KHN gaat strijd aan met Thuisbezorgd.nl

31 januari 2018 | David Bakker
KHN gaat strijd aan met Thuisbezorgd.nl<

Veel horecaondernemers spelen in op de vraag van de consument om maaltijden thuis te bezorgen. Bezorgplatforms als Thuisbezorgd.nl zijn daardoor sterk gegroeid en steeds machtiger geworden. Gevolg is dat zij steeds hogere commissies vragen en onredelijke eisen aan horecaondernemers opleggen. Om dit machtsmisbruik te stoppen, onderzoekt KHN of zij een alternatief bezorgplatform kan starten: voor en door de horeca.

Robèr Willemsen, voorzitter van KHN, vertelde daar dinsdag 30 januari 2018 op NPO Radio 1 het volgende over: “We zijn niet tegen platforms als Thuisbezorgd.nl, maar we merken dat hun machtspositie de afgelopen jaren te groot is geworden. Individuele horecaondernemers houden te weinig over aan hun samenwerking met deze platforms: ze krijgen niet alle gegevens van de gast, moeten zich houden aan de laagste prijsgarantie en leveren teveel marge in door de hoge commissies en administratiekosten die ze aan de platforms moeten betalen.

Vechten voor eerlijk speelveld

KHN wil dat het machtsmisbruik van deze platforms stopt en daarom vechten we voor een eerlijk speelveld voor horecaondernemers. Horecaondernemers moeten de regie terugkrijgen over hun prijsbeleid en hun marketing. De ondernemer moet zelf kunnen bepalen waar hij welke prijs publiceert en rechtstreeks contact kunnen hebben met zijn klanten. Om dat te bereiken oefenen we druk uit op de politiek. Maar we nemen dus ook zelf initiatief. Dat hebben we al gedaan door het reserveringsplatform BookDinners te lanceren. En we zijn nu dus ook aan het onderzoeken of we een bezorgplatform kunnen starten of samen kunnen werken met een bestaand platform. Voor en door de horeca.”

Consument vindt platforms ook te machtig

Overigens zien we dat ook consumenten steeds meer beseffen dat de machtige platforms als een groot deel van de symbolische pizza opsnoepen. En dat hun maaltijd onnodig duurder horecaondernemers de steeds hogere commissie moeten doorbelasten in de prijs van de maaltijd. Zo bleek 2 weken geleden uit een enquête van de Telegraaf dat meer dan70% van het Nederlandse publiek vindt dat online platforms te machtig zijn!”

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Franchise Friendly Concepts sluit zich aan bij NLVVM

Franchise Friendly Concepts – de onderneming die de ketens Kwalitaria en Délifrance in beheer heeft – sluit zich aan bij de Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers. Sinds 2014 bundelen de grootste namen binnen deze branche hun krachten en streven naar een strak georganiseerde...

Wet- en regelgeving Amsterdam
Ministerie sluit horecazaken vanwege arbeidsmarktfraude

Vervalsing van loonstroken, het tewerkstellen van vreemdelingen zonder vergunning, sjoemelen met arbeidstijden en onderbetaling. De Inspectie SZW constateerde deze overtredingen bij diverse horecaondernemingen in de Amsterdamse binnenstad. Ook bij hercontroles bleek er geen verbetering te zijn. In s...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards Video
Video: Baker & Moore wint Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland

Afgelopen vrijdag reikte het team van Lunchroom de award voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland uit aan Paul Bakker, de eigenaar van Baker & Moore in Rotterdam. Het winnende broodje heet ‘Mr. Baker goes Asia’ en doet de naam eer aan. De Aziatische invloeden zijn verfijnd, ...

Columns
Column: Hoe zorg je dat je ambitie geen droom blijft?

Tuurlijk heb jij ambities. Elke ondernemer heeft die toch? Want je wilt groeien en je bedrijf continu verbeteren. Meer omzetten en meer overhouden. Meer vrije tijd en toch goed bezig zijn met je bedrijf. 'Ah’s en Oh’s' krijgen als mensen bij je binnenstappen en komen genieten. ...

Achtergronden
Feestdagen in de horeca, wees voorbereid!

De welbekende feestmaand is aanstaande. December is de maand waarin we Sinterklaas en Kerst vieren, maar wist je dat midwinter op 21 december valt, dat het WK Hockey wordt gespeeld en ook het EK handbal voor vrouwen op het programma staat? Goed om te weten. Al deze data vind je in de HorecaMarket...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Baker & Moore in Rotterdam heeft Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland

Het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland vind je dit jaar in Rotterdam. De inzending van Paul Bakker, de eigenaar van lunchroom Baker & Moore, gooide hoge ogen bij alle juryleden. Het winnende broodje heet ‘Mr. Baker goes Asia’ en doet de naam eer aan. De Aziatische invloeden zij...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: