Monique van Gevelt: gaat het nu werkelijk zo goed met de horeca?

16 februari 2018 | Monique van Gevelt

Als ik de berichten in de media lees, dan zit de horeca in zijn gloriejaren. De omzet plust, kwartaal na kwartaal, en de bomen schijnen tot in de hemel te groeien. De cijfers van het CBS zijn dan ook lovend.

Na de harde klap van 2008 zit de horeca ondertussen op het hoogst gemeten omzetniveau ooit. De horeca wordt steeds belangrijker voor de economie en onze bedrijfstak groeit zelfs sneller dan de rest van de economie. Maar toch plukt niet iedereen in de horeca hier de vruchten van.

Wat merkt de individuele horecaondernemer hiervan?

"Ik draai prima, maar die groei waar iedereen het over heeft, daar merk ik niet veel van", zei een horecaondernemer laatst tegen mij. Tegenover deze groei staan ook restaurants waar de omzet stabiel blijft of zelfs stagneert.
Omzetgroei is veelal afhankelijk van de locatie, type concept en doelgroep. Maar het is ook waar ondernemerschap zich onderscheid van liefde voor het vak.

Het lijken vooral de restaurateur en kastelein op de hoek te zijn die de druk voelen van te veel concurrenten en te veel regelgeving. Dus is het aanpassen geblazen. Kansen grijpen en analyseren of wat je altijd hebt gedaan, nu nog goed genoeg is. Anders wordt je door concullega’s, jonge honden en pioniers links en rechts ingehaald. Ze snoepen allemaal van dezelfde koek, die tegenwoordig met meer aanbieders moet worden gedeeld dan ooit tevoren.

De vraag is welke kansen je moet pakken en welke je moet laten liggen. Want niet alles is interessant voor jouw horecazaak. Speel daarom alleen in op kansen die je echt verder helpen en verdoe je tijd en geld niet aan zaken die weinig impact maken. Waar doel ik dan op?

Ga voor het laaghangende fruit. Waar zijn je omzetkansen het grootst? Met welke gasten gaat het goed in de huidige economie? En naar welke diensten is veel vraag?

Je prijzen verhogen is geen remedie

Uit cijfers van het CBS blijkt de prijsontwikkeling in de horeca al 13 kwartalen sterker te stijgen dan de inflatie. De omzetgroei in de horeca wordt voor de helft veroorzaakt door prijsstijging. Dat is niet per se een goed teken. Het argument dat de prijzen verhogen ook je omzet verhoogt, gaat niet zomaar op. Want er komt altijd een kantelpunt waar de rek er qua prijs uit is en je gasten zich van je afkeren. De prijs moet uiteindelijk in verhouding staan met het gebodene.

Er zijn meerdere manieren om je omzet te verhogen. Je prijzen verhogen is er maar één van. Het is echter niet altijd de meest doeltreffende. Omzetten stimuleren zonder je prijzen te verhogen blijkt vaak een kunst. Zo kun je bijvoorbeeld meer nieuwe gasten gaan werven. Of je gaat bestaande gasten verleiden om vaker te komen of om meer te spenderen.
Dat laatste is een goede strategie. Om die bestaande business te boosten moeten wel de verkoop aan tafel, je service en je marketing uitmuntend zijn. Je verleidt namelijk je vaste gast op voorhand met je marketing, verlekkert ze om meer te proberen wanneer ze bij je zijn en verwent ze met je gastvrijheid.

De boot gemist….

Maar we weten dat gasten veel vaker ‘vreemdgaan’, dan vroeger. En daarbij zijn de gasten meer gewend én verwend. Daardoor kan de loop uit je bedrijf zijn. Maar misschien komt dat ook omdat je niet meer biedt wat ze willen hebben. Concepten blijven niet eeuwig aantrekkelijk. Je zult met de tijd moeten meegaan. Wellicht is je interieur toe aan een opknapbeurt. Staan de puntjes niet meer op de 'i'. Of je basis is goed, maar de uitvoering en presentatie niet meer goed genoeg. En als die concullega op de hoek dan wél alles op orde heeft, zal je gast de verleiding niet weten te weerstaan.

Monique van Gevelt
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Onderwijs
Heb jij het Beste Leerbedrijf Horeca?

Het is weer zover. De volgende editie van Beste Leerbedrijf Horeca gaat weer van start! Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) organiseert namens de branche de wedstrijd voor de 4e keer. Leerlingen en docenten kunnen vanaf 18 juni de leerbedrijven, waarvan zij vinden dat ze kans maken op de titel, no...

Koffie & thee Advertorial
Profiteer nu van een gratis Lonka Professional proefpakket

Om je kennis te laten maken met de overheerlijke en per stuk verpakte Lonka Professional Fudge en Soft Nougat, en om zelf te ervaren hoe heerlijk deze lekkernijen smaken bij koffie en thee, heeft Lonka een proefpakket samengesteld. Vul het aanvraagformulier in en ontvang geheel vrijblijvend een ...

Achtergronden Culinair Fastfood
Lekker of smerig? Domino’s komt met chocolade pizza

Op zaterdag 16 juni onthulde Domino’s haar nieuwste pizza. De choco-lotta pizza gemaakt met echte Belgische chocolade van het merk Callebaut. Het is de eerste zoete pizza op het menu van Domino’s. De pizza is vanaf 9 juli in alle vestigingen verkrijgbaar. Feestelijke pizza De choco...

Amsterdam Opening Culinair
Chef Sidney Schutte opent brasserie

Een plek waar je altijd aan kunt schuiven, meteen vanuit kantoor of rechtstreeks vanuit huis. Geen dresscode, wel goed eten. Geen poespas, wel kwaliteit. Café Cliché is een nieuw initiatief van chef Sidney Schutte dat eind augustus haar deuren opent aan de Middenweg 35 in Amsterdam. He...

Lekkerste Lunchroombroodje Video
Video: heb jij het Lekkerste Lunchroombroodje van 2018?

Het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland. Dat broodje staat misschien al ergens op de kaart, maar waar? Tot 5 oktober 2018 kunnen medewerkers en eigenaren van dagzaken en lunchrooms in Nederland hun creatie inzenden via thijs.jacobs@uitgeverijps.nl. De voorwaarden vind je hier: https://www.lunch...

Fonte Frappés: veganistisch, minder suikers en razend populair

Als horeca ondernemer ben je steeds op zoek naar een hogere omzet en rendementmakers. Frappé is zo’n rendementmaker. Profiteer van de bekendheid en populariteit die de Frappuccino van Starbucks door de jaren heen heeft opgebouwd. De Frappuccino is een espresso, ijsklontjes, melk, suiker...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: