KHN: Horecaomzet stijgt, maar ‘koek’ moet met meer partijen worden gedeeld

8 januari 2018 | Thijs Jacobs

In 2017 groeide de omzet in de horeca tot 20,5 miljard euro en steeg het aantal horecavestigingen naar 41.000 bedrijven. KHN-voorzitter Robèr Willemsen: “Veel horecabedrijven profiteren van de economische groei en het toegenomen consumentenvertrouwen. Maar ik plaats ook een kanttekening. Want doordat er meer bedrijven bij zijn gekomen, is de gemiddelde omzet per horecabedrijf nauwelijks gestegen. Ook voor 2018 verwacht het CPB een omzetgroei. Dat betekent meer werkgelegenheid en voor ons de uitdaging om veel extra medewerkers te werven. Daarnaast wil KHN in 2018 de politiek ervan overtuigen dat er regels moet komen voor een eerlijk speelveld in de horeca.”  

41.000 bedrijven

In 2017 steeg het aantal horecavestigingen naar ruim 41.000 bedrijven. Robèr Willemsen: “De koek moet dus door meerdere partijen worden gedeeld. We zien ook dat de marges door onder andere stijgende bier- en huurprijzen onder druk staan. Daarbij komt dat een groot deel van de omzet van horecaondernemers wordt afgesnoept door bemiddelende partijen als Booking, Expedia, Iens en Thuisbezorgd. Deze grote, internationale en vaak beursgenoteerde platforms kunnen door hun dominante marktpositie onevenredig hoge tarieven rekenen. Daarnaast kunnen particuliere aanbieders (bijvoorbeeld op Airbnb en Sharednd) meer dan ooit de horeca beconcurreren. Terwijl zij niet aan dezelfde regels worden gehouden. KHN wil dat de politiek ingrijpt en ervoor zorgt dat alle aanbieders in de gastvrijheidseconomie onder gelijke en eerlijke condities kunnen werken.”
 

KHN initieert eigen reseveringsplatform
KHN zet vandaag zelf een eerste stap naar onafhankelijkheid voor restaurateurs en lanceert samen met andere partijen een eigen reseveringsplatform: BookDinners.nl. Een eerlijk alternatief van, voor en door de horeca. Op BookDinners kunnen consumenten nu al bij meer dan 2000 restaurants zich online oriënteren en een tafeltje boeken. Horecaondernemers betalen een vast bedrag per maand en geen commissiekosten per couvert, zoals bij de bestaande platforms meestal wel het geval is.
 

Goed werkgeverschap en onderwijs


De horeca is één van de branches waar het aantal banen het snelst groeit. Het aantal horecabanen is sinds 2009 met 19 procent gestegen tot 380.000 in 2016. De komende jaren zet die groei door. Tussen nu en 2021 verwachten we 15 procent meer medewerkers nodig te hebben. De horecasector staat de komende jaren dus voor enorme personele uitdagingen, zeker gezien de krappe arbeidsmarkt. Daarom zet KHN de komende jaren in op goed werkgeverschap en onderwijs. Zodat we straks meer goed opgeleide mensen hebben voor de horeca.

Horeca blijft zich steeds vernieuwen


Robèr Willemsen: “Als we naar de trends in de horeca kijken, dan zien we dat mensen vaker buiten de deur eten en drinken. Ze kiezen voor gemak en snelheid en laten vaker eten bezorgen. Daarbij willen ze een hoge kwaliteit tegen een scherpe prijs, zijn bezig met hun gezondheid en milieubewuster. Allemaal zaken die ze ook van de horeca verwachten en waar onze leden met mooie en nieuwe concepten op inspelen. KHN blijft zich in 2018 inzetten om samen met haar leden te zorgen voor de beste gastvrijheid in Nederland. Zodat gasten unieke ervaringen en waardevolle momenten kunnen beleven.” 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

trends Events
VeggieWorld naar Jaarbeurs

Op 10 en 11 maart komt de grootste internationale veggie beurs van Europa terug naar de Jaarbeurs in Utrecht. ProVeg International gelooft in een plantaardige toekomst en laat bezoekers beleven hoe lekker en leuk plantaardig leven is. VeggieWorld is het jaarlijkse hoogtepunt voor vegetariërs en...

Bier Ondernemen
Bierfabriek lanceert flessenlijn

Tijdens Horecava 2018 in RAI Amsterdam heeft Bierfabriek met trots haar bieren op fles gepresenteerd aan de Horeca van Nederland. Met een feestelijk startschot in het 850m2 grote pop-up restaurant werd het nieuwe hoofdstuk ingeluid. Vanaf heden zijn de Bianco, een bovengistend blond, Rosso, een robi...

Opening Lunchroom
Nieuwe Kwalitaria in Brummel

Na Kwalitaria Eerbeek en Warnsveld opent bedrijfsleider Job van der Neer vrijdag 19 januari een derde Kwalitaria in Brummel. De nieuwe locatie is net als Kwalitaria Warnsveld volledig in de nieuwste stijl van Kwalitaria. Van der neer legt uit: “Kwaliteit staat bij al onze vestigingen vooro...

Amsterdam Opening
Nieuwe Mexicaanse hotspot in Amsterdam

Op 1 februari opent Arriba Arriba haar deuren op de Rozengracht in Amsterdam. Een kleurrijke Mexicaanse street food hang-out met Zuid-Amerikaanse invloeden. Hier kan je 7 dagen per week vanaf 12 uur terecht om even snel je taco cravings te stillen of om uitgebreid te tafelen. Alle gerechten op de ka...

Opening Lunchroom
Nieuwe lunchroom in Katwijk

Dinsdag opende een nieuwe lunchroom in Katwijk haar deuren. Lunchroom 't Leutje werkt met personeel met een beperking. Er worden broodjes, koffie en thee geserveerd door de jongeren; zelfs kinderen hebben in deze lunchroom een goede dagbesteding, zo lezen we op allesoverkatwijk.nl. Verse prod...

Food Achtergronden
Gezonder eten stijgt meer in prijs dan ongezonder eten

Gezondere voedingsmiddelen zijn in tien jaar tijd gemiddeld 22 procent duurder geworden, ongezondere producten stegen gemiddeld 13 procent in prijs. Suiker, snoep en ijs waren in 2017 zelfs goedkoper dan tien jaar eerder. Dat blijkt uit een nieuwe analyse die het CBS in samenwerking met het Voedings...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: