Monique van Gevelt: gaat het nu werkelijk zo goed met de horeca?

16 februari 2018 | Monique van Gevelt

Als ik de berichten in de media lees, dan zit de horeca in zijn gloriejaren. De omzet plust, kwartaal na kwartaal, en de bomen schijnen tot in de hemel te groeien. De cijfers van het CBS zijn dan ook lovend.

Na de harde klap van 2008 zit de horeca ondertussen op het hoogst gemeten omzetniveau ooit. De horeca wordt steeds belangrijker voor de economie en onze bedrijfstak groeit zelfs sneller dan de rest van de economie. Maar toch plukt niet iedereen in de horeca hier de vruchten van.

Wat merkt de individuele horecaondernemer hiervan?

"Ik draai prima, maar die groei waar iedereen het over heeft, daar merk ik niet veel van", zei een horecaondernemer laatst tegen mij. Tegenover deze groei staan ook restaurants waar de omzet stabiel blijft of zelfs stagneert.
Omzetgroei is veelal afhankelijk van de locatie, type concept en doelgroep. Maar het is ook waar ondernemerschap zich onderscheid van liefde voor het vak.

Het lijken vooral de restaurateur en kastelein op de hoek te zijn die de druk voelen van te veel concurrenten en te veel regelgeving. Dus is het aanpassen geblazen. Kansen grijpen en analyseren of wat je altijd hebt gedaan, nu nog goed genoeg is. Anders wordt je door concullega’s, jonge honden en pioniers links en rechts ingehaald. Ze snoepen allemaal van dezelfde koek, die tegenwoordig met meer aanbieders moet worden gedeeld dan ooit tevoren.

De vraag is welke kansen je moet pakken en welke je moet laten liggen. Want niet alles is interessant voor jouw horecazaak. Speel daarom alleen in op kansen die je echt verder helpen en verdoe je tijd en geld niet aan zaken die weinig impact maken. Waar doel ik dan op?

Ga voor het laaghangende fruit. Waar zijn je omzetkansen het grootst? Met welke gasten gaat het goed in de huidige economie? En naar welke diensten is veel vraag?

Je prijzen verhogen is geen remedie

Uit cijfers van het CBS blijkt de prijsontwikkeling in de horeca al 13 kwartalen sterker te stijgen dan de inflatie. De omzetgroei in de horeca wordt voor de helft veroorzaakt door prijsstijging. Dat is niet per se een goed teken. Het argument dat de prijzen verhogen ook je omzet verhoogt, gaat niet zomaar op. Want er komt altijd een kantelpunt waar de rek er qua prijs uit is en je gasten zich van je afkeren. De prijs moet uiteindelijk in verhouding staan met het gebodene.

Er zijn meerdere manieren om je omzet te verhogen. Je prijzen verhogen is er maar één van. Het is echter niet altijd de meest doeltreffende. Omzetten stimuleren zonder je prijzen te verhogen blijkt vaak een kunst. Zo kun je bijvoorbeeld meer nieuwe gasten gaan werven. Of je gaat bestaande gasten verleiden om vaker te komen of om meer te spenderen.
Dat laatste is een goede strategie. Om die bestaande business te boosten moeten wel de verkoop aan tafel, je service en je marketing uitmuntend zijn. Je verleidt namelijk je vaste gast op voorhand met je marketing, verlekkert ze om meer te proberen wanneer ze bij je zijn en verwent ze met je gastvrijheid.

De boot gemist….

Maar we weten dat gasten veel vaker ‘vreemdgaan’, dan vroeger. En daarbij zijn de gasten meer gewend én verwend. Daardoor kan de loop uit je bedrijf zijn. Maar misschien komt dat ook omdat je niet meer biedt wat ze willen hebben. Concepten blijven niet eeuwig aantrekkelijk. Je zult met de tijd moeten meegaan. Wellicht is je interieur toe aan een opknapbeurt. Staan de puntjes niet meer op de 'i'. Of je basis is goed, maar de uitvoering en presentatie niet meer goed genoeg. En als die concullega op de hoek dan wél alles op orde heeft, zal je gast de verleiding niet weten te weerstaan.

Monique van Gevelt
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Food Advertorial
Nieuw bezorgconcept voor friet

De markt voor thuisbezorging is het snelst groeiende segment binnen de totale foodmarkt, en kan een enorme bijdrage leveren aan de omzet van uw restaurant. Volgens het FoodService Instituut Nederland zal deze groei zeker tot in 2025 nog sterk aanhouden. Friet speelt een grote rol in het aanbod va...

Opening Verbouwen
Smaak Lokaal weer open

Ruim 6 weken geleden ging Smaak Lokaal, na een flinke verbouwing, weer open in winkelcentrum De Laverije in Rijen. Eigenaren Anielka Menner en Rob Marcelissen lanceerden toen ook meteen een gloednieuw eetconcept. Dagelijks kun je nu vanaf 09.30 uur genieten van allerlei hartige en zoete hapjes, die ...

Opening Den Haag
Popocatepetl Den Haag wordt STAN&CO

Het Mexicaanse restaurant Popocatepetl Den Haag maakt op de huidige locatie aan het Buitenhof in Den Haag in 2019 plaats voor STAN&CO. De eigentijds ingerichte STAN&CO wordt een plek om te ontbijten, lunchen én dineren. “Op deze manier kan het prachtige pand aan het Buitenhof st...

Amsterdam Opening
The Food Department haalt Amsterdamse horeca naar Magna Plaza

Jarenlang zaten de ramen dichtgeplakt. "Dat snap je toch niet?", gnuift Laurens van Rooijen. Al is het toekomstige The Food Department nog meer bouwplaats dan foodhal, het herwonnen uitzicht op de Nieuwe Kerk, de Nieuwezijds Voorburgwal en de Spuistraat is nu al onweerstaanbaar. Minstens z...

Opening Culinair
Pas geopend G7 Food & Drinks in Gruizenkerkje uniek voor Sittard

Horecaondernemers Danny Meijers en Rik Opstals van restaurant De Kolentip in Maasbracht hebben per 1 november 2018 een tweede restaurant geopend: G7 Food & Drinks in Sittard. In G7 wordt verrassend, creatief en betaalbaar gekookt met dagverse producten. Het restaurant is gevestigd aan de voet va...

Awards Bezorgen
De Best Restaurant Awards van Thuisbezorgd.nl zijn terug

Thuisbezorgd.nl, de grootste online eten-bestelsite van Nederland organiseert voor de vijfde keer de prestigieuze Best Restaurant Awards. De genomineerden zijn bekend en het is tijd voor consumenten om hun favoriete restaurant te beoordelen. Met iedere review maakt de consument bovendien kans op een...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: