McDonald’s opent 75e McCafé in Nederland

5 november 2018 | Thijs Jacobs

Vorige week wordt in het McDonald’s restaurant Enkhuizen het 75ste McCafé in Nederland geopend. Deze nieuwe service is sinds de introductie in 2016 uitgegroeid tot een groot succes, dat nauwelijks meer weg te denken is uit de 75 McDonald’s restaurants die deze service bieden. In restaurants met McCafé staan speciaal opgeleide barista’s klaar om de Nederlandse koffiedrinkers te verassen met maar liefst 14 koffievariaties, verse muntthee en patisserie als cheesecake, macarons en vers afgebakken cookies en croissants. Het is de ambitie van McDonald’s om haar positie op de markt voor koffie buitenshuis verder te versterken.

Goede zet

De uitrol van McCafé is een goede zet gebleken: de koffie-omzet van McDonald’s laat een stijgende lijn zien en neemt inmiddels een belangrijke plek in binnen de totaalomzet van de diverse restaurants. Daarnaast draagt de focus op verse koffie bij aan de sfeer in het restaurant. “Gasten die staan te wachten voor de gewone counter, zien dat de koffie bereid wordt en men ruikt de koffiemelanges en de net afgebakken patisserieproducten. Die aandacht voor versheid en kwaliteit straalt af op onze andere producten, waardoor ze nog positiever worden over het merk McDonald’s. Dit zogeheten ‘halo-effect’ zorgt indirect ook extra omzet”, aldus Menno van der Hoeven, New Business Manager bij McDonald’s Nederland.

Koffie

Om de kwaliteit van haar koffie van te waarborgen, gebruikt McDonald’s niet alleen 100% Arabica koffiebonen. Crewleden worden ook getraind zodat zij alle verschillende koffievariaties op de enige juiste wijze kunnen serveren. Ze krijgen ook de mogelijkheid om een erkende Barista-opleiding te volgen. Inmiddels hebben al ruim 280 Crewleden van deze mogelijkheid gebruik gemaakt. Naast heerlijke koffie biedt McCafé ook verse muntthee en een breed assortiment van vers afgebakken patisserie. 

Er is een groeiende behoefte aan kwaliteitskoffie buitenshuis met iets lekkers erbij. Met McCafé speelt McDonald’s in op deze trend. Het grootste horecabedrijf van Nederland wordt hierdoor een steeds relevantere speler op de markt voor koffie buitenshuis. McDonalds verwacht dat het 100ste McCafé in het voorjaar van 2019 zal worden geopend.

Over McDonald’s McCafé

Bij het McCafé kunnen gasten aan de speciale koffiecounter kiezen uit 14 verschillende koffievariaties; van een heerlijke espresso tot een latte macchiato met siroop naar keuze voor de liefhebbers. Naast een uitgebreid koffieassortiment, biedt het McCafé ook een ruime keuze aan allerlei lekkernijen als macarons, donuts, cheesecake, muffins en vers afgebakken cookies en croissants. De koffievariaties en de lekkernijen zijn de hele dag verkrijgbaar, ook via de gewone counter, bestelkiosk en de McDrive bij restaurants met een McCafé. McDonald’s speelt met McCafé in op de veranderende wensen van haar gasten in Nederland, waarbij koffiedrinken buiten de deur groeit.

Duurzaam en eerlijk

De gebruikte koffiebonen hebben het Rainforest Alliance-keurmerk. Dit keurmerk garandeert dat bij de koffieproductie onder andere rekening is gehouden met de bescherming van het milieu en goede arbeidsomstandigheden voor de koffieboeren en hun gezinnen. Het overgebleven koffiedik gaat naar Koffie Recycling Nederland (KRN), om het te laten bewerken tot bio-pellets en briketten. Hiermee zet McDonald’s haar reststoffen opnieuw in voor een duurzaam gebruik van al haar koffie.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Video
Op reportage: Brownies&downies Woerden

"Onze medewerkers zijn puur", laat Dave van der Wolk weten in een interview met Lunchroom.nl. Het is een belangrijk onderdeel in het concept van de alsmaar groeiende lunchroom. ‘Onze kanjers (red. de medewerkers van Brownies & Downies) zijn het gezicht van de zaak." Het c...

Fastservice Vega
KFC gaat een week lang 'kiploos' door het leven

Het Kentucky Fried Chicken restaurant aan het Binnenwegplein in Rotterdam verruilt van 9 t/m 15 maart, tijdens de Nationale Week Zonder Vlees, een week lang alle kip op het menu voor vegetarische opties. Dit wereldwijde historische moment voor KFC is tevens het startschot van de landelijke introduct...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Meld je aan voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2020

Je kunt je vanaf nu weer aanmelden om deel te nemen aan de wedstrijd voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2020. Zend de receptuur, bereidingswijze, de prijs op de kaart en een goede foto van het gerecht in via het formulier hieronder. Lukt dat niet? Stuur je inzending dan per e-mail naa...

Video
Op Reportage: Koffie Society

Marco Smit is master barista. Hij is acht jaar geleden begonnen met koffie. 7 jaar geleden met De Koffie Society. Na drie jaar heeft hij 'De Gooische koffiebus' aangeschaft. Zo kunnen klanten door het hele land genieten van de lekkerste koffie. De Gooische Koffiebus werd in 2014 uitgeroep...

Food Achtergronden
Onderzoek: gebruik jij convenience in de keuken?

Graag je aandacht voor dit leuke onderzoek, waarvan we de resultaten binnenkort publiceren. We willen graag weten of jij in je zaak convenience - of gemaksproducten (feitelijk zijn ze hetzelfde) gebruikt. De trend is ambachtelijk en lokaal, maar in hoeverre uit zich dat in de praktijk? Is enkel werk...

Amsterdam Opening
Coffeecompany opent nieuw filiaal aan Bos en Lommerplein

Coffeecompany opent in mei zijn deuren aan het Amsterdamse Bos en Lommerplein. Het is de eerste nieuwe huurder sinds het plein in handen is van Propertize. De koffieketen betrekt het pand van 133 vierkante meter aan de rechterkant van de trap die vanaf de Bos en Lommerweg naar het plein toe leidt. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: