Klassiek kindermenu niet meer van deze tijd

25 september 2018 | Thijs Jacobs

Hoewel uit eten met jonge kinderen een uitdaging kan zijn, geeft bijna de helft (45%) van de ouders met jonge kinderen (5-10 jaar) aan minimaal eens per maand buiten de deur te eten met hun kroost. Dit blijkt uit onderzoek van PanelWizard onder ruim 1.000 gezinnen.

Heikel punt is de menukaart, bijna driekwart (70%) van de ouders vindt de kindermenu’s niet zo gezond. 65 procent is van mening dat de horeca meer zou kunnen inspelen op de trend van gezonde voeding. Horecagroothandel Sligro start vandaag de campagne ‘Kleine Gasten’ waarin ze samen met kinderkookboekenschrijfster Francesca Kookt de Nederlandse horeca uitdaagt om met gezondere kindermenu’s te komen.

Patat en poffertjes

Francesca’s zoontjes Jessey (7) en Zayne (1) gaan graag met hun ouders uit eten. Jessey: “Als we uit eten zijn, praten we gezellig en mag ik allemaal dingen proeven. Soms vind ik iets niet lekker, maar dat vinden mijn ouders nooit erg.” Francesca Kookt, foodblogger: “Als wij uit eten gaan met onze kinderen komen we nog te regelmatig de kindermenu’s tegen met bijvoorbeeld patat, frikandellen en poffertjes. Terwijl wij ze juist meenemen om ze het plezier van uit eten gaan bij te brengen en nieuwe smaken te laten ontdekken. Dat is belangrijk in deze fase van hun leven. Kinderen zijn de gasten van de toekomst, dus laten we ervoor zorgen dat ze nu vast kennismaken met de echte kunsten van de chef!”

Kindermenu anno nu

Bewust eten is hip, restaurants met vernieuwende foodconcepten schieten als paddenstoelen uit de grond. Voor volwassenen dan, want kindermenu’s blijven nog veelal bestaan uit pannenkoeken of patat, maaltijden die 38 procent van de ouders niet meer van deze tijd vindt. Tijd voor verandering vindt Sligro, zeker omdat bijna de helft (45%) van de Nederlandse ouders minstens eens per maand met hun kinderen buiten de deur eet.

Het oordeel van ouders over het huidige aanbod kindermenu’s is niet mals; zo vindt 70 procent de menu’s over het algemeen niet gezond, vindt 42 procent dat het voor de kinderen vaak te lang duurt voordat het eten wordt geserveerd en vindt 24 procent de menu’s er niet aantrekkelijk uitzien.

Kansen horeca

Peter Lute, eigenaar van meerdere restaurants onder het Lute label: “Ik vind het belangrijk om kinderen als volwaardige gasten in mijn zaken te ontvangen. Het werkt als je er een spel van maakt, dan willen ze lekker meeproeven.”

Belangrijkste kansen die Sligro onder de aandacht wil brengen bij haar horeca partners zijn:

Meer omzet in daluren omdat ouders met jonge kinderen gemiddeld tussen 17:00 uur en 18:30 uur eten;

Het aanspreken van de groeiende groep bewuste jonge ouders, mensen met een duidelijke visie op welke producten ze hun kinderen wel en niet willen voorschotelen;

De besteding per gast stijgt want met een kwalitatieve invulling van een kindermenu kun je voor die maaltijd ook iets meer in rekening brengen.

Kleine Gasten

Om haar horecapartners op weg te helpen komt Sligro met een ‘Kleine Gasten’ campagne. Op een speciale campagnewebsite biedt Sligro inspiratie met speciale recepten voor gezonde kindermenu’s en tips voor een speelse, aantrekkelijke opmaak van het bord. Daarnaast is er ZiN, het Inspiratielab van Sligro waar ze met masterclasses, presentaties, vaktrainingen en culinaire events foodprofessionals helpt om nog beter te worden in het vak. Er is nu een exclusieve training ontwikkeld om het kindermenu vorm te geven op een manier die past bij de onderneming. Samen met Gaby Crucq en Elaine Meys van de Fontys Academy for Creative studies kunnen horecaondernemers aan de slag met het kindermenu. Inschrijven kan via de website.

Gemma Schneemann, directeur marketing bij Sligro: “Met de ‘Kleine Gasten’ campagne willen we horecagelegenheden inspireren en handvatten bieden om in te spelen op de kansen die wij spotten onder gezinnen met jonge kinderen. Kinderen kunnen wat ons betreft als volwaardige gast worden gezien in een horecagelegenheid. Net als hun ouders vinden zij het ook leuk om verwend te worden tijdens een avondje uit.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Ondernemen
Je eigen foodtruck beginnen? Dit moet je weten!

Een buurtfeest of festival is tegenwoordig niet meer compleet zonder foodtruck. Leuk om er af en toe een burger te bestellen, maar nóg leuker om er zelf één te beginnen. Gaat jouw ondernemershart er sneller van kloppen? Lees dan dit artikel vol handige tips voor het beginnen ...

Lunch Diner Opening
Nieuwe hotspot in Amsterdam-Noord [Foto's]

Bar-restaurant IJver heeft haar deuren voor gasten geopend op de NDSM-werf in Amsterdam Noord. Ruim een jaar lang liepen hier werklieden in en uit nadat er vijf jaar geleden de eerste plannen werden gemaakt. Het team, bestaande uit 5 jonge ambitieuze ondernemers, kan niet wachten om van deze feno...

Achtergronden Tech
Ook restaurants moeten innoveren: “Wie nu nog op papier werkt, loopt hopeloos achter”

Zelfs in onze sector, die op zich als vrij traditioneel te boek staat, maken we inmiddels gebruik van technologische hulpmiddelen. Het zijn babystapjes, toegegeven, maar wie anno nu de personeelsplanning nog in excel bijhoudt en de recepturen in een kladblok noteert, loopt hopeloos achter. Ik bev...

trends Koffie & thee
Dit zijn de actuele koffietrends en -ontwikkelingen

Technologische ontwikkelingen van koffiemachines Koffiemachines worden steeds geavanceerder. Door de automatisering en technologische ontwikkelingen wordt koffie alsmaar naar een hoger niveau getild zowel thuis, in de horeca als op de werkvloer. Aan de hand van recente voorbeelden laten we zien w...

Opening
Food & Wine bar Pierre Par CP gerestyled [foto's]

Op dinsdag 6 augustus opende food & wine bar Pierre par CP aan de Denneweg in Den Haag opnieuw haar deuren na een grote make over. Interieurontwerper Jeroen Smeele restylde de zaak in het hart van de Zuid-Hollandse hoofdstad. Met een bijzondere kaart maakt eigenaar Joey de Kruijf, samen met b...

Economie
Horeca telt veel snelgroeiende bedrijven

In 2018 waren er voor het eerst meer dan 10 duizend snelgroeiende bedrijven. Dit is 20 procent meer dan het vorige record uit 2017 toen er bijna 8 500 snelle groeiers waren. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers over snelgroeiende bedrijven. Een bedrijf is een snelle groeier als het aanta...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: