CityTrip Enschede: interview 'Stoet'

13 februari 2018 | Thijs Jacobs

Stoet mocht niet ontbreken in onze CityTrip Enschede-reeks. Het is een hippe lunchzaak op een unieke locatie. Daarover dadelijk meer... Natasha Warmerdam leeft haar droom. Als onderwijzeres liep ze al langer rond met het idee om wat anders te gaan doen, een leven lang voor de klas staan zag ze immers niet zitten. Toen ze een oproep op Facebook zag, kon ze niet vermoeden dat dit het begin van een dolle achtbaanrit zou worden. Een rit die (voorlopig) eindigt in haar prachtzaak in de bibliotheek in het centrum van Enschede. Stoet Enschede is een prachtige, eigentijdse lunchzaak op een locatie waar je die absoluut niet verwacht.

Natasha: “Zo’n drie jaar geleden zag ik inderdaad een oproep op Facebook, waarbij de gemeente geïnteresseerden zocht voor een ‘mix & match’ bijeenkomst. Je kreeg daar één minuut de tijd om een pitch te doen, waarbij je een idee moest presenteren om de binnenstad mooier te maken. Mijn idee om een lunchzaak te openen viel goed. De gemeente Enschede denkt echt mee met mensen die leuke ideeën hebben voor de binnenstad.”

Weg met stoffig imago

Het leek voorbestemd… De bibliotheek zocht een ondernemer die horeca in het pand wilde uitbaten, met als idee het stoffige imago weg te poetsen. “Met de directeur van de bieb heb ik veel ontmoetingen gehad”, vertelt Natasha. “Het moest een ontmoetingsplek worden en de bibliotheek een impuls geven. Op enkele vlakken heb ik de directeur wel moeten overtuigen, maar het resultaat mag er zijn. Bovendien loopt de zaak als een trein. Prachtig toch, voor zo’n nieuw concept? We zitten hier pas een jaar.”

De lunchzaak is inderdaad druk; er wordt druk geluncht, veel bijgekletst en in de kinderhoek vind je veel vaders en moeders die tevreden toezien hoe hun kroost zich opperbest vermaakt. “Ja, de kinderhoek is een doorslaand succes”, zegt de enthousiaste onderneemster. “Het is echt een gouden greep geweest en je pakt er niet alleen de ouders en kinderen mee, maar ook ouderen die hier juist komen omdat er kinderen zijn, omdat er leven is.” Jong en oud door elkaar heen… Stoet kent een brede doelgroep. “Ja, er komen ook veel studenten die hier studeren en winkelende vriendinnen krijg ik ook vaak over de vloer. Ook het personeel is divers, van zestien jaar oud tot vijftig plus. Juist die combinatie van leeftijden levert mooie dingen op. Het leuke aan de horeca vind ik ook het aantal parttimers, zo werkt er hier een verpleegster die het gewoon heel leuk vindt om hier één dag per week te werken. Fantastisch toch?”

Hippe zaak

Echt traditioneel is Stoet niet. Sterker nog: het is een hippe zaak, zeker voor Enschede. “Saucijzenbrood, gebakken ei… Dat doen we niet. We hebben een kaart die ik zelf heel leuk vind; zo gebruiken we bijvoorbeeld Turkse pides voor de tosti’s en bakken we de taarten zelf. Dat laatste kost wel tijd, maar het is het waard. Voor de kinderen staat er wel een boterham met hagelslag op de kaart.” Ook het interieur is leuk en gezellig. Hoe is dat bij elkaar gezocht? “Veel dingen heb ik zelf op de kop getikt en zelf bedacht. Een aantal zaken komen uit de koker van de architect, zoals het plafond, waaraan dingen opgehangen kunnen worden. Dat had ik zo zelf niet kunnen bedenken.”

Van onderwijzer naar ondernemer… Is dat niet wennen? “Ik had het geluk dat Stoet gelijk als een gek liep”, vertelt Natasha. “Tegelijkertijd brengt dat uitdagingen met zich mee. Zaken zoals personeelsbeleid en voorraadbeheer, daar had ik geen kaas van gegeten. Gelukkig leer je al snel hoe dat moet, maar op het begin was dat echt een dingetje. We liepen ook tegen praktische dingen aan, zoals het feit dat de keuken te klein bleek. De vriezer staat niet voor niets achterin de bieb, wat ons ook voor uitdagingen stelt. Uiteindelijk komt alles goed, kijk maar eens om je heen.”

Gelukkig staat Natasha er niet alleen voor. De familie is zeer betrokken bij haar dagzaak: “Mijn man werkt steeds meer mee. Hij heeft zijn baan gehalveerd en doet heel veel achter de schermen. Mijn vader snijdt de vleeswaren, moeder bakt de pancakes en mijn dochter werkt hier ook.”

Marketing is belangrijk

Natasha heeft de marketing dik in orde en grijpt alle mogelijkheden aan om de naamsbekendheid te vergroten “Op het podium hebben we soms muziek, zo was er laatste nog een studente van het conservatorium die hier haar afstudeerproject heeft gedaan. Geweldig was dat. Daarnaast staat er iedere maand een ondernemer in de picture die met ons samenwerkt. Deze maand is het de samenwerking met ‘Nienke’s’, die een speciale cupcake voor ons heeft bedacht. Daarvoor serveerden we een Kip Tandoori broodje in samenwerking met Couscous & Curry. Dat levert zowel ons als hen meer bekendheid op.”

De ‘maandspecials’ lopen als een trein. Zijn er nog meer bestsellers? “De carrot cake gaat hard en natuurlijk de broodjes. Die levert een lokale bakker en hoeven we enkel nog kort af te bakken. Wat ik vooral belangrijk vind, is dat mensen het gevoel hebben dat ze lang mogen blijven zitten en dat ze welkom zijn. Wil iemand hier van half tien in de ochtend tot vier uur ‘s middags werken? Prima. Misschien als ondernemer niet zo slim, maar zelf vind ik het als gast echt ongastvrij als er iedere tien minuten een personeelslid aan je tafel staat om te vragen of je nog iets wilt drinken. Nee, het in stand houden van het huiskamergevoel is veel belangrijker.”

Apparatuur aanschaffen

Starten als ondernemer is uitdagend en je hebt er ook kapitaal voor nodig. Hoe ging dat in zijn werk? “Gelukkig werd de verbouwing en het meubilair door de bibliotheek gefinancierd. De apparatuur moesten we zelf aanschaffen, waardoor we ons oog hebben laten vallen op tweedehands spullen. Daar kleeft een risico aan, want als die vaatwasser na drie maanden stuk gaat, dan baal je wel. Maar uiteindelijk hebben we wel geluk gehad en niet te veel problemen ondervonden. Daarnaast scheelt het echt zo veel geld… Wat betreft de financiële kant heb ik dus geluk gehad en ook over de aandacht heb ik niet te klagen. Nu ben jij er, vorige week was de Elsevier op de stoep en haast wekelijks ontvang ik vloggers uit alle windstreken. Het gaat lekker hier. Over één ding maak ik me slechts zorgen… Misschien gaan we meeverhuizen als de bibliotheek verhuist naar het cultuurplein dat gecreëerd wordt door de gemeente. Maar ja, op deze locatie zijn we succesvol, dus waarom daar straks niet? Ik zie het ook wel weer als leuke uitdaging eigenlijk.” En die laatste uitspraak is tekenend voor de ‘mindset’ van Natasha en verklaart, zeer zeker voor een groot deel, het succes van Stoet.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns Starten in de horeca
Monique van Gevelt: gaat het nu werkelijk zo goed met de horeca?

Als ik de berichten in de media lees, dan zit de horeca in zijn gloriejaren. De omzet plust, kwartaal na kwartaal, en de bomen schijnen tot in de hemel te groeien. De cijfers van het CBS zijn dan ook lovend. Na de harde klap van 2008 zit de horeca ondertussen op het hoogst gemeten omzetniveau ooi...

Events Achtergronden
Groot succes voor horecavakbeurs HorecaEvenTT

De elfde editie van de horecavakbeurs HorecaEvenTT, die van 5 tot en met 7 februari in Assen werd gehouden, is op alle fronten een groot succes geweest. De beurs noteerde een bezoekersrecord – vooral op de maandag was het gigantisch druk – een deelnemersrecord en een beursoppervlakte die...

Regelgeving KHN
KHN stuurt brandbrief naar staatssecretaris VWS over verbod rookruimten in de horeca

De uitspraak van het gerechtshof Den Haag van 13 februari jl. betekent kort gezegd dat, op basis van een WHO-verdrag, rookruimten in horeca-inrichtingen niet langer zijn toegestaan. Dat zorgt voor grote onrust bij veel horecaondernemers, want de uitspraak heeft grote impact op de gastvrijheid e...

Food Achtergronden
Nieuw: Koreaans streetfood in Twentsche Foodhal

De Twentsche Foodhal opent in de komende weken drie nieuwe keukens, en breidt hiermee het aanbod in één klap flink uit. Vanaf dit weekend kun je als gast in de foodhal Koreaans streetfood bestellen. En in de eerste week van maart openen een Indiase keuken én een gloednieuw burge...

Interview KHN
De strijd tussen KHN en de marktleiders

In deze serie bespreekt De Restaurantkrant de hete hangijzers in de veranderlijke wereld van de horeca. In de eerste aflevering; de groeiende macht van Thuisbezorgd, IENS en Booking. De Koninklijke Horeca Nederland zet zich als brancheorganisatie in om een zo eerlijk mogelijk speelveld voor de hore...

Ontbijt Achtergronden
Croissantje onmisbaar bij Nederlands Valentijnsontbijt

De meeste Nederlanders worden op Valentijnsdag graag verrast met een klassiek croissantje, eitje en een glas sap. Dit blijkt uit een steekproef van slaapspecialist Bedden.nl onder 855 respondenten, waar werd gevraagd naar de Valentijnsgewoontes van Nederlandse koppels. Croissantje De absolute ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: