Q-Point wint de Food Valley Award 2016

14 oktober 2016 | Jorien Slager

Gisteren is in het Congrescentrum Papendal in Arnhem de winnaar van de Food Valley Award 2016 bekendgemaakt. Q-Point heeft een aanpak ontwikkeld om voedselverspilling in de horeca- en gastvrijheidsbranche te verminderen, en is de trotse winnaar van deze prestigieuze prijs.

De jury is onder de indruk van deze innovatie, waarbij niet alleen door slimme koppeling van systemen en gegevens grote efficiëntie in werken kan worden behaald, maar waarmee ook een omslag in denken binnen de horeca in gang lijkt te zijn gezet. De ontwikkelde innovatieve aanpak is al positief ontvangen binnen de sector en lijkt uitstekend geschikt voor bredere toepassing. Een uniek initiatief met groot potentieel. Met recht een innovatie die bekroning met de Food Valley Award 2016 waard is.

In opdracht van Koninklijke Burgers’ Zoo is Q-Point in 2012 gestart met een project om de hoeveelheid  vermijdbare voedselverspilling in de restaurants te reduceren met 50%. Eerst is begonnen met onderzoek naar het consumptiegedrag van bezoekers. Daarna zijn de processen in de restaurants geoptimaliseerd, waardoor de voedselverspilling flink is teruggebracht. Tevens is er een voorspelprogramma ontwikkeld voor het aantal bezoekers. Het resulteert in een nieuwe manier van werken en denken in de restaurants en het resultaat overtreft alle verwachtingen. De restaurants in de dierentuin blijken hiermee 75 procent minder te verspillen en zij realiseren dezelfde omzet met bijna 30 procent minder inkopen. De Apenheul is bij het initiatief aangehaakt en meer bedrijven in de gastvrijheidsbranche hebben interesse getoond.

Q-Point is een zelfstandig internationaal werkend adviesbureau uit Wageningen dat advies geeft op gebied van project- en ketenmanagement, voedselveiligheids- en kwaliteitssystemen in de agri- en foodsector. Q-Point richt zich op alle schakels in de keten.

Food Valley Award

Food Valley NL vindt het belangrijk dat mensen die durven te innoveren gesteund worden. Daarom reikt Food Valley jaarlijks een prijs uit voor innovatie in de Nederlandse agri-, food-, feed- en hortisector. De jury heeft de inzendingen beoordeeld op mate van innovatie, economische haalbaarheid en samenwerking.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Koffie & thee Utrecht
30ml Coffee & Food maakt een feestje van de heropening op 1 juni

De afgelopen maanden was het rustig in de ‘huiskamers’ van 30ml. Alle vestigingen waren open voor TO GO, maar de gezelligheid die de zaken normaliter zo typeert hebben de medewerkers echt gemist. Gelukkig openen ook zij vanaf 1 juni om 12:00 uur weer de deuren voor het nuttigen ter plaat...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Bezorgen Vega
Supergewassen, eitwitvervangers en plantaardige melk over tien jaar normaal

Maaltijdplatform Deliveroo deed onderzoek* onder tech-minded Nederlanders van 18 jaar en ouder over de toekomst van voeding gedreven door techniek, zoals supergewassen, kweekvlees, 3D-geprint voedsel en persoonlijke voeding op basis van het eigen DNA. Zij blijken een sterke voorkeur te hebben voor &...

Branded Content
Veiligheidsproducten worden nieuwe reclamedragers

Horecaondernemers hebben groen licht gekregen om per 1 juni weer te openen.Met deze bijzondere printproducties kunnen horecaondernemers de aandacht op zichzelf vestigen of zelfs gebruiken voor hun marketing en eigen reclame. Voorbereiding is heel belangrijk: Plaats daarom specifieke gedragsregel...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Slecht levensgedrag, definitief oordeel in zicht?

Het openen van een restaurant gaat niet zomaar. Los van alle praktische zaken moeten de nodige vergunningen worden aangevraagd, waaronder in veel gevallen een exploitatievergunning op grond van de (algemene) plaatselijke verordening en een Drank- en Horecawetvergunning. Hierbij stuit men doorgaans o...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: