Yoghurt Barn wordt klimaatpositief en zet nieuwe standaard in duurzame horeca

20 april 2020 | Thijs Jacobs

Yoghurt Barn is de eerste Nederlandse horecaformule die klimaatpositief gaat ondernemen. Dat betekent dat elke gast vanaf nu een positieve impact heeft op het klimaat. Het bedrijf zet hiermee de nieuwe standaard in duurzame horeca en hoopt dat andere formules in binnen- en buitenland het voorbeeld zullen volgen. Yoghurt Barn lanceert haar nieuwe duurzaamheidsstrategie op 22 april, tijdens de 50e verjaardag van Earth Day.

Juist nu stappen zetten

Yoghurt Barn bestaat nu 8 jaar en telt inmiddels 13 vestigingen. Bij elke vestiging staat feel good food centraal. Gasten hebben de keuze uit een breed scala biologische en plantaardige yoghurtlekkernijen. Duurzaamheid is altijd één van de drie DNA-pilaren geweest. Oprichter van de Yoghurt Barn, Wouter Staal, zegt hierover: “Door onderzoek te doen, kwam ik erachter dat er wereldwijd maar een handjevol bedrijven is dat CO2-neutraal opereert. Omdat er nu actie nodig is om het klimaat te redden, zijn het Wereld Natuur Fonds (WWF) en de VN bezig met richtlijnen die verder gaan dan klimaatneutraal opereren. Dit inspireerde ons om dezelfde ambitie uit te spreken. We geloven dat er juist nu, in deze onzekere tijden, een ander soort ondernemer moet opstaan voor wie duurzaamheid en gezondheid de basis vormt. Wij zetten die stap dus nu al. Zodra de deuren van onze Barns weer openen, draagt elke gast die ons bezoekt daarom bij aan een beter klimaat.”

Duurzaamheidsstrategie

Meten, reduceren en compenseren. Met deze 3-traps duurzaamheidsstrategie draagt Yoghurt Barn haar steentje bij in de strijd tegen het opwarmen van de aarde. "Het startte enkele maanden geleden met een 0-meting van het businessmodel en de uitstoot", vertelt Staal. Hij schakelde hiervoor het adviesbureau GiantLeaps in, dat juist voor de horeca een speciaal meetmodel ontwikkelde. Bij Yoghurt Barn ligt zo’n 85% van de gehele CO2-uitstoot in de voedselketen, bij elkaar opgesteld 1000 ton CO2. Ter vergelijking: dat is ongeveer dezelfde uitstoot van een dieselauto die 150 rondjes om de wereld rijdt. Vervolgens hebben we duurzame maatregelen genomen om de uitstoot van alle soorten broeikasgassen in onze bedrijfsvoering zoveel mogelijk te reduceren. Daar waar dat nog niet mogelijk is, kiezen we voor klimaatcompensatie. Dit is een continue proces."

Door haar volledige CO2-voetafdruk in kaart te brengen konden de maatregelen gedetailleerd worden uitgewerkt. Dat heeft er bijvoorbeeld toe geleid dat het bedrijf is overgestapt op andere disposables, waardoor 80% van de uitstoot op dat onderdeel wordt bespaard. Ter illustratie: één nieuwe to-go beker stoot geen 14, maar nog slechts 3 gram CO2 uit. Daarnaast neemt Yoghurt Barn 100% duurzaam opgewekte stroom af. Op verschillende panden worden zonnepanelen geplaatst en andere panden zullen spoedig volgen.

Samenwerking met Trees for All

Het restant aan uitstoot compenseert de formule met 110% via herbebossingsprojecten van stichting Trees for All. Daarmee wordt Yoghurt Barn niet klimaatneutraal, maar zelfs klimaatpositief. Dit betekent concreet dat er méér broeikasgassen worden opgeslagen dan er worden uitgestoten en dat heeft direct een positief effect op het klimaat. "We hebben hiermee de primeur in Nederland. Niet alleen binnen de horeca, maar waarschijnlijk zelfs voor alle sectoren wereldwijd", zegt Staal. Yoghurt Barn hoopt hiermee andere organisaties te inspireren om haar voorbeeld te volgen.

Nog grotere ambities

Met Suez bespreekt Yoghurt Barn momenteel de mogelijkheden voor een pilot met afvalscheiding. Dat is een flinke uitdaging in de horeca, waar mensen snel moeten werken en de ruimte vaak beperkt is. Daarnaast onderzoekt het bedrijf hoe het met Sligro de inkoop én de routes kan optimaliseren en welke verduurzaming er mogelijk is met hun koffie­partner. Zo wil het bedrijf de milieu-impact van haar eigen bedrijfsvoering nóg verder terugbrengen.

Ook de impact op sociaal, economisch en ecologisch gebied wordt gemonitord en gecontro­leerd. Yoghurt Barn wil zo bijdragen aan een beter klimaat, meer biodiversiteit en betere leefomstandigheden. En bovenal hoopt Staal met zijn initiatief andere bedrijven mee te nemen in deze duurzame beweging.

Over Trees for all

Deze stichting zet zich als 20 jaar in voor een groene en gezonde wereld en heeft het CBF keurmerk. Trees for All zorgt voor vastlegging van onze uitstoot in duurzame bosprojecten. Deze projecten zijn gecertificeerd en garanderen de hoeveelheid vastgelegde CO2.

Over GiantLeaps

Het is voor horecabedrijven bijna ondoenlijk om eigenhandig hun CO2-voetafdruk in kaart te brengen. Dat komt vooral door de hoeveelheid verschillende etenswaren die gebruikt worden. Yoghurt Barn schakelde om die reden de hulp in van GiantLeaps, een adviesbureau dat hiervoor de zogeheten Impact Tool heeft ontwikkeld. “Met deze tool kunnen restaurants, bedrijfskantines, cateraars en evenementen op een laagdrempelige manier de impact van hun eten en drinken meten,” zegt oprichter Laura Heerema

Over Yoghurt Barn

Yoghurt Barn is een Nederlands horecaconcept met sterke internationale ambitie dat sinds 2012 als enige yoghurt buitenshuis brengt. Gasten kunnen bij 13 Barns in de grotere binnensteden, stations en Schiphol Airport terecht voor “coffee, yoghurt & more". Yoghurt Barn wil iedereen inspireren met feel-good food en haar fans meenemen in de wereld der yoghurtmogelijkheden. Het bedrijf streeft ernaar om goed te doen voor mens, dier en natuur. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
Zonder horeca blijven er maar weinig openbare toiletten over

Op 19 november was het Wereld Toiletdag. Een dag waarop de app HogeNood samen met de Maag Lever Darm Stichting in kaart brengt wat de meest toiletvriendelijke gemeenten van Nederland zijn. De jaarlijkse ranking laat drastische verschillen zien met en zonder horeca, want zoals jullie weten is de hore ...

Financieel Ondernemen
Aftrekbare kosten in je lunchzaak

Als ondernemer maakt u het hele jaar door kosten. Van de meeste kosten is het duidelijk dat u deze kunt aftrekken van uw winst. Denk bijvoorbeeld aan de huur van de ruimte voor uw restaurant. Er zijn echter ook kosten waarbij dit minder voor de hand ligt, zoals de kosten voor werkkleding of een maal ...

Interview
Bedrijfspaspoort: Brood en Zoets

Hoe zou jij je lunchroom omschrijven? "Een beetje een tweede huiskamer voor heel veel mensen. Er komen hier veel vaste gasten, en veel mensen uit de buurt die gezellig voor een kopje koffie of een praatje komen. We zijn een van de weinige die zo vroeg open zijn in de stad, dus er komen dan o ...

Opening
Dunkin’ opent Pop up Store in Amsterdam The Style Outlet

Koffie- en donutgigant Dunkin’ opent haar deuren in Halfweg. Na het succes van de vestigingen die in de overige outlets in Nederland gevestigd zijn kon een Vestiging in de Amsterdamse The Style Outlet niet uitblijven. Trost zijn we dat we in dit mooie project onze nieuwste concept van Dunkin&r ...

Economie Achtergronden
ING is positiever over economisch herstel

Het komende jaar groeit de Nederlandse economie naar verwachting van het ING Economisch Bureau met 2,6%, na krimp van 4,3% in 2020. Daarmee is het bbp in het vierde kwartaal van 2021 terug op 99% van het niveau van voor de coronacrisis. Het voorziene herstel is in 2021 dus nog niet volledig, maar we ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Heropening horeca blijft dit jaar nog zeer onzeker

Of de horeca open kan met Kerst blijft nog steeds de vraag. De persconferentie van premier Rutte en minister De Jonge van gisterenavond heeft nog geen perspectief op heropening geboden. Volgens het kabinet is er nog een lange weg te gaan en over Sinterklaas en Kerst is nog niets te zeggen, behalve d ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: