Horecaondernemers liggen wakker van krappe arbeidsmarkt

7 januari 2019 | Thijs Jacobs

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) presenteerde vandaag – tijdens de start van de vakbeurs Horecava - de resultaten van een onderzoek onder bijna 1000 horecaondernemers naar hun toekomstverwachtingen voor 2019. Uit de resultaten blijkt dat 72% van de ondernemers in de horeca vertrouwen heeft in het nieuwe jaar. Zij zien kansen voor hun bedrijf en het overgrote deel gaat voor groei. Op de vraag waar zij zich zorgen over maken, antwoordt 50% het tekort aan voldoende en goed opgeleid personeel.

Van de bijna 1000 horecaondernemers die deelnamen aan het onderzoek, geeft 72% aan dat zij 2019 met veel vertrouwen tegemoet zien. 58% van hen gaat voor groei van zijn/haar horecabedrijf en 61% ziet concrete kansen om die groei te bewerkstellingen. 

Concrete plannen

97% van de horecaondernemers heeft concrete plannen of in ieder geval . voornemens om in 2019 nieuwe activiteiten op te pakken of bestaande uit te breiden. Dat doen ze door onder andere. te investeren in training van personeel, meer online activiteiten, aandacht voor duurzaamheid en gezonde voeding en door extra medewerkers aan te trekken.

Zorgen over onvoldoende personeel

Uit het onderzoek blijkt dat horecaondernemers ook een aantal uitdagingen zien. Op de vraag waar zij ’s nachts wakker van liggen, geeft 50% aan het  tekort aan personeel en 34% het te grote aanbod van horeca in hun stad of dorp. Daarnaast zien zij blurring met alcohol als een bedreiging. 

Acties om personeel te vinden en te behouden

De helft van alle horecaondernemers ziet het tekort aan personeel dus als een bedreiging voor zijn/haar bedrijfsvoering. Het zoeken, vinden en behouden van voldoende goed gekwalificeerd personeel is daarmee dé uitdaging voor 2019.

Uit het onderzoek blijkt dat horecaondernemers al veel acties doen op dit gebied. Ondernemers  betalen  meer loon, zetten in op flexibele werktijden en bieden leerwerkplekken aan. Ze kijken vooral intern hoe ze zaken beter kunnen regelen, in mindere mate kijkt men  naar het  inhuren van zzp-ers, uitzendkrachten of het aantrekken van werknemers uit het buitenland.

Inzetten op werven en behoud medewerkers

Robèr Willemsen, voorzitter van KHN: “Ik ben blij dat horecaondernemers de toekomst met veel vertrouwen tegemoet zien. Ik herken ook de punten van zorg die naar voren komen uit het onderzoek, waaronder met name de krapte op de arbeidsmarkt. Daarom is en blijft dit één van de speerpunten van KHN. We zetten in op meer instroom bij horecaopleidingen en goede stages, maar inspireren onze leden ook op het gebied van het aantrekken en behouden van medewerkers. Als we er tegelijkertijd voor kunnen zorgen dat én meer mensen kiezen voor een horeca-opleiding én meer mensen in de horeca gaan werken én dat er minder mensen onze branche verlaten, hebben horecaondernemers nog meer kans om hun ambitie om te groeien en kansen te pakken, te realiseren.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Food Amsterdam
Amsterdams hamburgerrestaurant Lombardo’s ondersteunt Villa Joep met speciale burger

Restaurant Lombardo’s, het Amsterdamse hamburgerrestaurant van chefkok Martijn Verdonk, geeft aan de decembermaand een speciaal tintje door vanaf vandaag tijdelijk een speciale burger voor het goede doel op de menukaart te zetten. De helft van de opbrengst van deze burger, die ontwikkeld werd ...

Amsterdam Opening
Pop-up lunchcafé volledig gerund door vrouwen met vluchtelingenachtergrond

A Beautiful Mess opent op donderdag 12 december een pop-up lunchcafé in het 17-eeuwse Cromhouthuis aan de Herengracht in Amsterdam. Vrouwen tussen de 35 en 65 jaar met een vluchtelingenachtergrond gaan de nieuwe locatie volledig runnen. Ook het menu is door de vrouwen ontwikkeld en geïns...

Opening
Anne&Max opent eerste vestiging in Apeldoorn

Op maandag 16 december zal in het centrum van Apeldoorn een nieuwe Anne&Max in samenwerking met foodservicebedrijf Albron openen. Het pand ligt op de hoek van de Hoofdstraat en de Kapelstraat. Met een paar minuten lopen sta je voor de deur bij CODA; hét cultuurhuis van Apeldoorn. Het pand...

trends Bezorgen
Dit zijn de 10 meest populaire gerechten van 2019

We zijn de laatste maand van het jaar weer ingegaan. Een mooi moment om terug te blikken op de food highlights van het afgelopen jaar. Welke gerechten waren de grote favorieten in Nederland? En in welke mate verschilt dit van de populairste gerechten wereldwijd? Van Poké Bowls tot de alom bek...

trends Interview Longread
De allergrootste foodtrend? Vegan!

We kunnen er eigenlijk niet omheen: dé absolute foodtrend is vegan food. 2018 was het jaar van de vleesvervangers, 2019 bleek die van een verdere doorontwikkeling en verdere aandacht voor vegan in de professionele horecakeuken. In Dordrecht, uitgerekend de stad van de paardenslachterijen, ...

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: