FSIN: Omzet out of home-kanalen stijgt in 2022 met 41%

Auteur: Redactie
Food 30 maart 2022
FSIN: Omzet out of home-kanalen stijgt in 2022 met 41%

De Nederlandse foodmarkt groeit dit jaar sterk, vooral door een krachtig herstel van de horeca. De totale foodsector groeit in 2022 met 10,8% naar een recordomzet van €64,4 miljard (EST). Dat berekent het FoodService Instituut Nederland (FSIN) in haar nieuwe Foodomzetoverzicht 2021 en 2022 EST. De omzet van de Out of Home-kanalen (Horeca, Catering en Fastservice) stijgt volgens de prognose van het FSIN in 2022 met maar liefst 41%.

Lockdown

Door de lockdown die eind november 2021 inging, werd vorig jaar niet het gehoopte ‘jaar van herstel’. De groei van Foodservice (waaronder de horeca) bleef steken op 8,2% en kwam in 2021 uit op €13,3 miljard. 

2022

In 2022 verwacht het FSIN wel weer een sterke groei. De totale foodmarkt komt dit jaar naar verwachting uit op een omzet van €64,4 miljard, dat is een groei van 10,8%. De groei komt vooral op het conto van de foodservicekanalen, die na twee jaar van beperkende maatregelen eindelijk kunnen opveren. De omzet van Foodservice stijgt volgens het FSIN dit jaar met liefst 41%, maar keert nog niet terug op het niveau van vóór corona. De index blijft in 2022 steken op 94,6 (2019=100). De omzet van Foodretail groeit in 2022 met 1,8%, waardoor die index uitkomt op 113,6. Ondanks de omzetdaling in 2021 en de bescheiden groei in 2022, is Foodretail de ‘winnaar’ van de coronapandemie. Het marktaandeel van Foodretail steeg tijdens corona van 67% naar 77%.

Zorgen

Behalve positieve vooruitzichten voor de foodmarkt, zijn er ook zorgen. De komende jaren is de arbeidsmarkt extreem krap en de inflatie blijft relatief hoog. De door Rusland ontketende oorlog met Oekraïne kan ook grote gevolgen hebben voor Nederland en stookt de inflatie verder op. Deze factoren kunnen de prognoses voor 2022 nog fors beïnvloeden.

Overig nieuws