Nederlanders meest hoopvol over toekomst kleinere eetgelegenheden

2 februari 2021 | Redactie

44 procent van de Nederlanders denkt dat de kleinere, lokale restaurants deze crisis zullen overleven door zich aan te passen aan het ‘nieuwe normaal’. Dit blijkt uit een onderzoek van Lightspeed, gehouden onder 1000 Nederlanders. Wanneer de horeca straks weer opent, wil de meerderheid van de bevolking de horeca helpen om er weer boven op te komen door onder meer vaker uit eten te gaan (45%), bewust grotere ketens te omzeilen (19%) en meer eten te bestellen (13%). Drie op de vijf Nederlanders (60%) is zelfs bereid om meer te betalen wanneer restaurants hun prijzen verhogen en een kwart zegt een hogere fooi te geven.

Restaurantbezoek en vakantie meest gemist

Het einde van deze bizarre tijd is nog lang niet in het zicht. Vooruit blijven kijken is dan ook hetgeen wat men voornamelijk op de been houdt. Bij een derde van de Nederlanders (29%) staat uit eten gaan bovenaan het wensenlijstje zodra de lockdown voorbij is, gevolgd door de wens om weer op vakantie te kunnen gaan (25%). Voor veel Nederlanders betekent dineren in een restaurant meer dan enkel het niet zelf te hoeven koken.

Een ruime meerderheid (58%) mist tijdens de lockdown vooral het samenzijn met familie en vrienden in een restaurant en bijna een kwart (23%) hecht veel waarde aan het uitproberen van nieuwe gerechten. Slechts zeven procent heeft het ontmoeten van nieuwe mensen gemist tijdens de lockdown. 60 procent van de Nederlanders verkiest uit eten gaan met vrienden en familie boven een date (11%). De schoonouders zijn het minst geliefd als tafelgenoot. Een schamele één procent zegt het liefst met hen te dineren in een restaurant.

Bezorgen en afhalen erg populair door corona

Door de crisis zijn veel restaurants op zoek gegaan naar nieuwe en creatieve inkomstenbronnen waarvan velen een succes bleken te zijn. Voorheen was het bestellen van een diner bij je favoriete restaurant voor thuis nog ondenkbaar, maar inmiddels is dit razend populair geworden, blijkt uit de cijfers. Ongeveer een kwart van de Nederlanders (26%) laat weten genoten te hebben van de 'thuisrestaurantervaring' en zegt ook na de versoepelingen nog steeds afhaal- en bezorgmaaltijden te zullen bestellen. Hetzelfde geldt voor een andere 26 procent dat aangeeft dat kwalitatief goed eten nu ook thuis kan.

Toekomst van restaurants

Eén van de manieren om de veiligheid in restaurants te vergroten is dat de horeca bij aanvang hun gasten vraagt naar een negatieve coronatest of vaccinatiebewijs. Eén op de vijf Nederlanders geeft aan hier voorstander van te zijn en wil dat de horeca deze eis stelt. Overigens lijken Nederlanders het meest optimistisch vergeleken met de zes andere Europese landen waar dit onderzoek is uitgevoerd. De Duitsers vrezen het meest dat kleine restaurants zullen omvallen en zien de overlevingskansen van de horeca weinig rooskleurig in (62%), gevolgd door Oostenrijk (47%), Duitstalig Zwitserland (46%), Frankrijk en België (beide 39%) en Nederland (29%).

Gaetan Buelinckx, Director of Sales van Lightspeed: “Afgelopen jaar heb ik ontzettend veel strijdlust en passie van de horecaondernemers gezien om alsnog hun gasten te voorzien van heerlijke maaltijden. Ik ben dan ook positief verrast dat onderzoek uitwijst dat de helft van de Nederlanders (49%) aangeeft te verwachten dat horecaondernemers op meerdere verkoopkanalen actief blijven. Dit laat zien dat het afhalen en bezorgen van maaltijden niet meer weg te denken is. Natuurlijk hoop ik dat de restaurants snel weer openen en dat we weer kunnen genieten van de gezelligheid en de heerlijke gerechten die de horeca ons te bieden heeft.”

Lightspeed heeft dit onderzoek uitgevoerd onder 4.700 mannen en vrouwen tussen 18 en 65 jaar in zes Europese landen: Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Nederland, België en Frankrijk in januari 2021. In ieder land werden ongeveer 1.000 mensen ondervraagd.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Horeca naar de stembus deel zes; de ChristenUnie

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Lunchroom wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaondernemers. ...

Interview Longread Themamaand energie
Lunchroomondernemers besparen op energie en maken zich op voor een tijdperk na corona

Besparen op vaste lasten is onvermijdelijk in deze uitdagende tijden. Een van de terugkerende posten is energie. Wanneer je het energieverbruik kunt laten dalen in de lunchroom, dan is er een goede besparing mogelijk. Zeker nu, want je mag immers geen gasten ontvangen in je lunchroom, waardoor de ve ...

Achtergronden Gastronomie
Tijdelijk vegan burgerrestaurant tijdens Nationale Week Zonder Vlees 

Speciaal ter gelegenheid van De Nationale Week Zonder Vlees openen De Vegetarische Slager en Deliveroo De Vleesch Lobby - een tijdelijk burgerrestaurant met vegan burgers van De Vegetarische Slager om te laten proeven dat vegetarisch vleesch minstens net zo lekker is als dierlijk vlees. Zélfs ...

Toerisme
Impact Corona op Flevolandse gastvrijheidssector steeds groter

Onderzoek naar de gevolgen van het coronavirus op de vrijetijdssector in Flevoland laat zien dat de sector in Flevoland flink geraakt is. In juli en december 2020 zijn onder Flevolandse ondernemers in de vrijetijdssector peilingen gehouden met vragen over – onder andere – omzetverlies, t ...

Wet- en regelgeving
Alcohol straks lastiger te verkrijgen door jongeren

‘Alcohol onder de 16, natuurlijk niet’, ‘Geen 16? Geen druppel’, ‘Geen 18? Geen druppel’ en ‘NIX18’, deze slogans zullen bijna iedereen bekend in de oren klinken. Het verkopen van alcohol aan iemand die hier nog te jong voor is, is verboden. Ondanks de ...

Food
Deze restaurants worden gerund door vrouwen

Op maandag 8 maart is het International Women’s Day. Over de hele wereld wordt er op deze dag aandacht gevraagd voor thema’s als economische zelfstandigheid en empowerment van vrouwen. Voor foodies het perfecte moment om, na een turbulent jaar voor de horeca, extra liefde en support te g ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: