Robots in de keuken: zo groeien Nederlandse restaurateurs nog sneller

28 juli 2017 | Stef Driessen

Nederland eet steeds meer buiten de deur. Restaurateurs die daarvan willen profiteren, spelen in op de vraag naar ‘affordable luxury’. En denken goed na over innovatieve manieren om hun aanbod sneller, overzichtelijker, goedkoper én aantrekkelijker te ontsluiten.

Het consumentenvertrouwen en de bijbehorende bestedingen liggen op het hoogste niveau in twintig jaar. En dus piekt ook het ondernemersvertrouwen in de horeca. De restaurantomzet groeide in het afgelopen jaar met ruim 6 procent. In 2017 én in 2018 neemt de restaurantomzet met steeds 4,5 procent toe. Hoe profiteer je hier optimaal van mee?

Scherpe, goed doortimmerde keuzes blijven cruciaal. Kiest de restaurateur voor een keuken, doelgroep, thema, service- of prijsniveau? De prijsbewuste Nederlandse restaurantbezoeker - waarvan bijna driekwart uit eten gaan te duur vindt - laat zich nog steeds graag verleiden met value for money-concepten. Maar ook voor unieke belevingen tegen meerprijs is plaats. Denk daarbij ook aan de ochtend. Van de millennials ontbijt 20 procent minimaal één keer per week buitenshuis.

Soepele luxe

Affordable luxury heeft volgens ABN AMRO de toekomst. Een goed product tegen een redelijke prijs in een comfortabele omgeving. Comfortabel betekent óók snel en soepel. Zoals bekend, betekenen wachtrijen nee-verkopen en dus omzetverlies. En dus moeten horecaondernemers op zoek naar innovatieve mogelijkheden om hun aanbod soepeler, sneller, overzichtelijker en toch goedkoper te kunnen ontsluiten.

Onderzoek toont aan dat 90 procent van het bereiden en uitserveren van consumpties ‘voorspelbaar en repetitief’ is. En daardoor een activiteit die prima kan worden geautomatiseerd. Robots in de keuken? Wel als het aan organisatieadviesbureau McKinsey ligt, of Momentum Machines. De ‘burger robot’ van deze firma uit Chicago produceert razendsnel een hamburger pattie, snijdt toppings en zorgt dat alles netjes terecht komt op een gesaust en getoast broodje.

Interactieve bediening

En hoe zit dat met de bediening? Retailers experimenteren al langere tijd volop met de mogelijkheden van interactieve schermen en displays. Horecaondernemers volgen op de voet. Al in 2011 opende in Londen bijvoorbeeld het eerste restaurant waar gasten kunnen bestellen vanaf hun interactieve tafelblad. De E-Table biedt desgewenst ook zicht op de werkende chef, toeristische informatie en de mogelijkheid om games te spelen, te betalen en een taxi te bestellen.

Uit onderzoek naar de resultaten van andere interactieve schermen en ‘bestelzuilen’ blijkt bovendien dat consumenten makkelijker besluiten gerechten of drankjes aan hun bestelling toe te voegen. Blijkbaar is het scherm beter in staat te upsellen dan de balie- of restaurantmedewerker. In sommige gevallen (bijvoorbeeld bij McDonald's) ligt dit waarschijnlijk aan de weggevallen druk van wachtrijen. Zeker bij de relatief veel in restaurants spenderende millenials, die visueel zijn ingesteld, spelen gemak en het gevoel van meer controle ook een rol.

Social media feeds

Zo wist de Britste burgerketen Prime Burger zijn omzet met liefst 50 procent te verhogen door zijn statische menudisplays te vervangen door interactieve touchscreens. Andere restaurants gebruiken hun connected screens ook om hun social media feeds in het decor te verwerken. Zo zien gasten de foto van hun verjaardagfeestje direct terug in het restaurant waar ze dat vieren. Betere reclame is bijna niet denkbaar en bovendien neemt het engagement onder terugkomende klanten sterk toe.

Succesvolle restaurantconcepten vergroeien steeds meer met digitale kanalen en contactmomenten. Horecaondernemers die daar op een slimme manier op inspelen, kunnen hun gasten een betere service bieden en tegelijkertijd hun omzet sterk verhogen. Bovendien kunnen zo ook de beleving en loyaliteit van terugkerende bezoekers worden vergroot. Zeker in een sterk groeiende markt zijn dat investeringen waarmee elke Nederlandse horecaondernemer zijn voordeel kan doen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Lunchroom
Anne&Max wil vijf nieuwe vestigingen in 2020

Anne&Max wilt dé huiskamer in de stad zijn die haar gasten elke dag verrast met heerlijke biologische producten, zeer gastvrije service in mooie karakteristieke panden met een trendy interieur. Anne&Max is hard gegroeid in de afgelopen twee jaar en is nog steeds volop in ontwikkeli...

Opening Rotterdam
Bagels & Beans opent in Rotterdam Alexandrium

Goed nieuws voor wie in het oosten van Rotterdam woont of daar graag gaat shoppen: voor een paddoburgerbagel of de beruchte cheesecake kun je gewoon hier terecht. De vijfde Bagels & Beans van de Maasstad opent op 23 oktober in Rotterdam Alexandrium zijn prachtige glazen puien. Niet te missen als...

Snacks Fastservice
Fritesvakantie: gratis frites voor de kleintjes

Van zaterdag 19 oktober tot met zondag 27 oktober 2019 organiseren de twee vestigingen van Par Hasard in Amsterdam de Fritesvakantie. Tijdens de herfstvakantie trakteert Par Hasard op gratis frites voor de kinderen bij de lunch van de volwassenen. Uiteraard zijn er tevens menu’s voor de kleint...

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Interview Longread
Schenk je geen alcohol? Gemiste kans!

Lang niet alle lunchrooms schenken alcohol. Na een paar minuten ‘googelen’ weten we dat van de grotere lunchketens blijkbaar alleen Anne&Max alcohol schenkt. Dat zet je toch aan het denken… Is het geen gemiste kans om geen alcohol te schenken en waarom doen ze het bij Anne&...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: