Populariteit vlees- en visvrije thuisbezorgmaaltijden stijgt

19 maart 2019 | Yonne van Geene

Afgelopen week namen zeker 57.600 Nederlanders deel aan de tweede editie van de Nationale Week Zonder Vlees. Een initiatief dat Nederlanders inspireerde om van 11 tot 17 maart een week lang geen vlees (en vis) te eten, en in plaats daarvan de verrassende mogelijkheden van de plantaardige keuken te ontdekken. De populariteit en de bewustheid rondom de jaarlijkse campagne groeit en daarmee ook het aantal deelnemers, dit jaar was er een groei van maar liefst 80 procent ten opzichte van het aantal deelnemers in 2018. Een trend die ook merkbaar is bij Deliveroo, waar het aantal vlees- en visvrije bestellingen en restaurants steeg het afgelopen jaar.

Het flexitarisch eetpatroon, waarin vlees en vis afgewisseld worden met vegetarische gerechten, is een ontwikkeling die van groot belang is voor de toekomstige gezondheid van onze planeet. Van het aantal bestellingen die in de Nationale Week Zonder Vlees geplaatst zijn bij Deliveroo, waren opvallend veel maaltijden vlees- en visvrij. Head of Account Management NL, Nils van der Feltz licht toe: "Sinds de start van Deliveroo in Nederland zien we een stijging in het aantal vegetarische en vegan restaurants die zich aansluiten bij Deliveroo. Ook het aanbod in vegetarische en/of vegan gerechten op de menukaarten is tegenwoordig heel normaal, gezien de groei van de consumentenbehoeften voor dit soort gerechten."

De top 3 meest bestelde gerechten bij Deliveroo in de Week Zonder Vlees waren:

- Psychedelic Cauliflower - Mana Mana (Amsterdam)

- Vegan Crispy Chicken Wrap - Bright Kitchen Las Vegan (Amsterdam) 

- Mexican Bean Burger - Clubs Vers (Den Haag) 

Wat heeft dit voor impact?

Volgens de organisatie van de Nationale Week Zonder Vlees heeft het verminderen van vlees in het wekelijkse menu een onvoorstelbaar positieve invloed op mens, dier en milieu. Wanneer je als één volwassene een week geen vlees eet, bespaar je in zeven dagen: 130 liter water, 75 km autorijden aan CO2-uitstoot en 770 gram dierenvlees (een halve kip). Dit initiatief heeft als doel om Nederland op een concrete manier bewust te maken van de positieve impact van minder vlees eten, en laten zien hoe gemakkelijk een dagje zonder vlees (en vis) eigenlijk kan zijn.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Ondernemen
Je eigen foodtruck beginnen? Dit moet je weten!

Een buurtfeest of festival is tegenwoordig niet meer compleet zonder foodtruck. Leuk om er af en toe een burger te bestellen, maar nóg leuker om er zelf één te beginnen. Gaat jouw ondernemershart er sneller van kloppen? Lees dan dit artikel vol handige tips voor het beginnen ...

Lunch Diner Opening
Nieuwe hotspot in Amsterdam-Noord [Foto's]

Bar-restaurant IJver heeft haar deuren voor gasten geopend op de NDSM-werf in Amsterdam Noord. Ruim een jaar lang liepen hier werklieden in en uit nadat er vijf jaar geleden de eerste plannen werden gemaakt. Het team, bestaande uit 5 jonge ambitieuze ondernemers, kan niet wachten om van deze feno...

Achtergronden Tech
Ook restaurants moeten innoveren: “Wie nu nog op papier werkt, loopt hopeloos achter”

Zelfs in onze sector, die op zich als vrij traditioneel te boek staat, maken we inmiddels gebruik van technologische hulpmiddelen. Het zijn babystapjes, toegegeven, maar wie anno nu de personeelsplanning nog in excel bijhoudt en de recepturen in een kladblok noteert, loopt hopeloos achter. Ik bev...

trends Koffie & thee
Dit zijn de actuele koffietrends en -ontwikkelingen

Technologische ontwikkelingen van koffiemachines Koffiemachines worden steeds geavanceerder. Door de automatisering en technologische ontwikkelingen wordt koffie alsmaar naar een hoger niveau getild zowel thuis, in de horeca als op de werkvloer. Aan de hand van recente voorbeelden laten we zien w...

Opening
Food & Wine bar Pierre Par CP gerestyled [foto's]

Op dinsdag 6 augustus opende food & wine bar Pierre par CP aan de Denneweg in Den Haag opnieuw haar deuren na een grote make over. Interieurontwerper Jeroen Smeele restylde de zaak in het hart van de Zuid-Hollandse hoofdstad. Met een bijzondere kaart maakt eigenaar Joey de Kruijf, samen met b...

Economie
Horeca telt veel snelgroeiende bedrijven

In 2018 waren er voor het eerst meer dan 10 duizend snelgroeiende bedrijven. Dit is 20 procent meer dan het vorige record uit 2017 toen er bijna 8 500 snelle groeiers waren. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers over snelgroeiende bedrijven. Een bedrijf is een snelle groeier als het aanta...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: