Food Trends 2019: we checkten onze glazen bol!

12 december 2018 | Thijs Jacobs

Nu het einde van het jaar nadert, is het tijd om de food trends voor 2019 eens op een rij te zetten. Welke ingrediënten zijn straks niet meer weg te denken uit de (professionele) keuken? Eén ding is zeker: we gaan minder vlees en zuivel nuttigen en transparantie over de herkomst van producten is essentieel!

1. CBD-olie

CBD-olie wordt steeds vaker toegevoegd aan voedingsmiddelen, zoals koffie en cocktails. CBD, voluit cannabidiol, is een werkzame stof die wordt gewonnen uit bladeren en bloemtoppen van industriële hennep (vezelhennep), een hennepvariant die overigens compleet legaal geteeld wordt. CBD zou stress wegnemen en angst verminderen, maar ook pijn onderdrukken.

2. Afrikaanse ingrediënten

Afrikaanse ingrediënten, zoals harissa, berbere, dukkah en ras el hanout, worden steeds toegankelijker. In de supermarkten wordt er ongetwijfeld meer ruimte voor vrijgemaakt.

3. Boters van zaden

Boters gemaakt van zaden smaken vrijwel identiek aan boters gemaakt van noten. Ze worden gemaakt van bijvoorbeeld zonnebloemzaden, pompoenzaden of zaden van de watermeloen. Ze zijn rijk aan proteïnen en onverzadigde vetten. Health freaks weten hoe goed dat voor je is…

4. Lelijke groenten

‘Lelijke groenten’, zoals van die wortels met uitgroei, worden als mooi beschouwd. De consument beseft dat ‘food waste’ wordt vergroot door het weggooien van de lelijke groenten die wel goed smaken. Feitelijk is er niets mis mee. Horecazaken en supermarkten zullen deze ‘misvormde’ groenten zelfs gaan aanprijzen, ze worden een trend!

5. Water wordt weer leuk

Water saai? Nee joh. ‘H2-WOW!’ is het woord van 2019. Water met cactussmaak of met maple gaan we steeds vaker op de kaart zien.

6. Suiker mag (weer)

Suiker mag, alhoewel toegevoegd suiker nog steeds uit den boze is. We willen dat fabrikanten duidelijk zijn over het toevoegen van suikers.

7. Vezels

Vezels worden een ‘unique selling point’. Straks kom je welhaast geen voedingswaar meer tegen zonder vezels, als je de fabrikanten tenminste mag vertrouwen. Marketingafdelingen willen ons doen geloven dat de aanwezige vezels in hun producten goed zijn voor je gezondheid, maar als je de verpakkingen beter bestudeert, zul je zien dat het aantal vezels in veel producten behoorlijk tegenvalt.

8. Food first

Hiermee bedoelen we dat het voedsel zo min mogelijk is bewerkt. Hierdoor zijn ze gezonder en voedzamer. Veel producten die nu nog in de schappen liggen, zijn zwaar bewerkt en kennen veel toevoegingen.

9. Vleesloos en zuivelvrij

De consument voelt zich meer en meer ongemakkelijk bij de gedachte aan de kwellingen die dieren binnen de bio-industrie moeten ondergaan. Als gevolg van deze bewustwording willen we minder zuivel en vlees consumeren en zijn alternatieven (gemaakt van soja, noten of algen) zwaar in opkomst. Ook wanneer het gaat om chips, burgers en kaas! De bitterbal die je nu serveert, wordt straks vervangen door een bitterbal met oesterzwammenvulling. Paddenstoelen zijn immers een geweldige vleesvervanger, ook qua structuur. 

10. Transparantie

Voedselproducerende bedrijven, en dan met name de ‘grote jongens’, worden argwanend bekeken door de consument. Het vertrouwen is weg. Hierdoor worden deze bedrijven gedwongen om verder te gaan dan enkel een duidelijke ingrediëntenlijst op de verpakking te plaatsen. Ze moeten ook gelijkheid binnen de bedrijfsvoering doorvoeren (gelijkheid tussen mannen en vrouwen, op basis van geloof en afkomst, maar ook op basis van eventuele sociale achterstanden of lichamelijke beperkingen). Een duidelijke positionering van het bedrijf is essentieel, zodat de houding van de consument tegenover het bedrijf positiever wordt.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Ondernemen
Je eigen foodtruck beginnen? Dit moet je weten!

Een buurtfeest of festival is tegenwoordig niet meer compleet zonder foodtruck. Leuk om er af en toe een burger te bestellen, maar nóg leuker om er zelf één te beginnen. Gaat jouw ondernemershart er sneller van kloppen? Lees dan dit artikel vol handige tips voor het beginnen ...

Lunch Diner Opening
Nieuwe hotspot in Amsterdam-Noord [Foto's]

Bar-restaurant IJver heeft haar deuren voor gasten geopend op de NDSM-werf in Amsterdam Noord. Ruim een jaar lang liepen hier werklieden in en uit nadat er vijf jaar geleden de eerste plannen werden gemaakt. Het team, bestaande uit 5 jonge ambitieuze ondernemers, kan niet wachten om van deze feno...

Achtergronden Tech
Ook restaurants moeten innoveren: “Wie nu nog op papier werkt, loopt hopeloos achter”

Zelfs in onze sector, die op zich als vrij traditioneel te boek staat, maken we inmiddels gebruik van technologische hulpmiddelen. Het zijn babystapjes, toegegeven, maar wie anno nu de personeelsplanning nog in excel bijhoudt en de recepturen in een kladblok noteert, loopt hopeloos achter. Ik bev...

trends Koffie & thee
Dit zijn de actuele koffietrends en -ontwikkelingen

Technologische ontwikkelingen van koffiemachines Koffiemachines worden steeds geavanceerder. Door de automatisering en technologische ontwikkelingen wordt koffie alsmaar naar een hoger niveau getild zowel thuis, in de horeca als op de werkvloer. Aan de hand van recente voorbeelden laten we zien w...

Opening
Food & Wine bar Pierre Par CP gerestyled [foto's]

Op dinsdag 6 augustus opende food & wine bar Pierre par CP aan de Denneweg in Den Haag opnieuw haar deuren na een grote make over. Interieurontwerper Jeroen Smeele restylde de zaak in het hart van de Zuid-Hollandse hoofdstad. Met een bijzondere kaart maakt eigenaar Joey de Kruijf, samen met b...

Economie
Horeca telt veel snelgroeiende bedrijven

In 2018 waren er voor het eerst meer dan 10 duizend snelgroeiende bedrijven. Dit is 20 procent meer dan het vorige record uit 2017 toen er bijna 8 500 snelle groeiers waren. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers over snelgroeiende bedrijven. Een bedrijf is een snelle groeier als het aanta...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: