Monique van Gevelt: hoe uniek en onderscheidend is jouw restaurant?

13 maart 2018 | Monique van Gevelt

Momenteel zit ik in een aantal intensieve trajecten om horecaconcepten te herzien en weer sterk in de markt te zetten. Deze restaurants draaien helemaal niet slecht, maar realiseren zich dat de tijd doortikt en de gast meer verwacht dan ooit tevoren. En dan is je concept aanscherpen meer dan een likje verf, een nieuw interieur of zelfs een nieuwe naam. Het begint bij wie je bent, waarom je dit doet en voor wie je dit doet. En laten we eerlijk zijn, ook over hoe bijzonder goed je dit doet.

Het is overduidelijk dat een werkelijk sterk onderscheidend concept tussen al die bruisende horeca nog niet zo eenvoudig is. Als ik de vraag stel wat een restaurant nou echt uniek maakt, dragen horecaondernemers en hun teams meestal heel veel positieve punten aan. Maar als ik vraag wat voor unieke aspecten echt niet te kopiëren zijn door de concurrent, blijft het akelig stil.

Die constatering komt soms hard aan. Het is ook verrekte lastig om iets te verzinnen wat niet door anderen kan worden gekloond. Dan moet je al in een uniek pand zitten, een onderscheidende techniek of methode in je bedrijf gebruiken, of iets bieden wat zo apart, gewaagd of anders is, dat anderen dat niet aandurven.

Maar als je dan niet uniek bent, heb je dan wel een bestaansrecht?


Tuurlijk wel. Zolang je relevant blijft voor je doelgroepen en je je gasten genoeg weet te verleiden en behagen is er niet zoveel aan de hand. In zo’n situatie zal je het moeten doen met die niet zo unieke ‘Unique Selling Points’. Bekijk die aspecten in je bedrijf eens goed. Je concurrent kan ze best kopiëren, maar waar doe jij het in vergelijking met die branchegenoten veel beter? Misschien ben je wel niet zo onderscheidend, maar wel heel aantrekkelijk voor je gasten. En als je concurrent ook niet onderscheidend is, heb je gelijke kansen. Probeer dan ergens de allerbeste in te zijn en houd dat vast. Ben het beste in bijvoorbeeld je service of gebruik technieken die zelden worden gebruikt of heb een ‘signature dish’ die je nergens anders vindt.

Heb je de ambitie om toch hét BESTE restaurant in jouw omgeving te worden?


Dan heb je naast onderscheidend vermogen en die unieke USP nog drie zaken nodig:

  1. Je locatie moet top zijn
    Jouw restaurant staat op een A-locatie en er lopen dagelijks massa’s mensen voorbij. Dan komen gasten bijna als vanzelf binnen waaien. Of je zit gewoon op een woest aantrekkelijke plek die spannend of juist idyllisch is. En dat kan best ‘in the middle of nowhere’ zijn.
     
  2. Je operatie loopt vlekkeloos
    Je kwaliteit is extreem constant voor een goede prijs. Je gasten komen terug voor je gastvrijheid en je hebt een goed personeelsbeleid. Je weet exact waar je financieel staat, je gebruikt systemen om alles te registreren, te meten en aan te sturen. Je menu is goed doordacht en je routing is uitermate efficiënt.
     
  3. Je bent een marketingmachine
    Je snijdt iedereen de pas af met je marketing. Met goede marketing kan je je nog echt onderscheiden want het gros van de restaurants heeft hier geen kaas van gegeten. Je hebt een systeem in je marketing, je gaat partnerships aan en meestert je online -en social mediakanalen.

Om de beste te zijn moet wat in je mars hebben. Maar we leven nu eenmaal in een tijd waar gasten heel veel verwachten. De waardering voor je harde werk en inspanningen is een stuk lager dan pakweg tien jaar geleden. Het leven gaat snel en vergt meer van ons dan vroeger. Dat is ook zo bij je gasten. Mede daardoor zijn hun verwachtingen hoger gespannen.

Het resultaat van alles wat je doet is onderhevig aan slijtage. Wat ooit goed was, kan nu niet meer goed genoeg zijn. Tegenwoordig moet je excellent zijn en alles in je bedrijf meesteren om er een goede boterham aan over te houden. Maar dan nog, waar een wil is, is een weg.

Monique van Gevelt
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Ondernemen
Regels btw-aangifte en btw-tarieven in de horeca

Boekhouden. Ook vaak het noodzakelijk kwaad genoemd, maar essentieel voor een goede bedrijfsvoering. Niet alleen voor de Belastingdienst, ook voor de ondernemer zelf. Het geeft rust, duidelijkheid en een goed inzicht van zaken, mits goed ingericht. Dit artikel geeft antwoord op de vragen die bij de ...

Wet- en regelgeving Columns
Fooien: dit zijn de regels

In de horeca zijn fooien een gebruikelijk fenomeen. Stond er voorheen een fooienpot zichtbaar op een centrale plek, bijvoorbeeld receptie of bar, tegenwoordig worden fooien vaak via de bankpas/creditcard gedaan. De geschiedenis van fooien gaat ver terug. Niettemin is de term 'fooi' in de ...

Fastservice Verbouwen
Foodmaster Schoonrewoerd geheel omgebouwd

Na een intensieve verbouwing is nu ook Foodmaster Schoonrewoerd geheel omgebouwd naar de nieuwe huisstijl. De locatie, gelegen aan een kruispunt, is met de blauwe Foodmaster gevel nu echt niet meer te missen. Wanneer je binnenstapt in deze knusse vestiging waan je je direct in de traditionele e...

Culinair Rotterdam
Foodhallen Rotterdam onthult eerste standhouders

Na vier succesvolle jaren in Amsterdam opent de tweede locatie van indoor food market De Foodhallen deze zomer in het monumentale Pakhuis Meesteren op de Kop van Zuid in Rotterdam. Geen gevalletje copy-paste. Foodhallen verzamelt dit keer het beste van 010. Vijf lokale ondernemers tekenden afgelopen...

Wet- en regelgeving Ondernemen Longread
(On)gerechtvaardigd vertrouwen in de overheid

Eric de Vries ziet het helemaal zitten. Er staat een leuk pandje te huur aan een sfeervol plein met mooie oude bomen. Ideaal voor een café met een leuk terras erbij op het plein. Eric heeft kort daarvoor alle benodigde horecapapieren gehaald. Hij is verstandig en gaat eerst bij de gemeente in...

Amsterdam Koffie & thee
Komt de beste barista ter wereld uit Nederland?

Dit jaar wordt de World Barista Championship in Nederland gehouden, in Amsterdam om precies te zijn. Lex Wenneker, zelf een Amsterdammer, is kanshebber voor de titel. Wordt hij straks daadwerkelijk de beste barista ter wereld? Vanaf 20 juni De kansen zijn er, in 2016 (in Dublin) werd hij zesde...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: