Mobieltjesterreur

15 oktober 2015 |
Mobieltjesterreur<

Normaliter schrijf ik mijn columns vanuit ervaring. Dit keer wil ik graag een uiterst interessant restaurantonderzoek onder de aandacht
brengen. Een tijdje geleden dook een opmerkelijk bericht op Craiglist (de grimmige versie van Marktplaats) op. Het artikel is alleen al in Nederland 100.000 keer geliked, 50.000 keer gedeeld en 507 keer getweet.

Langzame service
Tien jaar lang kreeg een populair restaurant in New York klachten over een langzame service. Moest het bedienend personeel getraind worden of kon het keukenpersoneel het niet aan? Het restaurant trainde zijn personeel, paste het menu aan en huurde meer personeel in. Niets hielp.

Beveiligingscamera’s
Tot een bedrijf het restaurant adviseerde om de tapes van de beveiligingscamera’s, die daar al tien jaar hingen, te vergelijken. Er werd een vergelijking gemaakt tussen 1 juli 2004 en 3 juli 2014: twee drukke dagen waarop het aantal gasten vrijwel gelijk was. Wat was er veranderd in die tien jaar tijd?

1 juli 2004
De gasten lopen naar binnen en krijgen een plaats toegewezen. Van de 45 gasten willen er 3 een andere tafel. De gasten krijgen de menukaart en doen er ongeveer 8 minuten over voordat ze een keuze gemaakt hebben. De bediening neemt vrijwel direct de bestelling op en na 6 minuten wordt het eten bij de gasten gebracht. Er worden twee gerechten teruggestuurd, die vermoedelijk te koud waren. De bediening blijft de etende gasten in de gaten houden, zodat er snel gereageerd kan worden wanneer zij iets nodig hebben. Als de gasten zijn uitgegeten, wordt hen de rekening gegeven en binnen 5 minuten zijn ze vertrokken.
De gemiddelde tijd van binnenkomst tot vertrek is 1 uur en 5 minuten.

3 juli 2014
De gasten lopen naar binnen en krijgen een plaats toegewezen. Van de 45 gasten willen er 18 een andere tafel. Ze krijgen de menukaart en nog voordat die geopend wordt, pakt de meerderheid van de gasten zijn mobiele telefoon, waarna 7 gasten direct de bediening roepen met vragen over wifi. De bediening benadert de tafels om de bestellingen op te nemen. De meerderheid heeft dan de menukaart nog niet eens geopend en vraagt het personeel te wachten. De gasten openen het menu, leggen hun telefoon erop en blijven doorspelen. Het duurt 21 minuten voordat de bestelling is opgenomen. Bijna de helft van de gasten neemt 3 minuten de tijd om foto’s te maken van het gerecht. Hierdoor is het eten koud geworden en sturen 9 gasten het terug. Aangezien de meeste gasten continu bezig zijn met hun telefoons, duurt het ongeveer 20 minuten langer tot zij klaar zijn met eten. Vervolgens vragen ze om de rekening en duurt het 15 minuten langer dan in 2004 om deze te betalen en het restaurant te verlaten. De gemiddelde tijd van binnenkomst tot vertrek is 1 uur en 55 minuten.

Mystery solved!

Met stijlvolle groet,

Anne-Marie van Leggelo
www.etiquettebureau.com

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Lekkerste Lunchroombroodje Video
Video: Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2019

Heb jij je lekkerste broodje nog niet aangemeld voor dé culinaire wedstrijd voor lunchrooms? Dat kan nog tot 4 oktober 2019. Via deze link meld je je aan. Check de video hieronder voor meer info! ...

Columns
Column Sico de Moel: boer zoekt (kaas)vrouw

"En voor de heer met lactose intolerantie: een kaasplankje met bijzondere Hollandse kazen." Gasten met een serieuze lactose-intolerantie hebben altijd een pilletje bij zich, voor als het misgaat. Die kijken dan ook niet vreemd op als ik hun crème brûlée vervang door een...

Awards Culinair
Dit zijn de 10 beste nieuwe restaurants in Nederland

En de winnaar is... Gisteravond was de bekendmaking van de winnaars van TheFork Restaurants Awards 2019. 31 Nederlandse topchefs nomineerden 31 nieuwe restaurants. Vervolgens was het aan de gast om te stemmen. Wie de trotse winnaars zijn, lees je hieronder: De winnaars van TheFork Restaurants Awa...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Verkrijgen werkvergunning Aziatische koks versoepeld

Op 16 april 2019 heeft minister Koolmees (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) bekendgemaakt dat er per 1 oktober 2019 een einde komt aan het quotum dat is opgelegd in de bijzondere regeling voor het verkrijgen van een werkvergunning voor specialistische Aziatische koks. De tijdelijke regeling, die nu ...

Opening Fastfood
Dunkin’ opent Store in Designer Outlet Roosendaal

Koffie- en donutgigant Dunkin’ opent haar deuren in Roosendaal. Na het succes van de pop-up eerder dit jaar kon een blijvende vestiging niet uitblijven in de Designer Outlet van Nederland. Vanaf 21 september 2019 om 10.00 uur kan het winkelend publiek ook terecht bij de Dunkin’ to-go Sto...

Hotelbouwplannen Utrecht
Populaire Utrechtse lunchroom Karibu moet wijken voor herbestemming

LOU Oudenoord, in het Concordiagebouw in Utrecht, krijgt een nieuwe bestemming. Er komen woningen, horeca en een hotel in het in het voormalige pand van de Hogeschool Utrecht. Dit houdt in dat de geliefde lunchroom Karibu een nieuw onderkomen moet zoeken of ophoudt te bestaan. In december moeten ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: