Horeca naar de stembus deel zes; de ChristenUnie

5 maart 2021 | Thijs Jacobs
Horeca naar de stembus deel zes; de ChristenUnie

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Lunchroom wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaondernemers. 

Benieuwd naar de andere politieke partijen? Lees hier de andere partijprogramma's

In deze rubriek laten wij aspecten uit het verkiezingsprogramma terugkeren die van toepassing zijn op het ondernemerschap: belastingen, arbeidsmarkt, onderwijs en het ondernemerschap. Alle andere aspecten laten we buiten beschouwing. Kijk voor de volledig verkiezingsprogramma’s op de website van de politieke partij. In de zesde aflevering van deze serie; de ChristenUnie.

De ChristenUnie heeft geen uitdrukkelijke belangstelling voor de horecaondernemer in het verkiezingsprogramma. Wel is er aandacht voor een ‘nieuwe eetcultuur’, waarbij de horeca wordt genoemd. De partij wil dat er meer lokaal, biologisch en gezonder gegeten gaat worden. Er is aandacht voor ondernemerschap, waarbij veel aandacht is voor sociaal verantwoord ondernemen en het belang van het mkb voor ons land. Het verkiezingsprogramma in hoofdpunten:

Arbeidsmarkt

Meer ruimte om elkaar te zien, minder ‘werk, werk, werk’

Niet maximale groei van de economie, maar de bloei van mensen en samenleving centraal

Burgerschapsverlof voor iedereen die het land wil dienen (zoals in een medezeggenschapsraad)

Herwaardering van werken voor de publieke zaak

Verplichte publieke basisverzekering voor arbeidsongeschiktheid, dus ook voor zzp’ers

Vast contract aantrekkelijker, flex duurder: vast contract is de norm

Minimumtarieven zzp’ers in de cao’s

Beschermend en eenvoudig ontslagrecht

Hoger minimumloon

Gelijk loon voor gelijk werk en gelijke beloning mannen en vrouwen

Uitzendwerk alleen maar toegestaan bij tijdelijk werk

Basisbanen om uit de bijstand te komen (bij sportclubs, scholen en in de zorg)

Meer thuiswerken voor wie dat wil

Minder stress: heldere afspraken over verdeling werk en vrije tijd

Meer en aantrekkelijker verlofmogelijkheden

Onderwijs

Bestrijding van onderwijsachterstanden

Soepele overgangen binnen onderwijsniveaus mogelijk maken

Basisbeurs moet terug

Meer mannen voor de klas, met name in het basisonderwijs en zij-instroom bevorderen

Praktijkonderwijs neerzetten als volwaardige schoolsoort. Docenten inzetten als jobcoaches, zodat er een kans op de arbeidsmarkt is

Vakmanschap: investeren in kundige vakmensen (vmbo, mbo en hbo)

Erkenning van werkervaring; dit formaliseren en daarmee belonen

Bijscholing aantrekkelijker maken: iedere werknemer een leerrekening en meer leer werktrajecten

Belastingen

Grote wijziging belastingstelsel: werken moet lonen

Loon- en inkomstenbelasting omlaag, maar winst meer fiscaal belast

Geen toeslagen, maar een basiskorting die maandelijks wordt uitgekeerd

Inkomstenbelasting verlagen, waardoor lokale belastingen (kunnen) stijgen vanwege de tekorten bij gemeenten

Lagere belasting op arbeidsinkomen, maar verhoging van belasting op vermogen

Zo veel mogelijk naar één btw-tarief

Invoering digitaks

Ondernemen

De vertrouwensregel: minder streng regime van voorschriften en regels, bijvoorbeeld bij aanvraag van subsidie

Investeren in een groen herstel na de coronacrisis, zoals in de ‘Food Valley’ (Gelderland en Utrecht)

Gokken wordt gevaarlijk geacht en waar mogelijk aan banden gelegd. Casino’s mogen niet langer 24/7 open

Mkb-winstvrijstelling wordt deels overeind gehouden

Grote bedrijven moeten hun fair share gaan betalen

Mkb-vriendelijk aanbesteden door de overheid

Betere positie ondernemers bij faillissement

Behandel inkoop eigen aandelen als dividenduitkering

Blijf op de hoogte

Eén keer per week het actuele en relevante lunchroomnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Internationaal Mensen
Naft bier wint gold award op internationale bierverkiezing

Het Gentse Naft bier, gebrouwen door Brandstof, een nieuwe brouwerij gestart door 2 jonge ondernemers uit Gent, valt in de prijzen op de Frankfurt International Trophy. De internationale bier- en wijnverkiezing - die jaarlijks plaatsvindt in Frankfurt in Duitsland - heeft uit meer dan 3800 bieren, w ...

Achtergronden Fastservice
Wayback Burgers opent haar derde vestiging in Winschoten

Eind maart kondigde Wayback Burgers Nederland de opening van haar tweede vestiging in Nederland en eerste delivery vestiging ter wereld, die gerealiseerd wordt in Tilburg. Op maandag 19 april zal Tilburg geopend worden en daarna trekt de bouwkaravaan door naar het hoge noorden, namelijk naar Winscho ...

Achtergronden
Paskal Jakobsen doet eetcafé van de hand

De streetfoodbistro 'Hard en Ziel' van Bløf-zanger Paskal Jakobsen en zijn vrouw Door, die werd geopend in oktober 2018, gaat sluiten. Jakobsen en zijn vrouw runden Hard en Ziel met topchef Edwin Vinke van sterrenrestaurant De Kromme Watergang. Het Middelburgse eetcafé kende ze ...

Achtergronden Corona
Ingewijden: kabinet positiever over heropening terrassen

Het kabinet lijkt positiever gestemd over de mogelijkheid om op 28 april de terrassen te kunnen openen en de avondklok af te schaffen. Volgens ingewijden zijn de cijfers van de afgelopen dagen positiever dan verwacht. Het kabinet heeft besloten de cijfers daarom nog nauwgezet in de gaten te houden d ...

Achtergronden
8 jaar geleden in Lunchroom: Lunchroom Le Stelle, Haren

Lunchroom is dit jaar volwassen en bestaat 21 jaar. Tijd om terug te blikken en een greep te doen uit de welhaast onuitputtelijke voorraad interviews en achtergrondverhalen die in het vakblad voor de lunchroombranche hebben gestaan gedurende deze periode. Wekelijks presenteren we je zo'n verh ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Lunchroom vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een gesprek met ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: