Tweedehands horecaspullen veilen: zo gaat het in z'n werk

4 mei 2018 | David Bakker

Apparatuur, belachelijk duur. Een nieuwe professionele combisteamer kost al snel een slordige 8000 euro. Bedragen die niet elke ondernemer even heeft liggen. Er zijn alternatieven. Huren tegen een veel te hoog dagtarief of kopen via een veiling, maar dan online welteverstaan. De veiling wordt steeds populairder onder de horecaondernemer. En daar ligt één ding aan ten grondslag. “Bieders kunnen een eerlijke prijs verwachten.”

In 2017 verkocht veilinghuis BVA Auctions maar liefst een kleine 50.000 horecagerelateerde artikelen. “En mijn idee is dat dit de aankomende jaren alleen nog maar meer zal gaan groeien”, vertelt Mars Samsom, Business Unit Manager Consumer bij BVA Auctions. De crisis heeft de ondernemer bewust gemaakt van zijn geld. De creativiteit die tijdens de crisis heerste, heeft de restaurateur nog altijd in zich. Waarom duur als het goedkoper kan?

Niet meer alles nieuw

Andrej Pieterson, verantwoordelijk voor alle foodgerelateerde items binnen veilinghuis Troostwijk, ziet een verschuiving bij de horecaondernemer. “Vroeger moest alles nieuw, maar wat veel mensen niet weten, is dat wij ook nieuwe spullen veilen. Een fabrikant stopt soms met de productie van een bepaald product. De restanten veilen wij. Voor een eerlijke prijs. Wat de geïnteresseerde ervoor over heeft, dat wordt betaald.”

De veilingen zijn echter niet alleen voordelig voor de potentiële koper. Stel dat je als ondernemer van plan bent om je keuken te verbouwen, maar het te lastig vindt om alles zelf te verhandelen. “Als bij ons ruim van tevoren wordt aangegeven wanneer de ondernemer van zijn of haar spullen af moet, dan kan hij of zij ons inlichten. Wij sturen dan iemand langs, maken de foto’s van de producten, berekenen een startprijs en de kavels gaan online. Zo kan de ondernemer zijn plannen doorzetten”, aldus Pieterson.

Discussie over de prijs

Het kiezen van het startbedrag wordt bepaald door de experts van het veilinghuis. “Wij hebben inmiddels zoveel spullen geveild, dat we nu wel een beeld hebben wat een combisteamer met een kapotte deur op kan leveren. Daar is nog wel eens wat discussie over met de opdrachtgever, maar ze zijn het uiteindelijk vaak toch wel met ons eens. Als koper betaal je 16 procent opgeld”, vertelt Pieterson

Bij het bepalen van de waarde wordt ook meteen gekozen voor een eventuele kijkdag. Zo’n dag geeft potentiële kopers de gelegenheid om alle aangeboden kavels eens goed te bekijken. “Dit gebeurt vaak op locatie”, ziet Samsom. “Bijvoorbeeld wanneer de inboedel van een failliet restaurant wordt geveild. Daar zit vaak een beetje haast achter.” De kijkdagen worden niet bijzonder goed bezocht. Dat heeft volgens Pieterson een goede reden. “Wij proberen zo transparant mogelijk te zijn over hoe we het product aanbieden. De tekst is nooit in superlatieven geschreven, het beschrijft het product en de status ervan. Daarnaast moet de foto eigenlijk al genoeg zeggen. We hebben in de loop der jaren een vertrouwensband opgebouwd met klanten die zowel willen kopen als verkopen.”

Minder faillissementen

Dat de veilinghuizen vooral failliete inboedel verkopen, is een fabel. Slechts vijf procent van alle horeca gerelateerde artikelen veilt Troostwijk in opdracht van curatoren. “Er zijn simpelweg minder faillissementen. Wat je wel steeds vaker ziet is dat ondernemers vrijwillig een zaak afstoten en hun spullen via ons willen verkopen. Voor alle duidelijkheid, wij kopen niks. Wij faciliteren alleen de verkoop. Wij nemen bij de horecaondernemer een hoop kopzorgen weg, de ervaring leert dat dat als prettig wordt ervaren omdat de ondernemer al genoeg aan zijn hoofd heeft.” Ondernemers houden vooral van de snelheid van werken bij de veilingen. “De kavels zijn zo weg. Het is een duidelijke, transparante manier van handelen. De dagwaarde bepaalt de prijs, eerlijker kan bijna niet”, besluit Samsom.  

Hoe gaat het in zijn werk?

Hoe werkt zo een veiling nou precies? Het is vrij simpel. Een partij biedt één of meerdere kavels aan bij het veilinghuis. Deze inventariseren een startprijs, de prijs waar de veiling mee begint. Als de opdrachtgever akkoord gaat met de startprijs gaan de kavels online. Dan wordt er geboden, iedereen kan bieden. De veiling heeft een sluittijd. Wordt er binnen vijf minuten van de sluittijd overboden, dan krijgt degene die overboden is weer vijf minuten de tijd om een tegenbod te doen. Dit om de veiling de ruimte te geven, maar ook om het uiteindelijke verkoopbedrag voor de opdrachtgever zo hoog mogelijk te laten eindigen. Bij het sluiten van de veiling regelt het veilinghuis de financiën en wordt er met beide partijen een tijd afgesproken waarop de kavels kunnen worden opgehaald.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Food Advertorial
Nieuw bezorgconcept voor friet

De markt voor thuisbezorging is het snelst groeiende segment binnen de totale foodmarkt, en kan een enorme bijdrage leveren aan de omzet van uw restaurant. Volgens het FoodService Instituut Nederland zal deze groei zeker tot in 2025 nog sterk aanhouden. Friet speelt een grote rol in het aanbod va...

Opening Verbouwen
Smaak Lokaal weer open

Ruim 6 weken geleden ging Smaak Lokaal, na een flinke verbouwing, weer open in winkelcentrum De Laverije in Rijen. Eigenaren Anielka Menner en Rob Marcelissen lanceerden toen ook meteen een gloednieuw eetconcept. Dagelijks kun je nu vanaf 09.30 uur genieten van allerlei hartige en zoete hapjes, die ...

Opening Den Haag
Popocatepetl Den Haag wordt STAN&CO

Het Mexicaanse restaurant Popocatepetl Den Haag maakt op de huidige locatie aan het Buitenhof in Den Haag in 2019 plaats voor STAN&CO. De eigentijds ingerichte STAN&CO wordt een plek om te ontbijten, lunchen én dineren. “Op deze manier kan het prachtige pand aan het Buitenhof st...

Amsterdam Opening
The Food Department haalt Amsterdamse horeca naar Magna Plaza

Jarenlang zaten de ramen dichtgeplakt. "Dat snap je toch niet?", gnuift Laurens van Rooijen. Al is het toekomstige The Food Department nog meer bouwplaats dan foodhal, het herwonnen uitzicht op de Nieuwe Kerk, de Nieuwezijds Voorburgwal en de Spuistraat is nu al onweerstaanbaar. Minstens z...

Opening Culinair
Pas geopend G7 Food & Drinks in Gruizenkerkje uniek voor Sittard

Horecaondernemers Danny Meijers en Rik Opstals van restaurant De Kolentip in Maasbracht hebben per 1 november 2018 een tweede restaurant geopend: G7 Food & Drinks in Sittard. In G7 wordt verrassend, creatief en betaalbaar gekookt met dagverse producten. Het restaurant is gevestigd aan de voet va...

Awards Bezorgen
De Best Restaurant Awards van Thuisbezorgd.nl zijn terug

Thuisbezorgd.nl, de grootste online eten-bestelsite van Nederland organiseert voor de vijfde keer de prestigieuze Best Restaurant Awards. De genomineerden zijn bekend en het is tijd voor consumenten om hun favoriete restaurant te beoordelen. Met iedere review maakt de consument bovendien kans op een...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: