KHN sluit FNV Horeca uit van cao-overleg

10 november 2017 | Roy Spijker

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft aangegeven geen nieuwe cao horeca te willen afsluiten met FNV Horeca. FNV Horeca is zwaar teleurgesteld dat er geen ruimte is voor een open discussie.

De horeca telt 350.000 medewerkers en is daarmee één van de grootste sectoren in Nederland. FNV Horeca vindt het onacceptabel dat de grootste vakbond in de sector wordt uitgesloten van de cao-onderhandelingen. Alle formele en informele pogingen die FNV Horeca gedaan heeft om het proces gezamenlijk voort te zetten zijn afgewezen. KHN blijkt vanaf het begin niet bereid tot onderhandelen en heeft als uitgangspunt het omzetten van de AVR van KHN in een cao.

Boodschap KHN duidelijk: take it or leave it
Dat is onacceptabel voor FNV Horeca. De schreeuw uit de sector is meer dan duidelijk: sluit een fatsoenlijke cao af voor alle horecamedewerkers, zodat de sector weer aantrekkelijk wordt om in te werken. FNV Horeca gaat opnieuw in gesprek met haar achterban om te kijken welke acties ondernomen worden.

Er is wel ruimte voor een flinke loonsverhoging als het aan FNV Horeca ligt
Horecamedewerkers verdienen het minst van alle beroepsgroepen in Nederland. De koopkracht van 390.000 mensen in de horeca daalde sinds 2000 met 9%. Vanuit de maatschappelijke opinie is de afgelopen periode duidelijk geworden dat er voldoende ruimte is voor een fatsoenlijke loonsverhoging in de horeca. De Nederlandse Bank heeft berekent dat er ruimte is om de lonen in de horeca met ruim 4% te laten stijgen en VNO-NCW komt uit op 3% loonruimte.

De horeca zit nu ruim drie jaar zonder cao
KHN weigerde afgelopen jaren met de vakbonden te praten over een nieuwe cao voor medewerkers in de horeca. In mei dit jaar kwam daar verandering in. KHN wilde ineens wel praten en kwam met het initiatief om het cao-overleg te starten. FNV Horeca nam de uitnodiging aan en deed een voorstel voor een fatsoenlijke cao. Afgelopen maanden zijn gesprekken gevoerd tussen KHN, FNV Horeca en CNV Vakmensen.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Onderwijs
Heb jij het Beste Leerbedrijf Horeca?

Het is weer zover. De volgende editie van Beste Leerbedrijf Horeca gaat weer van start! Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) organiseert namens de branche de wedstrijd voor de 4e keer. Leerlingen en docenten kunnen vanaf 18 juni de leerbedrijven, waarvan zij vinden dat ze kans maken op de titel, no...

Koffie & thee Advertorial
Profiteer nu van een gratis Lonka Professional proefpakket

Om je kennis te laten maken met de overheerlijke en per stuk verpakte Lonka Professional Fudge en Soft Nougat, en om zelf te ervaren hoe heerlijk deze lekkernijen smaken bij koffie en thee, heeft Lonka een proefpakket samengesteld. Vul het aanvraagformulier in en ontvang geheel vrijblijvend een ...

Achtergronden Culinair Fastfood
Lekker of smerig? Domino’s komt met chocolade pizza

Op zaterdag 16 juni onthulde Domino’s haar nieuwste pizza. De choco-lotta pizza gemaakt met echte Belgische chocolade van het merk Callebaut. Het is de eerste zoete pizza op het menu van Domino’s. De pizza is vanaf 9 juli in alle vestigingen verkrijgbaar. Feestelijke pizza De choco...

Amsterdam Opening Culinair
Chef Sidney Schutte opent brasserie

Een plek waar je altijd aan kunt schuiven, meteen vanuit kantoor of rechtstreeks vanuit huis. Geen dresscode, wel goed eten. Geen poespas, wel kwaliteit. Café Cliché is een nieuw initiatief van chef Sidney Schutte dat eind augustus haar deuren opent aan de Middenweg 35 in Amsterdam. He...

Lekkerste Lunchroombroodje Video
Video: heb jij het Lekkerste Lunchroombroodje van 2018?

Het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland. Dat broodje staat misschien al ergens op de kaart, maar waar? Tot 5 oktober 2018 kunnen medewerkers en eigenaren van dagzaken en lunchrooms in Nederland hun creatie inzenden via thijs.jacobs@uitgeverijps.nl. De voorwaarden vind je hier: https://www.lunch...

Fonte Frappés: veganistisch, minder suikers en razend populair

Als horeca ondernemer ben je steeds op zoek naar een hogere omzet en rendementmakers. Frappé is zo’n rendementmaker. Profiteer van de bekendheid en populariteit die de Frappuccino van Starbucks door de jaren heen heeft opgebouwd. De Frappuccino is een espresso, ijsklontjes, melk, suiker...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: