CityTrip Enschede: interview 'Melan'

20 februari 2018 | Thijs Jacobs

In de CityTrip Enschede-reeks bezochten we eerder al Stoet en Meisje, twee relatief nieuwe zaken. Enschede is een stad met een rijke historie en ook binnen het lunchroomaanbod in de stad hebben we een zaak gevonden die zich al langer staande heeft weten te houden. Melan is een dagzaak die al achttien jaar een vaste waarde is in het Enschedese straatbeeld.

Jos Mentink is de eigenaar van de lunchroom en heeft bewust gekozen voor het ondernemerschap. “Voordat ik Melan opende, werkte ik in de stationsrestauratiebusiness. Die tak werd geprivatiseerd, waarna ik besloot wat anders te gaan doen.” Jos is echter geen Enschedeër. “Wij komen uit Hengelo, maar daar heb je als ondernemer geen goede vooruitzichten. Er is veel leegstand in die stad; wat dat betreft is Enschede fijner.”

Terras is belangrijk

Jos ziet dat Enschede horecaondernemers in de binnenstad met open armen ontvangen worden door de gemeente. “De binnenstad van onze stad trekt duidelijk aan en er komt veel horeca bij, ook dagzaken. Dat merken we wel, alhoewel dat in de zomermaanden minder duidelijk is dan in de wintermaanden. Dat komt mede door ons grote terras. Zo’n terras heeft duidelijk een grote aantrekkingskracht en daarom hebben we ook geïnvesteerd in schermen die de wind tegenhouden. Men wil tegenwoordig het hele jaar door buiten zitten eigenlijk…”

Bakkersketen als concurrent

In de winter is het duidelijk minder druk dan voorheen, baart dat geen zorgen? “We verzinnen wel een en ander om de omzet op peil te houden, zoals meer focus op warme maaltijden. Dat loopt best prima. Ook high tea wordt hier regelmatig besteld; daarvoor werken we ook samen met een bedrijf dat geschenkbonnen uitgeeft. We hebben vooral veel hinder van de nieuwste vestiging van een bakkersketen hier om de hoek, het is een vestiging met zitplaatsen. Wij ondervinden niet als enige een omzetdaling trouwens, want ik hoor er ook andere lunchroomondernemers over. Met onze buren, die ook een lunchroom hebben, heb ik het er regelmatig over. Zij merken ook dat het wat minder druk is geworden na de komst van de bakkersketen. Wat de aantrekkingskracht van die bakkerswinkel dan is? Zij hebben een grote schuifdeur en veel glas in de pui, dat nodigt uit om er te gaan zitten. Dat zou ik op zich ook wel willen, maar dat vergt een enorme investering en zie die maar eens terug te verdienen.”

Winkelende dames

In de zaak zitten enkele dames, zijn zij ook de doelgroep? “Zeker zestig procent van onze gasten bestaat uit winkelende dames”, vertelt Jos. “De heren zie ik vaker op zaterdag. Volgens mij nemen vrouwen eerder een dag vrij om te gaan shoppen met vriendinnen, terwijl mannen dat in het weekend doen of even tussendoor. Verder komt er vanalles bij ons in de zaak, het zijn heus niet alleen oude dametjes.”

Melan kenmerkt zich door een breed aanbod. “Onze bestsellers? Het gehaktbroodje, de baguette Brasil en de tosti, die wij op een triangel serveren, lopen hard. Die tosti is echt wel een stevige hap trouwens. Voor de inkoop werken we samen met één leverancier, want dat scheelt tijd. In de winter komt de leverancier één keer per week, in de zomer twee tot drie keer.”

Personeel is tevreden

Niet alleen de zaak is een blijvertje, ook het personeel heeft het goed naar zijn zin bij Melan. Jos: “Hanneke werkt hier al zeventien jaar en ik heb nog een werknemer die hier al tien jaar werkt. Mijn dochter werkt hier ook met veel plezier en de studenten die hier hun bijbaan hebben, blijven gemiddeld ook zo’n vier, vijf jaar plakken. Eigenlijk totdat de studie afgelopen is en daarna verkassen ze weer.”

Warme gerechten verkopen

Even terug naar het succes van het beleid van de gemeente. Er gebeurt veel, er wordt veel ontwikkeld. Die bakkerswinkel blijkt een geduchte concurrent, maar wat gebeurt er nog meer in het centrum? “Het Van Heekplein is in opkomst, daar vestigen zich grote ketens. Daardoor zie je wel dat de Oude Markt wat rustiger is overdag dan vroeger het geval was. Voor de horeca op dat plein is dat wel wat minder. Coffee Fellows is een Duitse keten die klanten uit dat land trekt, Happy Italy heeft zich in de stad gevestigd en kleine lunchzaakjes duiken her en der op… Daarnaast opent Hudson’s Bay binnenkort en komt er een Jumbo met een La Place formule. De concurrentie neemt zichtbaar toe. Juist omdat er meer broodjeszaken bijkomen in de stad, richten wij ons meer op friet, de daghap en warme schotels. Vroeger verkochten we geen friet, maar nu zien we het juist als kans om onderscheidend te zijn.”

De topdagen heeft Melan dus in de zomer, maar wat is nu de ‘ideale horecatemperatuur’? “Voor ons zijn dat dagen met een temperatuur tussen de achttien en vierentwintig graden”, zegt Jos lachend. “Dan is het zowel binnen als buiten druk. Overigens komt men hier niet alleen vanwege het eten hoor. Mensen komen juist terug vanwege het sociale contact, ze kennen ons. Dat is vertrouwd en fijn. Uiteindelijk ben ik gewoon heel blij met onze zaak en onze klantenkring. We redden het hier wel.”

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Meld je aan voor het Lekkerste Lunchroombroodje 2018

Leuk dat je je lekkerste broodje in wilt zenden voor deelname. Lukt het niet met onderstaand formulier, dan kun je de foto van het gerecht, de receptuur, bereidingswijze, prijs op de kaart en overige gegevens mailen naar thijs.jacobs@uitgeverijps.nl. ...

Achtergronden Culinair
Klassiek kindermenu niet meer van deze tijd

Hoewel uit eten met jonge kinderen een uitdaging kan zijn, geeft bijna de helft (45%) van de ouders met jonge kinderen (5-10 jaar) aan minimaal eens per maand buiten de deur te eten met hun kroost. Dit blijkt uit onderzoek van PanelWizard onder ruim 1.000 gezinnen. Heikel punt is de menukaart, bi...

Bezorgen Achtergronden
Deliveroo for Business biedt roomservice in hotels

Deliveroo breidt het bedrijfsaanbod van 'Deliveroo for Business' uit met drie nieuwe opties. Van dit onderdeel van Deliveroo, gericht op de zakelijke markt, maken wereldwijd meer dan 7.000 bedrijven gebruik, waaronder bedrijven in Nederland. Nederlandse bedrijven bestellen via een zakelijk a...

Culinair Rotterdam
François Geurds verkoopt zaak aan Herman den Blijker

Topkok François Geurds heeft zijn restaurant, FG Bistro, in het Rotterdamse Lloydkwartier verkocht aan horecaondernemer Herman den Blijker. Zijn andere zaken in Rotterdam behoudt hij. Op Facebook meldt Geurds het volgende: "We hebben met deze beslissing gekozen ons volledig te focussen o...

Interview Longread
Horecaondernemer Bas Hoebink: ''De horeca moet een betere werkgever worden''

Bas Hoebink startte zo’n zes jaar geleden met zijn restaurant – De Firma – in Nijmegen. Inmiddels vallen er drie Nijmeegse horecazaken onder zijn onderneming ‘Het Hoofdkwartier Horeca' en heeft hij in Wijchen, samen met zijn compagnon, een vierde horecazaak: Italiaans res...

Achtergronden
Grand Café Moeke Enschede flink verbouwd

Grand Café Moeke Enschede heeft de bovenste verdieping van het restaurant geopend, waardoor het aantal plaatsen is verdubbeld. Moeke is een gezellig en laagdrempelig, eigentijds grand café waar je komt voor een heerlijke kop koffie, lunch of diner. Een plek waar iedereen zich thuis voe...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: