Consument kiest voor bewustere drinks sinds de lockdown

Auteur: redactie
Drinks 25 september 2020
Consument kiest voor bewustere drinks sinds de lockdown

Met dank aan de crisis waarin we ons nog steeds begeven, maken consumenten steeds bewustere keuzes. Maar hoe uiten de consumententrends van nu zich eigenlijk? Het is niet gek te concluderen dat de afgelopen periode en de situatie waarin we ons bevinden diepe sporen hebben achtergelaten. Niet alleen in horeca, maar ook in het consumentengedrag. De keuzes die consumenten maken worden namelijk steeds bewuster.

De pinpas wordt minder snel getrokken, ze zitten liever op het terras dan binnen – want minder risico – en zijn selectief in de keuze met wie en waar ze hun tijd doorbrengen. Zo gaf 43% van de Nederlanders eind mei jl. aan ‘het nog even aan te kijken’ of zelfs voorlopig helemaal niet uit eten te gaan. Ze kwamen er immers tijdens de crisis achter dat ze zelf ook redelijk wat kooktalent in huis hebben en er blijft nu ineens ook iets meer op de huisrekening staan. Daarnaast zijn ze ook steeds bewuster bezig met hun gezondheid, nu is gebleken dat dat al een goede stap tegen de richting van COVID-19 in is. En dus vinden de low-abv en 0,0% drankjes gretig aftrek, komen groenten het liefst uit de moestuin van de boer om de hoek en is een eerlijk verhaal ook wenselijk.

Plantaardig en low-abv

Etentjes, borrels en gezellige bijeenkomsten zullen steeds vaker binnenshuis plaatsvinden. Dus als consumenten er dan toch voor kiezen hun veilige bubbel te verlaten, kan het maar beter goed zijn. Ze kiezen voor plekken waar ze ‘echt’ eten krijgen, waar het hetgeen dat op het bord ligt nog steeds lijkt op hetgeen dat ooit gerooid of gevangen is - en ook zo smaakt. Waar de ingrediënten biologisch zijn, duurzaam en lokaal worden ingekocht en waar er genoeg plantaardige opties op de kaart te vinden zijn. Ook zijn ze graag op de hoogte van de herkomst en het verhaal erachter; transparantie wordt steeds belangrijker. Voor goede kwaliteit en een eerlijk verhaal hebben ze dan ook echt iets over. Hetzij een paar tientjes meer, hetzij een fietstocht van een kwartiertje langer.

Cocktails in opmars

Daarnaast vindt er ook een verschuiving plaats in het land der alcoholische drankjes. Het is de consument steeds minder te doen om alcohol an sich, maar steeds meer om de creativiteit, een mooie presentatie en de nieuwsgierigheid om nieuwe dingen te proberen. 53% van de Nederlanders drinkt dan ook weleens een cocktail en maar liefst 39% daarvan is zelfs geïnteresseerd in een cocktail met minder alcohol. Ook geven ze liever wat meer uit aan een mooie gin & tonic of cocktail, omdat ze daar langer van genieten dan van een biertje. Dit alles blijkt uit een onderzoek dat SpiritsNL begin dit jaar hield met betrekking tot het gedrag van de consument als het aankomt op alcoholconsumptie. De branchevereniging houdt zich bezig met verantwoord alcoholgebruik en verduurzaming van de branche en lanceerde dit jaar voor de tweede keer de oneUNIT-campagne.

OneUNIT zet verantwoorde, licht alcoholische cocktails met maar één unit alcohol op de kaart en doet dit door middel van een landelijke campagne en competitie voor bartenders. Dit jaar vindt er voor het eerst ook een consumentenronde plaats. Het initiatief speelt daarmee ook in op de groeiende vraag van de consument.

Driegangenmenu aan huis

Hoe zullen deze trends zich doorzetten de komende tijd? Niet alleen hebben we van de afgelopen periode geleerd, dat je voor gezelligheid, goed eten en dito drankje niet per se de hort op hoeft, ook het bestedingspatroon verandert. Iets moet het dus waard zijn geld aan uit te geven. Uitgaan is niet zomaar meer ergens iets eten of een drankje doen. Het gaat om de beleving, de kwaliteit en het verhaal. Daarnaast zal de vraag naar meer keuzemogelijkheden groter worden. Low-abv, plantaardig, biologisch, lokaal; de menukaart hoeft niet ellenlang te zijn, maar wel gevarieerd genoeg iedereen te kunnen ontvangen. Ook zal de trend die bestellen en afhalen heet gestaag doorzetten. En helaas, een kapsalon of curry volstaat niet meer met dank aan alle fantastische initiatieven die tijdens de ‘lock down’ ontstonden. De consument wil dat luxe gevoel van een mooi driegangenmenu nu binnenshuis – gezellig aan de keukentafel. Met een mooie cocktail erbij dus.

Overig nieuws