Monique van Gevelt: gaat het nu werkelijk zo goed met de horeca?

16 februari 2018 | Monique van Gevelt

Als ik de berichten in de media lees, dan zit de horeca in zijn gloriejaren. De omzet plust, kwartaal na kwartaal, en de bomen schijnen tot in de hemel te groeien. De cijfers van het CBS zijn dan ook lovend.

Na de harde klap van 2008 zit de horeca ondertussen op het hoogst gemeten omzetniveau ooit. De horeca wordt steeds belangrijker voor de economie en onze bedrijfstak groeit zelfs sneller dan de rest van de economie. Maar toch plukt niet iedereen in de horeca hier de vruchten van.

Wat merkt de individuele horecaondernemer hiervan?

"Ik draai prima, maar die groei waar iedereen het over heeft, daar merk ik niet veel van", zei een horecaondernemer laatst tegen mij. Tegenover deze groei staan ook restaurants waar de omzet stabiel blijft of zelfs stagneert.
Omzetgroei is veelal afhankelijk van de locatie, type concept en doelgroep. Maar het is ook waar ondernemerschap zich onderscheid van liefde voor het vak.

Het lijken vooral de restaurateur en kastelein op de hoek te zijn die de druk voelen van te veel concurrenten en te veel regelgeving. Dus is het aanpassen geblazen. Kansen grijpen en analyseren of wat je altijd hebt gedaan, nu nog goed genoeg is. Anders wordt je door concullega’s, jonge honden en pioniers links en rechts ingehaald. Ze snoepen allemaal van dezelfde koek, die tegenwoordig met meer aanbieders moet worden gedeeld dan ooit tevoren.

De vraag is welke kansen je moet pakken en welke je moet laten liggen. Want niet alles is interessant voor jouw horecazaak. Speel daarom alleen in op kansen die je echt verder helpen en verdoe je tijd en geld niet aan zaken die weinig impact maken. Waar doel ik dan op?

Ga voor het laaghangende fruit. Waar zijn je omzetkansen het grootst? Met welke gasten gaat het goed in de huidige economie? En naar welke diensten is veel vraag?

Je prijzen verhogen is geen remedie

Uit cijfers van het CBS blijkt de prijsontwikkeling in de horeca al 13 kwartalen sterker te stijgen dan de inflatie. De omzetgroei in de horeca wordt voor de helft veroorzaakt door prijsstijging. Dat is niet per se een goed teken. Het argument dat de prijzen verhogen ook je omzet verhoogt, gaat niet zomaar op. Want er komt altijd een kantelpunt waar de rek er qua prijs uit is en je gasten zich van je afkeren. De prijs moet uiteindelijk in verhouding staan met het gebodene.

Er zijn meerdere manieren om je omzet te verhogen. Je prijzen verhogen is er maar één van. Het is echter niet altijd de meest doeltreffende. Omzetten stimuleren zonder je prijzen te verhogen blijkt vaak een kunst. Zo kun je bijvoorbeeld meer nieuwe gasten gaan werven. Of je gaat bestaande gasten verleiden om vaker te komen of om meer te spenderen.
Dat laatste is een goede strategie. Om die bestaande business te boosten moeten wel de verkoop aan tafel, je service en je marketing uitmuntend zijn. Je verleidt namelijk je vaste gast op voorhand met je marketing, verlekkert ze om meer te proberen wanneer ze bij je zijn en verwent ze met je gastvrijheid.

De boot gemist….

Maar we weten dat gasten veel vaker ‘vreemdgaan’, dan vroeger. En daarbij zijn de gasten meer gewend én verwend. Daardoor kan de loop uit je bedrijf zijn. Maar misschien komt dat ook omdat je niet meer biedt wat ze willen hebben. Concepten blijven niet eeuwig aantrekkelijk. Je zult met de tijd moeten meegaan. Wellicht is je interieur toe aan een opknapbeurt. Staan de puntjes niet meer op de 'i'. Of je basis is goed, maar de uitvoering en presentatie niet meer goed genoeg. En als die concullega op de hoek dan wél alles op orde heeft, zal je gast de verleiding niet weten te weerstaan.

Monique van Gevelt
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Meld je aan voor het Lekkerste Lunchroombroodje 2018

Leuk dat je je lekkerste broodje in wilt zenden voor deelname. Lukt het niet met onderstaand formulier, dan kun je de foto van het gerecht, de receptuur, bereidingswijze, prijs op de kaart en overige gegevens mailen naar thijs.jacobs@uitgeverijps.nl. ...

Achtergronden Culinair
Klassiek kindermenu niet meer van deze tijd

Hoewel uit eten met jonge kinderen een uitdaging kan zijn, geeft bijna de helft (45%) van de ouders met jonge kinderen (5-10 jaar) aan minimaal eens per maand buiten de deur te eten met hun kroost. Dit blijkt uit onderzoek van PanelWizard onder ruim 1.000 gezinnen. Heikel punt is de menukaart, bi...

Bezorgen Achtergronden
Deliveroo for Business biedt roomservice in hotels

Deliveroo breidt het bedrijfsaanbod van 'Deliveroo for Business' uit met drie nieuwe opties. Van dit onderdeel van Deliveroo, gericht op de zakelijke markt, maken wereldwijd meer dan 7.000 bedrijven gebruik, waaronder bedrijven in Nederland. Nederlandse bedrijven bestellen via een zakelijk a...

Culinair Rotterdam
François Geurds verkoopt zaak aan Herman den Blijker

Topkok François Geurds heeft zijn restaurant, FG Bistro, in het Rotterdamse Lloydkwartier verkocht aan horecaondernemer Herman den Blijker. Zijn andere zaken in Rotterdam behoudt hij. Op Facebook meldt Geurds het volgende: "We hebben met deze beslissing gekozen ons volledig te focussen o...

Interview Longread
Horecaondernemer Bas Hoebink: ''De horeca moet een betere werkgever worden''

Bas Hoebink startte zo’n zes jaar geleden met zijn restaurant – De Firma – in Nijmegen. Inmiddels vallen er drie Nijmeegse horecazaken onder zijn onderneming ‘Het Hoofdkwartier Horeca' en heeft hij in Wijchen, samen met zijn compagnon, een vierde horecazaak: Italiaans res...

Achtergronden
Grand Café Moeke Enschede flink verbouwd

Grand Café Moeke Enschede heeft de bovenste verdieping van het restaurant geopend, waardoor het aantal plaatsen is verdubbeld. Moeke is een gezellig en laagdrempelig, eigentijds grand café waar je komt voor een heerlijke kop koffie, lunch of diner. Een plek waar iedereen zich thuis voe...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: