KHN blij met eerste stappen om online reviews te verbeteren

12 mei 2017 | Roy Spijker

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een verkenning gepubliceerd over online reviews. Belangrijkste conclusie is dat beoordelingssites transparanter moeten worden over de manier waarop ze reviews verzamelen. Koninklijke Horeca Nederland is blij met deze eerste stap om online reviews te verbeteren, maar vindt dat de aanbevelingen een stap verder moeten gaan. Wat KHN betreft moet er een  houdbaarheidsdatum aan reviews komen, moeten anonieme reviews niet langer tot de mogelijkheid behoren en moeten ondernemers kunnen reageren op reviews. Op die manier zijn reviews niet alleen transparanter, zoals ACM dat bepleit, maar zijn ze ook objectiever. En is er naast het consumentenbelang ook oog voor het ondernemersbelang.  

Robèr Willemsen, voorzitter KHN: “Wij vinden het heel goed en belangrijk dat gasten reviews kunnen plaatsen en dat mensen onder meer op basis van die reviews voor het hotel, restaurant of café van hun voorkeur  kunnen kiezen. Maar we vinden het cruciaal dat die reviews transparant en objectief zijn. Zolang er nog steeds anoniem reviews mogen worden geplaatst, is het wat ons betreft niet transparant genoeg. We roepen boekingssites op om voor deze transparantie en objectiviteit te zorgen, zodat zowel de belangen van gasten als die van horecaondernemers zijn geborgd.”

Drie maatregelen
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) dringt er al langer bij de AMC aan op meer transparantie en we zijn dan ook blij dat de ACM dit advies nu overneemt. Maar wat ons betreft moeten de aanbevelingen nog verder worden aangescherpt en zou de ACM doortastender moeten optreden. KHN vindt dat er drie zaken geregeld moeten worden om tot een transparante en betrouwbare markt te komen:

  • Reviews moeten na twee jaar worden verwijderd.
  • Reviews zouden niet anoniem geplaatst mogen worden; dit is niet transparant.
  • Reviews zouden alleen geplaatst mogen worden door gasten die daadwerkelijk in een hotel of restaurant zijn geweest. Bijvoorbeeld door een Q&R-code op de bon waarmee een review kan worden geplaatst.

Transparantie over online reviews
Uit het onderzoek van de ACM blijkt dat reviews op internet een steeds grotere rol spelen bij de keuze die consumenten makenDat geldt vooral als het gaat om elektronica, hotels en restaurants. Omdat deze reviews een steeds grotere rol spelen in het keuzeproces van consumenten is het belangrijk dat ze betrouwbaar zijn en pleit de ACM voor meer transparantie bij alle partijen die betrokken zijn bij het verzamelen, publiceren en beheren van online reviews. Zo moet het herkenbaar zijn als bedrijven bijvoorbeeld consumenten inschakelen om tegen een beloning beoordelingen of recensies te schrijven.

KHN zal de activiteiten van de online reviewsites de komende tijd blijven volgen en waar nodig ACM inschakelen indien sites zich niet aan de (wat ons betreft te vrijblijvende) ACM ‘guidance’ houden.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Verspilling
Get Chef’s start met bezorging tegen voedselverspilling

Via Get Chef’s kan de consument nu gerechten met korting op locatie laten bezorgen zodat voedselverspilling wordt voorkomen bij Amsterdamse horeca. De Get Chef’s app is hiervoor een samenwerking aangegaan met ?het Amsterdamse ?fietsbezorgnetwerk ?TringTring. De volledig vernieuwde app is...

Brood Achtergronden
Brood is broodnodig

Lunchrooms serveren brood. Veel brood. Niet verwonderlijk, wanneer je ook in je eigen zaak ziet dat de focus ligt op ontbijt en lunch. Wanneer je op dergelijke schaal afhankelijk bent van een product, dan is het wel raadzaam om na te gaan of je wel het best mogelijke product in huis haalt en wat de ...

Food cijfers
Driekwart van de Nederlanders gelooft dat suiker verslavend is

Nederland behoort tot de top 10 landen als het gaat om suikerconsumptie. 77% van de shoppers gelooft dat suiker (in meer of mindere mate) verslavend is. Toch is men (nog) niet erg kritisch met suiker bezig wanneer zij daadwerkelijk in de supermarkt staan. Waar de norm 50 gram per dag is (1 suiker...

Mensen
McDonald’s Heerde, Kampen en Zwolle heet 500e medewerker welkom

Donderdag 20 juli werd Ilona van Veldhuizen uit Zwolle door McDonald’s Heerde, Kampen en Zwolle in het zonnetje gezet omdat zij deze maand van start is gegaan als 500e medewerker van de fastservice organisatie. Door de groei van het aantal gasten, de vernieuwingen in de restaurants en de ruime...

Recepten
Vijf zomerse gerechten voor op de menukaart

De zomer is volop bezig. Ben jij nog op zoek naar zomerse recepten voor op de menukaart? Hier zijn vijf tips die jouw kaart een zomers tintje geven: Paprikasalade met zuurdesemcroutons ...

Amerikaans ontbijten bij By Jarmusch in Rotterdam

In de schemering van de vroege ochtend aanschuiven aan een meterslange bar. Verse filterkoffie wordt direct in je mok geschonken en daarnaast bestel je ‘eggs-any- way-you- like’, sandwiches of pancakes met maple syrup. Vanaf deze week is het allemaal mogelijk bij breakfast-diner by Jarmu...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: