Populariteit vlees- en visvrije thuisbezorgmaaltijden stijgt

19 maart 2019 | Yonne van Geene

Afgelopen week namen zeker 57.600 Nederlanders deel aan de tweede editie van de Nationale Week Zonder Vlees. Een initiatief dat Nederlanders inspireerde om van 11 tot 17 maart een week lang geen vlees (en vis) te eten, en in plaats daarvan de verrassende mogelijkheden van de plantaardige keuken te ontdekken. De populariteit en de bewustheid rondom de jaarlijkse campagne groeit en daarmee ook het aantal deelnemers, dit jaar was er een groei van maar liefst 80 procent ten opzichte van het aantal deelnemers in 2018. Een trend die ook merkbaar is bij Deliveroo, waar het aantal vlees- en visvrije bestellingen en restaurants steeg het afgelopen jaar.

Het flexitarisch eetpatroon, waarin vlees en vis afgewisseld worden met vegetarische gerechten, is een ontwikkeling die van groot belang is voor de toekomstige gezondheid van onze planeet. Van het aantal bestellingen die in de Nationale Week Zonder Vlees geplaatst zijn bij Deliveroo, waren opvallend veel maaltijden vlees- en visvrij. Head of Account Management NL, Nils van der Feltz licht toe: "Sinds de start van Deliveroo in Nederland zien we een stijging in het aantal vegetarische en vegan restaurants die zich aansluiten bij Deliveroo. Ook het aanbod in vegetarische en/of vegan gerechten op de menukaarten is tegenwoordig heel normaal, gezien de groei van de consumentenbehoeften voor dit soort gerechten."

De top 3 meest bestelde gerechten bij Deliveroo in de Week Zonder Vlees waren:

- Psychedelic Cauliflower - Mana Mana (Amsterdam)

- Vegan Crispy Chicken Wrap - Bright Kitchen Las Vegan (Amsterdam) 

- Mexican Bean Burger - Clubs Vers (Den Haag) 

Wat heeft dit voor impact?

Volgens de organisatie van de Nationale Week Zonder Vlees heeft het verminderen van vlees in het wekelijkse menu een onvoorstelbaar positieve invloed op mens, dier en milieu. Wanneer je als één volwassene een week geen vlees eet, bespaar je in zeven dagen: 130 liter water, 75 km autorijden aan CO2-uitstoot en 770 gram dierenvlees (een halve kip). Dit initiatief heeft als doel om Nederland op een concrete manier bewust te maken van de positieve impact van minder vlees eten, en laten zien hoe gemakkelijk een dagje zonder vlees (en vis) eigenlijk kan zijn.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Columns
Column Monique van Gevelt: het nieuwe abnormaal

Voor velen van ons is het drukker dan ooit. Dat wil trouwens niet zeggen dat we geld verdienen. Nee, deze crisis is een financieel drama. We zien de reserves verdampen en staren naar de bodem van onze schatkist. En nu onze voordeur op een kier staat voor onze gasten, zijn we er nog lang niet. Hoe de...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Koffie & thee Utrecht
30ml Coffee & Food maakt een feestje van de heropening op 1 juni

De afgelopen maanden was het rustig in de ‘huiskamers’ van 30ml. Alle vestigingen waren open voor TO GO, maar de gezelligheid die de zaken normaliter zo typeert hebben de medewerkers echt gemist. Gelukkig openen ook zij vanaf 1 juni om 12:00 uur weer de deuren voor het nuttigen ter plaat...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Bezorgen Vega
Supergewassen, eitwitvervangers en plantaardige melk over tien jaar normaal

Maaltijdplatform Deliveroo deed onderzoek* onder tech-minded Nederlanders van 18 jaar en ouder over de toekomst van voeding gedreven door techniek, zoals supergewassen, kweekvlees, 3D-geprint voedsel en persoonlijke voeding op basis van het eigen DNA. Zij blijken een sterke voorkeur te hebben voor &...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: