Coronacrisis: van hotdogkeizer naar koekjeskoning

9 maart 2021 | Thijs Jacobs

De onbetwiste hotdog- en cocktailkoning van Zwolle werd noodgedwongen een heuse koekjeskoning tijdens de coronacrisis. Rolf Dingerink vertelt over ondernemen in een turbulente tijd. Ten tijde van corona verantwoordelijkheid dragen voor een bedrijf in een branche die het zwaar heeft; dat brengt vele uitdagingen met zich mee.

Dingerink is tijdens de tweede lockdown niet bij de pakken neer gaan zitten. Integendeel, hij is gestart met een nieuw bedrijf: De Koekjeskoning. Rolf: “We blijven in mijn zaak Dogtails wel cocktails en hotdogs doen, ook tijdens de lockdown. Mensen kunnen hotdog- of cocktailboxen bestellen voor thuis, maar dat hebben we uitgebreid met koeken. Op die manier kunnen we ons creatieve ei kwijt en maken we extra omzet, wat zeker nodig is in deze tijd.” Er bleven namelijk dagen oningevuld omdat de zaak gesloten is. “We houden onszelf zeker wel bezig zo”, lacht Dingerink. “In januari zijn we gestart. Toen hadden we maar één bestelling en de rest hebben we weggegeven om de bekendheid te vergroten. De week daarna hadden we al 50 bestellingen en we mochten op Valentijnsdag 350 bestellingen verwerken. De groei is dus behoorlijk.”

Keukenmixers via Marktplaats

Qua investeringen viel het ook reuze mee om ‘koekjeskoning’ te worden. “We hebben op Marktplaats twee keukenmixers gevonden voor vijftig euro per stuk, en die zijn natuurlijk alweer terugverdiend. Een grote oven hadden we al, dus het opstarten van de business was niet heel lastig. We bezorgen landelijk en we bieden ook de mogelijkheid om af te halen. De eigen bezorging zetten we in in de regio; dat gebeurt altijd op vrijdagmiddag tussen vier en zes. We bakken de koeken namelijk op donderdag. Bij bestellingen elders in het land schakelen we DHL in en inmiddels hebben we al bezorgd van Terschelling tot in Zeeland.”

Natuurlijk zijn we benieuwd naar de ‘hardlopers’. Welke koek wordt het vaakst besteld? “De roze koeken vliegen de oven uit; die zijn dan ook écht anders dan de roze koeken die je gewend bent. De roze koek wordt gevuld met een ganache van chocolade en bovenop de roze glazuur hebben we met behulp van gesmolten chocolade nog een kleine roze koek gelijmd. Het ziet er heerlijk uit en dat is het ook. Een andere bestseller is de chocolate chip cookie, die gevuld is met een hele Oreo-koek en belegd is met nog meer stukjes Oreo.”

Besmet met het horecavirus

Hoe is deze ondernemer de horeca ingerold? De horecaondernemer heeft altijd een liefde gehad voor het horecavak: “Al op mijn vijftiende stond ik frietjes te bakken in de keuken van de manege, waar ik later ook pilsjes mocht tappen achter de bar. Toen ik eenmaal achttien was, rolde ik de natte horeca in. De nachthoreca van Zwolle trok me aan en als een van de eersten in de stad hield ik me bezig met cocktails. Als je eenmaal besmet bent geraakt met het horecavirus, dan kom je daar nooit meer vanaf. En dat terwijl ik opgeleid ben tot multimedia-vormgever, alhoewel die kennis me ook binnen de horeca veel oplevert. De website van De Koekjeskoning kon ik zelf snel bouwen en ook alle marketing op Instagram doe ik zelf.”

Welke horecavormen zijn favoriet bij Rolf? “Vanuit mijn eigen onderneming ben ik altijd op zoek naar concepten die iets bieden dat ik zelf zou willen integreren in mijn bedrijf of waar ik nieuwsgierig naar ben als horecaondernemer. Zelf probeer ik er altijd leuke of opvallende dingen uit te pikken. Het is in mijn geval dus vaak een restaurant, een combinatie van een bar en restaurant of een cocktailbar die mijn voorkeur heeft, vooral omdat dat aansluit op wat ik zelf doe.”

Favoriete horecazaak

Wat is de favoriete horecazaak van deze ondernemer? “Black Smoke, de zaak van barbecue-koning Jord Althuizen is geweldig. Hij heeft een zaak in Rotterdam en nog een in Antwerpen. Het is een ruig concept, waar je het vuur ziet oplaaien, waar veel met vlees wordt gewerkt en het interieur een industrieel tintje heeft. Echt heel mooi gedaan. Denk hierbij aan rauwe materialen, steen, beton en staal… Persoonlijk vind ik dat dit concept staat als een huis.”

Zware tijd

Ondernemen is tijdens de coronacrisis anders dan anders, zeker binnen de horeca. Rolf heeft het ‘geluk’ dat hij maar één fulltime werknemer in dienst heeft: “In de zomer had ik hier wel twaalf mensen lopen, maar de meesten op oproepbasis. Wat dat betreft heb ik minder problemen dan een buurman van me, die vijf of zes personeelsleden in dienst heeft. Je ziet dat zij van alles proberen om een beetje aan het werk te blijven en zijn vanwege de personeelsdruk echt gedwongen om een switch te maken. Daar heb ik minder last van gelukkig, dat geeft me meer vrijheid. Alhoewel het concept van De Koekjeskoning natuurlijk niet was ontstaan zonder corona; daar moet je realistisch in zijn. Het afgelopen jaar was niet alleen financieel, maar ook persoonlijk – en zeer zeker mentaal – heel zwaar. En vanzelfsprekend is er financiële schade, dat heeft vrijwel iedereen in de horeca.”

De toekomst van de horeca

We richten ons op de toekomst en vragen de ondernemer naar zijn visie en toekomstplannen. “Van de zomer verwacht ik veel. Op zijn minst volle terrassen, want als één ding duidelijk is, dan is het dat de mensen de horeca enorm missen. We hadden vorige week een actie met de terrassen hier in Zwolle. Deze waren afgezet met linten. Dat riep heel veel reacties van voorbijgangers op: ‘Ik wil zo graag weer op je terras zitten’, zeiden ze dan bij het voorbijgaan… Of het deze zomer al mag, dat weet ik niet, maar als het mag, dan verwacht ik dat de horeca dubbel en dwars terugkomt. Iedereen is er zo aan toe!”

Zijn er zaken die veranderd zijn en ook zo blijven als de beperkingen worden opgeheven? “De koekjes zal ik vast wel blijven bakken”, lacht Dingerink. “We hebben zo’n mooie start gemaakt, dat het zonde zou zijn om dat te laten vallen. Misschien maak ik er wel een apart bedrijf van, met een eigen keuken op een andere locatie. Het zal in ieder geval op zijn minst een mooie aanvulling blijven. Wat ik ook verwacht, is dat de anderhalve meter afstand nog langer zal blijven bestaan, dus we hebben alles binnen al zo aangepast dat we zowel beneden als boven openen, zodat die afstand bewaard kan worden. Daar zijn we nog wel een tijdje aan gebonden denk ik.” Al met al spreekt hier een horecaondernemer die de toekomst voor de horeca zonnig inziet, met als kanttekening dat er dan wel versoepelingen moeten komen. Liefst in – of voor – de zomer.

Blijf op de hoogte

Eén keer per week het actuele en relevante lunchroomnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden Fastservice
Wayback Burgers opent haar derde vestiging in Winschoten

Eind maart kondigde Wayback Burgers Nederland de opening van haar tweede vestiging in Nederland en eerste delivery vestiging ter wereld, die gerealiseerd wordt in Tilburg. Op maandag 19 april zal Tilburg geopend worden en daarna trekt de bouwkaravaan door naar het hoge noorden, namelijk naar Winscho ...

Achtergronden
Paskal Jakobsen doet eetcafé van de hand

De streetfoodbistro 'Hard en Ziel' van Bløf-zanger Paskal Jakobsen en zijn vrouw Door, die werd geopend in oktober 2018, gaat sluiten. Jakobsen en zijn vrouw runden Hard en Ziel met topchef Edwin Vinke van sterrenrestaurant De Kromme Watergang. Het Middelburgse eetcafé kende ze ...

Achtergronden Corona
Ingewijden: kabinet positiever over heropening terrassen

Het kabinet lijkt positiever gestemd over de mogelijkheid om op 28 april de terrassen te kunnen openen en de avondklok af te schaffen. Volgens ingewijden zijn de cijfers van de afgelopen dagen positiever dan verwacht. Het kabinet heeft besloten de cijfers daarom nog nauwgezet in de gaten te houden d ...

Achtergronden
8 jaar geleden in Lunchroom: Lunchroom Le Stelle, Haren

Lunchroom is dit jaar volwassen en bestaat 21 jaar. Tijd om terug te blikken en een greep te doen uit de welhaast onuitputtelijke voorraad interviews en achtergrondverhalen die in het vakblad voor de lunchroombranche hebben gestaan gedurende deze periode. Wekelijks presenteren we je zo'n verh ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Lunchroom vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een gesprek met ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is vandaag van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: