Omzet horeca stijgt ruim 1 procent in derde kwartaal

30 november 2017 | Thijs Jacobs
De omzet van hotels, restaurants en cafés steeg in het derde kwartaal van 2017 met 1,2 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Al ruim vier jaar neemt de omzet van de horeca toe. Het volume, het aantal consumpties en overnachtingen, steeg met 0,6 procent.

Vandaag publiceert het CBS ook de Kwartaalmonitor Horeca met meer informatie over de horeca, inclusief vakantieparken, kantines en catering.

Omzet fastfoodrestaurants stijgt het sterkst

De omzet en het volume (de voor prijsontwikkelingen gecorrigeerde omzet) van fastfoodrestaurants, restaurants en cafés stegen in het derde kwartaal ten opzichte van het tweede. Met 1,9 procent steeg de omzet van fastfoodrestaurants, waaronder ook snackbars, lunchrooms, maaltijdbezorgers en ijssalons, het sterkst. Het volume nam met 1,2 procent toe. Restaurants hebben 1,8 procent meer omgezet. Het volume, het aantal verkochte consumpties, steeg met 1,4 procent.

De omzet van cafés, waaronder ook eetcafés en koffiebars, is met 0,9 procent gestegen. Het volume nam met 0,6 procent toe. Hotels hebben evenveel omgezet als een kwartaal eerder. In het tweede kwartaal van 2017 steeg de omzet van hotels nog met 1,8 procent.

Ruim 6 procent meer omzet dan een jaar eerder

De horeca heeft in het derde kwartaal 6,2 procent meer omgezet dan een jaar eerder. De omzetstijging gold voor alle branches (hotels, fastfoodrestaurants inclusief fastfood en cafés). Het volume was 3,2 procent hoger dan in het derde kwartaal van 2016. Zowel de omzet als het volume is al ruim vier jaar hoger dan een jaar eerder.

 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Events
Innovatief netwerken tijdens BBB Maastricht 2018

BBB Maastricht, de oudste horecavakbeurs van Nederland, vindt plaats van maandag 8 t/m woensdag 10 oktober in MECC Maastricht. BBB Maastricht biedt een veelzijdig programma voor horecaprofessionals uit ieder segment. Van (speciaal) bieren tot biologische streekproducten en van innovatieve productont...

Creëer een ijzersterke Social Media strategie

Je bedrijf gratis promoten en verkopen op Facebook is aan banden gelegd. Pitchen, promoten, reacties uitlokken, win acties en zelfs vragen om een like, het is allemaal uit den boze. Facebook wil enkel waardevolle verhalen van je zien. Wil je je horecabedrijf actief promoten dan kan dat alleen nog vi...

Verbouwen
Family Naarden is verbouwd

Bij Family Naarden zijn ze een aantal weken geleden druk bezig geweest om alle wanden in de vestiging een nieuwe uitstraling te geven. En het resultaat mag er wezen! De wand achter de counter en bij de bakwand heeft een mooie, frisblauwe tegellaag gekregen. Op de andere wand zijn tegels geplaatst in...

Opening Culinair
Foodhallen Rotterdam geopend op Kop van Zuid

Vanaf vandaag valt er weer flink wat te nassen in Rotterdam. Vier jaar na de introductie van de Foodhallen Amsterdam opent een tweedeindoor foodmarket in 010. Geen gevalletje copy-paste, maar een ras-Rotterdammer van een foodhal. Foodhallen Rotterdam betrekt samen met het naastgelegen designhotel Ro...

Uber Eats breidt uit

Waar Foodora sopt in Nederland, pakt Uber Eats juist door. Het bedrijf breidt voor het einde van dit jaar uit naar Groningen en Haarlem en vergroot het bezorggebied in de regio Den Haag door Scheveningen en Voorburg aan de app toe te voegen. Daarnaast kunnen bestaande en nieuwe gebruikers van de app...

Opening
Sidney Schutte en David Baxter openen Café Cliché

Vandaag opent Café Cliché, de gloednieuwe buurtbrasserie van Amsterdam-Oost. Hier kookt chef David Baxter vijf dagen per week voor de buurt en voor wie in de buurt is. Het initiatief en het menu zijn van Sidney Schutte, die net als Baxter carrière maakte in sterrenrestaurants. ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: