Vleesconsumptie stijgt in 2019

22 oktober 2020 | Thijs Jacobs

De vleesconsumptie in Nederland is in 2019 voor het tweede jaar op rij gestegen. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek naar de vleesconsumptie van Wageningen Economic Research in opdracht van Wakker Dier. “Alles schreeuwt om vermindering van de vleesconsumptie. Klimaat, stikstof, ontbossing, onze gezondheid. En niet in de laatste plaats de dieren zelf. Een uiterst zorgelijke ontwikkeling”, zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier.

Het totale Nederlandse verbruik van vlees en vleeswaren (op basis van karkasgewicht) bedroeg in 2019 per hoofd van de bevolking 77,8 kilo. Ruim een halve kilo meer dan in 2018. Ongeveer de helft daarvan is daadwerkelijk in Nederland geconsumeerd als vlees en vleeswaren: 39 kilo per persoon.

Opwaartse trend

Na een daling tussen 2009 en 2016 is vanaf 2017 weer een opwaartse trend ingezet. De stijgende kipconsumptie is met bijna een halve kilo de grootste veroorzaker. Nederland eet nu jaarlijks zo’n 200 miljoen kippen. “Die hebben bijna allemaal een rotleven in overvolle, dichte stallen”, zegt Hilhorst.

Foodtrends

De stijging staat haaks op de foodtrends van de laatste jaren. Daarin winnen vegetariër en de flexitariër juist terrein. Volgens WUR-onderzoeker Hans Dagevos wordt de stijgende vleesconsumptie mede buitenshuis veroorzaakt, zoals door toeristen en flexitariërs die restaurants en fastfoodketens bezoeken. “Het lijkt er op dat de flexitariër thuis zijn best doet, maar dat buitenshuis even vergeet”, zegt Hilhorst. 

Coronacrisis

De onderzoekers verwachten dat de cijfers over 2020 door de coronacrisis meer duidelijkheid over de invloed van het groeiende toerisme en de flexitariër zullen geven. Door coronamaatregelen loopt het toerisme terug en zijn veel restaurants geheel of gedeeltelijk gesloten. “Als de vleesconsumptie buitenshuis doorslaggevend is, zal dat goed zichtbaar zijn in de cijfers over 2020. Misschien moeten we de flexitariër wat beter helpen”, zegt Hilhorst. 

Voedingscentrum

De Schijf van Vijf adviseert niet meer dan 500 gram vlees en vleeswaren per week. In werkelijkheid eten we nu zo’n 750 gram per week. Het Voedingscentrum waarschuwt dat het eten van te veel vlees gezondheidsrisico’s met zich mee brengt. “Rood en met name bewerkt vlees zoals vleeswaren worden in verband gebracht met beroerte, diabetes type 2 en kanker”, stelt het Voedingscentrum.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Digitaal Ondernemen
Alles over digitaal ondernemen in je lunchzaak

De horeca is dicht. Dat betekent niet dat er niets gebeurt. Afhalen, bezorgen, pakketten samenstellen, online kookcursussen en bierproeverijn organiseren: De horeca staat verre van stil. Het digitale landschap geeft de horeca op dit moment de tools in handen om omzet te genereren. Nu fysiek conta ...

Economie Coronacrisis
Horecapersoneel slachtoffer van coronacrisis

Horeca- en cateringbedrijven ervaren pittige tijden. Tegen de stroom in proberen ze omzet te draaien en bezoekers aan te trekken. Dit blijkt uit onderzoek van Foodservice Community en GROUP7 onder bijna 600 horeca-, fastservice- (dit zijn broodjeszaken en frituren) en cateringprofessionals, dat tuss ...

Achtergronden
Zonder horeca blijven er maar weinig openbare toiletten over

Op 19 november was het Wereld Toiletdag. Een dag waarop de app HogeNood samen met de Maag Lever Darm Stichting in kaart brengt wat de meest toiletvriendelijke gemeenten van Nederland zijn. De jaarlijkse ranking laat drastische verschillen zien met en zonder horeca, want zoals jullie weten is de hore ...

Financieel Ondernemen
Aftrekbare kosten in je lunchzaak

Als ondernemer maakt u het hele jaar door kosten. Van de meeste kosten is het duidelijk dat u deze kunt aftrekken van uw winst. Denk bijvoorbeeld aan de huur van de ruimte voor uw restaurant. Er zijn echter ook kosten waarbij dit minder voor de hand ligt, zoals de kosten voor werkkleding of een maal ...

Interview
Bedrijfspaspoort: Brood en Zoets

Hoe zou jij je lunchroom omschrijven? "Een beetje een tweede huiskamer voor heel veel mensen. Er komen hier veel vaste gasten, en veel mensen uit de buurt die gezellig voor een kopje koffie of een praatje komen. We zijn een van de weinige die zo vroeg open zijn in de stad, dus er komen dan o ...

Opening
Dunkin’ opent Pop up Store in Amsterdam The Style Outlet

Koffie- en donutgigant Dunkin’ opent haar deuren in Halfweg. Na het succes van de vestigingen die in de overige outlets in Nederland gevestigd zijn kon een Vestiging in de Amsterdamse The Style Outlet niet uitblijven. Trost zijn we dat we in dit mooie project onze nieuwste concept van Dunkin&r ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: