Yoghurt Barn start met CO2-label 

29 september 2020 | Thijs Jacobs

Yoghurt Barn lanceert haar nieuwe menu rond de herfstvakantie dit jaar met een unicum. Als één van de eerste horecaketens wereldwijd zal zij alle keuzes op haar menu voorzien van een CO2-label. Het bedrijf gaat hiermee nog een stap verder in haar transparantie om duurzame opties zichtbaar te maken voor haar gasten.

Yoghurt Barn staat met haar dertien vestigingen in het land voor feel-good food met een positieve impact. Positief naar mens, dier en planeet. Oprichter en eigenaar Wouter Staal: “Keuzes voor wat we eten en drinken hebben een enorme impact op het klimaat. Ons doel is om hier een positieve bijdrage aan te leveren. Door ons menu op een overzichtelijke manier te voorzien van CO2-labels, willen we onze gasten nieuwsgierig maken en ze een vorm van bewustwording meegeven. We willen met biologische of plantaardige zuivel iedereen laten zien dat gezond en lekker eten goed kan samengaan met verantwoord eten. Door deze aanduiding hebben gasten naast smaak, gezondheid, prijs en hoeveelheid ook een keuze in klimaat-impact.”

Klimaatpositief ondernemen

Onlangs is Yoghurt Barn als eerste bedrijf in Nederland gestart met klimaatpositief ondernemen. Hierdoor draagt elke gast bij aan een positieve impact op het klimaat door meer broeikasgassen op te nemen dan uit te stoten. Dus welke keuze de gast ook maakt, de impact is positief. Maar het gaat erom zoveel mogelijk uitstoot te reduceren en bewustwording moet hierbij helpen. Het CO2-label past daarom bij de lange termijn strategie van Yoghurt Barn. Staal vervolgt: “Omdat wij geloven dat deze CO2-labeling voor het einde van het decennium de standaard is, willen wij als eerste het goede voorbeeld geven en de discussie starten.”

Impact voedselconsumptie op klimaat

Yoghurt Barn gelooft dat de tijd rijp is voor een nog verdere transparantie over welke impact voedselconsumptie heeft op het klimaat. Voedsel neemt meer dan een kwart van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen voor haar rekening. Een switch naar een plantaardig voedingspatroon bijvoorbeeld, is één van de top vijf acties die we als mensheid kunnen nemen om de opwarming van de aarde tegen te gaan. We moeten opstaan als bedrijfstak  en laten zien dat we keuzes kunnen bieden en verantwoordelijkheid willen nemen.

Yoghurt Barn vergroot met deze stap de huidige samenwerking met duurzaamheidexpert GiantLeaps. Laura Heerema van GiantLeaps vertelt: 'Uitrekenen is één ding, maar vervolgens op de juiste manier communiceren is minstens zo belangrijk. Als we in kg CO2-equivalent gaan praten, zegt dat heel weinig mensen iets. Daarom heeft GiantLeaps een vijfpuntsschaal ontwikkeld gebaseerd op het Klimaatakkoord van Parijs waarbij in één opslag duidelijk wordt hoe klimaatvriendelijk een gerecht is.'

Staal; “We staan voor feel-good food, een positieve beleving voor de gast. En we willen de wereld een stukje beter maken. Dit geven we nu beide een nieuwe dimensie.” Het bedrijf hoopt hiermee gasten mee te nemen om bewust te consumeren en als geheel minder broeikasgassen uit te stoten. Tegelijkertijd blijft het dat deel van haar uitstoot, wat nog niet te reduceren valt, met 110% compenseren door bomen te planten via Trees for All.

Over Yoghurt Barn

Yoghurt Barn is een Nederlands horecaconcept met sterke internationale ambitie dat sinds 2012 als enige het hele jaar door yoghurt buitenshuis brengt en sinds 2020 klimaatpositief opereert. Elke gast heeft een positieve bijdrage aan het klimaat. Zij kunnen bij 13 Barns in de grotere binnensteden, stations en Schiphol Airport terecht voor “coffee, yoghurt & more". Yoghurt Barn wil iedereen inspireren met feel-good food en haar fans meenemen in de wereld der yoghurtmogelijkheden. Het bedrijf streeft ernaar om goed te doen voor mens, dier en planeet.

Blijf je graag op de hoogte?

Wekelijks het actuele en relevante nieuws over lunchrooms en dagzaken in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies. Dit meldt de NOS op basis van verklaringen van Haagse ingewijden. De maatregel zal deel uitmaken van het derde st ...

Bezorgen
Wat kost bezorgen via Thuisbezorgd?

Bezorgen is, nu de horeca gesloten is, de reddingsboei waar veel restaurants zich aan vastklampen. Niet altijd zonder succes, want de Nederlander heeft de weg naar de bezorgsites en -apps goed weten te vinden. In het derde kwartaal heeft Just Eat Takeaway, waar Thuisbezorgd toe behoort, een groei va ...

Food Vega
Vleesconsumptie stijgt in 2019

De vleesconsumptie in Nederland is in 2019 voor het tweede jaar op rij gestegen. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek naar de vleesconsumptie van Wageningen Economic Research in opdracht van Wakker Dier. “Alles schreeuwt om vermindering van de vleesconsumptie. Klimaat, stikstof, ontbossing, ...

Wet- en regelgeving Vega
IKEA, Unilever en 250.000 burgers tegen ‘vegaburgerverbod’

Vandaag stemt het Europees parlement over het ‘vegaburgerverbod’. Een petitie tegen het verbod, op initiatief van ProVeg, werd ruim 250.000 keer ondertekend. Daarnaast spraken tal van Europese milieu-organisaties, consumentenorganisaties én voedselgiganten als Unilever en IKEA zic ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Rechter oordeelt: horeca blijft dicht

De horeca blijft voorlopig dicht. Zo oordeelde de rechter vanmiddag in de rechtbank in Den Haag. Een aantal horecaondernemers had een kort geding tegen de Staat aangespannen met als inzet dat de horeca weer de deuren mocht openen. De rechter ging daar niet in mee. Over twee weken volgt de motivering ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: