Lunch & Zo, Maastricht: Lunch & Zo, Maastricht: traditionele formule in modern jasje

Auteur: Redactie
20 december 2008
Lunch & Zo, Maastricht: Lunch & Zo, Maastricht: traditionele formule in modern jasje

In het oude centrum van Maastricht, vlak bij het Vrijthof, zit sinds twee jaar Lunch & Zo. De zaak van Maurice Custers en zijn vrouw Mireille verandert het hele jaar door. Niet alleen de kaart wisselt, ook de kleuren van de kussens van de banken en de kleding van het personeel gaan met de seizoenen mee.

Na een flink aantal jaren horeca-ervaring in een van de meest gezellige steden van ons land besloot Maurice Custers om voor zichzelf te beginnen. “Het was altijd al een droom geweest om een eigen zaak te hebben. Vanwege onze jonge kinderen werd het geen onderneming die iedere dag tot laat in het avond open zou zijn, maar een dagzaak.”

Stiekem kusjes geven

Het pand aan het Sint Amorsplein heeft Custers samen met veel hulp van zijn vrouw, en zijn vader en moeder omgetoverd tot een prachtige horecaonderneming. “Voorheen zat er in dit gebouw een kroeg en later ook een aantal restaurants”, legt Custers uit. “Meer dan veertig jaar geleden was dit een van de eerste bruine cafés van de stad en werd er voor het eerst voetbal op televisie getoond. Veel oudere stellen die nu nog eens binnenkomen herinneren zich het hoekje waarin ze in vroeger tijden stiekem kusjes konden geven.”

De zaak is transparant van buiten naar binnen en ademt tegelijkertijd ook een ‘bruine’ sfeer. “Bruine kroegen, ja, daar zijn we in Maastricht goed in. Ik wilde daar deels in meegaan.” Samen met zijn familie is alles binnen zeven weken verbouwd. Dat dit snel is gegaan, betekende wel dat voor de dag van de opening men nog tot twee uur in de nacht bezig was, om nog geen acht uur later open te gaan. “Ik heb zelf onder andere alle elektriciteit omgelegd en aangesloten.” Bijzonder aan de zaak is dat ieder seizoen de bekleding van de lange bank van kleur en sfeer wisselt, waardoor het hele jaar door gasten een andere beleving hebben. “Hierop passen we ook de kleding van het personeel aan”, legt Custers uit. “Als de bank een blauwe kleur heeft, krijgt ook het personeel blauw in de kleding.”

Gasten willen ook dineren

Het eerste jaar bleek het allerzwaarst. Custers deed alles zelf, werkte hard in de keuken en had in het begin zijn lunchroom alle zondagen open. “Nu ga ik alleen nog de koopzondagen open.” Maurice en Mireille letten ook goed op of er feestdagen zijn in België of Duitsland. “Wanneer er in onze buurlanden een feestdag is, komt men massaal naar Maastricht. Een voordeel van de Euregio”, vertelt Custers.

Naarmate Lunch & Zo steeds beter gevonden werd, kwamen gasten ook met het verzoek om een avondkaart. Custers: “Ik voer nu op donderdag, vrijdag en zaterdag een dinerkaart. Ook heb ik een chef-kok aangenomen die nu de keuken runt.”

Meer dan lunch

De naam Lunch & Zo werd door Mireille verzonnen toen het stel in de auto zat na een middagje uit bij Pancakes & More in Heerlen. Mireille filosofeerde door met deze naam in het achterhoofd en zo is de naam van de lunchroom tot stand gekomen. Zo af en toe werkt de naamgeving niet mee. Gasten denken bij het lezen van het woord ‘lunch’ direct dat er geen avondkaart is. Maar men leest dan over het tweede gedeelte in de naam heen. Er zijn namelijk zat extra activiteiten, speciale avonden wanneer er iets te doen is in de stad – zoals ‘Winterland Maastricht’ – en ook catering en afhalen is mogelijk. Ook kan het etablissement worden afgehuurd voor partijen. “Laatst vierde een dame haar zeventigste verjaardag bij ons”, vertelt Maurice.

De zaak serveert ook tapas en heeft dus een avondkaart. Custers: “Wat alleen niet aanslaat, behalve in de vorm van een high-tea, is gebak. Halverwege de middag heb ik af en toe nog wat oudere dames die gebak bestellen, maar de gebakvitrine is deze week de deur uit gegaan. Of hij nu voorin of achterin de zaak stond, voller of leger was, gasten willen er niet meer aan.”

Bijzondere avonden organiseren ze bij Lunch & Zo ook. Wanneer André Rieu zijn zomerconcerten op het Vrijthof geeft, heeft Lunch & Zo een speciaal arrangement. “Gasten dineren tot en met het hoofdgerecht voor aanvang van het concert, het dessert serveren we in de pauze. André Rieu zorgt ervoor dat er een directe televisieverbinding is, zodat alles via televisieschermen in de zaak en buiten kan worden gevolgd.” Het is ieder jaar nog een succes geweest, wat de lunchroomhouder ook toedicht aan het mooie weer in die periodes.

Conceptmatig denken

In relatief korte tijd heeft Custers een mooi product in de markt gezet. “Doordat Lunch & Zo is opgezet door conceptmatig denken, is het wellicht makkelijk om alles op te pakken en op een grotere locatie met meer capaciteit opnieuw op te zetten.” Custers denkt nog niet in termen van een complete franchiseketen, maar het oprichten van eenzelfde concept in meerdere steden heeft hij op de langere termijn wel voor ogen.

Voordat Lunch & Zo startte, stond het pand een jaar leeg en wist geen horecaondernemer er een zaak draaiende te houden. Opvallend voor deze plek in midden in het oude centrum? Custers zegt dat dit gedeeltelijk aan de huurprijs kan liggen. “We hebben boven vijf studentenkamers die huur opleveren. We hebben op de lange termijn, als alles goed blijft gaan, plannen om met deze kamers een klein hotel of bed & breakfast te beginnen.”

De lunchroomhouder heeft altijd voor ogen gehad om anders te zijn dan de horeca-etablissementen op het Vrijthof en wilde onderscheidend zijn ten opzichte van de naburige zaken door te kiezen voor een fris en modern interieur. Custers: “Ik hoef niet het wiel helemaal opnieuw uit te vinden, maar ik wil wel sterk onderscheidend zijn.”

Dat dit aanslaat, blijkt wel uit de feedback van gasten. Dat geeft Custers energie. “Als er groepen mensen zijn, hoor ik ze soms tegen elkaar zeggen: ‘Wat heb je weer een leuk tentje uitgezocht.’ Als mensen naar het toilet gaan, spieken ze ook even in de keuken om complimenten te geven over de zaak en het eten. Ik krijg veel energie van de spontaniteit en de tevredenheid van onze gasten. Daarmee doe ik nu ook goede zaken voor de toekomst.”

Goede mond-tot-mondreclame werkt soms inderdaad beter dan de mooiste advertenties. Wel valt het de lunchroomhouder op dat veel gasten, vooral ook grotere partijen, hun lunchadressen steeds vaker via internet vinden en reserveren. Daarnaast merkt hij dat er in een relatief klein gebied toch verschillen zijn in eetcultuur. “Belgische gasten bestellen eerder warme gerechten, zoals de pasta’s. Nederlanders gaan toch eerder voor brood als lunch.”

Geen broodjes maar gerechten

Bij Lunch & Zo serveert men niet de geijkte broodjes, maar mooi opgemaakte lunchgerechten. Ook met brood, maar dan in de vorm van focaccia en Artesano Tallo-brood. “In het beleg komt zalm bijvoorbeeld vaker terug, maar dan in vier verschillende versies, want men kan kiezen voor verschillende broodsoorten. Men kan een kippasteitje krijgen, maar deze komt dan tussen een lekkere Italiaanse bol”, legt Custers uit. Ook alle koffie en thee die wordt geserveerd is mooi aangekleed. Er komt een advocaatje met slagroom bij en koek of chocolade passend bij het seizoen.

De eerste kaart werd twee dagen voor opening bedacht. Custers, al afkloppend op de tafel waaraan we zitten: “Bij het uitgeven van de allereerste gerechten viel eigenlijk alles, ook qua opmaak en laatste toevoegingen, op zijn plaats.” De kaart van Lunch & Zo wisselt met de seizoenen. Zo staan er op de nieuwe winterkaart lekkere soepen. Bij het wisselen blijven de hardlopers, zoals de focaccia met mozzarella en de ciabatta met rundercarpaccio, uiteraard behouden.

Het valt Custers op dat in de lunchroom- en koffiebranche het verkopen van eigen producten in de lift zit. “Binnenkort willen we onze huisgemaakte dressings in speciale flesjes verkopen, en ook het lekkers bij de koffie zouden we kunnen aanbieden.”

Economisch klimaat

Het rookverbod is niet van invloed geweest bij Lunch & Zo. Custers: “Als ik sinds 1 juli 2008 vijfentwintig mensen naar buiten heb zien gaan om te roken, dan zijn dat er veel geweest.” Ook van economische malaise merkt hij in zijn zaak nog niets. “Het is eerder andersom. Mensen blijven zelfs meer komen en hun geld uitgeven aan lunches en drinken.” En dat is met een mooie zaak en heerlijke gerechten maar goed ook.

Wie zijn Lunch & Zo?

Maurice Custers

Doorliep middelbare hotelschool. Werkte onder andere bij Golden Tulip, hotel La Bergère in Maastricht en Coffee Lovers. Vader van twee jonge kinderen. Het was zeker het eerste jaar erg veel geregel en soms lastig. Hij: ritme van de horeca; zij: ritme van kantoor. Is liefst veel samen met man en kinderen. Gaat graag op wintersport en sport graag in vrije tijd. Trotse winnaar van Ambi Pur Gouden Toiletbril voor het schoonste toilet van Maastricht.

Mireille Custers

Werkt bij Fortis. In drukke tijden ook nog bijspringen in de zaak, zeker in begin. Vooraf soms het gevoel ‘ik zit in een tv-programma zoals Het Roer Om’. Neemt ook, beroepshalve, de administratie van de zaak voor haar rekening. Had leuk moment toen bankklanten aan de balie na het doen van zaken zeiden: “Kom gaan we nog even lunchen bij dat leuke zaakje, Lunch & Zo.” Is liefst veel samen met man en kinderen. Gaat graag op wintersport.

De lunchroom in cijfers:

Oppervlakte                                     50m2

Zitplaatsen                                       36

Terras                                              12

Omzet etenswaren                          67%

Omzet drank non-alcoholisch         23%

Omzet drank alcoholisch                 10%

Omzet per klant                               € 10 / €11

Prijs kop koffie                                 € 2,00

Prijs kop thee                                   € 1,90

Goedkoopste gerecht                      € 4,75 (bagel kruidenkaas)

Duurste gerecht                              € 15,50 (scampi’s met knoflook en salade)

Meest gegeten snack                     Van Dobben kroketten

Bestseller                                         Focaccia Mozzarella

Specialiteit                                        Talla brood (lang dun stokbrood, van bovenaf overlangs opengesneden)

Besteller: Focaccia Mozzarella, € 5,00

Ingrediënten (1 persoon)

Focacciabrood
Mozzarella
Huisgemaakte tapenade
Huisgemaakte basilicumdressing
Gemengde salade
4 plakken tomaat
Wat basilicumblaadjes

Bereidingswijze

·        Snij focaccia overlangs open.
·        Beleg met tapenade en mozzarella.
·        Daarop vier plakjes tomaat en een handje basilicumblaadjes.
·        Even onder de grill in de oven.
·        Diagonaal bovenlangs doorsnijden.
·        Driehoekjes schuin over elkaar op salade leggen.
·        Dressing over brood en salade draperen.

LU21Jaar

Foto: NFP Photography

Overig nieuws