Weer een kortingsactie? KHN geeft tips.

21 maart 2018 | Thijs Jacobs

De Iens Dinner Deals, Groupon, Diningcity... De hoeveelheid kortingsacties in Nederland is enorm. Vandaag werd bekend dat Albert Heijn en Iens dit jaar toch weer een restaurantweek organiseren. Leuk voor de gasten, maar hoe aantrekkelijk zijn dit soort kortingsacties, promoties en aanbiedingen voor horecaondernemers? Want het is natuurlijk aan iedere horecaondernemer of hij wel of niet meedoet. KHN, overduidelijk geen fan van kortingsacties, geeft tips om (nieuwe) gasten te verleiden…

Meer gasten? Even rekenen…

Meedoen met een kortingsactie of promotie kan veel en vaak ook nieuwe gasten opleveren. Voordat een horecaondernemer zich echter rijk rekent door al die extra gasten, dient hij goed na te denken over wat de actie hem gaat opleveren. Advies van KHN is om de vraag te stellen of hij de korting wel kan bieden. Bestaat de mogelijkheid om extra omzet te maken met aanvullende drankverkoop? Is de gegenereerde omzet voldoende om lopende kosten te bekostigen? Om mee te doen aan een kortingsactie, betaalt een horecaondernemer vaak een commissie: die ligt meestal tussen de 2 euro per reservering tot 50 procent van een couponbedrag.

Robèr Willemsen, voorzitter van KHN: "Het advies aan onze leden is: blijf rekenen. Doe niet mee omdat uw buurman meedoet en u bang bent dat uw tafels leeg blijven. U hóeft niet mee te doen. Ja, de actie brengt waarschijnlijk nieuwe gasten die anders niet zouden komen. Maar de hamvraag die u uzelf moet stellen, is of ze ook terugkomen. En als u meedoet, denk dan goed na of u vanwege de kosten met andere producten gaat werken. Dan levert u namelijk ook in op beleving en leren uw nieuwe gasten u niet op uw best kennen. En reserveer niet té veel tafels voor de actie: daarmee wordt uw afhankelijkheid van kortingsacties alleen maar vergroot." 

Een kleine rekensom

Een horecaondernemer biedt een driegangenmenu aan voor 40 euro per persoon. Hij ontvangt een reservering voor een kortingsactie waarbij het tweede menu gratis is.

Let op! Dit is dus nog exclusief de personeelskosten en vaste lasten (huur of hypotheek pand, elektriciteit etc).  

Tip! Doe het zelf! Maar dan slimmer…

Een horecaondernemer kan natuurlijk ook zelf een actie organiseren. Michiel Boon van restaurant Lekkerr in Schoonhoven ging een samenwerking aan met de plaatselijke Plus-supermarkt. “Wij hebben een spaaractie met Plus Rechtuyt opgezet. Bij elke 10 euro aan boodschappen krijgen klanten een zegel en bij een volle spaarkaart (15 zegels) krijgt hij bij ons het tweede maandmenu gratis. Uiteraard houden we hier een heel andere marge aan over dan bij andere kortingsacties, zoals die van AH en Iens. Er zit geen grote reserveringssite tussen die de grootste marge opstrijkt en een bijdrage per couvert vraagt. En je kunt zelf de dagen bepalen; zo kunnen gasten bij ons de kaarten alleen op maandag tot en met donderdag inleveren. Zo houd je de regie over je wat rustiger dagen.”

Belonen

Beloon gasten die al eens eerder kwamen met een speciale actie. Zorg voor korting op een volgende reservering of geef ze het eerste glas wijn, bier of fris van de zaak. Via het online reserveringsplatform van, voor en door de horeca, BookDinners.nl, kan een horecaondernemer ook eenvoudig en zonder extra kosten een marketingactie doen die bij zijn bedrijf past.

Timing is alles…

Als een horecaondernemer besluit om een kortingsactie of een promotie te doen, is ons advies om goed na te denken over de timing. Als de helft van de gasten op een avond komt waarop hij altijd al vol zit, dan loopt hij eerder omzet mis dan dat het iets oplevert. Immers, hij moet die avond gasten weigeren die het volle bedrag hadden willen betalen. Zijn er echter een aantal rustige dagen doordeweeks? Dan kan een promotie op die dagen wellicht voor meer gasten zorgen. Loopt het normaal gesproken pas na 19:00 uur storm? Zet de promotie in als early bird tussen 17:00 en 18:00 uur, en beloon vroege gasten met voordeel. 

Lees ook de blog van Robèr Willemsen:

Spaarkaart? Doe mij maar vaste gasten

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening
Beachclub ‘Hudson Beach’ opent medio mei de deuren in Kijkduin

Vanaf medio mei kunnen strandliefhebbers terecht bij de nieuwe, Amerikaans georiënteerde strandhotspot van Kijkduin: Hudson Beach. Aan de rand van de Haagse duinen waan je je hier voor even in het zonovergoten Californië. Deze California-vibe wordt extra benadrukt door het gebruik van f...

Dunkin’ Donuts komt naar Almere

Dunkin’ Donuts, een van de meest populaire donut- en koffieketen, komt met haar nieuwe, unieke concept, De Dunkin’ Donuts Mobile Store, als allereerst naar Almere op 26 april. Met de rijdende Dunkin’ Donuts pop-up winkel kan de vraag vanuit het hele land naar het welbekende coffee ...

HMSHost en Vapiano slaan handen ineen

Vapiano en HMSHost International BV onderzoeken de opening van Vapiano-restaurants via haar dochteronderneming Vapiano Franchising International. Locaties omvatten luchthavens, treinstations en outletcentra in het Verenigd Koninkrijk, Scandinavië, Duitsland en Nederland. De restaurants worden ...

Opening Lunchroom
Leidsche Rijn aangesloten op bagelinfuus

Binnenkort opent Bagels & Beans Hof van Bern de deuren in Leidsche Rijn Centrum, het nieuwe centrum van de Utrechtse wijk. Bagels & Beans huurt het pand van ASR Vastgoed Projecten BV. De nieuwe Bagels & Beans komt aan het Hof van Bern, een plein met verschillende terrassen, in een rec...

Columns Starten in de horeca Ondernemen
Rijden onder invloed met bedrijfsauto. Ontslag?

Niet alleen gasten gaan na het nuttigen van alcohol achter het stuur zitten, ook medewerkers uit de horeca maken zich daar weleens schuldig aan. De gevaren zijn bekend, alcohol en verkeer horen niet samen. Een ongeluk zit in een klein hoekje, of in dit geval, op een parkeerterrein. Een chef-kok u...

Amsterdam KHN
Pim Evers nieuwe voorzitter van KHN Amsterdam

Maandag 16 april jl. is Pim Evers tijdens de Algemene Ledenvergadering van KHN Amsterdam gekozen als nieuwe voorzitter. Pim Evers begon zijn carrière in de IT- en communicatiesector en is sinds 2011 mede-eigenaar van 10 horecazaken in Amsterdam. Pim Evers was al twee jaar bestuurslid van KHN ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: