Klassiek kindermenu niet meer van deze tijd

25 september 2018 | Thijs Jacobs

Hoewel uit eten met jonge kinderen een uitdaging kan zijn, geeft bijna de helft (45%) van de ouders met jonge kinderen (5-10 jaar) aan minimaal eens per maand buiten de deur te eten met hun kroost. Dit blijkt uit onderzoek van PanelWizard onder ruim 1.000 gezinnen.

Heikel punt is de menukaart, bijna driekwart (70%) van de ouders vindt de kindermenu’s niet zo gezond. 65 procent is van mening dat de horeca meer zou kunnen inspelen op de trend van gezonde voeding. Horecagroothandel Sligro start vandaag de campagne ‘Kleine Gasten’ waarin ze samen met kinderkookboekenschrijfster Francesca Kookt de Nederlandse horeca uitdaagt om met gezondere kindermenu’s te komen.

Patat en poffertjes

Francesca’s zoontjes Jessey (7) en Zayne (1) gaan graag met hun ouders uit eten. Jessey: “Als we uit eten zijn, praten we gezellig en mag ik allemaal dingen proeven. Soms vind ik iets niet lekker, maar dat vinden mijn ouders nooit erg.” Francesca Kookt, foodblogger: “Als wij uit eten gaan met onze kinderen komen we nog te regelmatig de kindermenu’s tegen met bijvoorbeeld patat, frikandellen en poffertjes. Terwijl wij ze juist meenemen om ze het plezier van uit eten gaan bij te brengen en nieuwe smaken te laten ontdekken. Dat is belangrijk in deze fase van hun leven. Kinderen zijn de gasten van de toekomst, dus laten we ervoor zorgen dat ze nu vast kennismaken met de echte kunsten van de chef!”

Kindermenu anno nu

Bewust eten is hip, restaurants met vernieuwende foodconcepten schieten als paddenstoelen uit de grond. Voor volwassenen dan, want kindermenu’s blijven nog veelal bestaan uit pannenkoeken of patat, maaltijden die 38 procent van de ouders niet meer van deze tijd vindt. Tijd voor verandering vindt Sligro, zeker omdat bijna de helft (45%) van de Nederlandse ouders minstens eens per maand met hun kinderen buiten de deur eet.

Het oordeel van ouders over het huidige aanbod kindermenu’s is niet mals; zo vindt 70 procent de menu’s over het algemeen niet gezond, vindt 42 procent dat het voor de kinderen vaak te lang duurt voordat het eten wordt geserveerd en vindt 24 procent de menu’s er niet aantrekkelijk uitzien.

Kansen horeca

Peter Lute, eigenaar van meerdere restaurants onder het Lute label: “Ik vind het belangrijk om kinderen als volwaardige gasten in mijn zaken te ontvangen. Het werkt als je er een spel van maakt, dan willen ze lekker meeproeven.”

Belangrijkste kansen die Sligro onder de aandacht wil brengen bij haar horeca partners zijn:

Meer omzet in daluren omdat ouders met jonge kinderen gemiddeld tussen 17:00 uur en 18:30 uur eten;

Het aanspreken van de groeiende groep bewuste jonge ouders, mensen met een duidelijke visie op welke producten ze hun kinderen wel en niet willen voorschotelen;

De besteding per gast stijgt want met een kwalitatieve invulling van een kindermenu kun je voor die maaltijd ook iets meer in rekening brengen.

Kleine Gasten

Om haar horecapartners op weg te helpen komt Sligro met een ‘Kleine Gasten’ campagne. Op een speciale campagnewebsite biedt Sligro inspiratie met speciale recepten voor gezonde kindermenu’s en tips voor een speelse, aantrekkelijke opmaak van het bord. Daarnaast is er ZiN, het Inspiratielab van Sligro waar ze met masterclasses, presentaties, vaktrainingen en culinaire events foodprofessionals helpt om nog beter te worden in het vak. Er is nu een exclusieve training ontwikkeld om het kindermenu vorm te geven op een manier die past bij de onderneming. Samen met Gaby Crucq en Elaine Meys van de Fontys Academy for Creative studies kunnen horecaondernemers aan de slag met het kindermenu. Inschrijven kan via de website.

Gemma Schneemann, directeur marketing bij Sligro: “Met de ‘Kleine Gasten’ campagne willen we horecagelegenheden inspireren en handvatten bieden om in te spelen op de kansen die wij spotten onder gezinnen met jonge kinderen. Kinderen kunnen wat ons betreft als volwaardige gast worden gezien in een horecagelegenheid. Net als hun ouders vinden zij het ook leuk om verwend te worden tijdens een avondje uit.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Corona
"Mijn terras open op 2 maart? Nee, dat levert alleen negatieve aandacht op"

Een actiegroep van 65 KHN-afdelingen heeft collega-horecaondernemers opgeroepen om op 2 maart de terrassen te openen. Dat ligt gevoelig, want de keerzijde van een dergelijke actie kan zijn dat het negatieve aandacht voor de branche oplevert. Monique van Klaveren is eigenaresse van Café d&rsqu ...

Wet- en regelgeving Corona
Minister: geen ruimte voor heropening van terrassen

Minister Bas van 't Wout (Economische Zaken) heeft vrijdag nog eens gemeld dat er op dit moment "echt geen ruimte is om meer te doen." Hij sprak uit dat de "huidige rotsituatie dan alleen maar langer voort al duren." Op 8 maart wil hij de situatie nog eens bekijken in de hoop ...

Corona
Groep horecaondernemers opent 2 maart terrassen

De horeca is het zat. Een actiegroep van 65 KHN-afdelingen roept collega-ondernemers op om de terrassen aanstaande dinsdag 2 maart te openen. Het besluit van het kabinet om de horeca geen versoepelingen te bieden is voor de actiegroep de reden tot de oproep, meldt Omroep Brabant. De actiegroep, ...

Interview Longread
In coronatijd een nieuwe dagzaak openen, het kan!

In Veldhoven pakten Nick en Rebecca Schaminée hun kans. De coronacrisis krijgt het stel niet klein en ze maakten van de nood – ze zagen beiden hun baan verdwijnen bij Hutten Catering – een deugd. De langgekoesterde wens om een eigen zaak te openen werd werkelijkheid. Grand Caf&eac ...

Fastservice
Hartig.nl opent locatie in Amsterdam

‘Broodgewoon Lekker’, dit is de slogan van Hartig.nl uit Amersfoort. Het bakery-café uit Amersfoort - bekend om haar ambachtelijke - producten heeft niet stil gezeten. In de afgelopen corona periode heeft Hartig.nl de tijd optimaal benut om haar bereik te vergroten. In 2020 he ...

Tweede Kamer wil terrassen veilig openen

Een meerderheid van de Tweede Kamer vindt dat het kabinet de mogelijkheden moet onderzoeken om de terrassen onder voorwaarden te openen. Dat blijkt uit het debat in de Tweede Kamer dat naar aanleiding van de persconferentie van dinsdag 23 februari werd gehouden. Op die persconferentie van 23 febr ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: