Robots in de keuken: zo groeien Nederlandse restaurateurs nog sneller

28 juli 2017 | Stef Driessen

Nederland eet steeds meer buiten de deur. Restaurateurs die daarvan willen profiteren, spelen in op de vraag naar ‘affordable luxury’. En denken goed na over innovatieve manieren om hun aanbod sneller, overzichtelijker, goedkoper én aantrekkelijker te ontsluiten.

Het consumentenvertrouwen en de bijbehorende bestedingen liggen op het hoogste niveau in twintig jaar. En dus piekt ook het ondernemersvertrouwen in de horeca. De restaurantomzet groeide in het afgelopen jaar met ruim 6 procent. In 2017 én in 2018 neemt de restaurantomzet met steeds 4,5 procent toe. Hoe profiteer je hier optimaal van mee?

Scherpe, goed doortimmerde keuzes blijven cruciaal. Kiest de restaurateur voor een keuken, doelgroep, thema, service- of prijsniveau? De prijsbewuste Nederlandse restaurantbezoeker - waarvan bijna driekwart uit eten gaan te duur vindt - laat zich nog steeds graag verleiden met value for money-concepten. Maar ook voor unieke belevingen tegen meerprijs is plaats. Denk daarbij ook aan de ochtend. Van de millennials ontbijt 20 procent minimaal één keer per week buitenshuis.

Soepele luxe

Affordable luxury heeft volgens ABN AMRO de toekomst. Een goed product tegen een redelijke prijs in een comfortabele omgeving. Comfortabel betekent óók snel en soepel. Zoals bekend, betekenen wachtrijen nee-verkopen en dus omzetverlies. En dus moeten horecaondernemers op zoek naar innovatieve mogelijkheden om hun aanbod soepeler, sneller, overzichtelijker en toch goedkoper te kunnen ontsluiten.

Onderzoek toont aan dat 90 procent van het bereiden en uitserveren van consumpties ‘voorspelbaar en repetitief’ is. En daardoor een activiteit die prima kan worden geautomatiseerd. Robots in de keuken? Wel als het aan organisatieadviesbureau McKinsey ligt, of Momentum Machines. De ‘burger robot’ van deze firma uit Chicago produceert razendsnel een hamburger pattie, snijdt toppings en zorgt dat alles netjes terecht komt op een gesaust en getoast broodje.

Interactieve bediening

En hoe zit dat met de bediening? Retailers experimenteren al langere tijd volop met de mogelijkheden van interactieve schermen en displays. Horecaondernemers volgen op de voet. Al in 2011 opende in Londen bijvoorbeeld het eerste restaurant waar gasten kunnen bestellen vanaf hun interactieve tafelblad. De E-Table biedt desgewenst ook zicht op de werkende chef, toeristische informatie en de mogelijkheid om games te spelen, te betalen en een taxi te bestellen.

Uit onderzoek naar de resultaten van andere interactieve schermen en ‘bestelzuilen’ blijkt bovendien dat consumenten makkelijker besluiten gerechten of drankjes aan hun bestelling toe te voegen. Blijkbaar is het scherm beter in staat te upsellen dan de balie- of restaurantmedewerker. In sommige gevallen (bijvoorbeeld bij McDonald's) ligt dit waarschijnlijk aan de weggevallen druk van wachtrijen. Zeker bij de relatief veel in restaurants spenderende millenials, die visueel zijn ingesteld, spelen gemak en het gevoel van meer controle ook een rol.

Social media feeds

Zo wist de Britste burgerketen Prime Burger zijn omzet met liefst 50 procent te verhogen door zijn statische menudisplays te vervangen door interactieve touchscreens. Andere restaurants gebruiken hun connected screens ook om hun social media feeds in het decor te verwerken. Zo zien gasten de foto van hun verjaardagfeestje direct terug in het restaurant waar ze dat vieren. Betere reclame is bijna niet denkbaar en bovendien neemt het engagement onder terugkomende klanten sterk toe.

Succesvolle restaurantconcepten vergroeien steeds meer met digitale kanalen en contactmomenten. Horecaondernemers die daar op een slimme manier op inspelen, kunnen hun gasten een betere service bieden en tegelijkertijd hun omzet sterk verhogen. Bovendien kunnen zo ook de beleving en loyaliteit van terugkerende bezoekers worden vergroot. Zeker in een sterk groeiende markt zijn dat investeringen waarmee elke Nederlandse horecaondernemer zijn voordeel kan doen.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Lunch
Wat eet men wereldwijd tijdens de lunch?

Lunchen op kantoor, bij ons in Nederland is dat meestal snel even een broodje. 1 op de 3 eet zijn lunch alleen. En 20% doet dat vaak ook nog eens achter zijn bureau. Maar wat eten ze in andere landen? En hoe verhoudt ons populaire broodje kaas zich tot de keuzes die ze in onze buurlanden maken? W...

Opening Achtergronden
BRAM’S Gourmet Frites opent vestiging in Delft

Voor een portie overheerlijke frites met Stoof kan het publiek in Delft vanaf 22 augustus terecht bij BRAM’S Gourmet Frites op het terrein van de Makro aan de Schieweg. Hier opent een nieuwe containervestiging van de bekende frietformule. Eigenaar Rocco Ladage vertelt enthousiast over de ni...

Internationaal
Lijst van schone en vieze horeca in Frankrijk

De Franse overheid controleert de horeca op naleving van geldende regels met betrekking tot hygiëne. De keuringsdienst heeft nu de bevindingen geopenbaard, dus wie Frankrijk bezoekt, kan via deze weg de horeca checken op netheid. Op deze website vind je de beoordelingen. Overigens moesten...

Wijn
Duurdere wijn smaakt echt beter

Duurdere wijn wordt vaker beoordeeld als betere wijn, zelfs als deze wordt vergeleken met een identieke wijn waar een lager prijskaartje aan hangt. Duitse wetenschappers hebben hier bewijs voor gevonden. Eerdere psychologische studies gaven al aan dat ons brein op deze wijze functioneert, en dit ond...

Economie
CBS: steeds meer banen en horeca in de voorhoede

In het tweede kwartaal van 2017 is het aantal banen opnieuw toegenomen. Op jaarbasis is de banengroei de grootste sinds 2008. Ook het aantal vacatures nam in het tweede kwartaal sterk toe. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste kwartaalcijfers over de arbeidsmarkt. Sterkste toename banen sind...

Food Events
Pittig foodfestival in Eindhoven

De zesde editie van Dutch Chili Festival vindt plaats op zondag 10 september in het Klokgebouw Eindhoven. Dutch Chili Fest is het enige Nederlandse festival dat geheel in het teken staat van de chilipeper. Er zijn verschillende wedstrijden om te bepalen wie de grootste portie pittigheid aankan, e...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: