot in Amsterdam-Noord [Foto's]

Bar-restaurant IJver heeft haar deuren voor gasten geopend op de NDSM-werf in Amsterdam Noord. Ruim een jaar lang liepen hier werklieden in en uit nadat er vijf jaar geleden de eerste plannen werden gemaakt. Het team, bestaande uit 5 jonge ambitieuze ondernemers, kan niet wachten om van deze feno...

Achtergronden Tech
Ook restaurants moeten innoveren: “Wie nu nog op papier werkt, loopt hopeloos achter”

Zelfs in onze sector, die op zich als vrij traditioneel te boek staat, maken we inmiddels gebruik van technologische hulpmiddelen. Het zijn babystapjes, toegegeven, maar wie anno nu de personeelsplanning nog in excel bijhoudt en de recepturen in een kladblok noteert, loopt hopeloos achter. Ik bev...

trends Koffie & thee
Dit zijn de actuele koffietrends en -ontwikkelingen

Technologische ontwikkelingen van koffiemachines Koffiemachines worden steeds geavanceerder. Door de automatisering en technologische ontwikkelingen wordt koffie alsmaar naar een hoger niveau getild zowel thuis, in de horeca als op de werkvloer. Aan de hand van recente voorbeelden laten we zien w...

Opening
Food & Wine bar Pierre Par CP gerestyled [foto's]

Op dinsdag 6 augustus opende food & wine bar Pierre par CP aan de Denneweg in Den Haag opnieuw haar deuren na een grote make over. Interieurontwerper Jeroen Smeele restylde de zaak in het hart van de Zuid-Hollandse hoofdstad. Met een bijzondere kaart maakt eigenaar Joey de Kruijf, samen met b...

Economie
Horeca telt veel snelgroeiende bedrijven

In 2018 waren er voor het eerst meer dan 10 duizend snelgroeiende bedrijven. Dit is 20 procent meer dan het vorige record uit 2017 toen er bijna 8 500 snelle groeiers waren. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers over snelgroeiende bedrijven. Een bedrijf is een snelle groeier als het aanta...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: