KHN blij met eerste stappen om online reviews te verbeteren

12 mei 2017 | Roy Spijker

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een verkenning gepubliceerd over online reviews. Belangrijkste conclusie is dat beoordelingssites transparanter moeten worden over de manier waarop ze reviews verzamelen. Koninklijke Horeca Nederland is blij met deze eerste stap om online reviews te verbeteren, maar vindt dat de aanbevelingen een stap verder moeten gaan. Wat KHN betreft moet er een  houdbaarheidsdatum aan reviews komen, moeten anonieme reviews niet langer tot de mogelijkheid behoren en moeten ondernemers kunnen reageren op reviews. Op die manier zijn reviews niet alleen transparanter, zoals ACM dat bepleit, maar zijn ze ook objectiever. En is er naast het consumentenbelang ook oog voor het ondernemersbelang.  

Robèr Willemsen, voorzitter KHN: “Wij vinden het heel goed en belangrijk dat gasten reviews kunnen plaatsen en dat mensen onder meer op basis van die reviews voor het hotel, restaurant of café van hun voorkeur  kunnen kiezen. Maar we vinden het cruciaal dat die reviews transparant en objectief zijn. Zolang er nog steeds anoniem reviews mogen worden geplaatst, is het wat ons betreft niet transparant genoeg. We roepen boekingssites op om voor deze transparantie en objectiviteit te zorgen, zodat zowel de belangen van gasten als die van horecaondernemers zijn geborgd.”

Drie maatregelen
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) dringt er al langer bij de AMC aan op meer transparantie en we zijn dan ook blij dat de ACM dit advies nu overneemt. Maar wat ons betreft moeten de aanbevelingen nog verder worden aangescherpt en zou de ACM doortastender moeten optreden. KHN vindt dat er drie zaken geregeld moeten worden om tot een transparante en betrouwbare markt te komen:

  • Reviews moeten na twee jaar worden verwijderd.
  • Reviews zouden niet anoniem geplaatst mogen worden; dit is niet transparant.
  • Reviews zouden alleen geplaatst mogen worden door gasten die daadwerkelijk in een hotel of restaurant zijn geweest. Bijvoorbeeld door een Q&R-code op de bon waarmee een review kan worden geplaatst.

Transparantie over online reviews
Uit het onderzoek van de ACM blijkt dat reviews op internet een steeds grotere rol spelen bij de keuze die consumenten makenDat geldt vooral als het gaat om elektronica, hotels en restaurants. Omdat deze reviews een steeds grotere rol spelen in het keuzeproces van consumenten is het belangrijk dat ze betrouwbaar zijn en pleit de ACM voor meer transparantie bij alle partijen die betrokken zijn bij het verzamelen, publiceren en beheren van online reviews. Zo moet het herkenbaar zijn als bedrijven bijvoorbeeld consumenten inschakelen om tegen een beloning beoordelingen of recensies te schrijven.

KHN zal de activiteiten van de online reviewsites de komende tijd blijven volgen en waar nodig ACM inschakelen indien sites zich niet aan de (wat ons betreft te vrijblijvende) ACM ‘guidance’ houden.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Lunchroom
Bijzondere lunchroom opent in Velp

In Velp opent volgende week een unieke lunchroom. In deze zaak gaan medewerkers en bewoners van Driestroomhuis Phoenixx aan de slag. In het Driestroomhuis Phoenixx wonen mensen onder begeleiding. De lunchroom gaat 'Het Broodplankje' heten. Eigen tempo De bewoners van het Driestroomhuis...

Interview
Interview: Culinaire oase in een grauw winkelcentrum

In een nogal troosteloos en grijs winkelcentrum in Almere Buiten verwacht je enkel of vooral vestigingen van de geijkte winkelketens te vinden. Die verwachting komt uit, maar temidden van al de ‘ketenwinkels’ die de teloorgang van de retail symboliseren, vinden we één parel...

Personeel
FNV: Al 2.000 personen zeggen 'nee' tegen cao-resultaat

Drie jaar lang is er geen cao in de horeca. Nu ligt er een onderhandelingsresultaat tussen KHN en CNV Vakmensen. Leden van CNV krijgen slechts zes dagen de tijd om aan te geven of zij akkoord gaan met het onderhandelingsresultaat. Het lijkt erop dat alles op stel en sprong geregeld moet worden. Lede...

Economie
'Winstwaarschuwing' voor MKB ondernemers

Bij de huidige groei van het midden- en kleinbedrijf in Nederland is een “winstwaarschuwing” op zijn plaats. Dat staat in het jaarbericht 2017, de ‘Staat van het MKB’ van het Nederlands Comité voor Ondernemerschap en Financiering. Door toenemende krapte op de arbeidsma...

Achtergronden
Eigenaresse lunchroom onwel door gas

Woensdag is een vrouw onwel geworden in lunchroom Oom Dagobert in Helvoirt. De oorzaak bleek de aanwezigheid van gas. Vermoedelijk is er in de lunchroom een gaspit open blijven staan gedurende de nacht, zo lezen we in Brabants Dagblad. Eigenaresse Het slachtoffer bleek de eigenaresse van de za...

Opening
Formule WOK& start in Rotterdamse Zwart Janstraat

De nieuwe fastserviceformule WOK& opent op 24 november 2017 haar eerste store in Rotterdam aan de Zwart Janstraat. Franchisenemer Nawal Hasan (35) gaat bevlogen aan de slag met een team van jonge medewerkers om gezond, Aziatisch natural food op de kaart te zetten. Rotterdam-Noord heeft de pri...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: