Vijf tips om water te verkopen

19 juni 2017 | Roy Spijker

De consument gaat steeds gezonder leven. Dat is een trend die we al langer zien. Maar dat heeft ook effect op de bestelling van de gast. Zo blijkt uit cijfers dat de waterconsumptie in Nederland sinds 2011 is toegenomen van 19 procent naar 23 procent. Dit geldt voor zowel bronwater, mineraalwater als kraanwater. De frisdrankconsumptie daarentegen is gedaald van 17 procent naar 9 procent. Voor horecagelegenheden liggen hier dus zeker kansen, maar welke? Wij geven 5 tips om meer te doen met water.

1. Kraanwater

Het blijft een dilemma in de horeca; moet er nu wel of geen geld gevraagd worden voor kraanwater? Het aanbieden van kraanwater heeft zeker zijn voordelen; het is goedkoop en doordat je geen plastic flessen gebruikt ook beter voor het milieu. De ECOtap van Hydro Sano kan hier een oplossing bieden. De tap is een alternatief voor gebotteld flessenwater en wordt verhuurd middels een abonnement. Je kunt op deze wijze toch bijzonder water tappen, zonder kosten te maken voor inkoop van flessenwater. De enige kosten die je als zaak maakt zijn de kosten voor het water en maandelijks kosten voor de huur van de tap. Je bepaalt natuurlijk zelf de prijs voor het water.

2. Smaken

Ondanks dat toename van de consumptie van water, zijn er mensen die toch liever een smaak willen proeven. Je kan dit zelf doen door bijvoorbeeld fruit en kruiden aan het water toe te voegen. Denk hierbij aan combinaties als munt en limoen, sinaasappels en koriander of framboos en rozenblaadjes. De combinatie geeft niet alleen voor een verrassende smaakbeleving, maar het kan ook een bepaalde sfeer meegeven aan je zaak als je dit op een leuke plek plaatst. Daarnaast zijn er tegenwoordig merken te vinden die naast het reguliere bron- of mineraalwater, ook water met een smaakje aanbieden. Chaudfontaine is hier een goed voorbeeld van.
 

3. Beleving

We hadden het er al even over, maar de beleving speelt ook zeker een rol. Je kan de gast zelf water laten tappen, maar ook ‘eigen’ water aanbieden. Zo is het mogelijk om glazen flessen te produceren, waarop de naam en het logo van de zaak in is gegraveerd. Dit is niet alleen leuk voor jezelf, maar geeft de gast ook het gevoel dat ze hier met een uniek product te maken hebben.

4. Weer

Let op de temperaturen! Want als het kwik stijgt richting de twintig graden gaat niet alleen de consumptie van alcoholische dranken omhoog, maar ook dat van water. Sterker nog, zodra het warmer weer wordt, schiet de consumptie van water sneller omhoog dan andere dranken. Bij temperaturen vanaf vijfentwintig graden stijgt het consumptievolume zelfs met 97 procent. Promoot dus je water tijdens warm weer.
 

5. Bruisend of plat

Door een fles water op tafel te plaatsen, vergroot je de kans ze deze openen. Let daarbij goed op je publiek. Zo drinken jongvolwassenen veel liever water met een smaakje en hebben ouderen liever bruisend water. Kinderen drinken het liefste plat water. 

Wat is het verschil?

Water is water, zou je zeggen. Toch is er een verschil tussen kraanwater, bronwater en mineraalwater. Op de site van het voedingscentrum staat dat bronwater wordt gewonnen uit natuurlijk en onderaardse bronnen en verder niet wordt behandeld of gezuiverd. Het bronwater komt dus puur uit de fles. Mineraalwater hoeft daarentegen niet te voldoen aan de eisen van kraanwater. Er zitten daardoor soms meer minerale zouten in mineraalwater. Het kraanwater hoeft niet uitgelegd te worden. Wel leuk om te weten is dat kraanwater in Nederland behoort tot het beste van de wereld.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

trends Interview Longread
De allergrootste foodtrend? Vegan!

We kunnen er eigenlijk niet omheen: dé absolute foodtrend is vegan food. 2018 was het jaar van de vleesvervangers, 2019 bleek die van een verdere doorontwikkeling en verdere aandacht voor vegan in de professionele horecakeuken. In Dordrecht, uitgerekend de stad van de paardenslachterijen, ...

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Bezorgen Achtergronden
Deliveroo help de Sint een handje

Diverse gezinnen werden aangenaam verrast toen de Sint met zijn paard bij hen voor de deur stond. De Sint reed een ronde in het Rotterdamse Kralingen om een heerlijke maaltijd bij verschillende adressen langs te brengen met hulp van de Deliveroo-bezorgers. Handig als je te paard bent en je handen vr...

Columns Interview Longread
Horeca-etiquette: restaurantgasten willen privacy

De horeca is zoveel meer dan wat er uit de keuken komt. De aankleding van je zaak en bovenal de kwaliteit van de service zijn bepalend voor het gevoel dat jouw gast aan het bezoek aan je zaak overhoudt. Natuurlijk moet de setting goed zijn, mensen voelen zich ongemakkelijk als er minder dan vijft...

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Opening Culinair
Nieuwe Julia’s: nog sneller en uitgebreider assortiment

Alle stationswinkels van Julia’s krijgen een nieuwe uitstraling, een nog snellere service en een uitgebreider assortiment. Station Rotterdam Centraal heeft de primeur, vandaag is de nieuwe Julia’s daar voor het eerst te bezoeken. Als het nieuwe concept in de smaak valt bij reizigers is h...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: