Rob Kerkhoff als achtste geëindigd in the World Brewers Cup

29 juni 2016 | Thijs Jacobs
Rob Kerkhoff als achtste geëindigd in the World Brewers Cup

Afgelopen weekend is Rob Kerkhoff uit Utrecht van Keen Coffee uit Enkhuizen als achtste geëindigd in the World Brewers Cup 2016. Hiermee liet Rob 31 kampioenen uit verschillende landen achter zich. The World Brewers Cup gaat om het zetten van de lekkerste filterkoffie van de wereld. The World Brewers Cup 2016 vond plaats tijdens the World of Coffee 22-25 juni in Dublin (Ierland).

In de voorronde van the World Brewers Cup moesten de deelnemers een eigen receptuur ontwikkelen voor een, door de organisatie aangeleverde, koffie (compulsory service) en een eigen geselecteerde koffie bereiden en presenteren aan een internationale jury (open service). Rob presteerde het om met zijn presentatie in de open service de 4e beste koffie te maken, alleen een mindere score met de compulsory koffie gaf als eind resultaat een achtste plaats.

Dit jaar benadrukte Rob de voortgang die word geboekt in de 'specialty coffee' industrie. Het verlangen om te ontwikkelingen is van nature aanwezig bij alle mensen in de koffiewereld. Rob sprak over dit verlangen en de voortgang van hemzelf, en die van de ontwikkelaar van de koffie, Esteban Villalobos uit Costa rica. El Diamante, de koffie van Estaban, is de koffie die Rob ook vorig jaar gebruikte. Esteban gebruikt een vernieuwend verwerkingstechniek voor El Diamante. Genaamd Anaërobe fermentatie.

Hij gebruikt hiervoor een grote tank. In deze tank doet hij 2 verschillende ongebrande koffie’s met daarbij het vruchtvlees van 13 verschillende koffiebessen. Dit zorgt voor complexiteit. Deze tank sluit hij luchtdicht af en laat dit fermenteren voor 20 uur. Door dit proces onstaat er een kaneelsmaak in de koffie.

Esteban verbeterde El Diamante op drie manieren ten opzichte van vorig jaar.

1. Hij gebruikte koffie geteeld op een grotere hoogte, en twee specifieke plantages, in plaats van twee gebieden.

Deze keuze verbeterde de kwaliteit van de frisheid en zoetheid.

2. Esteban verbeterde het anaërobe fermentatieproces.

Esteban controleerde de anaerobe vergisting twee keer zo vaak van druk en temperatuur, ph levels. Hierdoor was hij in staat om een ??nog meer evenwichtige koffie te maken.

3. Hij verbeterde zijn droogproces. In plaats van alleen het drogen van de koffie op betonnen patio’s voor 4 dagen, droogde Esteban de koffie nu ook op verhoogde droogbedden voor 18 dagen. Deze verbetering geeft een nog beter smaak profiel.

Rob maakte gebruik van de Phoenix 70, een revolutionair nieuwe zetmethode van Saint Anthony Industries uit Salt Lake City. Door de scherpere hoek van 70 graden van het filterpapier vergroot je de hoogte van het koffiebed, waarbij de contact tijd van het water met de koffie langer is. Hierdoor is het mogelijk om nog meer smaken uit de koffie te extraheren. Tevens hangt het papier vrij op 2 ringen, waardoor de doorstroom van het water mooi constant is. Dit komt ten goede voor de balans van de koffie.

Door het unieke proces gecombineerd met de vernieuwende zetmethode kun je de volgende smaken terug vinden. Zoete rode Apple. rozijnen, citroen en kaneel. Gecombineerd met een romig mondgevoel en de frisheid van appel en citroen, een koffie die smaakt zoals Appeltaart!

De Presentatie van Rob is hier terug te kijken: http://livestream.com/worldcoffee2/events/5662794/videos/127563432

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Corona
20 procent van de Nederlandse restaurants verwacht de deuren nooit meer te openen

Uit recent onderzoek van WijnSpijs blijkt dat 20 procent van de 1200 samenwerkende restaurateurs ernstige twijfels heeft over het voortbestaan van hun levenswerk. Het evenementenbureau WijnSpijs.nl verzorgde in samenwerking met 1200 restaurants in Nederland en België de culinaire WijnSpijs Wand ...

Column Thijs Jacobs
Column: op het tandvlees naar de eindstreep

De horeca loopt op het tandvlees. De reserves zijn op en de steunpakketten blijken niet toereikend om nog veel langer het hoofd boven water te houden. Op zakelijk vlak is er veel onrust over de huidige situatie, terwijl er op persoonlijk vlak begrip is voor de nu geldende maatregelen. Bijna tachtig ...

Achtergronden Gastronomie
Horecaondernemer Han Ji over de horecatrends in 2021

2020 was voor horecaondernemers een onstuimig jaar, om het zacht uit te drukken. De komst van het coronavirus zorgde ervoor dat de horeca meerdere malen de deuren moest sluiten, ondernemers inkomsten misliepen, en creativiteit en support van de (lokale) consument een must was om te overleven. Wat st ...

Wet- en regelgeving Corona
NOW 3: helft toekenningen naar horeca en detailhandel

UWV heeft in totaal ruim 77.000 aanvragen toegekend voor de derde periode van de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW). Deze werkgevers hebben samen zo’n 1,3 miljoen mensen in dienst. Inmiddels heeft UWV 1,7 miljard euro aan voorschotten overgemaakt aan deze werkgevers. D ...

Wet- en regelgeving Corona
Horeca zeker tot 9 februari gesloten, hotels wel open

De horeca blijft nog zeker tot 9 februari gesloten, hotels mogen wel 'gewoon' open blijven. Dat maakte premier Mark Rutte zojuist bekend tijdens de persconferentie. Hotels mogen naast zakelijke gasten, ook recreatieve gasten ontvangen. Eerder meldde De Telegraaf dat hotels de dupe zouden ...

Columns Ondernemen
Column Monique van Gevelt: Bivakkeren in onze eigen bubbel

‘The Future is private’ was een uitspraak van de Facebook-eindbaas Mark Zuckerberg in 2019. Achteraf gezien een waarheid als een koe als je het mij vraagt. Want al bijna een jaar is ons privédomein ons enige leefgebied. En vooral in deze winterse lockdown verkeren wij enkel in hui ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: