Thrill Grill beefburgers gemaakt van weidevlees

2 juni 2017 | Thijs Jacobs

Burgerketen Thrill Grill van meesterkok Robert Kranenborg maakt sinds kort zijn beefburgers van het vlees van weidekoeien van leden-melkveehouders van DOC Kaas. Ook gebruikt Thrill Grill de échte Gouda Holland weidekaas van DOC Kaas.

Leverancier van het weidevlees is exportslachterij J. Gosschalk & Zn. Door de betere verwaarding van het weidevlees kan het bedrijf de leden-melkveehouders van DOC Kaas een weidepremie per koe betalen. De betrokken partijen willen met dit initiatief bijdragen aan het stimuleren van weidegang en een betere verwaarding van weideproducten.

Weidepremie

Sinds december 2016 krijgen leden-melkveehouders van DOC Kaas die hun weidekoeien laten slachten bij  exportslachterij J. Gosschalk & Zn. een weidepremie per koe bovenop het reguliere kilogramprijsschema. Voorwaarde is dat de koeien voldoen aan de weidegangnormen - tenminste 120 dagen per jaar minimaal zes uur per dag in de wei of minimaal 120 dagen, 720 uur in de wei - en in Nederland zijn geboren en getogen. Er nemen nu 249 leden-melkveehouders van DOC Kaas deel aan deze samenwerking die op initiatief van exportslachterij J. Gosschalk & Zn. uit Epe tot stand kwam.

Inmiddels heeft exportslachterij J. Gosschalk & Zn. in burgerketen Thrill Grill een bijzondere afnemer gevonden voor het weidevlees. Meesterkok Robert Kranenborg, bekend van diverse Michelinsterren-restaurants en van tv-programma’s als Topchef en Masterchef, gebruikt het weidevlees voor zijn fameuze burgers in alle vier de Thrill Grill restaurants. En om het geheel te completeren gebruikt hij ook de échte Gouda Holland 48+ weidekaas van DOC.

Meester-kok Robert Kranenborg van Thrill Grill: 
“Goed en lekker eten begint met goede, pure ingrediënten. Wij willen het beste vlees voor onze burgers: vlees van Hollandse melkkoeien die in de wei hebben gelopen en gegraasd. Met een pure, natuurlijke smaak. Dat geldt ook voor onze kaas. De échte Gouda Holland 48+ van DOC, gemaakt van Hollandse weidemelk. Zo maak je de best burger in town.”

Bennie Gosschalk, Directeur exportslachterij J. Gosschalk & Zn.: “Wij produceren al generaties lang (h)eerlijk voedsel. Daar zijn wij trots op. Wij zijn voorstander van een duurzame veehouderij en zien weidegang onder andere als middel tot het vergroten van het maatschappelijk draagvlak voor onze mooie melkveesector. Daarom hebben wij de samenwerking met DOC Kaas en meester-kok Robert Kranenborg van Thrill Grill gezocht. Hiermee kunnen wij veehouders een bonus bieden van €25,- per weidegangrund en aldus de consument laten proeven hoe heerlijk ons Nederlandse product is.” 

 

Geert Hartlief, Manager Ledendienst DOC Kaas: “Weidende koeien zijn kenmerkend voor het Nederlandse landschap. DOC Kaas stimuleert weidegang onder de leden-veehouders o.a. door een weidegangtoeslag van € 1,75 per 100 kg melk. De belangstelling van consumenten voor zuivelproducten gemaakt van weidemelk neemt toe en DOC Kaas heeft daar vorig jaar op ingespeeld door te starten met de productie van weidekaas, gemaakt van weidemelk van onze leden. Door het initiatief van exportslachterij J. Gosschalk & Zn. en de samenwerking met burgerketen Thrill Grill kan het weidevlees beter worden verwaard. Dit draagt bij aan het stimuleren van weidegang en sluit daarmee goed aan bij onze duurzaamheidsactiviteiten.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt en duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

Opening Koffie & thee
Betjeman & Barton Den Haag heropent vernieuwde theewinkel

De winkel van Theekopers Betjeman & Barton aan de Aert van der Goesstraat 1 in Den Haag heeft een metamorfose ondergaan. De volledig verbouwde winkel van het bekende Franse kwaliteitstheemerk zal op 16 november 2019 feestelijk worden heropend door de directeur van Betjeman & Barton Frankrijk...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Villa Heidetuin heeft het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland

Het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland vind je dit jaar in Bergen op Zoom. De inzending van Villa Heidetuin gooide hoge ogen bij alle juryleden. Het winnende broodje heet ‘Gegrilde Aubergineburger’ en kan naar wens als vegetarisch gerecht besteld worden. De mystery jury was vol ...

Awards
SVH presenteert de Top 10 van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca  

Op vrijdag 8 november heeft SVH de top 10 van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca bekend gemaakt. Voor deze jaarlijkse wedstrijd werden dit jaar 150 leerbedrijven genomineerd. Tot maandag 4 november zijn deelnemende leerbedrijven met elkaar de strijd aangegaan om de eerste mijlpaal van de wedstrij...

trends
Vijf trends op het gebied van (voedsel)verpakkingen

Er zijn een hoop ontwikkelingen gaande op het gebied van food verpakkingen. De consument kiest steeds meer voor gemak. Zij wensen betere en meer productinformatie, willen to- go verpakkingen en minder plastic verpakkingen. De consument bepaalt in grote mate de trends en ontwikkelingen voor food verp...

Koffie & thee
De red cups zijn terug bij Starbucks

De dagen worden korter, de temperatuur daalt gestaag en na het lange wachten is het vanaf vandaag eindelijk zo ver: de red cup is weer verkrijgbaar bij Starbucks! Het is de perfecte tijd om lekker warm binnen te zitten en samen met je vrienden en familie te genieten van de knusse wintermaanden. De s...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: