Robots in de keuken: zo groeien Nederlandse restaurateurs nog sneller

28 juli 2017 | Stef Driessen

Nederland eet steeds meer buiten de deur. Restaurateurs die daarvan willen profiteren, spelen in op de vraag naar ‘affordable luxury’. En denken goed na over innovatieve manieren om hun aanbod sneller, overzichtelijker, goedkoper én aantrekkelijker te ontsluiten.

Het consumentenvertrouwen en de bijbehorende bestedingen liggen op het hoogste niveau in twintig jaar. En dus piekt ook het ondernemersvertrouwen in de horeca. De restaurantomzet groeide in het afgelopen jaar met ruim 6 procent. In 2017 én in 2018 neemt de restaurantomzet met steeds 4,5 procent toe. Hoe profiteer je hier optimaal van mee?

Scherpe, goed doortimmerde keuzes blijven cruciaal. Kiest de restaurateur voor een keuken, doelgroep, thema, service- of prijsniveau? De prijsbewuste Nederlandse restaurantbezoeker - waarvan bijna driekwart uit eten gaan te duur vindt - laat zich nog steeds graag verleiden met value for money-concepten. Maar ook voor unieke belevingen tegen meerprijs is plaats. Denk daarbij ook aan de ochtend. Van de millennials ontbijt 20 procent minimaal één keer per week buitenshuis.

Soepele luxe

Affordable luxury heeft volgens ABN AMRO de toekomst. Een goed product tegen een redelijke prijs in een comfortabele omgeving. Comfortabel betekent óók snel en soepel. Zoals bekend, betekenen wachtrijen nee-verkopen en dus omzetverlies. En dus moeten horecaondernemers op zoek naar innovatieve mogelijkheden om hun aanbod soepeler, sneller, overzichtelijker en toch goedkoper te kunnen ontsluiten.

Onderzoek toont aan dat 90 procent van het bereiden en uitserveren van consumpties ‘voorspelbaar en repetitief’ is. En daardoor een activiteit die prima kan worden geautomatiseerd. Robots in de keuken? Wel als het aan organisatieadviesbureau McKinsey ligt, of Momentum Machines. De ‘burger robot’ van deze firma uit Chicago produceert razendsnel een hamburger pattie, snijdt toppings en zorgt dat alles netjes terecht komt op een gesaust en getoast broodje.

Interactieve bediening

En hoe zit dat met de bediening? Retailers experimenteren al langere tijd volop met de mogelijkheden van interactieve schermen en displays. Horecaondernemers volgen op de voet. Al in 2011 opende in Londen bijvoorbeeld het eerste restaurant waar gasten kunnen bestellen vanaf hun interactieve tafelblad. De E-Table biedt desgewenst ook zicht op de werkende chef, toeristische informatie en de mogelijkheid om games te spelen, te betalen en een taxi te bestellen.

Uit onderzoek naar de resultaten van andere interactieve schermen en ‘bestelzuilen’ blijkt bovendien dat consumenten makkelijker besluiten gerechten of drankjes aan hun bestelling toe te voegen. Blijkbaar is het scherm beter in staat te upsellen dan de balie- of restaurantmedewerker. In sommige gevallen (bijvoorbeeld bij McDonald's) ligt dit waarschijnlijk aan de weggevallen druk van wachtrijen. Zeker bij de relatief veel in restaurants spenderende millenials, die visueel zijn ingesteld, spelen gemak en het gevoel van meer controle ook een rol.

Social media feeds

Zo wist de Britste burgerketen Prime Burger zijn omzet met liefst 50 procent te verhogen door zijn statische menudisplays te vervangen door interactieve touchscreens. Andere restaurants gebruiken hun connected screens ook om hun social media feeds in het decor te verwerken. Zo zien gasten de foto van hun verjaardagfeestje direct terug in het restaurant waar ze dat vieren. Betere reclame is bijna niet denkbaar en bovendien neemt het engagement onder terugkomende klanten sterk toe.

Succesvolle restaurantconcepten vergroeien steeds meer met digitale kanalen en contactmomenten. Horecaondernemers die daar op een slimme manier op inspelen, kunnen hun gasten een betere service bieden en tegelijkertijd hun omzet sterk verhogen. Bovendien kunnen zo ook de beleving en loyaliteit van terugkerende bezoekers worden vergroot. Zeker in een sterk groeiende markt zijn dat investeringen waarmee elke Nederlandse horecaondernemer zijn voordeel kan doen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Ondernemen
Je eigen foodtruck beginnen? Dit moet je weten!

Een buurtfeest of festival is tegenwoordig niet meer compleet zonder foodtruck. Leuk om er af en toe een burger te bestellen, maar nóg leuker om er zelf één te beginnen. Gaat jouw ondernemershart er sneller van kloppen? Lees dan dit artikel vol handige tips voor het beginnen ...

Lunch Diner Opening
Nieuwe hotspot in Amsterdam-Noord [Foto's]

Bar-restaurant IJver heeft haar deuren voor gasten geopend op de NDSM-werf in Amsterdam Noord. Ruim een jaar lang liepen hier werklieden in en uit nadat er vijf jaar geleden de eerste plannen werden gemaakt. Het team, bestaande uit 5 jonge ambitieuze ondernemers, kan niet wachten om van deze feno...

Achtergronden Tech
Ook restaurants moeten innoveren: “Wie nu nog op papier werkt, loopt hopeloos achter”

Zelfs in onze sector, die op zich als vrij traditioneel te boek staat, maken we inmiddels gebruik van technologische hulpmiddelen. Het zijn babystapjes, toegegeven, maar wie anno nu de personeelsplanning nog in excel bijhoudt en de recepturen in een kladblok noteert, loopt hopeloos achter. Ik bev...

trends Koffie & thee
Dit zijn de actuele koffietrends en -ontwikkelingen

Technologische ontwikkelingen van koffiemachines Koffiemachines worden steeds geavanceerder. Door de automatisering en technologische ontwikkelingen wordt koffie alsmaar naar een hoger niveau getild zowel thuis, in de horeca als op de werkvloer. Aan de hand van recente voorbeelden laten we zien w...

Opening
Food & Wine bar Pierre Par CP gerestyled [foto's]

Op dinsdag 6 augustus opende food & wine bar Pierre par CP aan de Denneweg in Den Haag opnieuw haar deuren na een grote make over. Interieurontwerper Jeroen Smeele restylde de zaak in het hart van de Zuid-Hollandse hoofdstad. Met een bijzondere kaart maakt eigenaar Joey de Kruijf, samen met b...

Economie
Horeca telt veel snelgroeiende bedrijven

In 2018 waren er voor het eerst meer dan 10 duizend snelgroeiende bedrijven. Dit is 20 procent meer dan het vorige record uit 2017 toen er bijna 8 500 snelle groeiers waren. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers over snelgroeiende bedrijven. Een bedrijf is een snelle groeier als het aanta...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: