Starbucks vraagt teveel voor plantaardige melk

24 januari 2020 | Thijs Jacobs

Als je bij Starbucks een cappuccino met havermelk bestelt betaal je 70 cent extra. Dit botst met hun eigen klimaatdoelstellingen, want de milieu-impact van plantaardige melk is gemiddeld meer dan de helft lager dan die van koemelk. ProVeg verzoekt daarom de toeslag op plantaardige melk te laten vallen als Starbucks haar nieuwe klimaatdoelstellingen wil bereiken.

De oproep van de stichting komt nadat Starbucks deze week ambitieuze nieuwe doelen heeft aangekondigd om de impact op het milieu te verminderen. Tegen 2030 streeft de koffieketen naar 50 procent reductie van CO2-uitstoot, wateronttrekking en afval.

Zuivel zorgt voor CO2-uitstoot

Zuivelproducten zijn volgens de nieuwe duurzaamheidsrapportage de grootste bron van CO2-uitstoot in de activiteiten en toeleveringsketen van Starbucks. Maar Starbucks rekent momenteel een extra 70 cent wanneer klanten kiezen voor plantaardige melk zoals haver, amandel of kokosnoot, in plaats van koemelk. Dit is wat ProVeg ertoe aanzet Starbucks te vragen om de klimaatambities ook door te voeren in haar prijzen.

Veerle Vrindts, directeur van ProVeg Nederland: "Nu we weten dat zuivelproducten de belangrijkste vervuiler zijn bij Starbucks, moedigen we de keten aan om de toeslag te laten vallen op plantaardige melk. Hetzelfde geldt voor andere grote koffieketens die klanten nog steeds extra laten betalen voor duurzame alternatieven voor koemelk.

“We waren verheugd om de ambitieuze milieudoelstellingen van Starbucks te horen. We weten zeker dat ze deze kunnen bereiken als plantaardige melk centraal staat in de oplossing. In plaats van klanten aan te rekenen dat ze klimaatbewust zijn, moeten we ze stimuleren, te beginnen met de duurzame alternatieve - plantaardige melk - goedkoper maken."

De taak voor Starbucks kan niet worden onderschat. In 2018 was Starbucks verantwoordelijk voor de uitstoot van 16 miljoen ton broeikasgassen, met behulp van 1 miljard kubieke meter water en het dumpen van meer dan twee keer het gewicht van het Empire State Building aan koffiekopjes en ander afval.

Bemoedigend is echter dat de klimaatdoelstellingen van Starbucks zijn vastgesteld op een moment dat de vraag naar plantaardige producten stijgt.

ProVeg heeft vanmorgen een brief geschreven aan de president van Starbucks Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) om plantaardige melk in de hele regio toeslag vrij te maken.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Digitaal Ondernemen
Alles over digitaal ondernemen in je lunchzaak

De horeca is dicht. Dat betekent niet dat er niets gebeurt. Afhalen, bezorgen, pakketten samenstellen, online kookcursussen en bierproeverijn organiseren: De horeca staat verre van stil. Het digitale landschap geeft de horeca op dit moment de tools in handen om omzet te genereren. Nu fysiek conta ...

Economie Coronacrisis
Horecapersoneel slachtoffer van coronacrisis

Horeca- en cateringbedrijven ervaren pittige tijden. Tegen de stroom in proberen ze omzet te draaien en bezoekers aan te trekken. Dit blijkt uit onderzoek van Foodservice Community en GROUP7 onder bijna 600 horeca-, fastservice- (dit zijn broodjeszaken en frituren) en cateringprofessionals, dat tuss ...

Achtergronden
Zonder horeca blijven er maar weinig openbare toiletten over

Op 19 november was het Wereld Toiletdag. Een dag waarop de app HogeNood samen met de Maag Lever Darm Stichting in kaart brengt wat de meest toiletvriendelijke gemeenten van Nederland zijn. De jaarlijkse ranking laat drastische verschillen zien met en zonder horeca, want zoals jullie weten is de hore ...

Financieel Ondernemen
Aftrekbare kosten in je lunchzaak

Als ondernemer maakt u het hele jaar door kosten. Van de meeste kosten is het duidelijk dat u deze kunt aftrekken van uw winst. Denk bijvoorbeeld aan de huur van de ruimte voor uw restaurant. Er zijn echter ook kosten waarbij dit minder voor de hand ligt, zoals de kosten voor werkkleding of een maal ...

Interview
Bedrijfspaspoort: Brood en Zoets

Hoe zou jij je lunchroom omschrijven? "Een beetje een tweede huiskamer voor heel veel mensen. Er komen hier veel vaste gasten, en veel mensen uit de buurt die gezellig voor een kopje koffie of een praatje komen. We zijn een van de weinige die zo vroeg open zijn in de stad, dus er komen dan o ...

Opening
Dunkin’ opent Pop up Store in Amsterdam The Style Outlet

Koffie- en donutgigant Dunkin’ opent haar deuren in Halfweg. Na het succes van de vestigingen die in de overige outlets in Nederland gevestigd zijn kon een Vestiging in de Amsterdamse The Style Outlet niet uitblijven. Trost zijn we dat we in dit mooie project onze nieuwste concept van Dunkin&r ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: