KHN reageert op CBS Kwartaalmonitor

1 september 2017 | Thijs Jacobs
KHN reageert op CBS Kwartaalmonitor<

De horeca had een goed tweede kwartaal in 2017. De omzet groeide met 9,1% ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Van het eerste naar het tweede kwartaal groeide de omzet met 1,8% (gecorrigeerd voor het seizoen). Dat blijkt uit de CBS Kwartaalmonitor horeca van 31 augustus 2017. KHN reageert op deze cijfers. 

Economisch klimaat

Robèr Willemsen, voorzitter van KHN: “Onze branche profiteert van een gunstig economisch klimaat; Nederlanders en toeristen consumeren meer in de Nederlandse horeca en geven daarbij ook meer uit. Dat is goed nieuws. Maar we moeten ook realistisch zijn. Als de omzet groeit, wil dat nog niet zeggen dat een bedrijf ook meer winst maakt. Er zijn hotels, restaurants en cafés waar het hartstikke goed gaat, maar er zijn ook nog steeds bedrijven waar het minder goed gaat. Bovendien zijn er ook dit kwartaal weer veel horecazaken bijgekomen, waardoor de concurrentie verder toeneemt.”

Sterke groei fastservice

Binnen de horeca ging het in het tweede kwartaal van 2017 met alle verschillende bedrijfstakken goed. De hoogste omzetgroei zien we bij fastservicebedrijven. Dat sluit aan bij het feit dat het eetpatroon van mensen de laatste jaren verandert. Meer mensen kiezen voor gemak en snelheid en laten vaker eten bezorgen. Het aantal fastservicebedrijven (snackbars, fastfood-restaurants, lunchrooms en bezorgdiensten) groeit dan ook sneller dan het aantal restaurants. Daarbij komt dat het aantal bedrijven harder groeit dan het aantal verkochte consumpties. Al geven consumenten wel meer uit voor deze consumpties.

omzet horeca Q2 2017

Ook bij cafés, waar het eerder minder goed ging, zien we het afgelopen kwartaal herstel. Toch is daar een relativering op z’n plaats. In vergelijking met tien jaar geleden is een-vijfde van de cafés (en daarmee hun omzet) verdwenen.

Marges onder druk

In het algemeen zien we dat dat er steeds meer horecabedrijven bijkomen (500 nieuwe bedrijven in het tweede kwartaal van 2017) en dat de kosten stijgen. Enerzijds zijn de huurprijzen en de prijs van bier exponentieel gestegen. En anderzijds vragen online platforms, onder andere voor de bezorging van maaltijden, hoge commissies aan restaurants. Als een horecaondernemer te hoge commissies aan een online platform betaalt, terwijl hij hetzelfde bedrag krijgt voor de maaltijd die bezorgd wordt, dan gaat dat natuurlijk ten koste van zijn marge/winst.

Wat doet KHN?

KHN maakt zich daarom sterk voor een eerlijk speelveld voor de horeca en wil voorkomen dat er een te grote machtpositie ontstaat bij online platforms. Daarnaast is een belangrijk aandachtspunt de krapte op de arbeidsmarkt. Horecaondernemers zullen zich nog meer moeten inspannen om medewerkers aan zich te binden en te behouden. Er is een recordaantal vacatures maar ook een recordaantal vervulde vacatures. Maar de spanning met niet-vervulde vacatures neemt toe. Dan is wat ons betreft goed werkgeverschap van de horecawerkgever noodzakelijk (het goed inwerken, trainen, opleiden en niet overbelasten van medewerkers). Maar daar hoort ook minder starre wet- en regelgeving van de overheid bij. Zodat horecaondernemers minder werkgeversrisico’s lopen als ze een medewerker in vaste dienst nemen. Dan wordt ook voor de werkgever een omgeving geboden waarin hij voldoende goed opgeleid personeel kan aantrekken of behouden.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Ondernemen
Drie horecabedrijven winnen online challenge 'Boost je omzet!'

Het Thon Hotel in Rotterdam, restaurant Zeeën van Tijd in Roosendaal en Snackbar Kitsy’s in Alkmaar gaan de uitdaging aan. Zij zijn de drie winnaars van de beursactie van Boost je omzet! op Gastvrij Rotterdam. Van maandag 18 tot en met woensdag 20 september 2017 was het team van deze onli...

Awards Mensen
ProFri en Nederlands Frituurcentrum maken genomineerden Parels van het Jaar Award bekend

Liefst vier medewerkers zijn er dit jaar genomineerd voor de Parel van het Jaar Award. Deze parels kwamen naar voren op voordracht van ondernemers in de frituurbranche. Vakvereniging ProFri en het Nederlands Frituurcentrum reiken deze Award sinds 2013 jaarlijks uit aan cafetariamedewerkers die zich ...

Koffie & thee Mensen
Doppio viert jubileum met reis naar Italië

Espressobarketen Doppio Espresso bestaat 10 jaar en organiseert ter ere van dit jubileum een reis naar Italië, daar waar het allemaal begon. Met als doel inspiratie en ideeën opdoen én om te genieten van de Italiaanse koffiecultuur. In april 2017 vierde Doppio Espresso het tienja...

Achtergronden
Overvaltraining helpt om criminaliteit in de horeca voor te zijn

Op 9 oktober gaat de Week van de Veiligheid van start. Het nemen van de juiste preventieve maatregelen is de eerste stap om de kans op criminaliteit in uw zaak te verkleinen. Denk bijvoorbeeld aan een overvaltraining voor u en uw medewerkers. Wij spraken met Hendrik-Jan Kaptein van het Centrum voor ...

Events Horeca
Horecabeurs Gastvrij Rotterdam groeit in omvang

Gastvrij Rotterdam kijkt terug op een uitermate succesvolle vijfde editie waarin opnieuw tal van records zijn gebroken. Met 400 exposanten en 150 prestigieuze wedstrijden, uitreikingen, proeverijen en demonstraties konden de 12.736 bezoekers zich drie dagen lang in Rotterdam Ahoy oriënteren op ...

Bier Achtergronden
Bierbeleving met vintage bockbier

Gasten willen tegenwoordig meer dan alleen een goed glas bier. Ze willen beleving. Het verhaal achter een bier. Al eens aan een vintage bockbier kaart gedacht dit najaar? Maak de bockbierbeleving bovendien compleet met heerlijke bijpassende hapjes. Wat maakt vintage bockbier dan zo bijzonder? Het is...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: