De stressboog van luchtvaartreizigers

6 mei 2013 |
De stressboog van luchtvaartreizigers<

Veel horecaondernemers kijken met lede ogen hoe consumenten tankstations, woonboulevards en outlets bij retail ‘leegplunderen’ op het gebied van food & beverage. Er zijn genoeg ondernemers in de horeca
die het zelf aanbieden van to go overwegen. Gaat het gouden bergen opleveren? De redactie vroeg aan HMSHost op Schiphol wat reizigers aan stress ervaren en hoe belangrijk het functioneren en gedrag van personeel is.

Verleiden
Meddy de Graaff, bij HMSHost in Nederland verantwoordelijk voor de communicatie en marketing, vertelt: “Voor en achter de douane zijn de gastengroepen sterk verschillend. Mensen die met het vliegtuig reizen ondergaan een bepaalde stressboog. Vanaf het vertrek van huis tot het meest stressvolle moment, de paspoortcontrole, bouwt de onrust zich op. Hierna komen ze in een van de vertreklounges waar we ze met onze concepten willen verleiden met lekker eten en drinken.”


Visuele, of liever vis-uele, verleiding bij de Bubbles Seafood & Wine Bar

Geen speeltuin
“In iedere lounge hebben we outlets waar men basisvoorzieningen, zoals een lekker broodje en een goede kop koffie, kan krijgen. Deze voorzieningen moeten kwalitatief gewoon goed zijn. Naast de basisvoorzieningen spelen we in op nichemarkten met onze nieuwe concepten. We hebben het geluk dat het Europese hoofdkantoor van HMSHost op Schiphol zit, de Amsterdamse luchthaven wordt van tijd tot tijd gebruikt als internationaal ontwikkellaboratorium. Maar het is geen speeltuin. De concepten die we openen, daarvan gaan we uit dat ze succesvol zijn.”


De opzet en kleur van een outlet geven de gast duidelijke signalen hoeveel tijd een bezoekje kost. De open structuur en rode kleur van Grab and Fly zeggen duidelijk: 'in minder dan 5 minuten geregeld'.

Samenwerking
Jan Willem Hilbron, general manager van HMSHost op Schiphol: “Ik ben trots op ons ambitieuze bedrijf. In de luchtvaartwereld is de nauwe samenwerking die we met Schiphol hebben een unieke. We werken heel nauw samen met de luchthaven aan de F&B-concepten die we lanceren. Jaarlijks investeren zo’n 5 tot 6 miljoen euro in nieuwe concepten. Samen willen we dat Schiphol Europe’s most preferred airport is en blijft. Het klinkt misschien afgezaagd, maar we hebben, doordat alle neuzen dezelfde kant op staan en geen enkele partij water bij de wijn hoeft te doen, te maken met een win-winsituatie.”

Positieve energie
Achttien storemanagers overzien de outlets en kunnen op iedere key performance indicator aansturen. Hilbron: “We zijn een grote organisatie, maar zijn gedecentraliseerd wat betreft de dagelijkse operatie. Personeel en het opleiden daarvan is zeer belangrijk voor ons. We hebben diverse leertrajecten in het leven geroepen om mensen te behouden voor de organisatie. Net als het uiterlijk van de concepten geeft het personeel een duidelijk beeld naar de gast. Onze mensen hoeven in hun werk niet te scripten, ze begrijpen wat we van ze willen. We trainen onze mensen niet, we laten ze leren. We hebben niet een A4-tje waarop we onze visie hebben staan, maar vragen of onze werknemers met ons onze doelstellingen willen halen.”


Oprechte gastvrijheid, kennis en kunde bij het personeel van JuicyDetails

Dolenthousiast
Hilbron haalt een voorbeeld aan van twee verschillende managementstijlen. Wat voorafgaat is dat een gast na te hebben betaald z’n kop koffie laat vallen. “Werknemer A is getraind op het maken van een maximale winst zal denken ‘ha, mooi, nog een kop koffie verkopen’. Werknemer B is getraind om zijn gasten dolenthousiast de deur uit te laten gaan en zal daarom helpen opruimen en nog een kop van het huis aanbieden.”


Een positieve instelling met een stralende lach bij het poffertjes-station van Dutch Kitchen & Bar

Eerst gastvrijheid
“Bij HMSHost hanteren we de Fish!-methode. Deze stijl van leidinggeven en werken is gebaseerd op de Pike’s Place Fish Market in Seatle en is gestoeld op positieve energie, passie en lol hebben in je werk. Maar weinig werknemers wonen dichtbij de luchthaven. We vragen ze dan om als ze onderweg naar hun werk zijn om dan al na te denken wat ze die dag willen gaan doen. Ook als ze om vier uur ’s ochtends aan hun werk beginnen, verlangen we een glimlach op het gezicht. Het gastvrijheidsniveau in Nederland is goed, maar is in het buitenland hoger. Kijk naar Aziatische landen en het Verenigd Koninkrijk. Bij HMSHost komt gastvrijheid nog voor het aanbod en de inrichting van een restaurant.”

Lees meer!
Weten wat HMSHost zegt over de kansen en valkuilen van 'to go' voor traditionele horecabedrijven in Nederland? Lees dan eind mei de special Hotel & Food & Beverage van Hospitality Management. Wie de papieren editie heeft gemist, of niet ontvangt... Begin juni is Hotel & Food & Beverage 2013 online te lezen en te downloaden.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Food trends
De Dessertclub creëert eerste zoete bitterbal van Nederland

Het eerste dessert only pop-up restaurant van Nederland, de Dessertclub, krijgt wegens het grote succes een vervolg. Op 1 oktober opent het restaurant opnieuw haar deuren in Apeldoorn met een compleet nieuw 7-gangen menu. De Dessertclub heeft daarvoor een bijzondere versie van een typisch Nederlands...

Drinks trends
Consument kiest voor bewustere drinks sinds de lockdown

Met dank aan de crisis waarin we ons nog steeds begeven, maken consumenten steeds bewustere keuzes. Maar hoe uiten de consumententrends van nu zich eigenlijk? Het is niet gek te concluderen dat de afgelopen periode en de situatie waarin we ons bevinden diepe sporen hebben achtergelaten. Niet alleen ...

Coronacrisis
Hellendoornse lunchroom dicht vanwege corona

De Hellendoornse Lunchroom Lorkeers is sinds maandag gesloten, meldt Tubantia. Een personeelslid werd positief getest op corona. De eigenaresse en vier personeelsleden kregen van de GGD te horen dat zij tien dagen in thuisquarantaine moeten. Het personeelslid zat al langere tijd ziek thuis, waarn...

Nice 'n Easy
Convenience: is het eigenlijk wel gezond?

Convenienceproducten zijn een uitkomst voor de professionele keuken, vooral vanwege de tijdwinst die het gebruik ervan oplevert. Maar er zijn, bij overmatig gebruik van bepaalde soorten convenienceproducten, ook nadelen. Wieke van der Vossen, expert voedselveiligheid en etikettering bij het Voedings...

Branded Content Nice 'n Easy
Unieke horeca op Strijp-S, welkom in Blok 63-S

Bram van Uden: “Parkeren doe je voor de deur of dichtbij op P De Hoek. Blok 63-S vind je op 5 minuten loopafstand van station Strijp-S, het Klokgebouw of het PSV-stadion. Hier beleef je de energie en open sfeer van het culturele en creatieve hart van Eindhoven. Gewoon lekker eten, gezelligheid...

Food Amsterdam
De nieuwe high tea ervaring op een bijzondere plek

Hoewel het heerlijke nazomerzonnetje zich nog even van zijn beste kant laat zien, is de herfst alweer in aantocht. Dat heeft natuurlijk ook zijn voordelen. Wie herfst zegt, zegt high tea! Lekker naar binnen, de kachel een standje hoger, een dampende kop thee voor je neus en urenlang tafelen en klets...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: