Thrill Grill beefburgers gemaakt van weidevlees

2 juni 2017 | Thijs Jacobs

Burgerketen Thrill Grill van meesterkok Robert Kranenborg maakt sinds kort zijn beefburgers van het vlees van weidekoeien van leden-melkveehouders van DOC Kaas. Ook gebruikt Thrill Grill de échte Gouda Holland weidekaas van DOC Kaas.

Leverancier van het weidevlees is exportslachterij J. Gosschalk & Zn. Door de betere verwaarding van het weidevlees kan het bedrijf de leden-melkveehouders van DOC Kaas een weidepremie per koe betalen. De betrokken partijen willen met dit initiatief bijdragen aan het stimuleren van weidegang en een betere verwaarding van weideproducten.

Weidepremie

Sinds december 2016 krijgen leden-melkveehouders van DOC Kaas die hun weidekoeien laten slachten bij  exportslachterij J. Gosschalk & Zn. een weidepremie per koe bovenop het reguliere kilogramprijsschema. Voorwaarde is dat de koeien voldoen aan de weidegangnormen - tenminste 120 dagen per jaar minimaal zes uur per dag in de wei of minimaal 120 dagen, 720 uur in de wei - en in Nederland zijn geboren en getogen. Er nemen nu 249 leden-melkveehouders van DOC Kaas deel aan deze samenwerking die op initiatief van exportslachterij J. Gosschalk & Zn. uit Epe tot stand kwam.

Inmiddels heeft exportslachterij J. Gosschalk & Zn. in burgerketen Thrill Grill een bijzondere afnemer gevonden voor het weidevlees. Meesterkok Robert Kranenborg, bekend van diverse Michelinsterren-restaurants en van tv-programma’s als Topchef en Masterchef, gebruikt het weidevlees voor zijn fameuze burgers in alle vier de Thrill Grill restaurants. En om het geheel te completeren gebruikt hij ook de échte Gouda Holland 48+ weidekaas van DOC.

Meester-kok Robert Kranenborg van Thrill Grill: 
“Goed en lekker eten begint met goede, pure ingrediënten. Wij willen het beste vlees voor onze burgers: vlees van Hollandse melkkoeien die in de wei hebben gelopen en gegraasd. Met een pure, natuurlijke smaak. Dat geldt ook voor onze kaas. De échte Gouda Holland 48+ van DOC, gemaakt van Hollandse weidemelk. Zo maak je de best burger in town.”

Bennie Gosschalk, Directeur exportslachterij J. Gosschalk & Zn.: “Wij produceren al generaties lang (h)eerlijk voedsel. Daar zijn wij trots op. Wij zijn voorstander van een duurzame veehouderij en zien weidegang onder andere als middel tot het vergroten van het maatschappelijk draagvlak voor onze mooie melkveesector. Daarom hebben wij de samenwerking met DOC Kaas en meester-kok Robert Kranenborg van Thrill Grill gezocht. Hiermee kunnen wij veehouders een bonus bieden van €25,- per weidegangrund en aldus de consument laten proeven hoe heerlijk ons Nederlandse product is.” 

 

Geert Hartlief, Manager Ledendienst DOC Kaas: “Weidende koeien zijn kenmerkend voor het Nederlandse landschap. DOC Kaas stimuleert weidegang onder de leden-veehouders o.a. door een weidegangtoeslag van € 1,75 per 100 kg melk. De belangstelling van consumenten voor zuivelproducten gemaakt van weidemelk neemt toe en DOC Kaas heeft daar vorig jaar op ingespeeld door te starten met de productie van weidekaas, gemaakt van weidemelk van onze leden. Door het initiatief van exportslachterij J. Gosschalk & Zn. en de samenwerking met burgerketen Thrill Grill kan het weidevlees beter worden verwaard. Dit draagt bij aan het stimuleren van weidegang en sluit daarmee goed aan bij onze duurzaamheidsactiviteiten.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Download nu de corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Opening
Café Restaurant Soesterdal: all-electric

Op de voormalige vliegbasis Soesterberg is een ingetogen en duurzaam horecapaviljoen gerealiseerd, bestaande uit een café restaurant met terras, omringd door een natuurlijk speelbos en diverse speelplekken. Café Restaurant Soesterdal ligt aan de bosrand, met een weids uitzicht over ...

Economie Tech
Met Tikkie Check supersnel en eenvoudig afrekenen in horeca

Voor iedereen die op het terras of in een restaurant na een drankje of maaltijd snel en zonder tussenkomst van personeel de rekening wil betalen, biedt Tikkie Check vanaf nu de mogelijkheid in een handomdraai contactloos af te rekenen. Het enige dat je hoeft te doen, is de camera van je smartphon...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: