Winnaars Amsterdam Food Pitch 2019 bekend

18 juni 2019 | Thijs Jacobs

De winnaars van Amsterdam Food Pitch 2019 zijn bekend! De finalist die de felbegeerde titel ‘Lekkerste product 2019’ mee naar huis mocht nemen is True Food Flavours van Dave Hurkmans met zijn innovatieve product van 100% pure groenten- en fruitpoeders. Naast deze overall prijs is er een publieksprijs, een duurzaamheidsprijs en een retailprijs uitgereikt. Deze producten liggen binnenkort in de schappen van De Kweker, de Amsterdamse groothandel voor professionals in food.

“Het niveau lag dit jaar erg hoog en alle finalisten wisten echte kwaliteitsproducten aan te leveren”, aldus de jury. Aan het einde van de finale drukte Gert Blaauw de finalisten op het hart om vooral door te gaan. “De producten van voorgaande finalisten liggen inmiddels ook in de schappen van De Kweker”.

True Food Flavours winnaar Lekkerste Product 2019

Dave Hurkmans met zijn product True Food Flavours biedt volgens de jury een gat in de markt. Deze poeders, gemaakt van 100% verse groenten en fruit, bieden een gezond en natuurlijk alternatief om basisproducten een bijzondere smaak en/of kleur te geven. “Het is een innovatief product waar je werkelijk alle kanten mee op kunt”, aldus de enthousiaste jury. Het was dan ook Dave zijn doelstelling om een veelzijdig product neer te zetten waarbij hij hoopt dat zijn vak collega’s het op manieren kunnen gebruiken waar hij zelf nog niet eerder aan heeft gedacht.!

Choonk winnaar Duurzaamste Product 2019

Doreen Westphal gaat de strijd aan tegen voedselverspilling door een heerlijk product te creëren van geredde oesterzwamvoetjes; Choonk. Deze gegrilde sappige stukjes hebben een natuurlijke bite en zijn beschikbaar in wel drie verschillende smaken. Ideaal om te gebruiken in wraps, poké bowls, als topping voor pizza of om lekker te wokken. “Een geweldig initiatief om voor een relatief ondergewaardeerd product een duurzame oplossing te bieden welke niet alleen smakelijk is, maar ook nog eens enorm veelzijdig”, roemt de jury. 

Plant Based Cheese winnaar Publieksprijs

Het laatste obstakel om over te stappen naar een plantaardig dieet is kaas, merkte publiekswinnaar Brad Vanstone op. Met die achterliggende gedachte begon hij aan de ontwikkeling van Plant Based Cheese: een plantaardig alternatief voor kaas welke niet alleen lekker is, maar ook milieuvriendelijk. Brad’s doelstelling was om een product te ontwikkelen dat  niet alleen veganisten aantrekt, maar alle kaasliefhebbers. Dit is hem volgens het publiek zeer zeker gelukt.

't Gebbetje winnaar Lekkerste Retail Product 2019

Lars Meekel gaat met zijn Amsterdamse snoepje: Gebbetje de strijd aan met het Haagse Hopje, want een Haags snoepje in Amsterdamse horecagelegenheden kan natuurlijk niet. Hier was de jury het zeker mee eens. “Gebbetje is een ontzettend leuk initiatief en heeft een erg lekkere en bijzondere smaak. Een product dat niet alleen aantrekkelijk is voor horecagelegenheden, maar ook voor de individuele consument”. Deze prijs werd door de Bijenkorf uitgereikt.

De vakjury

De vakjury bestond uit juryvoorzitter Gert Blaauw, algemeen directeur van De Kweker; Karin Richter, beter bekend als Mevrouw Hamersma van haar column in Het Parool en eigenaar van kookboekwinkel Mevrouw Hamersma; foodtrendwatcher Marjan Ippel van Talkin’ Food; hoofdredactrice Nancy van Batenburg van Culy.nl; chef-kok Tjitze van der Dam, executive sous-chef bij Waldorf Astoria en Henk Marsé, Senior Buyer Horeca bij de Bijenkorf.

Prijzen

Naast een geldbedrag krijgen alle winnaars een plek in de Kitchen Republic Academy, waar ze worden begeleid bij de ontwikkeling, branding en lancering van hun producten. Ook worden de producten opgenomen in de schappen van De Kweker en wordt Gebbetje via de Bijenkorf verkrijgbaar.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
Schiphol continueert samenwerking met HMSHost International

Amsterdam Airport Schiphol zet haar samenwerking met HMSHost International, de wereldleider op het gebied van eten & drinken, de komende jaren voort. Speerpunt in de samenwerking is de vernieuwde food & beverage strategie van Schiphol. In de nieuwe strategie staan flexibiliteit, kwaliteit, d...

KHN Coronacrisis
Horeca eerder dicht? ''Buitenproportioneel!''

Koninklijke Horeca Nederland vindt het voornemen van het kabinet om horeca in de Randstad (in zes veiligheidsregio's waar het aantal besmettingen met het coronavirus snel stijgt) waardeloos. Dirk Beljaarts, directeur van KHN noemt het in het NOS Radio 1 Journaal 'buitenproportioneel' en ...

Personalia Restaurant
Nieuwe restaurantmanager voor Wayback Burgers Breda

Sinds 7 september staat er een nieuwe kapitein in het vlaggenschip van Wayback Burgers in Breda; Roxanne Willemse. Met haar achtergrond in de keuken en het succesvol runnen van haar eigen bedrijf heeft ze alle tools in handen om het restaurant volledig eigen te maken en de groei van het restaurant i...

KHN Coronacrisis
KHN vreest extra coronamaatregelen in grote steden

Gisterenavond bereikte Koninklijke Horeca Nederland (KHN) het signaal dat er in enkele Nederlandse regio’s extra coronamaatregelen worden ingevoerd, die mogelijk ook voor de horeca zullen gelden. Via verschillende bronnen heeft KHN vernomen dat een verplichte horecasluiting om 24:00 voor een a...

Nice 'n Easy
De verschillen tussen TGT en THT

De NVWA controleert of bedrijven die zich met eten bezig houden zich aan de wetten en regels houden. Op de website van dit overheidsorgaan legt de NVWA de verschillen uit tussen ‘ten minste houdbaar tot’ en ‘te gebruiken tot.’ In de meeste gevallen stelt de fabrikant van h...

Achtergronden Fastservice
5000 gratis patatjes voor jonge aardappelkenners

Medio september vindt de jaarlijkse aardappeloogst plaats, aldus het perfecte moment om stil te staan bij het verse product van Bram Ladage. Ter ere van de aardappeloogst, deelt de Rotterdamse patatkoning vanaf vandaag maar liefst 5000 patatjes uit aan jonge patatliefhebbers. Dit gebeurt echter niet...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: