KHN: Btw-verhoging leidt vooral in grensstreken tot fors omzetverlies horeca

6 juni 2018 | David Bakker

In opdracht van MKB Nederland onderzocht adviesbureau Panteia wat de impact is als het lage btw-tarief wordt verhoogd van 6 naar 9%. In het onderzoek is gekeken naar de gevolgen voor bedrijven in de grensstreken. Uit de resultaten blijkt dat een btw-verhoging de gastvrijheidssector, waaronder de horeca, 456 miljoen euro omzet kost. Met name in Limburg en de regio Arnhem/Nijmegen zal deze maatregel zorgen voor fors omzetverlies. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) gaf al eerder aan dat een verhoging van het lage btw-tarief grote impact heeft op de horeca en vindt dat het kabinet deze maatregel dan ook niet moet nemen.

Het Panteia-rapport, dat vandaag is overhandigd aan het ministerie van Financiën, laat concreet zien wat de effecten van de btw-verhoging zijn voor de grensregio’s Limburg, Arnhem/Nijmegen, Oost-Nederland en Drenthe.

Omzetverlies van 456 miljoen euro

Volgens Panteia zorgt het verhogen van het btw-tarief in de gastvrijheidssector (en dus met name de horeca) voor een omzetverlies van 456 miljoen euro. De effecten van een btw-verhoging zijn in de grensstreken groter dan elders in het land, omdat Nederlanders dan over de grens hun boodschappen zullen doen of in Duitsland of België meer gebruik maken van de horeca. Duitsers en Belgen zullen op hun beurt bij hogere prijzen in Nederland er eerder voor kiezen om in eigen land te blijven. Panteia geeft aan dat van de grensstreken Limburg en Arnhem/Nijmegen het hardst zullen worden geraakt.

Robèr Willemsen, voorzitter van KHN: "Het rapport onderschrijft wat wij in oktober 2017 al hebben geroepen. Namelijk dat de verhoging van het lage btw-tarief er in de horeca in gaat hakken, met name in de grensstreken. Tot-nu-toe zien we niet dat kabinet bereid is om de btw-verhoging terug te draaien. De coalitiepartijen geven aan dat de hogere btw voor een deel wordt gecompenseerd door lagere inkomstenbelasting en lagere vennootschapsbelasting. Maar die belastingverlagingen gaan pas in vanaf 2020 en later, terwijl de btw-verhoging al vanaf 2019 moet worden doorgevoerd." 

Kleine MKB'er in de horeca de dupe

"Daarnaast vergeet Den Haag dat met de verhoging van de lage btw ook de dagelijkse boodschappen van alle Nederlanders duurder worden. Als de eerste levensbehoeften ook 3% duurder worden, blijft er dan nog geld over om uit eten te gaan of te overnachten in een hotel? Daarbij komt dat de meeste horecabedrijven niet eens zullen profiteren van een lagere vennootschapsbelasting, want zij hebben immers geen BV. De kleine MKB'er in de horeca zonder BV is dus echt de dupe.”

Compenserende maatregelen

Robèr Willemsen vervolgt: “Als het kabinet de btw-verhoging toch wil doorvoeren, dan moeten er wat ons betreft écht compenserende maatregelen komen voor de MKB'er in de horeca. Op z’n minst moet de invoering van de btw-verhoging op hetzelfde moment ingaan als de verlaging van de Inkomstenbelasting en de Vennootschapsbelasting. Wat ons betreft niet eerder dan 2020. Daarnaast moet serieus werk worden gemaakt van compenserende maatregelen waar horecaondernemers (ook zonder BV!) in positieve zin mee worden geholpen. Bijvoorbeeld het verruimen van de werkkostenregeling! KHN zal hier op blijven hameren bij de politiek in Den Haag!”  

 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview KHN Longread
Interview nieuwe directeur KHN: “Meer zichtbaarheid in politiek Den Haag”

Afschaffing van de pariteitsclausules, minder macht voor de OTA’s, een eerlijk speelveld creëren en de problemen op de arbeidsmarkt aanpakken. Dirk Beljaarts is per 1 februari de nieuwe algemeen directeur van de Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en is ambitieus. “Met bijna 450.000 ...

Economie
Horecaondernemers verwachten voorzichtige groei in 2019

De horeca groeit dankzij een ‘gouden mix’ van economische expansie en een grotere toestroom van toeristen, plus het goede weer in een groot deel van 2018. De omzet in de branche neemt al ruim vijf jaar elk kwartaal toe. De verwachting is dat in 2019 het oplopende personeelstekort echt...

Zo zet je een succesvol horecaconcept neer

Het ene na het andere horecaconcept werd de laatste jaren geopend. Van vegan koffie bars en bierkelders tot een heus avocadorestaurant. En allen succesvol! De wens van de consument verandert drastisch en om bij te blijven is een helder concept nodig. De HM Academy helpt je daarbij en organiseert op ...

Wet- en regelgeving
Rechter: maaltijdbezorgers Deliveroo geen zzp'ers, Deliveroo in beroep

De maaltijdbezorgers van Deliveroo zijn zzp'ers en mogen aanspraak maken op dienstverband. Dat bepaalde de rechter in Amsterdam vanmiddag. Deliveroo gaat in beroep tegen de uitspraak. Vorig jaar besloot Deliveroo om de aflopende contracten van bezorgers niet te verlengen. Zo konden bezorgers...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Onderwijs Ondernemen
Training concepting voor gepassioneerde horecaondernemers

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: