IKEA-restaurants hebben geen winstoogmerk. Hoe kan dat?

28 juni 2016 | Thijs Jacobs

Het restaurant van IKEA Groningen werd in april geopend en is het eerste in Nederland in de nieuwe opzet. IKEA omschrijft het als ‘een grote showroom’ en het restaurant biedt plaats aan 550 personen. Blurring in optima forma, zo kun je het restaurant goed omschrijven. Maar is de F&B-operatie eigenlijk wel winstgevend en is dat wel nodig? Hoe kan IKEA de prijzen zo laag houden en toch winst maken en welke vernieuwingen zijn er doorgevoerd? We spreken Carolien Lanting, IKEA Food Manager, en Maarten Martens, Commercial & Development Manager bij IKEA, hierover.

“Laat ik allereerst vertellen welke vernieuwingen we in Groningen hebben aangebracht”, vertelt Carolien. “We hebben meer stopcontacten geïnstalleerd, omdat daar behoefte aan is en we zodoende meer studenten en werkende mensen over de vloer krijgen. De karretjes en plateaus zorgden altijd voor veel herrie; daarom hebben we nu een afruimband laten plaatsen. Dat is kostenbesparend en duurzamer. Ook hebben we de verlichting aangepast en al het meubilair is van IKEA; op die manier is het restaurant één grote showroom geworden, maar we hangen geen prijskaartjes aan de stoelen. Het gaat vooral om de beleving. Wij willen een plek creëren waar onze klanten tot rust komen en zich opladen voor het verdere winkelbezoek.” Maarten merkt op dat deze ontwikkeling landelijk wordt doorgezet: “Het restaurant is een weerspiegeling van hetgeen we in de winkel aanbieden en een onderdeel van de totaalbeleving. Voor de komende tijd focussen we binnen IKEA op eten en drinken: ‘It starts with food’, is het motto. Natuurlijk is het restaurant daar onderdeel van. In het aanbod zie je dat terug in een gevarieerder aanbod met een focus op duurzaamheid. De restaurants krijgen in heel Nederland een metamorfose, uitgezonderd de allernieuwste restaurants, want daar is het niet nodig.”

Restaurant met luxepositie

Ook al wordt er met halffabricaten gewerkt, de prijzen in het IKEA restaurant zijn (absurd) laag. Veel lager dan wat een stand-alone restaurant redelijkerwijs zou kunnen vragen voor vergelijkbare gerechten. “Daar heb je een punt”, zegt Carolien. “Het restaurant heeft vooral een ondersteunende functie voor de winkel. Wat betreft de marges maken we ook duidelijke keuzes, want het restaurant heeft als primair doel om voor traffic te zorgen die tot een conversie leidt. We zijn op het gebied van het F&B-gedeelte van IKEA dus niet op zoek naar meer winst.” Een restaurant in de stad zou met een dergelijke instelling niet rendabel zijn, dus IKEA heeft wat dat betreft een luxepositie. Alhoewel er wel strak wordt ingekocht. Carolien: “Grote volumes kopen we internationaal in en er is een lokale ‘range’ die aansluit bij de doelgroep. In Italië hebben we bijvoorbeeld koffiebarretjes en in Nederland staan er een broodje kaas en een saucijzenbroodje op het menu. In ieder land staan Zweedse butterschotchgebakjes en de beroemde gehaktballetjes op het menu; dat zijn goede voorbeelden van producten die we internationaal inkopen.” Maarten is wat voorzichtiger: “We mogen absoluut geen verlies draaien, vergis je daar niet in. We blijven een commercieel bedrijf, maar het restaurant is bij ons onderdeel van het totaalplaatje en met het restaurant versterken we het merk IKEA.”

Gezonder, maar niet gezond

Duurzaamheid is belangrijk voor IKEA, net als gezondheid. “Duurzaamheid is belangrijk, net als gezondheid”, vertelt Carolien. We waken er wel voor om niet betuttelend te zijn. De post-mix frisdranken zijn vervangen door fruitwaters, waarin de helft minder suiker zit. Dat is gezonder, maar niet gezond. Daarnaast bieden we smoothies op basis van groenten en fruit aan, serveren we seizoensproducten en voldoen onze leveranciers aan strenge eisen met betrekking tot duurzaamheid en kwaliteit.” Maarten beaamt dit: “Seizoensproducten zijn een belangrijk onderdeel van de nieuwe formule, waarbij de focus ligt op gezondheid en duurzaamheid. Dat zie je terug in zowel de koude als warme gerechten, maar ook in de koffie, die UTZ-gecertificeerd is. De ecologische footprint is van groot belang voor ons.”

Geen echte koks nodig

Door het gebruik van halffabricaten is de rol van de kok ondergeschikt geraakt. Heeft IKEA nog wel echte koks in dienst? Carolien: “Feitelijk kun je ons restaurant zien als een mengvorm tussen horeca en catering, waarbij we steamers gebruiken die exact zijn ingesteld op het product. Dus ja, in principe kun je een aapje een kunstje leren en hebben we geen topkoks nodig. Iemand die zijn creativiteit kwijt wil in de keuken, wordt hier niet gelukkig. We zijn een volumegestuurd bedrijf en juist het standaardiseren van de gerechten, procedures en producten maakt ons succesvol.”

Kinderen zijn bepalend

Natuurlijk is het eten bij IKEA precies wat je ervan verwacht, maar is dat erg? Het bedrijf oogst veel succes met de restaurants, de restaurants zitten bij ontbijt en diner namelijk overvol. “Ontbijt en diner zijn onze topmomenten”, aldus Carolien. Tijdens de lunch is het wat minder druk. We werken met vier eetmomenten: ontbijt, lunch, fika en diner. Fika is lastig te omschrijven in het Nederlands, maar zie het als een verwenmomentje met koffie of thee en iets lekkers. Mijn tips voor de horeca? Maak een bewuste keuze. Wat heb je te bieden? Denk ook aan een goede prijs-kwaliteitverhouding; als je concessies doet, dan kan dat je veel opleveren. De kracht ligt uiteindelijk in het totaalplaatje: maak je publiek verliefd op iets! Bij ons is dat icoonproduct de Zweedse balletjes, bij McDonald’s is dat de Big Mac. Ga dus op zoek naar een krachtig en herkenbaar icoonproduct waarvoor je gasten terugkomen. Eenmaal terug, kun je ze verleiden om iets anders, en duurders, te kopen. Daarnaast zijn kinderen vaak verantwoordelijk voor de keuze voor een restaurant. Wij hebben het gratis ijsje bij het kindermenu en McDonald’s heeft het cadeautje bij het HappyMeal. Iets om rekening mee te houden…” Maarten: “Ik ben het met Carolien eens, we hebben een aantal iconische producten, maar ook die bieden we nu aan in verschillende varianten. De balletjes bieden we nu ook aan in een vegetarische variant en er is een variant met kip. Wat betreft de hardlopers durf ik landelijk niet zo’n inschatting te maken, want het is echt verschillend per week en per vestiging. Ik zie dat vis net zo goed heel hard loopt en dat de broodjes ook een succes zijn. We spelen gewoon in op wat de gast wil en dat is vooral gezonder, gevarieerder en duurzaam eten.”

Toekomst van retail en horeca samen

De toekomst. Retail heeft het zwaar door internetverkopen. “Dat zien wij ook”, vertelt Carolien. “Daarom wordt het restaurant steeds belangrijker om klanten te trekken. Zelf ga ik ook vaak in winkels kijken naar het aanbod, om vervolgens online het product te bestellen. Dat zien we bij IKEA ook gebeuren. De aantrekkingskracht van de winkel wordt dus steeds meer bepaald door beleving, en het restaurant is daarbij van grote waarde.”

De top 3 gerechten bij IKEA Groningen

  1. De Zweedse balletjes

Carolien noemde het al een ‘icoonproduct’, en terecht. Wie kent ze niet?De kötbullar danken hun aparte smaak aan de kruidenmix 'allroundkrydda'. Traditioneel werden de balletjes in Zweden opgediend bij het kerstbuffet.

  1. Ontbijt

De IKEA-winkels gaan om tien uur open, maar de restaurants al om negen uur. Slim van IKEA, want zo komen er veel klanten iets eerder om alvast een ontbijtje te nuttigen in het restaurant.

  1. Kipsaté

De saté wordt door IKEA gezien als een typisch Nederlands product. Enige tijd weggeweest van het menu, maar nu weer verkrijgbaar. Een restaurant zonder saté op het menu is voor veel Hollanders ondenkbaar natuurlijk…

 

 

 

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards
Edwin Hollanders maakt de Lekkerste Pannenkoek van 2020

Edwin Hollanders wordt twee keer eerste bij De Lekkerste Pannenkoek van 2020. Hij won tijdens de Horecava met zijn creatie 'Hollanders krijg je 'm niet' niet alleen de eerste prijs van de proefjury, maar ook de kinderjuryprijs. Edwin werkt bij Pannenkoekenhuis De Perdstal in Venray. D...

Awards
Melissa de Kolk wint de De Lekkerste Tosti van 2020

Melissa de Kolk wint de De Lekkerste Tosti van 2020 op de Horecava. Zij won tijdens de Horecava met haar creatie 'Tosti by Melissa' de eerste prijs van de vakjury. Melissa de Kolk werkt bij Kwalitaria Lekkerrr by Amersfoort. De voorzitter van de proefjury, Steven Strijbosch (CityGuys), wa...

Awards
Ferry van Daal maakt de Lekkerste Maaltijdsalade van 2020

Ferry van Daal maakt de Lekkerste Maaltijdsalade van 2020. Hij won tijdens de Horecava met zijn creatie 'Beef & Tabouleh' deze vooraanstaande vakwedstrijd. Ferry werkt bij Eurest Catering uit Amsterdam. De voorzitter van de proefjury, Michael Simon, prees het winnende gerecht met name...

Awards Fastservice
Fresh2Go Sushi voor vijfde keer uitgeroepen tot beste bezorgrestaurant

Tijdens de zesde editie van de Thuisbezorgd.nl Awards is Fresh2Go Sushi opnieuw uitgeroepen tot het beste restaurant uit meer dan 8.000 restaurants in heel Nederland. Thuisbezorgd.nl heeft ook de winnaars per stad en per categorie bekendgemaakt en zet hiermee de beste presterende restaurants in elke...

Achtergronden Vega
10x vegan innovatie op Horecava 2020

Nog niet eerder was er op een Nederlandse horecabeurs zo veel aandacht voor nieuwe vegan producten, waaronder de Vish Sticks van Novish. Aan de lange rijen bij de ondernemers te zien is vegan een belangrijk item voor horeca ondernemers. In deze blog zet ProVeg Nederland 10 van de meest vernieuwende ...

Events Achtergronden
Horecava werd goed bezocht dit jaar

Op de 64e editie van de Horecava was de hele horecawereld weer goed vertegenwoordigd de afgelopen vier dagen. De vele nieuwe initiatieven, waaronder The Coffee Stage, de werelden van het TrendLAB en het Start-upLAB met ruim 70 ondernemers waren goed bezocht. Veel aandacht was er voor duurzame thema&...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: