Als beste getest?

25 februari 2015 |
Als beste getest?<

We zien steeds vaker de kreet ‘als beste getest’, ‘de lekkerste’ en vergelijkbare statements. Een groot ochtendblad heeft
er een hobby van gemaakt om koffie, oliebollen, patat, rookworst en haring aan een jaarlijks onderzoek te onderwerpen om ons vervolgens te vertellen wat de lekkerste is. De koffiecupjes van Lidl, de kaas van Milner, de patat van McCain; je kan het zo gek niet bedenken of iets is wel als beste getest.

Wat betekenen deze uitspraken eigenlijk? In de meeste gevallen is het marketingbluf. Elk bedrijf mag zeggen dat zijn broodje of drankje het lekkerste is. Een firma mag ook nog zeggen dat het als lekkerste is getest, zolang maar niet verteld wordt door wie. Zelfs de kreet ‘Onze patat is lekkerder dan die van concurrent X’ is toegestaan, alleen kan in dit geval concurrent X naar de rechter stappen. De rechter eist dat claims transparant en geloofwaardig zijn en wil dan weten waarop de claim is gebaseerd, hoe is bepaald of de patat lekkerder is dan die van de concurrent en of dit op een correcte manier gedaan is. Dit laatste is altijd lastig, omdat er eigenlijk geen vaste regels voor zijn.

Soms lacht het geluk je echter toe. Zo was er enkele jaren geleden een rookworsttest met twee rookworsten van verschillende aanbieders die uit dezelfde fabriek kwamen. De ene kreeg een hoge en de andere een hele lage waardering. In dit geval werd de krant veroordeeld en moest zij een rectificatie plaatsen. Om problemen te voorkomen, staat vaak onderaan advertenties met dergelijke claims een korte zin waarin staat wie het onderzoek heeft uitgevoerd. Dit geeft vaak een verrassend beeld. Zo is Milner als lekkerste getest in een Nationale Kaastest door zeven (ja, 7!) voedselbloggers en culinair recensenten. Deze zeven proevers zouden dus representatief zijn voor de Nederlandse kaasconsument. Ik denk dat de rechter zich schaterend op de knieën slaat als hij deze casus moet beoordelen. De beste oplossing is natuurlijk om zelf te bepalen wat de lekkerste kaas van Nederland is, zo heeft iedereen zijn eigen smaaktest en altijd gelijk.

Pieter Punter

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Video
Reportage: Brasserie De Haven verbindt jong en oud 

De laatste jaren heeft er in de zorgsector een verschuiving plaats gevonden. Steeds meer mensen moeten langer thuis wonen. “Om die doelgroep in huis te krijgen, moet je ze op een of andere manier lokken en met ze verbinden", vertelt gastheer Arthur Karstens. Zorgcentrum De Haven in Bun...

Video
Op reportage: Eetcafé De Poort

Net buiten het centrum van Utrecht staat het gezellige eetcafé De Poort. Iedereen die in Utrecht woont kent dit café en komen er ook regelmatig. De Poort zorgt voor een uniek huiskamergevoel waar je kan uitrusten, bijkletsen en lekker eten en drinken. "Onze naam komt doordat ...

Video
Op Reportage: Brownies&downieS Harderwijk

Brownies&downieS... Een concept waar Pernilla Spijker uit Ermelo wel blij van werd. “Ik studeerde commerciële economie aan Windesheim in Zwolle. Ik had geen idee wat ik na de studie wilde doen. Een kantoorbaan is niks voor mij maar ik wilde graag iets voor mijzelf beginnen", aldu...

Video
Op Reportage: Panino di Pino

Simone Prestifilippo is samen met haar man Michael eigenaar van de lunchroom Panino di Pino. Panino di pino is een lunchroom waar de moderne Italiaanse sfeer samen met de heerlijke broodjes, Pasta’s en sorbetijs in het centraal staat. Panino di Pino is opgericht door de schoonvader van Sim...

Personalia Fastservice
Domino's krijgt Nederlandse CEO voor Europa

Domino's Pizza Enterprises Limited (ASX: DMP), moederorganisatie van Domino’s pizza Nederland publiceerde deze week haar halfjaarcijfers. In Europa realiseerde Domino’s een sterke omzetgroei van +9,4% tot €382,8m (+5,0% SSS) en een EBITDA €29,4m (+15,6%). Daarnaast opende D...

Video
Op Reportage: Het nieuwe Olivier

Brasserie Olivier in Bilthoven is met haar 37 jaar een van de oudste eetgelegenheden in het dorp. Sinds een half jaar is Olivier verhuisd naar een nieuwe locatie. En daar horen veranderingen bij. Eigenaresse Myrna Janssen vertelt trots haar verhaal. ‘’We zijn verhuisd naar de meest ce...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: