McDonald’s opent 75e McCafé in Nederland

5 november 2018 | Thijs Jacobs

Vorige week wordt in het McDonald’s restaurant Enkhuizen het 75ste McCafé in Nederland geopend. Deze nieuwe service is sinds de introductie in 2016 uitgegroeid tot een groot succes, dat nauwelijks meer weg te denken is uit de 75 McDonald’s restaurants die deze service bieden. In restaurants met McCafé staan speciaal opgeleide barista’s klaar om de Nederlandse koffiedrinkers te verassen met maar liefst 14 koffievariaties, verse muntthee en patisserie als cheesecake, macarons en vers afgebakken cookies en croissants. Het is de ambitie van McDonald’s om haar positie op de markt voor koffie buitenshuis verder te versterken.

Goede zet

De uitrol van McCafé is een goede zet gebleken: de koffie-omzet van McDonald’s laat een stijgende lijn zien en neemt inmiddels een belangrijke plek in binnen de totaalomzet van de diverse restaurants. Daarnaast draagt de focus op verse koffie bij aan de sfeer in het restaurant. “Gasten die staan te wachten voor de gewone counter, zien dat de koffie bereid wordt en men ruikt de koffiemelanges en de net afgebakken patisserieproducten. Die aandacht voor versheid en kwaliteit straalt af op onze andere producten, waardoor ze nog positiever worden over het merk McDonald’s. Dit zogeheten ‘halo-effect’ zorgt indirect ook extra omzet”, aldus Menno van der Hoeven, New Business Manager bij McDonald’s Nederland.

Koffie

Om de kwaliteit van haar koffie van te waarborgen, gebruikt McDonald’s niet alleen 100% Arabica koffiebonen. Crewleden worden ook getraind zodat zij alle verschillende koffievariaties op de enige juiste wijze kunnen serveren. Ze krijgen ook de mogelijkheid om een erkende Barista-opleiding te volgen. Inmiddels hebben al ruim 280 Crewleden van deze mogelijkheid gebruik gemaakt. Naast heerlijke koffie biedt McCafé ook verse muntthee en een breed assortiment van vers afgebakken patisserie. 

Er is een groeiende behoefte aan kwaliteitskoffie buitenshuis met iets lekkers erbij. Met McCafé speelt McDonald’s in op deze trend. Het grootste horecabedrijf van Nederland wordt hierdoor een steeds relevantere speler op de markt voor koffie buitenshuis. McDonalds verwacht dat het 100ste McCafé in het voorjaar van 2019 zal worden geopend.

Over McDonald’s McCafé

Bij het McCafé kunnen gasten aan de speciale koffiecounter kiezen uit 14 verschillende koffievariaties; van een heerlijke espresso tot een latte macchiato met siroop naar keuze voor de liefhebbers. Naast een uitgebreid koffieassortiment, biedt het McCafé ook een ruime keuze aan allerlei lekkernijen als macarons, donuts, cheesecake, muffins en vers afgebakken cookies en croissants. De koffievariaties en de lekkernijen zijn de hele dag verkrijgbaar, ook via de gewone counter, bestelkiosk en de McDrive bij restaurants met een McCafé. McDonald’s speelt met McCafé in op de veranderende wensen van haar gasten in Nederland, waarbij koffiedrinken buiten de deur groeit.

Duurzaam en eerlijk

De gebruikte koffiebonen hebben het Rainforest Alliance-keurmerk. Dit keurmerk garandeert dat bij de koffieproductie onder andere rekening is gehouden met de bescherming van het milieu en goede arbeidsomstandigheden voor de koffieboeren en hun gezinnen. Het overgebleven koffiedik gaat naar Koffie Recycling Nederland (KRN), om het te laten bewerken tot bio-pellets en briketten. Hiermee zet McDonald’s haar reststoffen opnieuw in voor een duurzaam gebruik van al haar koffie.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Franchise Friendly Concepts sluit zich aan bij NLVVM

Franchise Friendly Concepts – de onderneming die de ketens Kwalitaria en Délifrance in beheer heeft – sluit zich aan bij de Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers. Sinds 2014 bundelen de grootste namen binnen deze branche hun krachten en streven naar een strak georganiseerde...

Wet- en regelgeving Amsterdam
Ministerie sluit horecazaken vanwege arbeidsmarktfraude

Vervalsing van loonstroken, het tewerkstellen van vreemdelingen zonder vergunning, sjoemelen met arbeidstijden en onderbetaling. De Inspectie SZW constateerde deze overtredingen bij diverse horecaondernemingen in de Amsterdamse binnenstad. Ook bij hercontroles bleek er geen verbetering te zijn. In s...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards Video
Video: Baker & Moore wint Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland

Afgelopen vrijdag reikte het team van Lunchroom de award voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland uit aan Paul Bakker, de eigenaar van Baker & Moore in Rotterdam. Het winnende broodje heet ‘Mr. Baker goes Asia’ en doet de naam eer aan. De Aziatische invloeden zijn verfijnd, ...

Columns
Column: Hoe zorg je dat je ambitie geen droom blijft?

Tuurlijk heb jij ambities. Elke ondernemer heeft die toch? Want je wilt groeien en je bedrijf continu verbeteren. Meer omzetten en meer overhouden. Meer vrije tijd en toch goed bezig zijn met je bedrijf. 'Ah’s en Oh’s' krijgen als mensen bij je binnenstappen en komen genieten. ...

Achtergronden
Feestdagen in de horeca, wees voorbereid!

De welbekende feestmaand is aanstaande. December is de maand waarin we Sinterklaas en Kerst vieren, maar wist je dat midwinter op 21 december valt, dat het WK Hockey wordt gespeeld en ook het EK handbal voor vrouwen op het programma staat? Goed om te weten. Al deze data vind je in de HorecaMarket...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Baker & Moore in Rotterdam heeft Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland

Het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland vind je dit jaar in Rotterdam. De inzending van Paul Bakker, de eigenaar van lunchroom Baker & Moore, gooide hoge ogen bij alle juryleden. Het winnende broodje heet ‘Mr. Baker goes Asia’ en doet de naam eer aan. De Aziatische invloeden zij...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: