Omzet horeca stijgt ruim 1 procent in derde kwartaal

30 november 2017 | Thijs Jacobs
De omzet van hotels, restaurants en cafés steeg in het derde kwartaal van 2017 met 1,2 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Al ruim vier jaar neemt de omzet van de horeca toe. Het volume, het aantal consumpties en overnachtingen, steeg met 0,6 procent.

Vandaag publiceert het CBS ook de Kwartaalmonitor Horeca met meer informatie over de horeca, inclusief vakantieparken, kantines en catering.

Omzet fastfoodrestaurants stijgt het sterkst

De omzet en het volume (de voor prijsontwikkelingen gecorrigeerde omzet) van fastfoodrestaurants, restaurants en cafés stegen in het derde kwartaal ten opzichte van het tweede. Met 1,9 procent steeg de omzet van fastfoodrestaurants, waaronder ook snackbars, lunchrooms, maaltijdbezorgers en ijssalons, het sterkst. Het volume nam met 1,2 procent toe. Restaurants hebben 1,8 procent meer omgezet. Het volume, het aantal verkochte consumpties, steeg met 1,4 procent.

De omzet van cafés, waaronder ook eetcafés en koffiebars, is met 0,9 procent gestegen. Het volume nam met 0,6 procent toe. Hotels hebben evenveel omgezet als een kwartaal eerder. In het tweede kwartaal van 2017 steeg de omzet van hotels nog met 1,8 procent.

Ruim 6 procent meer omzet dan een jaar eerder

De horeca heeft in het derde kwartaal 6,2 procent meer omgezet dan een jaar eerder. De omzetstijging gold voor alle branches (hotels, fastfoodrestaurants inclusief fastfood en cafés). Het volume was 3,2 procent hoger dan in het derde kwartaal van 2016. Zowel de omzet als het volume is al ruim vier jaar hoger dan een jaar eerder.

 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Franchise Friendly Concepts sluit zich aan bij NLVVM

Franchise Friendly Concepts – de onderneming die de ketens Kwalitaria en Délifrance in beheer heeft – sluit zich aan bij de Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers. Sinds 2014 bundelen de grootste namen binnen deze branche hun krachten en streven naar een strak georganiseerde...

Wet- en regelgeving Amsterdam
Ministerie sluit horecazaken vanwege arbeidsmarktfraude

Vervalsing van loonstroken, het tewerkstellen van vreemdelingen zonder vergunning, sjoemelen met arbeidstijden en onderbetaling. De Inspectie SZW constateerde deze overtredingen bij diverse horecaondernemingen in de Amsterdamse binnenstad. Ook bij hercontroles bleek er geen verbetering te zijn. In s...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards Video
Video: Baker & Moore wint Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland

Afgelopen vrijdag reikte het team van Lunchroom de award voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland uit aan Paul Bakker, de eigenaar van Baker & Moore in Rotterdam. Het winnende broodje heet ‘Mr. Baker goes Asia’ en doet de naam eer aan. De Aziatische invloeden zijn verfijnd, ...

Columns
Column: Hoe zorg je dat je ambitie geen droom blijft?

Tuurlijk heb jij ambities. Elke ondernemer heeft die toch? Want je wilt groeien en je bedrijf continu verbeteren. Meer omzetten en meer overhouden. Meer vrije tijd en toch goed bezig zijn met je bedrijf. 'Ah’s en Oh’s' krijgen als mensen bij je binnenstappen en komen genieten. ...

Achtergronden
Feestdagen in de horeca, wees voorbereid!

De welbekende feestmaand is aanstaande. December is de maand waarin we Sinterklaas en Kerst vieren, maar wist je dat midwinter op 21 december valt, dat het WK Hockey wordt gespeeld en ook het EK handbal voor vrouwen op het programma staat? Goed om te weten. Al deze data vind je in de HorecaMarket...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Baker & Moore in Rotterdam heeft Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland

Het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland vind je dit jaar in Rotterdam. De inzending van Paul Bakker, de eigenaar van lunchroom Baker & Moore, gooide hoge ogen bij alle juryleden. Het winnende broodje heet ‘Mr. Baker goes Asia’ en doet de naam eer aan. De Aziatische invloeden zij...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: