Monique van Gevelt: hoe uniek en onderscheidend is jouw restaurant?

13 maart 2018 | Monique van Gevelt

Momenteel zit ik in een aantal intensieve trajecten om horecaconcepten te herzien en weer sterk in de markt te zetten. Deze restaurants draaien helemaal niet slecht, maar realiseren zich dat de tijd doortikt en de gast meer verwacht dan ooit tevoren. En dan is je concept aanscherpen meer dan een likje verf, een nieuw interieur of zelfs een nieuwe naam. Het begint bij wie je bent, waarom je dit doet en voor wie je dit doet. En laten we eerlijk zijn, ook over hoe bijzonder goed je dit doet.

Het is overduidelijk dat een werkelijk sterk onderscheidend concept tussen al die bruisende horeca nog niet zo eenvoudig is. Als ik de vraag stel wat een restaurant nou echt uniek maakt, dragen horecaondernemers en hun teams meestal heel veel positieve punten aan. Maar als ik vraag wat voor unieke aspecten echt niet te kopiëren zijn door de concurrent, blijft het akelig stil.

Die constatering komt soms hard aan. Het is ook verrekte lastig om iets te verzinnen wat niet door anderen kan worden gekloond. Dan moet je al in een uniek pand zitten, een onderscheidende techniek of methode in je bedrijf gebruiken, of iets bieden wat zo apart, gewaagd of anders is, dat anderen dat niet aandurven.

Maar als je dan niet uniek bent, heb je dan wel een bestaansrecht?


Tuurlijk wel. Zolang je relevant blijft voor je doelgroepen en je je gasten genoeg weet te verleiden en behagen is er niet zoveel aan de hand. In zo’n situatie zal je het moeten doen met die niet zo unieke ‘Unique Selling Points’. Bekijk die aspecten in je bedrijf eens goed. Je concurrent kan ze best kopiëren, maar waar doe jij het in vergelijking met die branchegenoten veel beter? Misschien ben je wel niet zo onderscheidend, maar wel heel aantrekkelijk voor je gasten. En als je concurrent ook niet onderscheidend is, heb je gelijke kansen. Probeer dan ergens de allerbeste in te zijn en houd dat vast. Ben het beste in bijvoorbeeld je service of gebruik technieken die zelden worden gebruikt of heb een ‘signature dish’ die je nergens anders vindt.

Heb je de ambitie om toch hét BESTE restaurant in jouw omgeving te worden?


Dan heb je naast onderscheidend vermogen en die unieke USP nog drie zaken nodig:

  1. Je locatie moet top zijn
    Jouw restaurant staat op een A-locatie en er lopen dagelijks massa’s mensen voorbij. Dan komen gasten bijna als vanzelf binnen waaien. Of je zit gewoon op een woest aantrekkelijke plek die spannend of juist idyllisch is. En dat kan best ‘in the middle of nowhere’ zijn.
     
  2. Je operatie loopt vlekkeloos
    Je kwaliteit is extreem constant voor een goede prijs. Je gasten komen terug voor je gastvrijheid en je hebt een goed personeelsbeleid. Je weet exact waar je financieel staat, je gebruikt systemen om alles te registreren, te meten en aan te sturen. Je menu is goed doordacht en je routing is uitermate efficiënt.
     
  3. Je bent een marketingmachine
    Je snijdt iedereen de pas af met je marketing. Met goede marketing kan je je nog echt onderscheiden want het gros van de restaurants heeft hier geen kaas van gegeten. Je hebt een systeem in je marketing, je gaat partnerships aan en meestert je online -en social mediakanalen.

Om de beste te zijn moet wat in je mars hebben. Maar we leven nu eenmaal in een tijd waar gasten heel veel verwachten. De waardering voor je harde werk en inspanningen is een stuk lager dan pakweg tien jaar geleden. Het leven gaat snel en vergt meer van ons dan vroeger. Dat is ook zo bij je gasten. Mede daardoor zijn hun verwachtingen hoger gespannen.

Het resultaat van alles wat je doet is onderhevig aan slijtage. Wat ooit goed was, kan nu niet meer goed genoeg zijn. Tegenwoordig moet je excellent zijn en alles in je bedrijf meesteren om er een goede boterham aan over te houden. Maar dan nog, waar een wil is, is een weg.

Monique van Gevelt
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Bezorgen
Plotseling tekort van 2500 maaltijdbezorgers

Door een overnacht ingevoerde maatregel van staatssecretaris Tamara van Ark van sociale zaken zitten duizenden cafetaria’s, snackbars en frituren van de ene op de andere dag met een tekort van 2500 maaltijdbezorgers. Afgelopen maandag maakte Van Ark bekend dat maaltijdbezorgers voortaan min...

Opening Fastservice
Kwalitaria Délifrance nu ook in centrum van Zwolle

Het centrum van Zwolle is een cafetaria en lunchroom rijker. Vandaag opent Kwalitaria Délifrance Zwolle Centrum officieel haar deuren. Ondernemer Rubin Hu is geen onbekende in de regio; de gloednieuwe vestiging is zijn derde in Zwolle. ‘Een plek om gezellig te zitten’ Na een...

Achtergronden Culinair
Mosselseizoen van start met grootste mosselpan ter wereld

Morgen, donderdag 2 juli, start het mosselseizoen met de verkoop van Zeeuwse bodemcultuurmosselen. Dit jaar als eerste exclusief verkrijgbaar bij Sligro. Vanuit de grootste mosselpan ter wereld werden de eerste bodemcultuurmosselen van het seizoen aangeboden aan JRE-chef Joppe Sprinkhuizen, chef van...

Bezorgen Achtergronden
15-jarige maaltijdbezorgers mogen niet meer de straat op

Frans van Rooij, directeur ProFri, vakvereniging Professionele Frituurders, schreef een brief aan Tamara van Ark, Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Zij maakte gisteren bekend dat het vanaf 1 juli (dat is morgen al!) niet meer is toegestaan om medewerkers jonger dan 16 jaar in te...

Achtergronden Coronacrisis
Zo kwam Anne&Max door de afgelopen periode heen

Wobbe van Zoelen, eigenaar en oprichter van de bekende lunch- en koffieketen Anne&Max, vertelt over de afgelopen periode, die voor de horeca onwerkelijk was: "Door simpelweg te kijken naar wat we wél konden leveren in de Covid-19 periode waren we in staat om ons businessmodel deels ...

Drinks Achtergronden
Nederlanders drinken steeds vaker caloriearme frisdranken

Uit de jaarlijkse monitoringscijfers van de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) blijkt dat frisdrankproducenten voorlopen op de afspraken uit het Nationaal Preventieakkoord. Staatssecretaris Paul Blokhuis meldde vorige week in een brief aan de Tweede Kamer dat de industrie al in...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: