CityTrip Enschede: Interview 'Meisje'

29 januari 2018 | Thijs Jacobs

Nonna Timorason heeft vele omzwervingen gemaakt voordat haar droom werkelijkheid werd. Ze kocht op haar achttiende samen met vrienden een bar/bistro die failliet was gegaan. Dat ging best heel goed, totdat één van de vrienden er na vier jaar uit besloot te stappen. Hij kreeg immers een goede baan aangeboden. Op haar tweeëntwintigste startte Nonna vervolgens als koffiejuf bij een zorgverzekeraar. We gingen op bezoek in haar droomzaak: 'Meisje' in Enschede.

Van koffiejuf naar ondernemer

“Ik schonk niet alleen koffie, maar zorgde ook voor broodjes en soep”, vertelt Nonna. Het bleek een start van een carrière binnen het bedrijf. "Ik werd daarna immers cateringmanager en na vijftien jaar verschillende functies bekleed te hebben, werd ik gevraagd om de directie te ondersteunen. De grote gemene deler in al deze functies is het dienstverlenende aspect. Dat zit er bij mij blijkbaar in. Maar goed, toen de directeur werd ontslagen, zat ik er echt doorheen. Ik ging me afvragen wat ik echt wilde en liet me detacheren. Na een jaar heb ik besloten ontslag te nemen. Het was tijd voor iets anders.” Nonna pakte een paar jaar om als zzp’er afstand te nemen van haar verleden bij de zorgverzekeraar. Als interim-directiesecretaresse ging zij zelfstandig aan de slag, terwijl te tussendoor de mogelijkheden verkende om haar eigen koffie- en lunchzaak te kunnen openen. Dat was immers haar droom.

Financieel te dun

Twee jaar geleden kwam er een concrete kans. Via haar opdrachtgever kon Nonna een coachingstraject in. Dit bleek een eye-opener: “Ik bleek niet warm te worden van wat ik deed, al deed ik het goed en bleven de opdrachten binnenkomen. Mijn grootste drijfveer bleek gastvrijheid en verbinding van mensen. Om mijn droom te kunnen realiseren, had ik echter wel geld nodig. Daarom liet ik alles door mijn boekhouder doorrekenen en zocht ik de bank op. Ik keerde met hangende pootjes terug, ‘financieel te dun’… Dat was het oordeel van de bank. Ik besloot kapitaal te gaan genereren en later nog een poging te doen. Medio 2015 heb ik mijzelf drie maanden vrij gegeven, zodat ik met ‘Meisje’ aan de slag kon.”

Stage in een koffietentje

Om ervaring op te doen binnen de lunchroombranche greep Nonna de telefoon en belde een goede vriend.” Ik belde Tim, een jongen die in Leeuwarden een leuke koffietent had en waar ik graag kwam. Ik kon direct beginnen. Iedere dag moest ik om zes uur op om daar op tijd te zijn, maar ik werd er zo ongelofelijk blij van! Toen wist ik zeker dat ik mijn plan door moest zetten. Bij Tim leerde ik goede koffie zetten, calculaties doen en de basics van ondernemen in de horeca. Hij bood mij zijn zaak aan toen hij wilde gaan reizen. Heel verleidelijk, maar de afstand bleek toch een bezwaar voor mij. Ondertussen ging ik natuurlijk wel enthousiast verder met mijn businessplan, want mijn droomzaak moest en zou er komen!”

Crowdfunding

Nonna besloot nog een jaar flink door te werken om wat ‘vet op de botten’ te hebben, maar ook nu weer stelde de bank dat er een financieringstekort was. “Vervelend, maar ik ging nu echt doorpakken. Ik schakelde mijn eigen netwerk in en heb zelf een crowdfundingcampagne opgezet. Waarom zelf? Nou, ik heb verschillende crowdfundingaanbieders bekeken, en ik werd niet bepaald warm van de kwaliteiten van die partijen. In december 2016 heb ik er vier weken voor uitgetrokken en een mooie flyer en campagne gemaakt met behulp van vrienden. Oorspronkelijk zette ik in op 15.000 tot 25.000 euro, maar die 25.000 euro werd al binnen een week gehaald! Natuurlijk gebruikte ik ook social media, zoals Facebook en WhatsApp. Binnen een half uur kwam de eerste al met 5000 euro over de brug. Het opgehaalde bedrag bleek genoeg om de bank te kunnen overtuigen en op 1 februari kreeg ik de sleutel. Het ging allemaal snel, want op 25 december kwam deze horecalocatie mij pas onder ogen.”

Verbouwen met een krap budget

De verbouwing deed Nonna helemaal zelf, met de hulp van een handige vriend en haar man. “ Het krappe budget stelde ons voor uitdagingen, maar het meubilair en de keuken zijn ‘gerecycled’, tweedehands. De koffiemachine komt uit Duitsland en alles is tweedehands. We hebben er werkelijk een sport van gemaakt om alles op deze manier bij elkaar te zoeken.” De verbouwingsperiode was druk; vier dagen werken en drie dagen verbouwen. Het resultaat mag er overigens zijn! “Drie maanden lang waren we op die manier bezig, maar het mooie is, dat aan alles in deze zaak een verhaal zit. De kroonluchter lag in een kelder in Rotterdam bijvoorbeeld... Ik was op zoek naar een industriële look, maar niet te industrieel. Het moest wel gezellig en huiselijk blijven.”

Beste koffie in de stad

De crowdfunders worden beloond. De zaak loopt goed en men kon op verschillende manieren bijdragen. “Er waren drie manieren om bij te dragen, via een startersgift, dat waren vaak kleinere bedragen, via een renteloze lening of via een rentedragende lening met vier procent rente. Beter dan wat je bij de bank kunt krijgen dus. Nu, na één jaar ondernemen, betaal ik netjes iedere maand terug.”

De zaak draait, Nonna is helemaal happy en Enschede is een leuke koffiezaak rijker. Missie geslaagd. Meisje belichaamt de visie van de gemeente Enschede. Die wil immers een bruisende stad met weinig leegstand. Nonna: “Het gaat goed met de gemeente en de stad. De samenwerking met het gemeentelijke apparaat is goed. Ik heb niets te klagen over de begeleiding. Blijkbaar was mijn idee om een echt goed koffiezaakje in deze stad te openen een gouden greep. Met alle respect voor de andere dagzaken in de stad; voor echt lekkere koffie kon je in Enschede maar op weinig plekken terecht. Die toevoeging is er nu en steeds meer mensen weten Meisje te vinden.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Meld je aan voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2020

In verband met de maatregelen om de verdere verspreiding van het coronavirus een halt toe te roepen, zijn horecagelegenheden gesloten geweest. Dat is heel vervelend voor jou als lunchroomondernemer, maar wat kun je beter doen om je naamsbekendheid en omzetkansen te vergroten dan meedoen met de wedst...

Economie Achtergronden
Inkomsten restaurants en cafés in juli nog ruim 10% lager dan vorig jaar

Restauranthouders kregen in juli gemiddeld 11% minder inkomsten bijgeschreven dan in dezelfde maand een jaar eerder. Bij café-eigenaren was dit 13%. Dit blijkt uit onderzoek van Knab. De online bank analyseerde geanonimiseerde transactiedata van 167.000 zakelijke klanten. Ondanks de vers...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Contactgegevens van horecagasten moeten na 14 dagen verwijderd worden

De contactgegevens van gasten, waar horecabedrijven sinds maandag verplicht om moeten vragen, moeten na veertien dagen vernietigd worden. Dat stelt brancheverenging Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Dit lazen we in een artikel op NU.nl. Het telefoonnummer en e-mailadres van alle gasten moet op...

Wet- en regelgeving
Lachgasverbod: mag je het straks nog wel kopen voor in je keuken?

Het gebruik van lachgaspatronen als drugs in plaats van gastronomisch of technisch hulpmiddel is de laatste jaren flink toegenomen. Zoveel zelfs dat (door staatssecretaris Blokhuis en minister Grapperhaus) een voorstel is gedaan om lachgas in het hele land te gaan verbieden. Met het landelijk verbod...

Columns
Knibbel, knabbel, knuisje, wie knabbelt er aan jouw huisje?

Vol is vol, kopte de krant laatst. Het gaat over hoe vol de campings, bungalowparken en hotels wel niet zijn in eigen land. In maart was de annuleringenstroom niet bij te houden en deze zomer staat de telefoon roodgloeiend om een felbegeerd plekje onder onze eigen zon te bemachtigen. Tenminste als j...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: