Monique van Gevelt: hoe uniek en onderscheidend is jouw restaurant?

13 maart 2018 | Monique van Gevelt

Momenteel zit ik in een aantal intensieve trajecten om horecaconcepten te herzien en weer sterk in de markt te zetten. Deze restaurants draaien helemaal niet slecht, maar realiseren zich dat de tijd doortikt en de gast meer verwacht dan ooit tevoren. En dan is je concept aanscherpen meer dan een likje verf, een nieuw interieur of zelfs een nieuwe naam. Het begint bij wie je bent, waarom je dit doet en voor wie je dit doet. En laten we eerlijk zijn, ook over hoe bijzonder goed je dit doet.

Het is overduidelijk dat een werkelijk sterk onderscheidend concept tussen al die bruisende horeca nog niet zo eenvoudig is. Als ik de vraag stel wat een restaurant nou echt uniek maakt, dragen horecaondernemers en hun teams meestal heel veel positieve punten aan. Maar als ik vraag wat voor unieke aspecten echt niet te kopiëren zijn door de concurrent, blijft het akelig stil.

Die constatering komt soms hard aan. Het is ook verrekte lastig om iets te verzinnen wat niet door anderen kan worden gekloond. Dan moet je al in een uniek pand zitten, een onderscheidende techniek of methode in je bedrijf gebruiken, of iets bieden wat zo apart, gewaagd of anders is, dat anderen dat niet aandurven.

Maar als je dan niet uniek bent, heb je dan wel een bestaansrecht?


Tuurlijk wel. Zolang je relevant blijft voor je doelgroepen en je je gasten genoeg weet te verleiden en behagen is er niet zoveel aan de hand. In zo’n situatie zal je het moeten doen met die niet zo unieke ‘Unique Selling Points’. Bekijk die aspecten in je bedrijf eens goed. Je concurrent kan ze best kopiëren, maar waar doe jij het in vergelijking met die branchegenoten veel beter? Misschien ben je wel niet zo onderscheidend, maar wel heel aantrekkelijk voor je gasten. En als je concurrent ook niet onderscheidend is, heb je gelijke kansen. Probeer dan ergens de allerbeste in te zijn en houd dat vast. Ben het beste in bijvoorbeeld je service of gebruik technieken die zelden worden gebruikt of heb een ‘signature dish’ die je nergens anders vindt.

Heb je de ambitie om toch hét BESTE restaurant in jouw omgeving te worden?


Dan heb je naast onderscheidend vermogen en die unieke USP nog drie zaken nodig:

  1. Je locatie moet top zijn
    Jouw restaurant staat op een A-locatie en er lopen dagelijks massa’s mensen voorbij. Dan komen gasten bijna als vanzelf binnen waaien. Of je zit gewoon op een woest aantrekkelijke plek die spannend of juist idyllisch is. En dat kan best ‘in the middle of nowhere’ zijn.
     
  2. Je operatie loopt vlekkeloos
    Je kwaliteit is extreem constant voor een goede prijs. Je gasten komen terug voor je gastvrijheid en je hebt een goed personeelsbeleid. Je weet exact waar je financieel staat, je gebruikt systemen om alles te registreren, te meten en aan te sturen. Je menu is goed doordacht en je routing is uitermate efficiënt.
     
  3. Je bent een marketingmachine
    Je snijdt iedereen de pas af met je marketing. Met goede marketing kan je je nog echt onderscheiden want het gros van de restaurants heeft hier geen kaas van gegeten. Je hebt een systeem in je marketing, je gaat partnerships aan en meestert je online -en social mediakanalen.

Om de beste te zijn moet wat in je mars hebben. Maar we leven nu eenmaal in een tijd waar gasten heel veel verwachten. De waardering voor je harde werk en inspanningen is een stuk lager dan pakweg tien jaar geleden. Het leven gaat snel en vergt meer van ons dan vroeger. Dat is ook zo bij je gasten. Mede daardoor zijn hun verwachtingen hoger gespannen.

Het resultaat van alles wat je doet is onderhevig aan slijtage. Wat ooit goed was, kan nu niet meer goed genoeg zijn. Tegenwoordig moet je excellent zijn en alles in je bedrijf meesteren om er een goede boterham aan over te houden. Maar dan nog, waar een wil is, is een weg.

Monique van Gevelt
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Viswinkel of horeca, wie begrijpt het nog?

Een harinkje aan de staart of een lekker bakje kibbeling, wie houdt daar nou niet van? Een Hollandse traditie of niet, niet overal is het toegestaan een vettig visje met uitjes en zuur te kopen en direct op te eten. Dat volgt uit een handhavingstraject dat is gestart tegen The Seafood Shop aan de Le...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Viswinkel of horeca, wie begrijpt het nog?

Een harinkje aan de staart of een lekker bakje kibbeling, wie houdt daar nou niet van? Een Hollandse traditie of niet, niet overal is het toegestaan een vettig visje met uitjes en zuur te kopen en direct op te eten. Dat volgt uit een handhavingstraject dat is gestart tegen The Seafood Shop aan de Le...

Vega
Helft van de Nederlanders vindt iedere dag vlees eten niet meer van deze tijd

Iedere dag vlees eten is niet meer van deze tijd. Dat vindt ongeveer de helft van alle Nederlanders. Meer dan 60% van de mensen is zich bewust van de impact van vlees op het klimaat. De milieuschade die de productie en consumptie van vlees oplevert moet in de winkelprijs worden verwerkt, vindt 1 op ...

Opening Rotterdam
Restaurant JAQ, dé hotspot in het Rotterdamse theaterdistrict

Op 12 december opent restaurant JAQ haar deuren in het theaterdistrict van Rotterdam, tegenover het Oude Luxor Theater en vlakbij het bruisende uitgaansgebied rondom het Hofplein. Het sfeervolle restaurant is dé plek om af te spreken voor een drankje tijdens of na het shoppen, voor een zakend...

Economie
Personeel houdt ondernemer uit zijn slaap

Ruim de helft (55%) van alle ondernemers uit het MKB ligt ’s nachts wel eens wakker van zorgen over de eigen onderneming. Met name het vinden en behouden van goed personeel zorgt voor slapeloze nachten. Daarnaast zijn niet betalende klanten en een verstoorde werk-privébalans veel voorko...

Interview Longread
Het succesverhaal van Brownies&downieS: 'Eind dit jaar hebben we 57 lunchzaken'

In zeven jaar tijd van twee naar vijfenvijftig vestigingen. Thijs Swinkels, oprichter van Brownies&downieS, geniet nog steeds van de olievlek die zich vanuit het Brabantse Veghel heeft weten te verspreiden naar de rest van Nederland. Een mooie prestatie voor iemand die eigenlijk alleen maar werk...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: