Thuisbezorgd deelt gegevens: populaire gerechten, commissies en meer

2 april 2021 | Thijs Jacobs

De bezorgmarkt is sterk groeiende. Natuurlijk vanwege corona, de sluiting van de horeca en de vele thuiswerkers, maar bovenal vanwege het gemak. We benaderden enkele maaltijdbezorgers en stelden hen dezelfde vragen. Dit keer Just Eat Takeaway.com, het bedrijf van oprichter Jitse Groen, dat openheid van zaken geeft omtrent de commissies, ranglijst binnen de app en populariteit van verschillende gerechten.

Welk maaltijdmoment groeit het hardst?

"We zien steeds meer bestellingen rond lunchtijd, ook het ontbijt wordt meer en meer ontdekt. Ook ligt tijdens de pandemie het bestelmoment voor het avondeten iets eerder op de dag, waarschijnlijk omdat steeds meer mensen thuiswerken en zodoende geen reistijd meer hebben."

Welke gerechten zijn populair?

"We zien een enorme groei van het aanbod aan maaltijden. Hierdoor proberen Nederlanders steeds vaker nieuwe keukens en gerechten. Zo zijn curry’s, tapas en sushi populair, maar ook poke bowls, salades en vegan gerechten worden steeds vaker besteld: 40 procent van alle Nederlanders en ruim de helft van de jongeren eet minstens een keer per maand vegan."

"Bijna 30 procent heeft in de afgelopen vijf jaar voor het eerst bewust een vegan maaltijd geprobeerd en 32 procent van de Nederlanders die wel eens vegan eten, geeft aan niet altijd goed te weten hoe ze voldoende essentiële voedingsstoffen kunnen binnenkrijgen."

Zijn er verschillen in regionale voorkeuren?

"Regionaal zijn er binnen Nederland eigenlijk geen grote verschillen waarneembaar."

Wat is de omzetgroei van Just Eat Takeaway.com?

"Onze omzet in Nederland is afgelopen jaar met 47 procent gegroeid (2020 versus 2019)."

Prijsontwikkeling: betalen we meer voor maaltijdbezorging dan in het verleden? Komt dat ook door een breder en beter aanbod?

"We zien dat, mede ingegeven doordat mensen thuiswerken en dus meer thuis zijn, de bestellingen afgelopen jaar gemiddeld iets groter waren. We vermoeden dat mensen vaker voor het gehele gezin bestellen. De gemiddelde orderwaarde in 2020 was 23,54 euro (in 2019 nog 21,42 euro)."

Waarop maakt men een beslissing in het bestelproces (acties, deals, kortingen, prijs van het product, nabijheid, reviews?)

“Dit verschilt per persoon en per gelegenheid. Sommige van onze klanten vinden niets leuker dan elke week een nieuw gerecht of restaurant ontdekken, terwijl andere juist al jaren hetzelfde gerecht bestellen. Klanten geven aan dat reviews, aantrekkelijke foto’s, prijzen en deelname aan spaarprogramma’s als stempelkaarten een rol spelen. Uiteindelijk blijft natuurlijk gewoon waar men op dat moment zin in heeft het allerbelangrijkst.”

Groei van mobile bij bestellingen in cijfers. Wordt het gebruik van desktop steeds minder?

“Klopt, verreweg de meeste bestellingen worden mobiel geplaatst, ruim 85 procent van alle bestellingen.”

Commissies: hoe wordt de commissie berekend?

“De commissie voor marktplaatsbestellingen bedraagt gemiddeld ongeveer 12 procent. Bij deze kosten zijn uiteraard de aansluiting op het platform (digitaal, om in contact te komen met consumenten - en ook fysieke tools om bestellingen te kunnen aannemen zoals de terminals) inbegrepen. We investeren zwaar in branding en marketing om op die manier de omzet van restaurants te laten groeien. Daarnaast verzorgen wij de afhandeling van betalingen en nemen dus ook een deel van de financiële administratie uit handen. En voor restaurants die zelf geen bezorgers in dienst hebben, kunnen wij dit ook verzorgen (tegen een meerprijs). De kosten die restaurants moeten maken als ze alles individueel in eigen beheer zouden moeten doen, zijn vele malen hoger dan de commissie.”

Adverteren: hoe kun je als restaurant hoger komen in de ranking?

“Ons TopRank systeem zorgt voor een relevant aanbod voor de klant. De volgorde van restaurants in de restaurantlijst van Thuisbezorgd.nl is dynamisch en hangt af van een groot aantal van factoren. De doelstelling blijft constant - de positie van restaurants is gebaseerd op de relevantie voor de klant. Aangezien alle factoren van onze weging voortdurend veranderen, verandert onze rangschikking van restaurants (de volgorde waarin klanten restaurants zien op het platform) ook voortdurend. Het kan daarom zijn dat je buurvrouw een andere ranglijst ziet, maar bijvoorbeeld ook dat er een groot verschil is tussen jouw ranglijst om 17:00 uur ten opzichte van dezelfde ranglijst om 21:00 uur.”

Hoe is de samenwerking met andere bezorgpartijen en wat maakt Just Eat Takeaway anders dan anderen?

“Wat ons onderscheidt is de omzet en bestellingen die we genereren. Ter info: dit komt neer op meer dan 110.000 euro omzet gemiddeld per restaurant per jaar. Wij hebben landelijke dekking in Nederland en willen een platform zijn voor iedereen. We werken met een model waar aan de ene kant restaurants met hun eigen bezorgers werken, en daarbij bieden wij de service van onze eigen bezorgers voor restaurants die dit uit handen willen geven. Onze bezorgers krijgen een fatsoenlijk contract, zijn dus in dienst en rijden dus ook verzekerd rond en krijgen vakantiedagen, vakantiegeld et cetera. Dit heeft ook een positief effect op de verkeersveiligheid, omdat ze per uur betaald worden en niet per ‘drop’, waardoor ze minder gehaast rondrijden. Ze krijgen dus ook betaald als ze onderweg zijn naar een restaurant en moeten wachten bij een restaurant. Daarnaast krijgen ze in de meeste gevallen een e-bike in bruikleen, en de welbekende oranje outfit.”

Hoeveel wordt er geïnvesteerd in technologische doorontwikkeling, en hoeveel in marketing?

“Zowel in innovatie als in marketing wordt fors geïnvesteerd. Voorbeelden van technologische innovaties zijn onder andere onze betaalservice Takeaway Pay. Qua marketing zetten we in op een brede range van activiteiten zoals tv, OOH, sponsorships (denk aan het EURO2020), Google Adwords, social media, PR & influencers. Daarnaast proberen we constant onze klanten vaker te laten bestellen middels nieuwsbrieven en push notifications, stempelkaarten en het puntenprogramma. Er zijn honderden collega’s bij marketing die dag in dag uit hard aan het werk zijn om meer bestellingen te genereren voor de bij ons aangesloten restaurants. Voor details over de marketinguitgaven kan men ons jaarverslag bekijken, dit is echter niet uitgesplitst voor Nederland (we zijn namelijk actief in 23 markten).”

Blijf op de hoogte

Eén keer per week het actuele en relevante lunchroomnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Internationaal Mensen
Naft bier wint gold award op internationale bierverkiezing

Het Gentse Naft bier, gebrouwen door Brandstof, een nieuwe brouwerij gestart door 2 jonge ondernemers uit Gent, valt in de prijzen op de Frankfurt International Trophy. De internationale bier- en wijnverkiezing - die jaarlijks plaatsvindt in Frankfurt in Duitsland - heeft uit meer dan 3800 bieren, w ...

Achtergronden Fastservice
Wayback Burgers opent haar derde vestiging in Winschoten

Eind maart kondigde Wayback Burgers Nederland de opening van haar tweede vestiging in Nederland en eerste delivery vestiging ter wereld, die gerealiseerd wordt in Tilburg. Op maandag 19 april zal Tilburg geopend worden en daarna trekt de bouwkaravaan door naar het hoge noorden, namelijk naar Winscho ...

Achtergronden
Paskal Jakobsen doet eetcafé van de hand

De streetfoodbistro 'Hard en Ziel' van Bløf-zanger Paskal Jakobsen en zijn vrouw Door, die werd geopend in oktober 2018, gaat sluiten. Jakobsen en zijn vrouw runden Hard en Ziel met topchef Edwin Vinke van sterrenrestaurant De Kromme Watergang. Het Middelburgse eetcafé kende ze ...

Achtergronden Corona
Ingewijden: kabinet positiever over heropening terrassen

Het kabinet lijkt positiever gestemd over de mogelijkheid om op 28 april de terrassen te kunnen openen en de avondklok af te schaffen. Volgens ingewijden zijn de cijfers van de afgelopen dagen positiever dan verwacht. Het kabinet heeft besloten de cijfers daarom nog nauwgezet in de gaten te houden d ...

Achtergronden
8 jaar geleden in Lunchroom: Lunchroom Le Stelle, Haren

Lunchroom is dit jaar volwassen en bestaat 21 jaar. Tijd om terug te blikken en een greep te doen uit de welhaast onuitputtelijke voorraad interviews en achtergrondverhalen die in het vakblad voor de lunchroombranche hebben gestaan gedurende deze periode. Wekelijks presenteren we je zo'n verh ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Lunchroom vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een gesprek met ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: