Robots in de keuken: zo groeien Nederlandse restaurateurs nog sneller

28 juli 2017 | Stef Driessen

Nederland eet steeds meer buiten de deur. Restaurateurs die daarvan willen profiteren, spelen in op de vraag naar ‘affordable luxury’. En denken goed na over innovatieve manieren om hun aanbod sneller, overzichtelijker, goedkoper én aantrekkelijker te ontsluiten.

Het consumentenvertrouwen en de bijbehorende bestedingen liggen op het hoogste niveau in twintig jaar. En dus piekt ook het ondernemersvertrouwen in de horeca. De restaurantomzet groeide in het afgelopen jaar met ruim 6 procent. In 2017 én in 2018 neemt de restaurantomzet met steeds 4,5 procent toe. Hoe profiteer je hier optimaal van mee?

Scherpe, goed doortimmerde keuzes blijven cruciaal. Kiest de restaurateur voor een keuken, doelgroep, thema, service- of prijsniveau? De prijsbewuste Nederlandse restaurantbezoeker - waarvan bijna driekwart uit eten gaan te duur vindt - laat zich nog steeds graag verleiden met value for money-concepten. Maar ook voor unieke belevingen tegen meerprijs is plaats. Denk daarbij ook aan de ochtend. Van de millennials ontbijt 20 procent minimaal één keer per week buitenshuis.

Soepele luxe

Affordable luxury heeft volgens ABN AMRO de toekomst. Een goed product tegen een redelijke prijs in een comfortabele omgeving. Comfortabel betekent óók snel en soepel. Zoals bekend, betekenen wachtrijen nee-verkopen en dus omzetverlies. En dus moeten horecaondernemers op zoek naar innovatieve mogelijkheden om hun aanbod soepeler, sneller, overzichtelijker en toch goedkoper te kunnen ontsluiten.

Onderzoek toont aan dat 90 procent van het bereiden en uitserveren van consumpties ‘voorspelbaar en repetitief’ is. En daardoor een activiteit die prima kan worden geautomatiseerd. Robots in de keuken? Wel als het aan organisatieadviesbureau McKinsey ligt, of Momentum Machines. De ‘burger robot’ van deze firma uit Chicago produceert razendsnel een hamburger pattie, snijdt toppings en zorgt dat alles netjes terecht komt op een gesaust en getoast broodje.

Interactieve bediening

En hoe zit dat met de bediening? Retailers experimenteren al langere tijd volop met de mogelijkheden van interactieve schermen en displays. Horecaondernemers volgen op de voet. Al in 2011 opende in Londen bijvoorbeeld het eerste restaurant waar gasten kunnen bestellen vanaf hun interactieve tafelblad. De E-Table biedt desgewenst ook zicht op de werkende chef, toeristische informatie en de mogelijkheid om games te spelen, te betalen en een taxi te bestellen.

Uit onderzoek naar de resultaten van andere interactieve schermen en ‘bestelzuilen’ blijkt bovendien dat consumenten makkelijker besluiten gerechten of drankjes aan hun bestelling toe te voegen. Blijkbaar is het scherm beter in staat te upsellen dan de balie- of restaurantmedewerker. In sommige gevallen (bijvoorbeeld bij McDonald's) ligt dit waarschijnlijk aan de weggevallen druk van wachtrijen. Zeker bij de relatief veel in restaurants spenderende millenials, die visueel zijn ingesteld, spelen gemak en het gevoel van meer controle ook een rol.

Social media feeds

Zo wist de Britste burgerketen Prime Burger zijn omzet met liefst 50 procent te verhogen door zijn statische menudisplays te vervangen door interactieve touchscreens. Andere restaurants gebruiken hun connected screens ook om hun social media feeds in het decor te verwerken. Zo zien gasten de foto van hun verjaardagfeestje direct terug in het restaurant waar ze dat vieren. Betere reclame is bijna niet denkbaar en bovendien neemt het engagement onder terugkomende klanten sterk toe.

Succesvolle restaurantconcepten vergroeien steeds meer met digitale kanalen en contactmomenten. Horecaondernemers die daar op een slimme manier op inspelen, kunnen hun gasten een betere service bieden en tegelijkertijd hun omzet sterk verhogen. Bovendien kunnen zo ook de beleving en loyaliteit van terugkerende bezoekers worden vergroot. Zeker in een sterk groeiende markt zijn dat investeringen waarmee elke Nederlandse horecaondernemer zijn voordeel kan doen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Lunch Opening
Nieuwe Bagels & Beans opent in Amsterdam-Noord

De NDSM-werf in Amsterdam-Noord is hot en happening. De voormalige scheepswerf ontwikkelt zich tot een bruisend stadsdeel met woningen, creatieve bedrijven, kantoren, onderwijsinstellingen, voorzieningen en winkels. En vanaf 29 april ook een Bagels & Beans. Een oase van rust tussen alle bedrijvi...

Events KHN
SVH officieel partner eerste editie Nationale Horecadag

Dinsdag 21 mei vindt voor het eerst de Nationale Horecadag plaats. Stichting Vakbekwaamheid Horeca is officieel partner geworden van dit evenement. Samen met initiatiefnemer Lennart Maas, manager van hotel Park Plaza Victoria Amsterdam, organiseren Koninklijke Horeca Nederland en SVH deze grootste o...

Bezorgen Interview Longread
Interview Jitse Groen, oprichter Takeaway.com: "Lunchbezorging gaat echt flink groeien"

Lunchbezorging groeit. Eigenlijk groeit de hele bezorgsector van food. Takeaway.com liet onlangs dan ook imposante groeicijfers zien: een toename van 51 procent van het aantal bezorgingen. Jitse Groen (41 jaar oud), oprichter en CEO van het bedrijf, nam de tijd om ons bij te praten over het reilen e...

Opening
Nieuwste Amsterdamse foodhal opent deuren in Magna Plaza

Vanaf vandaag blaast The Food Department officieel nieuw - culinair - leven in het iconische Magna Plaza. Amsterdams nieuwste foodhal in het centrum van de hoofdstad brengt 14 foodstands en 3 bars naar de tweede verdieping van het historische pand. Het menu: een mix van gerenommeerde namen, Amsterda...

Duurzaamheid KHN
BookDinners en Dutch Cuisine gaan samenwerken

BookDinners, het reserveringsplatform van onder andere KHN, gaat samenwerken met Dutch Cuisine. Dutch Cuisine heeft als doel om de Nederlandse eetcultuur en gezonder eten te bevorderen, net als het gebruik van natuurlijke ingredienten en eerlijke kwaliteit van voeding. Dutch Cuisine is vanaf nu meer...

Columns Blog
Column restaurateur Sico de Moel: Italiaanse macho

"A gin-tonic for me, a Baileys for my wife. And more champagne!", riep mijn Italiaanse gast uit terwijl ik zijn jas aannam. Ze waren flink te laat en hadden het Nederlandse echtpaar dat hen had uitgenodigd ondertussen al een uur laten wachten. Daar was wat irritatie ontstaan. Ze wilden ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: