5 tips om de ideale werknemer te vinden

21 maart 2018 | David Bakker
5 tips om de ideale werknemer te vinden<

Tips & tricks: hoe vindt u het beste personeel?

Met maar liefst een slordige 40.000 vacatures is het op z’n zachtst gezegd lastig om goed personeel te vinden. Het draait hier echter wel om het gezicht, de motor en het hart van uw zaak. In dit artikel geven wij u, de ondernemer, een paar korte tips om het ideale personeelslid te vinden.

  1. Hoe vaak gebeurt het wel niet dat er iemand het restaurant binnenstapt en vraagt: “Vindt u het goed als ik een paar flyers in de hal leg?” Gebruik deze ruimte zelf! Plaats een oproep en laat potentiële werknemers niet de deur uitlopen. Een plek waar gasten nog meer graag iets te lezen hebben? Juist. Op het toilet. Bij de spiegel of aan de binnenkant van de deur. Het oog zoekt altijd iets om te lezen.
  2. U bent opzoek naar gastvrije, ondernemende en positieve jongeren voor in de bediening. Ga op plekken kijken waar deze mensen te vinden zijn. Dat meisje achter de kassa in de supermarkt? Of die jongen achter de toonbank in de sportschool? Vraag gerust of ze er weleens over na hebben gedacht om in de horeca te komen werken.
  3. Gebruik uw eigen sociaal inschattingsvermogen. Want daar staat de horecaondernemer natuurlijk wel om bekend. Veel dingen zijn aan te leren en klikt het in een gesprek en heeft u het gevoel dat hij of zij wel de basisgastvrijheid en arbeidsethos heeft die u zoekt? Schat dan zelf in of het een ongepolijst talent is, die met uw ervaring een horecatijger kan worden.
  4. Gebruik de juiste (social media)tools. Bent u opzoek naar een assistent-manager, plaats dan een oproep in een van de horecagroepen op LinkedIn. Dit is een plek waar horecaprofessionals elkaar vinden. Bent u opzoek naar een 17-jarige drankloper? Plaats een berichtje op Facebook om deze doelgroep te bereiken.
  5. Vraag om eerlijkheid. Vaak betreft het parttime functies voor een aantal uur in het weekend en in de drukke vakantieperiodes. Niets is vervelender wanneer een werknemer, die net in dienst is, doodleuk verteld dat hij in augustus 4 weken met zijn vrienden door Thailand gaat trekken. Wees ervan bewust dat jongeren tegenwoordig zich minder snel verbonden voelen met een bedrijf en minder verantwoordelijkheid willen dragen. Communiceer tijdens de sollicitatieprocedure duidelijk wat je van hen verwacht en wat zij terug kunnen verwachten.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie
Horecaondernemers verwachten voorzichtige groei in 2019

De horeca groeit dankzij een ‘gouden mix’ van economische expansie en een grotere toestroom van toeristen, plus het goede weer in een groot deel van 2018. De omzet in de branche neemt al ruim vijf jaar elk kwartaal toe. De verwachting is dat in 2019 het oplopende personeelstekort echt...

Zo zet je een succesvol horecaconcept neer

Het ene na het andere horecaconcept werd de laatste jaren geopend. Van vegan koffie bars en bierkelders tot een heus avocadorestaurant. En allen succesvol! De wens van de consument verandert drastisch en om bij te blijven is een helder concept nodig. De HM Academy helpt je daarbij en organiseert op ...

Wet- en regelgeving
Rechter: maaltijdbezorgers Deliveroo geen zzp'ers, Deliveroo in beroep

De maaltijdbezorgers van Deliveroo zijn zzp'ers en mogen aanspraak maken op dienstverband. Dat bepaalde de rechter in Amsterdam vanmiddag. Deliveroo gaat in beroep tegen de uitspraak. Vorig jaar besloot Deliveroo om de aflopende contracten van bezorgers niet te verlengen. Zo konden bezorgers...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Onderwijs Ondernemen
Training concepting voor gepassioneerde horecaondernemers

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Lunch Opening
23-jarige onderneemster Naomi Jansen opent Vital4Skool in Leek

Op maandag 7 januari opende Naomi Jansen in Leek haar gezonde schoolkantine. Ze is slechts 23 jaar en is nu al een eigen zaak begonnen. Naomi koos voor de scholengemeenschap rsg de Borgen om het cateringbedrijf op te zetten. Haar oog viel daarbij op de franchiseformule Vital4Skool. Dat Naomi voor...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: