Coronatrend: lunchmoment wordt steeds belangrijker

17 februari 2021 | Redactie

Door de huidige verlengde lockdown zijn er grote wijzigingen in het eetgedrag van Nederlanders. Dit blijkt uit grootschalig onderzoek, uitgevoerd door BookDinners onder circa 1.100 respondenten. Uiteraard kan er niet buiten de deur gegeten worden, maar er zijn drie grote ontwikkelingen duidelijk naar voren gekomen, die volgens BookDinners een blijvend effect gaan hebben op de relatie tussen restaurants en gasten, ook na corona. Dit zijn: toename van een uitgebreider lunchmoment, groei take-away en groter volume in maaltijdboxen van restaurants.

Ieder jaar onderzoek BookDinners middels de Restaurant Monitor de ontwikkelingen binnen de restaurantsector. Het nieuwste onderzoek, uitgevoerd in december 2020, bevestigt trends en ontwikkelingen die in de markt zichtbaar zijn. De drie belangrijkste ontwikkelingen als gevolg van corona tonen aan dat mensen de restaurantervaring meer in huis willen halen en dit ook zullen blijven doen.

Gewoonte wordt gedrag

Paul Wiertz van BookDinners licht toe: "Tijdens de tweede lockdown hebben enorm veel restaurants take-away en delivery professioneel neergezet. De concepten, verpakking en de online marketing van deze producten zijn enorm verbeterd. Ook het veranderende dagritme van veel mensen, uiteraard veel vanuit huis, heeft invloed gehad op de manier hoe we consumeren. Vanuit de jaarlijkse Restaurant Monitor is gebleken dat een aantal trends te signaleren zijn die ook post-corona nog zullen blijven aanhouden."

Trend: lunchmoment belangrijker

De grootste impact vindt plaats in het lunchmoment. Van oudsher een boterhammenmaaltijd, maar nu door het thuiswerken en studeren een maaltijd die uitgebreider, gevarieerder en gezonder genuttigd wordt. Respondenten geven daarbij aan van plan te zijn om de lunch ook niet meer ‘terug naar het oude’ te willen brengen. Vooral onder studenten is deze kentering zichtbaar en zal dit ook tot andere behoeften leiden, zodra weer meer lunchmaaltijden door deze groep buiten de deur genuttigd zullen worden. Op dit moment manifesteert de toenemende lunch trend zich in een stijging van lunch take-away en delivery als moment. Dit biedt kansen voor ondernemers.

Naast de algehele groei van thuisbezorgen is er daarnaast een groei van 55 procent aan afhalen, waarbij vooral de afhaal van de maaltijdbox explosief is gegroeid. Voor de periode na corona blijft ook de behoefte om thuis vaker een mooie maaltijd te serveren en blijft bovendien de bereidwilligheid van consumenten om hiervoor in de auto of op de fiets te stappen om deze op te halen. Deze vorm van thuis uit eten heeft overigens geen negatieve impact op de frequentie waarop uit eten gaan gepland staat en zal dus zorgen voor een algehele stijging in consumentenbesteding bij de kwalitatieve horeca. De feiten over deze laatste trend: 62 procent van de Nederlanders vindt het afhalen van gerechten geen probleem, zelfs als er ook delivery wordt geboden. 39 procent verwacht ook in 2021 nog steeds minimaal eenmaal per maand een maaltijd af te halen bij een een restaurant.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Corona
Coronamaatregelen verlengd, terrassen misschien open op 31 maart

Alle coronamaatregelen worden verlengd tot dinsdag 30 maart. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend op de persconferentie. Als het R-getal onder de 1 blijft, ziet minister De Jonge kans om de terrassen per 31 maart te openen. Maar hij gaf ook aan dat de vooruitzichten voor een derde golf er niet go ...

Fastservice
Bram Ladage breidt vegetarisch assortiment uit

Flexitariër, vegetariër of veganist? Dan ben je ook bij Bram Ladage aan het juiste adres. De Rotterdamse patatkoning voegt deze week een duurzame oesterzwamkroket en veganistische NoChicken Nuggets toe aan het assortiment. Hiermee trapt Bram Ladage zijn Maand Zonder Vlees af: een maand waa ...

Interview Longread
Coronacrisis: van hotdogkeizer naar koekjeskoning

De onbetwiste hotdog- en cocktailkoning van Zwolle werd noodgedwongen een heuse koekjeskoning tijdens de coronacrisis. Rolf Dingerink vertelt over ondernemen in een turbulente tijd. Ten tijde van corona verantwoordelijkheid dragen voor een bedrijf in een branche die het zwaar heeft; dat brengt vele ...

Drinks Achtergronden
Zo verkoop je straks fors meer bier

Als de horeca straks (eindelijk) weer open mag, dan is het zaak om efficiënt en bewust te gaan verkopen. Kennis van sales is namelijk heel belangrijk om een zo hoog mogelijke omzet en marge te kunnen behalen. Ivo Thijssen (biersommelier en salestrainer) geeft daarom, in samenwerking met de Hore ...

Achtergronden
13 jaar geleden in Lunchroom: Lunch & Zo, Maastricht

Lunchroom is dit jaar volwassen en bestaat 21 jaar. Tijd om terug te blikken en een greep te doen uit de welhaast onuitputtelijke voorraad interviews en achtergrondverhalen die in het vakblad voor de lunchroombranche hebben gestaan gedurende deze periode. Wekelijks presenteren we je zo'n verh ...

Interview Ondernemen Themamaand energie
Meer energie voor horecaondernemers

De horeca heeft het bijzonder zwaar. Noodlijdende ondernemers zijn naarstig op zoek naar perspectief, besparingen en nieuwe omzetstromen. Interne energie is volgens Sebastiaan Hooft - auteur van het boek ‘APK voor ondernemers’ en zelf een ondernemende duizendpoot - daarin ‘key&rsqu ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: