Coronatrend: lunchmoment wordt steeds belangrijker

Auteur: Redactie
Gastronomie 17 februari 2021
Coronatrend: lunchmoment wordt steeds belangrijker

Door de huidige verlengde lockdown zijn er grote wijzigingen in het eetgedrag van Nederlanders. Dit blijkt uit grootschalig onderzoek, uitgevoerd door BookDinners onder circa 1.100 respondenten. Uiteraard kan er niet buiten de deur gegeten worden, maar er zijn drie grote ontwikkelingen duidelijk naar voren gekomen, die volgens BookDinners een blijvend effect gaan hebben op de relatie tussen restaurants en gasten, ook na corona. Dit zijn: toename van een uitgebreider lunchmoment, groei take-away en groter volume in maaltijdboxen van restaurants.

Ieder jaar onderzoek BookDinners middels de Restaurant Monitor de ontwikkelingen binnen de restaurantsector. Het nieuwste onderzoek, uitgevoerd in december 2020, bevestigt trends en ontwikkelingen die in de markt zichtbaar zijn. De drie belangrijkste ontwikkelingen als gevolg van corona tonen aan dat mensen de restaurantervaring meer in huis willen halen en dit ook zullen blijven doen.

Gewoonte wordt gedrag

Paul Wiertz van BookDinners licht toe: "Tijdens de tweede lockdown hebben enorm veel restaurants take-away en delivery professioneel neergezet. De concepten, verpakking en de online marketing van deze producten zijn enorm verbeterd. Ook het veranderende dagritme van veel mensen, uiteraard veel vanuit huis, heeft invloed gehad op de manier hoe we consumeren. Vanuit de jaarlijkse Restaurant Monitor is gebleken dat een aantal trends te signaleren zijn die ook post-corona nog zullen blijven aanhouden."

Trend: lunchmoment belangrijker

De grootste impact vindt plaats in het lunchmoment. Van oudsher een boterhammenmaaltijd, maar nu door het thuiswerken en studeren een maaltijd die uitgebreider, gevarieerder en gezonder genuttigd wordt. Respondenten geven daarbij aan van plan te zijn om de lunch ook niet meer ‘terug naar het oude’ te willen brengen. Vooral onder studenten is deze kentering zichtbaar en zal dit ook tot andere behoeften leiden, zodra weer meer lunchmaaltijden door deze groep buiten de deur genuttigd zullen worden. Op dit moment manifesteert de toenemende lunch trend zich in een stijging van lunch take-away en delivery als moment. Dit biedt kansen voor ondernemers.

Naast de algehele groei van thuisbezorgen is er daarnaast een groei van 55 procent aan afhalen, waarbij vooral de afhaal van de maaltijdbox explosief is gegroeid. Voor de periode na corona blijft ook de behoefte om thuis vaker een mooie maaltijd te serveren en blijft bovendien de bereidwilligheid van consumenten om hiervoor in de auto of op de fiets te stappen om deze op te halen. Deze vorm van thuis uit eten heeft overigens geen negatieve impact op de frequentie waarop uit eten gaan gepland staat en zal dus zorgen voor een algehele stijging in consumentenbesteding bij de kwalitatieve horeca. De feiten over deze laatste trend: 62 procent van de Nederlanders vindt het afhalen van gerechten geen probleem, zelfs als er ook delivery wordt geboden. 39 procent verwacht ook in 2021 nog steeds minimaal eenmaal per maand een maaltijd af te halen bij een een restaurant.

Overig nieuws