McDonald’s opent 75e McCafé in Nederland

5 november 2018 | Thijs Jacobs

Vorige week wordt in het McDonald’s restaurant Enkhuizen het 75ste McCafé in Nederland geopend. Deze nieuwe service is sinds de introductie in 2016 uitgegroeid tot een groot succes, dat nauwelijks meer weg te denken is uit de 75 McDonald’s restaurants die deze service bieden. In restaurants met McCafé staan speciaal opgeleide barista’s klaar om de Nederlandse koffiedrinkers te verassen met maar liefst 14 koffievariaties, verse muntthee en patisserie als cheesecake, macarons en vers afgebakken cookies en croissants. Het is de ambitie van McDonald’s om haar positie op de markt voor koffie buitenshuis verder te versterken.

Goede zet

De uitrol van McCafé is een goede zet gebleken: de koffie-omzet van McDonald’s laat een stijgende lijn zien en neemt inmiddels een belangrijke plek in binnen de totaalomzet van de diverse restaurants. Daarnaast draagt de focus op verse koffie bij aan de sfeer in het restaurant. “Gasten die staan te wachten voor de gewone counter, zien dat de koffie bereid wordt en men ruikt de koffiemelanges en de net afgebakken patisserieproducten. Die aandacht voor versheid en kwaliteit straalt af op onze andere producten, waardoor ze nog positiever worden over het merk McDonald’s. Dit zogeheten ‘halo-effect’ zorgt indirect ook extra omzet”, aldus Menno van der Hoeven, New Business Manager bij McDonald’s Nederland.

Koffie

Om de kwaliteit van haar koffie van te waarborgen, gebruikt McDonald’s niet alleen 100% Arabica koffiebonen. Crewleden worden ook getraind zodat zij alle verschillende koffievariaties op de enige juiste wijze kunnen serveren. Ze krijgen ook de mogelijkheid om een erkende Barista-opleiding te volgen. Inmiddels hebben al ruim 280 Crewleden van deze mogelijkheid gebruik gemaakt. Naast heerlijke koffie biedt McCafé ook verse muntthee en een breed assortiment van vers afgebakken patisserie. 

Er is een groeiende behoefte aan kwaliteitskoffie buitenshuis met iets lekkers erbij. Met McCafé speelt McDonald’s in op deze trend. Het grootste horecabedrijf van Nederland wordt hierdoor een steeds relevantere speler op de markt voor koffie buitenshuis. McDonalds verwacht dat het 100ste McCafé in het voorjaar van 2019 zal worden geopend.

Over McDonald’s McCafé

Bij het McCafé kunnen gasten aan de speciale koffiecounter kiezen uit 14 verschillende koffievariaties; van een heerlijke espresso tot een latte macchiato met siroop naar keuze voor de liefhebbers. Naast een uitgebreid koffieassortiment, biedt het McCafé ook een ruime keuze aan allerlei lekkernijen als macarons, donuts, cheesecake, muffins en vers afgebakken cookies en croissants. De koffievariaties en de lekkernijen zijn de hele dag verkrijgbaar, ook via de gewone counter, bestelkiosk en de McDrive bij restaurants met een McCafé. McDonald’s speelt met McCafé in op de veranderende wensen van haar gasten in Nederland, waarbij koffiedrinken buiten de deur groeit.

Duurzaam en eerlijk

De gebruikte koffiebonen hebben het Rainforest Alliance-keurmerk. Dit keurmerk garandeert dat bij de koffieproductie onder andere rekening is gehouden met de bescherming van het milieu en goede arbeidsomstandigheden voor de koffieboeren en hun gezinnen. Het overgebleven koffiedik gaat naar Koffie Recycling Nederland (KRN), om het te laten bewerken tot bio-pellets en briketten. Hiermee zet McDonald’s haar reststoffen opnieuw in voor een duurzaam gebruik van al haar koffie.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie
Horecaondernemers verwachten voorzichtige groei in 2019

De horeca groeit dankzij een ‘gouden mix’ van economische expansie en een grotere toestroom van toeristen, plus het goede weer in een groot deel van 2018. De omzet in de branche neemt al ruim vijf jaar elk kwartaal toe. De verwachting is dat in 2019 het oplopende personeelstekort echt...

Zo zet je een succesvol horecaconcept neer

Het ene na het andere horecaconcept werd de laatste jaren geopend. Van vegan koffie bars en bierkelders tot een heus avocadorestaurant. En allen succesvol! De wens van de consument verandert drastisch en om bij te blijven is een helder concept nodig. De HM Academy helpt je daarbij en organiseert op ...

Wet- en regelgeving
Rechter: maaltijdbezorgers Deliveroo geen zzp'ers, Deliveroo in beroep

De maaltijdbezorgers van Deliveroo zijn zzp'ers en mogen aanspraak maken op dienstverband. Dat bepaalde de rechter in Amsterdam vanmiddag. Deliveroo gaat in beroep tegen de uitspraak. Vorig jaar besloot Deliveroo om de aflopende contracten van bezorgers niet te verlengen. Zo konden bezorgers...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Onderwijs Ondernemen
Training concepting voor gepassioneerde horecaondernemers

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Lunch Opening
23-jarige onderneemster Naomi Jansen opent Vital4Skool in Leek

Op maandag 7 januari opende Naomi Jansen in Leek haar gezonde schoolkantine. Ze is slechts 23 jaar en is nu al een eigen zaak begonnen. Naomi koos voor de scholengemeenschap rsg de Borgen om het cateringbedrijf op te zetten. Haar oog viel daarbij op de franchiseformule Vital4Skool. Dat Naomi voor...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: