Starbucks vraagt teveel voor plantaardige melk

24 januari 2020 | Thijs Jacobs

Als je bij Starbucks een cappuccino met havermelk bestelt betaal je 70 cent extra. Dit botst met hun eigen klimaatdoelstellingen, want de milieu-impact van plantaardige melk is gemiddeld meer dan de helft lager dan die van koemelk. ProVeg verzoekt daarom de toeslag op plantaardige melk te laten vallen als Starbucks haar nieuwe klimaatdoelstellingen wil bereiken.

De oproep van de stichting komt nadat Starbucks deze week ambitieuze nieuwe doelen heeft aangekondigd om de impact op het milieu te verminderen. Tegen 2030 streeft de koffieketen naar 50 procent reductie van CO2-uitstoot, wateronttrekking en afval.

Zuivel zorgt voor CO2-uitstoot

Zuivelproducten zijn volgens de nieuwe duurzaamheidsrapportage de grootste bron van CO2-uitstoot in de activiteiten en toeleveringsketen van Starbucks. Maar Starbucks rekent momenteel een extra 70 cent wanneer klanten kiezen voor plantaardige melk zoals haver, amandel of kokosnoot, in plaats van koemelk. Dit is wat ProVeg ertoe aanzet Starbucks te vragen om de klimaatambities ook door te voeren in haar prijzen.

Veerle Vrindts, directeur van ProVeg Nederland: "Nu we weten dat zuivelproducten de belangrijkste vervuiler zijn bij Starbucks, moedigen we de keten aan om de toeslag te laten vallen op plantaardige melk. Hetzelfde geldt voor andere grote koffieketens die klanten nog steeds extra laten betalen voor duurzame alternatieven voor koemelk.

“We waren verheugd om de ambitieuze milieudoelstellingen van Starbucks te horen. We weten zeker dat ze deze kunnen bereiken als plantaardige melk centraal staat in de oplossing. In plaats van klanten aan te rekenen dat ze klimaatbewust zijn, moeten we ze stimuleren, te beginnen met de duurzame alternatieve - plantaardige melk - goedkoper maken."

De taak voor Starbucks kan niet worden onderschat. In 2018 was Starbucks verantwoordelijk voor de uitstoot van 16 miljoen ton broeikasgassen, met behulp van 1 miljard kubieke meter water en het dumpen van meer dan twee keer het gewicht van het Empire State Building aan koffiekopjes en ander afval.

Bemoedigend is echter dat de klimaatdoelstellingen van Starbucks zijn vastgesteld op een moment dat de vraag naar plantaardige producten stijgt.

ProVeg heeft vanmorgen een brief geschreven aan de president van Starbucks Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) om plantaardige melk in de hele regio toeslag vrij te maken.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Achtergronden
Omzet horeca stijgt 1,6 procent in vierde kwartaal

De omzet van de horeca steeg in het vierde kwartaal van 2019 met 1,6 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume nam met 1,4 procent toe. De omzet van logiesverstrekking steeg met 1,2 procent, de omzet van eet- en drinkgelegenheden met 1,7 procent. Al bijna zeven jaar nee...

Video
Op reportage: Brownies&downies Woerden

"Onze medewerkers zijn puur", laat Dave van der Wolk weten in een interview met Lunchroom.nl. Het is een belangrijk onderdeel in het concept van de alsmaar groeiende lunchroom. ‘Onze kanjers (red. de medewerkers van Brownies & Downies) zijn het gezicht van de zaak." Het c...

Fastservice Vega
KFC gaat een week lang 'kiploos' door het leven

Het Kentucky Fried Chicken restaurant aan het Binnenwegplein in Rotterdam verruilt van 9 t/m 15 maart, tijdens de Nationale Week Zonder Vlees, een week lang alle kip op het menu voor vegetarische opties. Dit wereldwijde historische moment voor KFC is tevens het startschot van de landelijke introduct...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Meld je aan voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2020

Je kunt je vanaf nu weer aanmelden om deel te nemen aan de wedstrijd voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2020. Zend de receptuur, bereidingswijze, de prijs op de kaart en een goede foto van het gerecht in via het formulier hieronder. Lukt dat niet? Stuur je inzending dan per e-mail naa...

Video
Op Reportage: Koffie Society

Marco Smit is master barista. Hij is acht jaar geleden begonnen met koffie. 7 jaar geleden met De Koffie Society. Na drie jaar heeft hij 'De Gooische koffiebus' aangeschaft. Zo kunnen klanten door het hele land genieten van de lekkerste koffie. De Gooische Koffiebus werd in 2014 uitgeroep...

Food Achtergronden
Onderzoek: gebruik jij convenience in de keuken?

Graag je aandacht voor dit leuke onderzoek, waarvan we de resultaten binnenkort publiceren. We willen graag weten of jij in je zaak convenience - of gemaksproducten (feitelijk zijn ze hetzelfde) gebruikt. De trend is ambachtelijk en lokaal, maar in hoeverre uit zich dat in de praktijk? Is enkel werk...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: