Maastrichts restaurant zet gezondheidswetenschap op de kaart

17 oktober 2016 | Thijs Jacobs

Van biologisch eten tot brood, van vet tot suiker en van voldoende groente en fruit tot het belang van multivitaminen. De ene ‘gezonde’ voedingstrend is nog niet voorbij of de volgende staat alweer in de rij. Media, voedingsdeskundigen en -instanties, food bloggers en het kritische publiek zetten de spotlight meer dan voorheen op deze kwestie. Hoewel er veel over gesproken wordt en voedings- en dieetadviezen zich in rap tempo opvolgen, is het opvallend dat restaurants en chef-koks zich qua innovatie hoofdzakelijk nog richten op (het ontwikkelen van) nieuwe smaken en bereidingstechnieken. Cross-overs met de gezondheidswetenschap van voeding worden in de keuken amper tot niet gemaakt. In ieder geval uitdagend genoeg voor Jean-Marc en Christophe Beaumont van Twin Peaks Hospitality en eigenaren van restaurant Harry’s om een uniek 'Health experiment' te initiëren in hun keuken en een zoektocht te starten naar de optimale combinatie tussen wetenschappelijke gezondheid en smaakexpertise.

Jean-Marc & Christoph Beaumont: “Zeker als restauranteigenaar kom je niet meer onder de woorden 'gezonde voeding' uit. Mensen willen steeds meer weten wat ze eten en hoe ze hun lichaam het beste kunnen voeden. Daarnaast signaleren we met name vanuit onze zakelijke lunchgasten een toenemende vraag naar een lichtere en gezondere lunch. Vanuit Harry’s hebben we daarom een eerste stap gezet en onze chef-kok Frank van Thiel gekoppeld aan gezondheidsexpert en voedingswetenschapper dr. Samefko Ludidi. Het doel: culinair hoogstaande én gezonde(re) gerechten voor onze gasten ontwikkelen. Als eigenaren van een restaurant zien wij het niet alleen als onze verantwoordelijkheid, maar ook als een belangrijke ontwikkeling en uitdaging voor onze keuken om gezonde voeding op de kaart te zetten. Van belang is natuurlijk wel dat het sociale karakter, de smaak én kwaliteit van Harry's hierin staande blijft. Het is absoluut niet onze ambitie om een Health restaurant te worden, maar als we een gerecht nog gezonder kunnen maken zonder afbreuk te doen aan kwaliteit en smaak zullen we dat zeker doen."

Jean-Marc & Christoph: "Aan de hand van de hieruit voortgekomen gevarieerde lunchmenu’s testen we nu sinds enige tijd de animo. En met succes, een op de vier klanten kiest bewust voor een lunchmenu die de 'dr. Ludidi & Harry's' goedkeuring heeft. De nieuwe menu's en opgedane kennis worden gebruikt en verder ontwikkeld als een versterkende en verantwoorde dimensie op onze huidige kaart." 
 

http://www.harrysrestaurant.nl/en/

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview KHN Longread
Interview nieuwe directeur KHN: “Meer zichtbaarheid in politiek Den Haag”

Afschaffing van de pariteitsclausules, minder macht voor de OTA’s, een eerlijk speelveld creëren en de problemen op de arbeidsmarkt aanpakken. Dirk Beljaarts is per 1 februari de nieuwe algemeen directeur van de Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en is ambitieus. “Met bijna 450.000 ...

Economie
Horecaondernemers verwachten voorzichtige groei in 2019

De horeca groeit dankzij een ‘gouden mix’ van economische expansie en een grotere toestroom van toeristen, plus het goede weer in een groot deel van 2018. De omzet in de branche neemt al ruim vijf jaar elk kwartaal toe. De verwachting is dat in 2019 het oplopende personeelstekort echt...

Zo zet je een succesvol horecaconcept neer

Het ene na het andere horecaconcept werd de laatste jaren geopend. Van vegan koffie bars en bierkelders tot een heus avocadorestaurant. En allen succesvol! De wens van de consument verandert drastisch en om bij te blijven is een helder concept nodig. De HM Academy helpt je daarbij en organiseert op ...

Wet- en regelgeving
Rechter: maaltijdbezorgers Deliveroo geen zzp'ers, Deliveroo in beroep

De maaltijdbezorgers van Deliveroo zijn zzp'ers en mogen aanspraak maken op dienstverband. Dat bepaalde de rechter in Amsterdam vanmiddag. Deliveroo gaat in beroep tegen de uitspraak. Vorig jaar besloot Deliveroo om de aflopende contracten van bezorgers niet te verlengen. Zo konden bezorgers...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Onderwijs Ondernemen
Training concepting voor gepassioneerde horecaondernemers

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: