Mobieltjesterreur

15 oktober 2015 |
Mobieltjesterreur<

Normaliter schrijf ik mijn columns vanuit ervaring. Dit keer wil ik graag een uiterst interessant restaurantonderzoek onder de aandacht
brengen. Een tijdje geleden dook een opmerkelijk bericht op Craiglist (de grimmige versie van Marktplaats) op. Het artikel is alleen al in Nederland 100.000 keer geliked, 50.000 keer gedeeld en 507 keer getweet.

Langzame service
Tien jaar lang kreeg een populair restaurant in New York klachten over een langzame service. Moest het bedienend personeel getraind worden of kon het keukenpersoneel het niet aan? Het restaurant trainde zijn personeel, paste het menu aan en huurde meer personeel in. Niets hielp.

Beveiligingscamera’s
Tot een bedrijf het restaurant adviseerde om de tapes van de beveiligingscamera’s, die daar al tien jaar hingen, te vergelijken. Er werd een vergelijking gemaakt tussen 1 juli 2004 en 3 juli 2014: twee drukke dagen waarop het aantal gasten vrijwel gelijk was. Wat was er veranderd in die tien jaar tijd?

1 juli 2004
De gasten lopen naar binnen en krijgen een plaats toegewezen. Van de 45 gasten willen er 3 een andere tafel. De gasten krijgen de menukaart en doen er ongeveer 8 minuten over voordat ze een keuze gemaakt hebben. De bediening neemt vrijwel direct de bestelling op en na 6 minuten wordt het eten bij de gasten gebracht. Er worden twee gerechten teruggestuurd, die vermoedelijk te koud waren. De bediening blijft de etende gasten in de gaten houden, zodat er snel gereageerd kan worden wanneer zij iets nodig hebben. Als de gasten zijn uitgegeten, wordt hen de rekening gegeven en binnen 5 minuten zijn ze vertrokken.
De gemiddelde tijd van binnenkomst tot vertrek is 1 uur en 5 minuten.

3 juli 2014
De gasten lopen naar binnen en krijgen een plaats toegewezen. Van de 45 gasten willen er 18 een andere tafel. Ze krijgen de menukaart en nog voordat die geopend wordt, pakt de meerderheid van de gasten zijn mobiele telefoon, waarna 7 gasten direct de bediening roepen met vragen over wifi. De bediening benadert de tafels om de bestellingen op te nemen. De meerderheid heeft dan de menukaart nog niet eens geopend en vraagt het personeel te wachten. De gasten openen het menu, leggen hun telefoon erop en blijven doorspelen. Het duurt 21 minuten voordat de bestelling is opgenomen. Bijna de helft van de gasten neemt 3 minuten de tijd om foto’s te maken van het gerecht. Hierdoor is het eten koud geworden en sturen 9 gasten het terug. Aangezien de meeste gasten continu bezig zijn met hun telefoons, duurt het ongeveer 20 minuten langer tot zij klaar zijn met eten. Vervolgens vragen ze om de rekening en duurt het 15 minuten langer dan in 2004 om deze te betalen en het restaurant te verlaten. De gemiddelde tijd van binnenkomst tot vertrek is 1 uur en 55 minuten.

Mystery solved!

Met stijlvolle groet,

Anne-Marie van Leggelo
www.etiquettebureau.com

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie
Horecaondernemers zijn positiever dan een jaar geleden

De horeca kijkt met vertrouwen naar 2020, zo blijkt uit het nieuwe SRA-BiZ-visierapport ‘2020 in Zicht, de verwachtingen van Nederlandse ondernemingen’. De consumentenbestedingen zullen waarschijnlijk op peil blijven en buitenlandse toeristen weten ons land nog steeds goed te vinden. Er ...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Koffie & thee Achtergronden
Starbucks vraagt teveel voor plantaardige melk

Als je bij Starbucks een cappuccino met havermelk bestelt betaal je 70 cent extra. Dit botst met hun eigen klimaatdoelstellingen, want de milieu-impact van plantaardige melk is gemiddeld meer dan de helft lager dan die van koemelk. ProVeg verzoekt daarom de toeslag op plantaardige melk te laten vall...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Culinair Recepten
Wat zit er in de originele bolognesesaus?

De bolognesesaus is de allerbekendste Italiaanse pastasaus. In tegenstelling tot veel andere pastasauzen is deze behoorlijk rijk gevuld, doorgaans is het een saus op basis van gehakt, (gepelde) tomaten, wortel, selderie, knoflook en ui. Hieraan worden vaak nog meer ingrediënten aan toegevoegd, ...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: