KHN blij met eerste stappen om online reviews te verbeteren

12 mei 2017 | Roy Spijker

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een verkenning gepubliceerd over online reviews. Belangrijkste conclusie is dat beoordelingssites transparanter moeten worden over de manier waarop ze reviews verzamelen. Koninklijke Horeca Nederland is blij met deze eerste stap om online reviews te verbeteren, maar vindt dat de aanbevelingen een stap verder moeten gaan. Wat KHN betreft moet er een  houdbaarheidsdatum aan reviews komen, moeten anonieme reviews niet langer tot de mogelijkheid behoren en moeten ondernemers kunnen reageren op reviews. Op die manier zijn reviews niet alleen transparanter, zoals ACM dat bepleit, maar zijn ze ook objectiever. En is er naast het consumentenbelang ook oog voor het ondernemersbelang.  

Robèr Willemsen, voorzitter KHN: “Wij vinden het heel goed en belangrijk dat gasten reviews kunnen plaatsen en dat mensen onder meer op basis van die reviews voor het hotel, restaurant of café van hun voorkeur  kunnen kiezen. Maar we vinden het cruciaal dat die reviews transparant en objectief zijn. Zolang er nog steeds anoniem reviews mogen worden geplaatst, is het wat ons betreft niet transparant genoeg. We roepen boekingssites op om voor deze transparantie en objectiviteit te zorgen, zodat zowel de belangen van gasten als die van horecaondernemers zijn geborgd.”

Drie maatregelen
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) dringt er al langer bij de AMC aan op meer transparantie en we zijn dan ook blij dat de ACM dit advies nu overneemt. Maar wat ons betreft moeten de aanbevelingen nog verder worden aangescherpt en zou de ACM doortastender moeten optreden. KHN vindt dat er drie zaken geregeld moeten worden om tot een transparante en betrouwbare markt te komen:

  • Reviews moeten na twee jaar worden verwijderd.
  • Reviews zouden niet anoniem geplaatst mogen worden; dit is niet transparant.
  • Reviews zouden alleen geplaatst mogen worden door gasten die daadwerkelijk in een hotel of restaurant zijn geweest. Bijvoorbeeld door een Q&R-code op de bon waarmee een review kan worden geplaatst.

Transparantie over online reviews
Uit het onderzoek van de ACM blijkt dat reviews op internet een steeds grotere rol spelen bij de keuze die consumenten makenDat geldt vooral als het gaat om elektronica, hotels en restaurants. Omdat deze reviews een steeds grotere rol spelen in het keuzeproces van consumenten is het belangrijk dat ze betrouwbaar zijn en pleit de ACM voor meer transparantie bij alle partijen die betrokken zijn bij het verzamelen, publiceren en beheren van online reviews. Zo moet het herkenbaar zijn als bedrijven bijvoorbeeld consumenten inschakelen om tegen een beloning beoordelingen of recensies te schrijven.

KHN zal de activiteiten van de online reviewsites de komende tijd blijven volgen en waar nodig ACM inschakelen indien sites zich niet aan de (wat ons betreft te vrijblijvende) ACM ‘guidance’ houden.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bezorgen Achtergronden
Bezorgservice Deliveroo opent meldpunt ‘Koninklijke Katers’

Slachtoffers van een (té) feestelijke Koningsdag staan er dit jaar niet alleen voor. Eetbezorgservice Deliveroo biedt een luisterend oor in brakke tijden met een zogeheten 'hang-over hotline'. Op 28 april aanstaande verzorgt dit meldpunt voor koninklijke katers van 11:00 tot 13:00 uur...

Horeca Achtergronden
FNV Horeca en Huis van Eemnes sluiten cao

FNV Horeca heeft een akkoord bereikt met het Huis van Eemnes voor een bedrijfs-cao. Het bestuur van Stichting Huis van Eemnes is zeer tevreden met het resultaat: “Samen met FNV Horeca is de bedrijfs-cao voor het Huis van Eemnes opgesteld. We zijn trots op het resultaat dat zowel een stimuleren...

Achtergronden CityTrip
Fotoverslag CityTrip Emmen: stads gevoel in een dorp

Emmen. De stad die bij het grote publiek bekendheid geniet vanwege de aanwezigheid van de dierentuin. Diezelfde dierentuin is verhuisd en heeft een andere naam gekregen: Wildlands Adventure Zoo. Niet alleen de dierentuin timmert aan de weg, maar ook het stadscentrum krijgt steeds meer kleur. Nou ja,...

Restaurant Veganistisch
BACKYARD: plant based & vegan friendly restaurant in Rotterdam.

Yunlai Ye en Wiwi Cao trotse eigenaars van lunchroom The Tea Lab, openen begin mei 2018 hun eerste plant based & vegan friendly restaurant op de Korte Hoogstraat in Rotterdam. Bij BACKYARD, een groene oase in het hart van de stad, kun je op elk moment van de dag terecht voor verrassende, down to...

Achtergronden
Training: meer gasten door ijzersterke social media content

Dat wil toch iedereen? Meer gasten, en dus ook meer omzet, door ijzersterke content op sociale media? Maar ja, hoe pak je dat aan? We hebben een prachtig aanbod voor je. Tijdens de training op 28 mei aanstaande leert Monique van Gevelt de cursisten hoe zij hun gasten het water in de mond kunnen late...

Vegetarisch Veganistisch
Vegetafel en Vegenement verhuizen naar Rotterdam West

Vegan evenementenbureaus Vegetafel en Vegenement zijn terug verhuisd naar Rotterdam. Vegan evenementenbureaus Vegetafel en Vegenement, de oudste veganistische evenementenbureaus ter wereld, zijn terug verhuisd naar Rotterdam. Vegetafel en zusterorganisatie Vegenement keren terug naar de Maasstad omd...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: