5 tips om de ideale werknemer te vinden

21 maart 2018 | David Bakker
5 tips om de ideale werknemer te vinden<

Tips & tricks: hoe vindt u het beste personeel?

Met maar liefst een slordige 40.000 vacatures is het op z’n zachtst gezegd lastig om goed personeel te vinden. Het draait hier echter wel om het gezicht, de motor en het hart van uw zaak. In dit artikel geven wij u, de ondernemer, een paar korte tips om het ideale personeelslid te vinden.

  1. Hoe vaak gebeurt het wel niet dat er iemand het restaurant binnenstapt en vraagt: “Vindt u het goed als ik een paar flyers in de hal leg?” Gebruik deze ruimte zelf! Plaats een oproep en laat potentiële werknemers niet de deur uitlopen. Een plek waar gasten nog meer graag iets te lezen hebben? Juist. Op het toilet. Bij de spiegel of aan de binnenkant van de deur. Het oog zoekt altijd iets om te lezen.
  2. U bent opzoek naar gastvrije, ondernemende en positieve jongeren voor in de bediening. Ga op plekken kijken waar deze mensen te vinden zijn. Dat meisje achter de kassa in de supermarkt? Of die jongen achter de toonbank in de sportschool? Vraag gerust of ze er weleens over na hebben gedacht om in de horeca te komen werken.
  3. Gebruik uw eigen sociaal inschattingsvermogen. Want daar staat de horecaondernemer natuurlijk wel om bekend. Veel dingen zijn aan te leren en klikt het in een gesprek en heeft u het gevoel dat hij of zij wel de basisgastvrijheid en arbeidsethos heeft die u zoekt? Schat dan zelf in of het een ongepolijst talent is, die met uw ervaring een horecatijger kan worden.
  4. Gebruik de juiste (social media)tools. Bent u opzoek naar een assistent-manager, plaats dan een oproep in een van de horecagroepen op LinkedIn. Dit is een plek waar horecaprofessionals elkaar vinden. Bent u opzoek naar een 17-jarige drankloper? Plaats een berichtje op Facebook om deze doelgroep te bereiken.
  5. Vraag om eerlijkheid. Vaak betreft het parttime functies voor een aantal uur in het weekend en in de drukke vakantieperiodes. Niets is vervelender wanneer een werknemer, die net in dienst is, doodleuk verteld dat hij in augustus 4 weken met zijn vrienden door Thailand gaat trekken. Wees ervan bewust dat jongeren tegenwoordig zich minder snel verbonden voelen met een bedrijf en minder verantwoordelijkheid willen dragen. Communiceer tijdens de sollicitatieprocedure duidelijk wat je van hen verwacht en wat zij terug kunnen verwachten.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Drinks Longread
Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weini...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Patisserie Advertorial
Creëer je eigen unieke dessert

Patisserie speelt een steeds belangrijkere rol in de Nederlandse horeca. Met een mooi stukje patisserie kun je een geweldige indruk maken op je gasten, hetgeen kan zorgen voor meer omzet. Het is belangrijk om innovatief te blijven. Zo kan het aanbieden van huisgemaakte patisserie een manier zijn om ...

Achtergronden
Top 10 brandoorzaken bij bedrijven

Menselijk handelen is de belangrijkste oorzaak van bedrijfsbranden in Nederland. En daarmee is het één van de grootse bedreiging van de bedrijfscontinuïteit in het midden- en kleinbedrijf. Dat constateert verzekeraar Reaal, na een analyse van brandoorzaken bij bedrijven. De verzek...

Drinks Achtergronden
Terrasonderzoek: Oslo het duurst, Amsterdam goedkoop

Oslo is de duurste stad van Europa om een terras te pakken. De gemiddelde prijs voor een rondje drank op het terras in de Noorse hoofdstad is € 53,71. Dit is ruim drie keer zo duur als Budapest, waar je € 15,94 kwijt bent voor een rondje (2 espresso, 2 fris, 2 halve liters bier en 2 ros&ea...

Interview Longread
Interview: lunchcafé waar je kunt douchen

Lunchrooms bevinden zich in de meeste gevallen in (stads)centra en stemmen daar het aanbod op af. Winkelend publiek, vriendinnengroepen en schoolgaande jeugd zijn er kind aan huis, maar je zult er zelden een trucker zien. Bij Lunchcafé Jut & Jul is het juist andersom, de truckers kunnen h...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: