Rob Kerkhoff als achtste geëindigd in the World Brewers Cup

29 juni 2016 | Thijs Jacobs
Rob Kerkhoff als achtste geëindigd in the World Brewers Cup

Afgelopen weekend is Rob Kerkhoff uit Utrecht van Keen Coffee uit Enkhuizen als achtste geëindigd in the World Brewers Cup 2016. Hiermee liet Rob 31 kampioenen uit verschillende landen achter zich. The World Brewers Cup gaat om het zetten van de lekkerste filterkoffie van de wereld. The World Brewers Cup 2016 vond plaats tijdens the World of Coffee 22-25 juni in Dublin (Ierland).

In de voorronde van the World Brewers Cup moesten de deelnemers een eigen receptuur ontwikkelen voor een, door de organisatie aangeleverde, koffie (compulsory service) en een eigen geselecteerde koffie bereiden en presenteren aan een internationale jury (open service). Rob presteerde het om met zijn presentatie in de open service de 4e beste koffie te maken, alleen een mindere score met de compulsory koffie gaf als eind resultaat een achtste plaats.

Dit jaar benadrukte Rob de voortgang die word geboekt in de 'specialty coffee' industrie. Het verlangen om te ontwikkelingen is van nature aanwezig bij alle mensen in de koffiewereld. Rob sprak over dit verlangen en de voortgang van hemzelf, en die van de ontwikkelaar van de koffie, Esteban Villalobos uit Costa rica. El Diamante, de koffie van Estaban, is de koffie die Rob ook vorig jaar gebruikte. Esteban gebruikt een vernieuwend verwerkingstechniek voor El Diamante. Genaamd Anaërobe fermentatie.

Hij gebruikt hiervoor een grote tank. In deze tank doet hij 2 verschillende ongebrande koffie’s met daarbij het vruchtvlees van 13 verschillende koffiebessen. Dit zorgt voor complexiteit. Deze tank sluit hij luchtdicht af en laat dit fermenteren voor 20 uur. Door dit proces onstaat er een kaneelsmaak in de koffie.

Esteban verbeterde El Diamante op drie manieren ten opzichte van vorig jaar.

1. Hij gebruikte koffie geteeld op een grotere hoogte, en twee specifieke plantages, in plaats van twee gebieden.

Deze keuze verbeterde de kwaliteit van de frisheid en zoetheid.

2. Esteban verbeterde het anaërobe fermentatieproces.

Esteban controleerde de anaerobe vergisting twee keer zo vaak van druk en temperatuur, ph levels. Hierdoor was hij in staat om een ??nog meer evenwichtige koffie te maken.

3. Hij verbeterde zijn droogproces. In plaats van alleen het drogen van de koffie op betonnen patio’s voor 4 dagen, droogde Esteban de koffie nu ook op verhoogde droogbedden voor 18 dagen. Deze verbetering geeft een nog beter smaak profiel.

Rob maakte gebruik van de Phoenix 70, een revolutionair nieuwe zetmethode van Saint Anthony Industries uit Salt Lake City. Door de scherpere hoek van 70 graden van het filterpapier vergroot je de hoogte van het koffiebed, waarbij de contact tijd van het water met de koffie langer is. Hierdoor is het mogelijk om nog meer smaken uit de koffie te extraheren. Tevens hangt het papier vrij op 2 ringen, waardoor de doorstroom van het water mooi constant is. Dit komt ten goede voor de balans van de koffie.

Door het unieke proces gecombineerd met de vernieuwende zetmethode kun je de volgende smaken terug vinden. Zoete rode Apple. rozijnen, citroen en kaneel. Gecombineerd met een romig mondgevoel en de frisheid van appel en citroen, een koffie die smaakt zoals Appeltaart!

De Presentatie van Rob is hier terug te kijken: http://livestream.com/worldcoffee2/events/5662794/videos/127563432

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Sligro lanceert herstartcampagne voor heel horeca-Nederland

Na een bizar jaar ligt er, met de aangekondigde opening van de terrassen op 28 april, een nieuw begin in het verschiet. Dat we elkaar weer mogen ontmoeten en samen kunnen genieten. Sligro wil op een hartverwarmende manier heel horeca-Nederland laten weten dat ze er voor ze zijn en graag met ze optre ...

Achtergronden Corona
15 procent Nederlanders bezoekt minder vaak horeca vanwege contactformulieren

Nu de terrassen weer gedeeltelijk heropend worden, zullen horecaondernemers hun bezoekers ook opnieuw moeten vragen om contactgegevens voor bron- en contactonderzoek. 14,9 procent van de Nederlanders bezoekt echter minder horeca vanwege de vraag om contactgegevens achter te laten. Dit en meer blijkt ...

Corona
Terrassen per 28 april (beperkt) open

De terrassen gaan weer beperkt open. Na maanden van lockdown mogen horecaondernemers per 28 april weer gasten op hun terrassen ontvangen tussen 12.00 uur en 18.00 uur. Dat maakte demissionair premier Rutte zojuist bekend tijdens de persconferentie. Naast het (beperkt) openen van de terrassen wordt d ...

Drinks Corona
Grote bierbrouwers klaar voor herstart

Mocht vanavond bekend worden gemaakt dat de horeca de terrassen vanaf 28 april mag openen, zijn de grote bierleveranciers klaar om de horeca te voorzien van bier. Heineken laat tegenover persbureau ANP weten dat de brouwer ongeveer 8000 klanten heeft met een terras. Veel horecabedrijven spelen a ...

Internationaal Mensen
Naft bier wint gold award op internationale bierverkiezing

Het Gentse Naft bier, gebrouwen door Brandstof, een nieuwe brouwerij gestart door 2 jonge ondernemers uit Gent, valt in de prijzen op de Frankfurt International Trophy. De internationale bier- en wijnverkiezing - die jaarlijks plaatsvindt in Frankfurt in Duitsland - heeft uit meer dan 3800 bieren, w ...

KHN
KHN wil horeca volledig open voor 1 juni

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) vindt dat de horeca sneller en onbeperkt open moet. Dat laat de brancheveniging weten middels een persbericht. KHN-voorzitter Robèr Willemsen vindt het openen van de terrassen onvoldoende. “Bij de aangekondigde versoepelingen per 28 april, wil KHN d ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: